Lubsko
Ostatnia zmiana: 2016-07-13
Opis ogólny |
---|
Po II wojnie nazwa miasta początkowo Żemrz a potem Lubsko. Stacja klasy II od 1947 r. W Lubsku były do 1945 r. dwa dworce kolejowe. Państwowy (ten dzisiejszy) kolei berlińskiej i prywatnej kolei łużyckiej (tzw. Dworzec Południowy - dziś), który został zdewastowany przez Rosjan i prawdopodobnie rozebrany. Pamiątką jest przekop (przejście podziemne) pod torami kolei berlińskiej do dworca południowego. (info: Robson) Dziś szczątkowy ruch towarowy, głównie do bazy paliw w Mierkowie, odbywa się po torach 1, 2 i 3, z torów ładunkowych 138 i 140 korzystają czasem Lasy Państwowe i drobni klienci, działa prywatny skład opału i materiałów budowlanych przy torze 204, sporadycznie zamawiający jakiś wagon. (info: Jakub Szyszko, 2006-02-22) Powstaje fundacja na rzecz ratowania stacji w Lubsku i stworzenia tam skansenu. (info: Marianek, 2005-09-09) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | lubuskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | Dworzec kolejowy zbudowany w 1845 r. jest najstarszym dworcem kolejowym w woj. lubuskim i docenianym za "wyjątkową urodę". Obecnie to obiekt bardzo zagrożony. (Serge, 9.08.2006) | |
lokomotywownia: | Zachowała się pierwsza (mała) parowozownia - dziś magazyn zboża. Druga (duża) została rozebrana. | |
zadaszenie peronów: | Wyremontowana i zabezpieczona wiata na peronie 1 przez PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Poznaniu na podstawie nakazu Lubuskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego po pismach i zawiadomieniu, wniosku Fundacji Kolejowej "Stacja Lubsko/Sommerfeld". (info: RobUK, 24-07-2013) Nad peronami 2 i 3 rozebrane. |
|
semafory: | kształtowe zlikwidowane | |
przejście podziemne: | Nieczynne, zabezpieczone przed wchodzeniem, stan w środku nieznany. | |
kasa: | zlikwidowana lub nieczynna | |
przejście nadziemne: | nie ma i nie było | |
wieża wodna: | Pierwsza wieża nie istnieje, druga przy stacji w kierunku Gubinka/Niemiec w stanie zewnętrznym dobrym, w środku stan nieznany-widać zbiornik u góry, trzecia wieża wodna na stacji towarowej w stanie dobrym-w środku pusta, brak zbiornika. Dwie wieże wodne nieczynne, pierwsza ośmiokątna, zrujnowana, przy stacji kolejowej, nadal zachowany zbiornik wodny, druga, okrągła przy Dworcu Kolejowym/Kilińskiego z zewnątrz wygląda jeszcze jako tako, ale środek jest ogołocony, z widocznymi kilkoma fragmentami metalowych schodów, nie widać, czy zachował się zbiornik. Podobne wieże - (ośmiokątna) znajdują się m.in. w Lwówku Śląskim (jeszcze bardziej zniszczona) i Świebodzicach - (okrągła) w Jeleniej Górze, Lubaniu Śląskim, Świerzawie, Złotoryi. (info: Bolesław Wojtyniak, 2007-12-11) |
|
perony: | Perony: 3 Krawędzie peronowe: 5 |
|
kody: | IBNR:105 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
172,780 | Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Lubsko Południowe (woj. lubuskie) | 0,13 km |
Lubsko Hynków (woj. lubuskie) | 0,94 km |
Budziechów (woj. lubuskie) | 2,92 km |
Glinka Górna (woj. lubuskie) | 3,24 km |
Raszyn (woj. lubuskie) | 4,81 km |
Graniczno (woj. lubuskie) | 5,21 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
-
#1
Łukasz Kiąca
(2017-08-25 09:24:58)
W czasopiśmie "Koleje Małe i Duże" nr 2-3 (18) z roku 2004 jest obszerny reportaż na temat stacji wraz z dużą ilością zdjęć, m.in z lat 1987-1989 oraz szczegółowymi schematami całej stacji.
- #2 wasiukibic (2019-04-09 14:23:27)
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Lubsko