OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Bydgoszcz Główna

Ostatnia zmiana: 2021-02-09

Opis ogólny
Główny budynek dworca był przebudowywany dwa razy, w latach 60. i 2013/2014. W pierwszej wersji budynku umieszczony był charakterystyczny zegar nad wejściem, co było jego wyróżnikiem. Budynek funkcjonujący od lat 60. miał kształt charakterystycznego dla socrealistycznego budownictwa - klocka. Obecnie dworzec jest w całości oszklony, ma kształt podkowy, na dolnych kondygnacjach znajdują się w nim kasy i część usługowa, na wyższych piętrach mamy taras widokowy i biura, które PKP SA wynajmuje.

Drugi budynek był remontowany, jednak nie był burzony, znajduje się w nim poczekalnia dla podróżnych oraz główny trzon administracyjny, w tym posterunek SOK.

Przed dworcem znajduje się przystanek tramwajowy z nieopodal położoną pętlą tramwajową przy ulicy Rycerskiej.

Od stacji odchodzi bocznica postojowa, gdzie odstawiane są składy Polregio. Jest także bocznica odchodząca do Pesy, gdzie produkowane są pojazdy szynowe.

Składy Arrivy odchodzą głównie z peronu 5. i 4a., Polregio korzysta głównie z peronów 1. i 3a. Składy do Warszawy (PKP IC) odchodzą zawsze z peronu 2.) Perony 3. i 4. są uniwersalne, choć najczęściej obsługują pociągi PKP IC do Gdyni i Poznania.
Dane tabelaryczne
Województwo: kujawsko-pomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: Funkcjonują dwa budynki połączone przejściem podziemnym, w głównym budynku (podkowa) znajdują się kasy i kompleks usługowym, a także biura i taras widokowy na wyższych kondygnacjach. Drugi budynek pełni funkcję poczekalni i części administracyjnej PKP)
lokomotywownia: używana
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
Windy: czynne
kasa: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki: BGA, BGA1, BGB, BGB11
wieża wodna: 2020-04: Za budynkiem dworca kolejowego po przeciwnej stronie torów stały dwie wieże wodne: pierwsza, istniejąca do dziś, ośmiokątna, stoi naprzeciw wejścia głównego do budynku dworca, od lat zdewastowana. Druga, okrągła stała ok. 110 m na pd-zach od wieży ośmiokątnej, pomiędzy starymi lokomotywowniami, okrągłą i wachlarzową. W uzgodnieniu z konserwatorem właściciel (PESA) rozebrał ją w 2014r.
perony: Perony: 5 (Razem z 3a i 4a jest ich 7)
Krawędzie peronowe: 9
kody: EPA:5100008
HAFAS:5100005
IBNR:14
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  160,058 Kutno – Piła Główna (18)  
  370,310 Chorzów Batory – Tczew (131)  
  127,800 Poznań Wschód – Bydgoszcz Główna (356)  
  0,551 Bydgoszcz Główna – Czyżkówko (745)  
  Bydgoszcz Główna – Bydgoszcz Bielawy  
  PESA Bydgoszcz S.A.  
  Bydgoszcz Główna – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie) 0,17 km
Bydgoszcz, dawna Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych (woj. kujawsko-pomorskie) 0,69 km
Bydgoszcz Wąskotorowa (woj. kujawsko-pomorskie) 1,59 km
Rynkowo Wiadukt (woj. kujawsko-pomorskie) 2,31 km
Bydg. Bocz.Zach. (woj. kujawsko-pomorskie) 3,23 km
Czyżkówko (woj. kujawsko-pomorskie) 3,79 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #4 (odp. na #3) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-12-12 21:29:53)
    Dopiero dzisiaj podpisano umowę województwa kujawsko-pomorskiego z Polregio:
    https://kurier-kolej…

    Przewozy objęte umową będą realizowane na niżej wymienionych liniach komunikacyjnych i odcinkach linii kolejowych:
    Linia nr 18 KUTNO - PIŁA GŁÓWNA – odcinek od granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem łódzkim, do stacji Wyrzysk Osiek,
    Linia nr 131 CHORZÓW BATORY - TCZEW – odcinek od stacji Inowrocław do granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem pomorskim,
    Linia nr 353 POZNAŃ WSCHÓD - SKANDAWA – odcinek od granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem wielkopolskim do granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem warmińsko-mazurskim.

    Na pewno więc zmienią się wcześniejsze rozkłady jazdy.
  • #5 (odp. na #4) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-12-17 22:27:56)
    Cięcia w przewozach PR od 01.01.2020 na Kujawach można by uznać za niewiarygodne gdyby nie prawdziwe.
    Linia nr 18.
    Szlak Kutno - Włocławek wogóle nie będzie już obsługiwany przez Polregio.
    Na szlaku Włocławek - Toruń Główny zostanie 10 par w tym bezpośrednio 6/4 do/z Bydgoszczy.
    Szlak Toruń Główny - Bydgoszcz Główna będzie najbardziej obciążony przez kursy PR na Kujawach,
    łącznie 16 par.
    (Najbardziej jednak na Kujawach będzie obciążony szlak Toruń Główny - Toruń Wschodni bo 24 pary PR oraz Arriva.)
    Szlak Bydgoszcz Główna - Nakło/Notecią 10 par, 8 do Wyrzyska, 7 do Piły.

