Karłowice
Ostatnia zmiana: 2022-11-18
Opis ogólny |
---|
Stacja powstała około 1909 roku, jednak pierwsze pociągi osobowe uruchomiono dopiero około 1911, ze względu na przeznaczenie linii do przewozów towarowych. Kolejne połączenia ze względu na popularność linii dodano około 1913. Już przed wojną obok bocznicy (z której korzystał) funkcjonował duży tartak, zlikwidowany w połowie lat 90 XX wieku. Po II wojnie światowej na stacji rozładowywano transporty repatriantów ze wschodu których rozsyłano po okolicznych miejscowościach. Natomiast do ZSRR wysyłano zarekwirowane towary i dobra materialne, w tym transporty mebli z Wrocławia, transport cukru. 14-11-2009: Obecnie stacja obsługuje jedna parę pociągów na trasie Opole Gł. - Jelcz Laskowice. (info: Jan Szynkowski) Tory bocznicy używane do wywozu drewna, częściowe zdewastowane. Semafory świetlne sprawne, kształtowe zostały zdemontowane. Istniejące dawniej wagi drogowe przy bocznicy (przynajmniej 2, może 3) niezachowane. Platforma drogowa brukowana, przedwojenna, do obsługi załadunku na wagony, zdewastowana. Magazyn paliw zdewastowany. Zachowały się dwa oryginalne krany do obsługi parowozów. Perony z 1992 roku, uszkodzone. Megafony sprawne. (info: jan szynkowski, 14-11-2009) Parterowy budynek z 1899 r. Budynek dworca uszkodzony w wyniku II wojny światowej, tuż po wojnie rozebrany na cegłę i wywieziony. Pomieszczenia używane w charakterze poczekalni i kasy biletowej zamknięte i zdewastowane. Budynek nastawni wyremontowany, używany. Wieża ciśnień sprawna ale w opłakanym stanie. Inne budynki związane z funkcjonowaniem stacji kolejowej częściowo zachowane, ze zmianą przeznaczenia. Budynki mieszkalne dla pracowników kolei częściowo zachowane w niezmienionym kształcie (3) - 1 zniszczony w czasie wojny, 1 przebudowany. Toalety oryginalne, zachowane ale w opłakanym stanie. (info: jan szynkowski, 14-11-2009) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | opolskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | 2017: Budynek dworca rozebrany tuż po wojnie. Bezpośrednio przy peronach stoi czynna nastawnia i zamknięte toalety. | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | Ka | |
wieża wodna: |
Wieża wodna stoi ok. 360 m na pd od peronów i ok 440 m na pn od wiaduktu kolejowego, listopad 2011 r. Bolesław Wojtyniak. wieża wodna nieużywana; stan zewnętrzny - mniej niż średni, wewnętrzny - nierozpoznany. (info: Przemysław Warczyński, 2021-07-01) |
|
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 2 |
|
kody: |
HAFAS:5101654 IBNR:6186 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
35,681 | Opole Groszowice – Wrocław Brochów (277) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Karłowice