OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Hrádek nad Nisou

Ostatnia zmiana: 2016-09-06

Opis ogólny
Opis ogólny:

Mała stacja, obsługująca lokalny ruch pociągów pasażerskich z Zittau do Liberca. Liczba pociągów jak i wymiana pasażerów godna pozazdroszczenia dla stacji w Polsce w miasteczkach podobnej wielkości. Stacja stanowi centrum przesiadkowe Hradka; jest tu też dworzec autobusowy (umiejscowiony między dworcem kolejowym a magazynem towarowym), kryty parking dla rowerów i niewielki parking dla samochodów.

Opis infrastruktury:

Jeden wyspowy, kryty długą wiatą peron o dwóch krawędziach, do którego prowadzi z budynku dworca tunel pod torami. Stacja oprócz torów przy krawędziach peronowych posiada jeszcze tor dodatkowy - wszystkie przelotowe oraz ślepe: dwa tory odstawcze, dwa tory magazynowe, dwa tory przy placu ładunkowym (oba z nich prowadzą też do ramp). Ze stacji odchodziły 3 bocznice kolejowe - do zakładów Vulcan (na północnym-wschodzie), do zakładów Imextra (na południowym zachodzie) oraz do fabryki położonej po drugiej stronie ul. Starej. Obecnie wszystkie z nich są rozebrane, a ruch towarowy jest albo szczątkowy albo całkowicie zamarł. W obrębie stacji znajduje się wiadukt kolejowy (ul. Ołdrzychowska), przejazd kolejowy strzeżony (ul. Liberecka) i tuż obok niego przejście podziemne dla pieszych, na czas przejazdu pociągów. Semafory wszystkie są świetlne. Na stacji typowe dla czeskich kolei słupy oświetleniowe. (info: wasiukibic 5 IX 2015)

Opis budynków:

Okazały dworzec kolejowy - nadgryziony nieco zębem czasu ale czysty i zadbany, bez śladów wandalizmu. W środku kasa biletowa, toalety, kiosk i "Hospoda na NadrażI" - klimat rodem z lat 80. Dworzec częściowo przeznaczony na obsługę podróżnych, a częściowo na mieszkania. Obok dworca stoi jeszcze niepozorny budyneczek kolejowy (w tym samym sznycie, co dworzec) i z drugiej strony dwa magazyny kolejowe. Na obydwu wyjazdach ze stacji ustawione są nastawnie; St1 w stronę Liberca (jednocześnie strażnica przejazdowa) i St2 w stronę Zittau. Na towarowej części stacji stoi opuszczony i zdewastowany budyneczek wagi wagonowej. (info: wasiukibic 5 IX 2015)
Dane tabelaryczne
Państwo: Czechy
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma, być może była
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 2
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Hrádek nad Nisou – Zittau (346)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Granica Państwa Liberec (woj. dolnośląskie) 1,73 km
Kopaczów (woj. dolnośląskie) 2,21 km
Sieniawka (tranzyt) (woj. dolnośląskie) 3,74 km
Sieniawka (woj. dolnośląskie) 4,49 km
Granica Państwa Zittau (woj. dolnośląskie) 4,53 km
Abzw Neißebrücke (Niemcy) 5,22 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Hrádek nad Nisou

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...