    Na linii nr 131.
    Na szlaku Inowrocław - Bydgoszcz Główna pozostanie 5 par w tym 1/2 z/do Poznania.
    Na szlaku Bydgoszcz Główna - Laskowice pozostaną 4 pary PR obsługiwane przez Oddział Pomorski + 6 par Arrivy do Grudziądza.

    Na linii nr 353.
    Na szlaku Inowrocław - Toruń Główny zostaną tylko 4 pary, w tym 2 z Poznania, jednak większość będzie teraz kończyć/zaczynać kursy na Toruniu Wschodnim co polepszy bezpośrednie połączenie z miastem.
    Na szlaku Toruń Główny i Jabłonowo Pomorskie 7 par w tym 4 do Olsztyna.
    Na szlaku Inowrocłąw - Mogilno będzie 8 par w tym po 2 pary z Bydgoszczy/Torunia do Poznania oraz 3 pary Ino - Poznań (tak jakby Ino było metropolią ponad Bydgoszcz i Toruń) i 1 "ogryzek" Ino - Mogilno.

    Dla Kujaw najlepiej byłoby gdyby została tylko Arriva.pl po przejęciu linii Polregio, w zasadzie 2:
    Włocławek - Piła (linia nr 18) oraz szlaku Toruń - Jabłonowo (*).
    Pozostałe linie jak Ino - Laskowice (linia nr 131) oraz Mogilno/Ino - Toruń powinny zostać w gestii PR Wielkopolska i Pomorze uzupełnione o pojedyncze kursy Arria.pl odcinkowo.
    W ten sposób PR kujawskie mogłyby zostać zlikwidowane.
    A biorąc "postęp" kryzysu, na razie niezauważalny chyba dla nikogo, za rok może nie zostać pracy przewozowej nawet dla samej Arrivy.

    (*) Arriva.pl musiałaby pozyskać tabor "elektryczny" dla obsługi tych 2 odcinków.
  • #6 Mag (2020-12-18 11:45:40)
    Oczywiście, bo Arriva by jeździła bez umowy. W Kujpomie potrzebny jest nowy marszałek. Wnioski Adolfa jak zwykle bez sensu.
  • #7 (odp. na #5) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-12-18 23:22:11)
    Tutaj można płynnie zaobserwować jak zmienią się relacje pociągów na linii 353 od Poznania do Torunia oraz do Bydgoszczy od 01.01.2020.
    https://polregio.pl/…

    4 pociągi zaczynające kursy w Toruniu Wschodnim do 31.12.2020 będą miały początek w Inowrocławiu, w tym 1 para dopiero z Mogilna.
    Nie są tu uwzględnione relacje odcinkowe Ino - Toruń/Bydgoszcz.
  • #8 (odp. na #7) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-01-15 23:17:41)
    Od poniedziałku 18.01.2021 wracają pociągi na szlaki:
    - Bydgoszcz Główna - Chełmża, 4 pary,
    - Laskowice Pom. - Czersk, 3 pary.
    Wszystkie tylko w dni robocze.
    Zródło: https://arriva.pl/53…
  • #9 Olek Droń (2021-02-09 10:14:16)
    Pesa ma ogromne bocznice. Będę wdzięczny za dodanie
  • #10 wasiukibic (2021-02-09 21:18:36)
    Do Użytkownika, który dodał jako podobiekt nowy budynek dworca: Obiekty powierzchniowe, na tyle duże, że można bez problemu zrobić ich obrys zewnętrzny, proszę oznaczać za pomocą płaszczyzny, a nie kropki.
  • #11 (odp. na #10) Olek Droń (2021-02-10 08:05:21)
    Przepraszam, kiedy dodawałem zapomniałem o tej opcji.
  • #12 (odp. na #8) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-04-01 20:53:31)
    Początek likwidacji Arrivy.
    Drastyczne cięcia kursów, narazie autobusów, szczególnie w rejonie Torunia.
    https://arriva.pl/55…
    I to nie jest Prima Aprilis bo obowiązuje od 22.03.
    Toruń: https://arriva.pl/56…
  • #13 (odp. na #12) ACdVL (Andrzej) (2021-04-02 12:25:47)
    Czas pokaże, czy to trend covidowy, czy już, że tak się wyrażę, trend absolutny. Bo mając na uwadze, że to nie jest rodzimy przewoźnik, jeno z obcym kapitałem - to jednak gwarantował ruch pociągów w m.in. moim regionie. Zastanawiam się, czy jest - tak w PKS-ie, jak i na kolei - alternatywa dla Arrivy. Lepiej, żeby była..!

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Bydgoszcz Główna

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...