OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Lubsko

Ostatnia zmiana: 2025-09-10

Opis ogólny
Po II wojnie nazwa miasta początkowo Żemrz a potem Lubsko. Stacja klasy II od 1947 r. W Lubsku były do 1945 r. dwa dworce kolejowe. Państwowy (ten dzisiejszy) kolei berlińskiej i prywatnej kolei łużyckiej (tzw. Dworzec Południowy - dziś), który został zdewastowany przez Rosjan i prawdopodobnie rozebrany. Pamiątką jest przekop (przejście podziemne) pod torami kolei berlińskiej do dworca południowego. (info: Robson)
Dziś szczątkowy ruch towarowy, głównie do bazy paliw w Mierkowie, odbywa się po torach 1, 2 i 3, z torów ładunkowych 138 i 140 korzystają czasem Lasy Państwowe i drobni klienci, działa prywatny skład opału i materiałów budowlanych przy torze 204, sporadycznie zamawiający jakiś wagon. (info: Jakub Szyszko, 2006-02-22)

Powstaje fundacja na rzecz ratowania stacji w Lubsku i stworzenia tam skansenu. (info: Marianek, 2005-09-09)
Dane tabelaryczne
Województwo: lubuskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: Dworzec kolejowy zbudowany w 1845 r. jest najstarszym dworcem kolejowym w woj. lubuskim i docenianym za "wyjątkową urodę". Obecnie to obiekt bardzo zagrożony. (Serge, 9.08.2006)
budynki obsługi taboru: Zachowała się pierwsza (mała) parowozownia - dziś magazyn zboża. Druga (duża) została rozebrana.
zadaszenie peronów: Wyremontowana i zabezpieczona wiata na peronie 1 przez PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Poznaniu na podstawie nakazu Lubuskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego po pismach i zawiadomieniu, wniosku Fundacji Kolejowej "Stacja Lubsko/Sommerfeld". (info: RobUK, 24-07-2013)

Nad peronami 2 i 3 rozebrane.
semafory: kształtowe zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: Nieczynne, zabezpieczone przed wchodzeniem, stan w środku nieznany.
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki: Lb zlikwidowana - piętrowa
Lb1 zlikwidowana
wieża wodna: Pierwsza wieża nie istnieje, druga przy stacji w kierunku Gubinka/Niemiec w stanie zewnętrznym dobrym, w środku stan nieznany-widać zbiornik u góry, trzecia wieża wodna na stacji towarowej w stanie dobrym-w środku pusta, brak zbiornika.

