OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Bydgoszcz Główna

Ostatnia zmiana: 2025-06-03

Opis ogólny
Główny budynek dworca był przebudowywany dwa razy, w latach 60. i 2013/2014. W pierwszej wersji budynku umieszczony był charakterystyczny zegar nad wejściem, co było jego wyróżnikiem. Budynek funkcjonujący od lat 60. miał kształt charakterystycznego dla socrealistycznego budownictwa - klocka. Obecnie dworzec jest w całości oszklony, ma kształt podkowy, na dolnych kondygnacjach znajdują się w nim kasy i część usługowa, na wyższych piętrach mamy taras widokowy i biura, które PKP SA wynajmuje.

Drugi budynek był remontowany, jednak nie był burzony, znajduje się w nim poczekalnia dla podróżnych oraz główny trzon administracyjny, w tym posterunek SOK.

Przed dworcem znajduje się przystanek tramwajowy z nieopodal położoną pętlą tramwajową przy ulicy Rycerskiej.

Od stacji odchodzi bocznica postojowa, gdzie odstawiane są składy Polregio. Jest także bocznica odchodząca do Pesy, gdzie produkowane są pojazdy szynowe.

Składy Arrivy odchodzą głównie z peronu 5. i 4a., Polregio korzysta głównie z peronów 1. i 3a. Składy do Warszawy (PKP IC) odchodzą zawsze z peronu 2.) Perony 3. i 4. są uniwersalne, choć najczęściej obsługują pociągi PKP IC do Gdyni i Poznania.
Dane tabelaryczne
Województwo: kujawsko-pomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: Funkcjonują dwa budynki połączone przejściem podziemnym, w głównym budynku (podkowa) znajdują się kasy i kompleks usługowym, a także biura i taras widokowy na wyższych kondygnacjach. Drugi budynek pełni funkcję poczekalni i części administracyjnej PKP)
budynki obsługi taboru: używana
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
Windy: czynne
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki: BGA, BGA1, BGB, BGB11
wieża wodna: 2020-04: Za budynkiem dworca kolejowego po przeciwnej stronie torów stały dwie wieże wodne: pierwsza, istniejąca do dziś, ośmiokątna, stoi naprzeciw wejścia głównego do budynku dworca, od lat zdewastowana. Druga, okrągła stała ok. 110 m na pd-zach od wieży ośmiokątnej, pomiędzy starymi lokomotywowniami, okrągłą i wachlarzową. W uzgodnieniu z konserwatorem właściciel (PESA) rozebrał ją w 2014r. Na miejscu małej lokomotywowni jest teraz teren firmy PESA.
Pierwotną wieżę wodną wybudowano ok.1851r. przy okazji uruchomienia Królewskiej Kolei Wschodniej; znajdowała się ona po przeciwnej stronie torów ówczesnego dworca (który znajdował się na miejscu obecnego starego dworca), pomiędzy powyższymi dwoma wieżami; miała kształt prostokątny i stykała się z małą lokomotywownią (obecnie jest tu nowy dworzec). (info: Przemysław Warczyński, 2022-01-01)
perony: Perony: 5 (Razem z 3a i 4a jest ich 7)
Krawędzie peronowe: 9
kody: EPA:5100008
HAFAS:5100005
IBNR:14
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  160,058 Kutno – Piła Główna (18)  
  370,310 Chorzów Batory – Tczew (131)  
  127,800 Poznań Wschód – Bydgoszcz Główna (356)  
  0,551 Bydgoszcz Główna – Czyżkówko (745)  
  Bydgoszcz Główna – Bydgoszcz Bielawy  
  PESA Bydgoszcz S.A. – tory zakładowe  
  Bydgoszcz Główna – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Koniec LK356
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #17 Błażej Kopka (2021-12-09 18:08:57)
    Przecież Arriva zostaje na trasach spalinowych.
  • #18 (odp. na #17) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-12-09 20:52:57)
    Możliwe, bo teraz znowu jest zmiana na Portalu i jest wpisana Arriva na kursach, jak wcześniej.
  • #19 (odp. na #18) Opolanin (2021-12-10 17:28:06)
    No niestety, przedwczoraj ogłosili że niemiecka awaria jednak zostaje, a było już tak blisko.
  • #20 Błażej Kopka (2021-12-10 22:50:49)
    Drogi Adolfie - już w dniu w którym opublikowałeś ten post, a w zasadzie dzień wcześniej była już oficjalna informacja, że Arriva zostaje...

    A do kolegi @Opolaniana mam pytanie co ma na myśli? Jaka niemiecka awaria? Przecież POLREGIO z góry podało, że na części tras spalinowych (jak wezmą całość) od razy zawieszają kursy i KKZ, bo nie mają dostatecznego taboru spalinowego na realizację tych zadań... Także trochę słabo mówić, że dotychczasowe połączenia spalinowe AR to awaria takiego czy innego państwa, bo polskie POLREGIO w żaden sposób tego nie jest w stanie zastąpić... Ale rozumiem, że dziecko PIS... ;)
  • #21 (odp. na #20) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-12-11 16:37:39)
    Likwidacja ZKA na odcinku Chełmża - Toruń Wsch. https://arriva.pl/69…
  • #22 (odp. na #20) Adolf Nowak de Piaskowski (2022-06-25 23:29:40)
    Obecnie szynobus SA106 na trasie do Chełmży, przynajmniej na kursie o 15:47, z trudem pokrywa miejsca dla chętnych.
    Ja jechałem tylko do Wschodniego, a ciężko powiedzieć, czy było to spowodowane strajkiem MPK w piątek 24.
    Być może korzystali z niego podróżni do Fordonu, w zastępstwie tramwaju.
  • #23 (odp. na #19) Xiążę Piast II Chrobry (2023-02-09 20:02:18)
    Szczegółowy spis tabel Polregio dla Kujaw:
    https://polregio.pl/…
  • #24 (odp. na #20) Xiążę Piast II Chrobry (2023-05-10 23:49:11)
    Nowa strona główna Arrivy od 17.04.23.
    Obecny adres zostaje dla ruchu kolejowego.
    Dla autobusowego https://arrivabus.pl…
  • #25 R. Kotowski (2025-07-02 22:42:20)
    Nie wiem, gdzie wrzucić takie info, ale najbliżej jest Bydgoszcz Główna tego budynku (Dawnej Pruskiej Dyrekcji Kolei) na ul. Dworcowej, więc wrzucam: https://www.nakolei.…
  • #26 R. Kotowski (2025-08-15 15:58:13)
    Zwiedzanie kolejowego gmachu przed renowacją. Niedostępna od 2013 dawna siedziba Dyrekcji Pruskiej Kolei Wschodniej w Bydgoszczy ponownie otworzy swoje podwoje. Tym razem dla zwiedzających. Miłośnicy historii i kolei będą mogli odkryć wszystkie tajemnice gmachu jeszcze przed jego rewitalizacją. https://www.nakolei.…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Bydgoszcz Główna

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...