Dobre nad Kwisą
Ostatnia zmiana: 2025-07-11
Opis ogólny |
---|
Uruchomiony w 1942 r. przystanek znajdował się w pobliżu jednostki wojskowej. Początkowo służył na potrzeby żołnierzy niemieckich, zaś po 1947 r. żołnierzy radzieckich i polskich. W niewielkim stopniu wykorzystywany był przez ludność cywilną. Peron wyposażono w kamienną wiatę-poczekalnię, której ślady istnieją do dziś. Do 1945 r. na południe od przystanku znajdowała się mijanka, uruchomiona głównie z myślą o transportach wojskowych. Po wojnie, jej resztki wykorzystywano jako ładownię wojskową i być może publiczną o nazwie Dobre n/ Kwisą, choć punkt ten nie był wykazywany w dokumentacji PKP (źródło: pl.atlaskolejowy.net). Ciekawostka: położony na odludziu przystanek miał niebagatelne znaczenie dla pobliskiego Ośrodka Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych. Od 1980 r. do chwili wstrzymania ruchu pasażerskiego (początek roku 1992), krótki postój zaliczał tu bowiem dalekobieżny pociąg nocny Jelenia Góra - Szczecin Gł. - Jelenia Góra, którego trasa przebiegała przez tereny o dużym znaczeniu militarnym (jednostki wojskowe, poligony), zapewniając sprawne połączenie Garnizonu Wojsk Łączności w Jeleniej Górze z Portem morskim w Szczecinie, skąd blisko było do Portu Wojennego w Świnoujściu. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | lubuskie | |
dodatkowe tory: | są, niezdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | nie ma i nie było | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | rozebrano wiatę przystankową | |
semafory: | nie ma i nie było | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | nie ma i nie było | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: | ||
kody: |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
94,410 | Jelenia Góra – Żagań (283) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Watermarines
(2021-04-21 09:36:45)
Dobre nad Kwisą - miejscowość wojskowa. 1 peron, 2 tory dodatkowe, 1 główny, kasa biletowa zrobiona z kamienia, ukryta dosyć mocno w zaroślach, rampa do 1992 dla wojsk radzieckich, potem rozebrana.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Dobre nad Kwisą