Dwie wieże wodne nieczynne,
– pierwsza wybudowana w latach 1877-1880 ceglana, ośmiokątna, zrujnowana, przy stacji kolejowej, nadal zachowany zbiornik wodny,
– druga, okrągła przy Dworcu Kolejowym/Kilińskiego z zewnątrz wygląda jeszcze jako tako, ale środek jest ogołocony, z widocznymi kilkoma fragmentami metalowych schodów, nie widać, czy zachował się zbiornik. Podobne wieże - (ośmiokątna) znajdują się m.in. w Lwówku Śląskim (jeszcze bardziej zniszczona) i Świebodzicach - (okrągła) w Jeleniej Górze, Lubaniu Śląskim, Świerzawie, Złotoryi. (info: Bolesław Wojtyniak, 2007-12-11)
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
kody: IBNR:105
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  172,780 Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275)  
  Stary Raduszec – Bad Muskau (365)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #60 Błażej Kopka (2025-07-23 16:26:38)
    Nie wiem, co to za inżynier, ale jak twierdzi, że można po tych starych, zdekompletowanych torach nieużywanych od lat prowadzić manewry, bo wystarczy krzaki wyciąć i kilka śrub dokręcić, to fiu fiu... Nawet DSDiK, robiąc po kosztach, torów mijankowych nie robi w ten sposób.
  • #61 R. Kotowski (2025-07-23 17:14:48)
    Na bocznicy Horex to tylko awaryjnie można odstawiać coś. Po drugie, bocznica nie ma atestów i jest nieczynna, więc nie można z niej korzystać, nie ma tez żadnego tam peronu, więc nie nadaje się aby tam ciągać składy wagonowe. Po drugie bocznica - z tego co się orientuje - to jest w rękach prywatnych, a nie PKP PLK SA, więc jak najbardziej wskazana mijanka/miejsce do oblotu składów wagonowych na st. Lubsko.
  • #62 Michał Kłosowski (2025-07-23 18:16:04)
    Wątpię, czy ktoś w ogóle pytał "Horex" czy są potencjalnie zainteresowani, skoro sami zrezygnowali z kolei jakiś czas temu.
  • #63 Mateusz (2025-07-23 18:43:25)
    Sytuacja z Horexem wygląda tak (stan na 23.07.2025r)
    Rozkradziony tor; brak dojazdu. Szlak całkowicie porośnięty trawami oraz akacjami.
    Bocznica w fatalnym stanie pokradzione mechanizmy zwrotnic, tor tak zarośnięty, że go już nie widać.
    JEDYNIE CZEGO SZKODA, TO SM04, która dalej stoi od wielu wielu lat i gnije... a ich jest już coraz miej w Polsce i na świecie...
  • #64 Błażej Kopka. (2025-07-23 18:53:05)
    Inżynier powiedział tylko, że za 2 lata przy dobrych wiatrach może wyremontują tą mijankę i tory. Ja mówię, że jeżeli by ktoś chciał to zrobić, to nie wiele tam trzeba; szyny są, podkłady są, a przypominam - towarki do 2015r. po tym torze jeździły bez problemu i nawet są tutaj zdjęcia, jak SM42 manewruje do Horexu.
  • #65 R. Kotowski (2025-07-23 20:41:09)
    Teren bocznicy jest w rękach właściciela Horexu i jest terenem prywatnym, nie kolejowym. Ciekawi mnie, jak pomieszczą co najmniej 2 składy wagonowe i szynobus na otwarciu trasy i jak tam zrobić obloty składu? Będzie kompromitacja... W Karpaczu chociaż mają miejsce na oblot składu. Uderzam do Ministerstwa!
  • #66 R. Kotowski (2025-07-23 22:13:58)
    ad 63. Mateusz niestety bocznica i lokomotywka tam są prywatnymi (to nie jest SM04). Pisałem do właściciela, ale nigdy nie odezwał się i nie odpowiedział na pismo. Więc wygląda to, jak wygląda. Jak pisałem wyżej - teren prywatny i nic z tym nie zrobimy. To jest do sprzedaży wszystko za duże pieniądze, niestety. Jak tam ktoś coś ma, to jest jak pies ogrodnika, komuś nie da i sam ma to gdzieś. A w sprawie mijanki, czy oblotu - interweniuje w MI i w LUM. Łaski nie robią! Muszą to zrobić. Mają na poprawki i na zrobienie jak trzeba jeszcze ponad 2 lata. Skoro teraz robią tor, to niech zrobią raz, a dobrze. Perony będą zapewne robić na ostatek, być może w 2027 r.
  • #67 R. Kotowski (2025-08-27 21:40:29)
    Dziś był w Lubsku pociąg roboczy z SM42-2108 ze składem wagonów do podsypywania tłucznia i roboczego. Lokomotywa była w barwach Cargo Unit z literami na czole BSK. Pociąg kierował się za stacje Lubsko w stronę ostatniego, planowanego przystanku Lubsko-Zachód/Karaś. BSK= Bałtycki Serwis Kolejowy.
  • #68 R. Korowski (2025-08-28 22:50:26)
    Dziś w Lubsku maszyna Dolkomu w akcji: Plasser RM 80 UHR - Oczyszczarka tłucznia to maszyna torowa przeznaczona do oczyszczania tłucznia z zanieczyszczeń bez demontażu toru. Maszyna oczyszcza tłuczeń, segregując go na klasy i oczyszczony kamień wsypuje z powrotem do toru. Pracowała w peronach stacji Lubsko i dalej w kierunku Gubinka, czyli do przyszłego przystanku Lubsko-Zachód/Karaś.
  • #69 R. Kotowski (2025-09-02 11:41:05)
    Lubsko obserwuje prace kolejowe. Bez zbędnego rozgłosu trwają prace rewitalizacyjne na odcinku trasy kolejowej Bieniów – Lubsko. W 2027 roku mają znów tą trasa pojechać pociągi. Lubsko wzbogaci się też o dodatkowe przystanki. https://zachod.pl/13…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Lubsko

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...