OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Jankowa Żagańska

Ostatnia zmiana: 2016-04-19

Opis ogólny
Opis ogólny: Wszystko powoli zostaje rozbierane. Ostatnio nawet ukradli semafor relacji Jankowa Żagańska - Żary. Strach pomyśleć co będzie za pare lat (info: grzegorz W, 2004-11-14)

Niedawno semafory kształtowe zastąpiono sygnalizatorami świetlnymi (info: kysiek, 2007-12-20)

Opis infrastruktury: Stacja w Jankowej to pierwszy węzeł kolejowy w regionie, powstały już w 1846 roku, kiedy to spotkały się linie Berlin - Wrocław i przedłużenie linii Żagań - Głogów do Jankowej. Obecnie stacja jest nieczynna dla ruchu pasażerskiego od października 2002 roku. Zaraz po tym spłonęła jedna z nastawni przy drodze do Mirostowic Górnych. Druga nastawnia funkcjonuje nadal. Na stacji jest magazyn, raczej nieczynny, ale w dobrym stanie i wieża podobna do wieży najstarszej, nieistniejącej już wieży wodnej w Lubsku. Na stacji stoją dwa budynki, jeden z czasów budowy linii, a drugi z czasów jej modernizacji, są one zamieszkane. Szansą na wrócenie Jankowej Żagańskiej do sieci połączeń pasażerskich jest szynobus, który ma zacząć jeździć od nowego rozkładu jazdy tj. 2006/07 na trasie Zielona Góra - Żary - Węgliniec... (info: MKL, 2006-09-06)

Tory przebiegają zarówno wzdłuż wschodniej(Jankowa Żagańska- Żagań) jak i zachodniej (Miłkowice- Jasień) fasady dworca. Trzy perony jedno-krawędziowe na linii Miłkowice- Jasień oraz jeden peron również jednokrawędziowy przy łącznicy z Żagania. (info: Bartek Jaszczur, 02-10-2010)

Z wschodniej (żagańskiej) części stacji odchodziła niegdyś na południowy-wschód bocznica do cegielni, który to zakład istnieje i produkuję do dziś. Zrezygnował jednak z korzystania z transportu kolejowego, a tory rozebrano. Likwidacji uległa też zakładowa kolej wąskotorowa. W północnej głowicy stacyjnej znajdował się jeszcze w latach 90. XX wieku tor, który umożliwiał wyjazd pociągów z części żagańskiej w kierunku Żar. Korzystały z niego pociągi w relacji Żary - Żagań przez Jankową, które kursowały do lat 90. XX wieku. Żagańska część stacji - wykorzystywana obecnie tylko w ruchu towarowym - składała się niegdyś z czterech torów, obecnie pozostały tylko dwa, resztę rozebrano. Żarska część stacji - wykorzystywana zarówno w ruchu pasażerskim jak i towarowym - to obecnie trzy tory czynne oraz jeden nieczynny, przebiegający przy dawnym magazynie towarowym. Tor ten dawniej przecinał szosę Jankowa - Szczepanów i kończył się ślepo przy położonej za szosą rampie.W dzisiejszych czasach wykorzystywane są tylko dwie krawędzie peronowe, a szynobus najczęściej zatrzymuje się przy krawędzi leżącej bezpośrednio przy budynku dworca. Teraźniejsza infrastruktura służąca do obsługi podróżnych to, oprócz peronów, ławeczki, kosz na śmieci i gablota z rozkładem. Brakuje nawet najskromniejszej wiaty, co przy zamkniętej na głucho poczekalni sprawia, że nie ma gdzie się schronić przed deszczem czy wiatrem w oczekiwaniu na pociąg. (info: wasiukibic 16 IV 2016)

Opis budynków: Wieża wodna, nieczynna, stoi ok. 100 metrów na północ od stacji kolejowej, po drugiej stronie torów. Podobna wieża wodna (niższa o jedną kondygnację znajduje się przy stacji Iłowa Żagańska. (info: Bolesław Wojtyniak, 2007-11-30)

Budynek dworca w stanie ogólnym dobrym, kasa nieczynna, na górze mieszkają ludzie. Magazyn towarowy używany jako skład, najprawdopodobniej ktoś go dzierżawi. Wieża wodna zachowana, po wschodniej stronie znajduje się wskaźnik poziomu wody. Jedna nastawnia (przy drodze przez wieś) spaliła się i została rozebrana. Obecnie zwrotnicami w tej części stacji steruje się z nastawni południowej, pogląd za pomocą kamer, podobnie przejazd kolejowy jest sterowany za pomocą kamer. Nastawnia południowa zachowana. (info: kysiek, 2007-12-20)
Dane tabelaryczne
Województwo: lubuskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: adaptowany do innych celów
lokomotywownia: nie ma, być może była
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nieużywana w stanie dobrym
perony: Perony: 4
Krawędzie peronowe: 4
kody: HAFAS:5101447
IBNR:7167
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  93,952 Miłkowice – Jasień (282)  
  0,000 Jankowa Żagańska – Lodenau (– Horka)(380)  
  0,088 Jankowa Żagańska – Żagań (379)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Mirostowice Dolne At (woj. lubuskie) 1,52 km
Konin Żagański (woj. lubuskie) 2,61 km
Mirostowice Dolne (woj. lubuskie) 2,82 km
Żary Kunice Sekurit (woj. lubuskie) 3,41 km
Żary Kunice (woj. lubuskie) 3,78 km
Stawnik (woj. lubuskie) 6,13 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Jankowa Żagańska

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...