OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Karczmarka

Ostatnia zmiana: 2020-12-04

Opis ogólny
Do 1992 roku w Karczmarce koło Trzebienia była kiedyś baza wojskowa Armii Radzieckiej.

Tu są podstawowe informacje o bazie i o bocznicy w Karczmarce, opuszczonej wsi koło Trzebienia:

"Skład amunicji jest położony około 3 kilometrów na wschód od Trzebienia, w lesie. Zajmował obszar liczący kilkadziesiąt hektarów. Prowadziła do niego jedna brama wjazdowa, dostać się tam można jedynie drogami gruntowymi. Podwójne ogrodzenia były pod napięciem, na zewnątrz świeciły latarnie ustawione wzdłuż całego obszaru bazy. Cały kompleks był ogrodzony wałami ziemnymi, służącymi do osłony. Pomiędzy poszczególnymi z wałów zlokalizowano m.in. budynek -- magazyn sprzętu lub garaż na pojazdy. Dzisiaj jest on już znacznie zdewastowany. Nieco głębiej znajdują się magazyny amunicji. Są budynki z betonu, z rampami wyładunkowymi z przodu, po bokach schody wejściowe. Do środka wjeżdżało się przez wrota. Tam poprzez pochylnie amunicję zwożono na podłogę i tam składowano. Takich magazynów jest kilkanaście. Dotarcie do wszystkich jest niemożliwe, gdyż spora część obiektu stanowi teren prywatny. Ponadto kilka niewielkich krytych ziemią przypominających swoim wyglądem schrono-hangary pomieszczeń magazynowych ukrytych w gęstym lesie. Były to prawdopodobnie garaże na pojazdy z amunicją. Zamaskowane miały być niewidoczne z góry. Być może w przypadku ataku pojazdy ewakuowano z magazynów i przewożono do tych schronów. Jak wspomina maszynista, gdy do bazy podjeżdżała polska lokomotywa pod płot pod napięciem, odpinano od niej wagony, pod które podjeżdżała lokomotywa radziecka i wjeżdżała z nimi pod ziemię i tam była załadowywana amunicja itp. Źródło: Z opowieści starszych mieszkańców Trzebienia." (info: Kuba Majkowski, 04-06-2011)

Opis infrastruktury: Tory w stronę bazy wojskowej i Gromadki zostały rozebrane we wrześniu 2004 roku (info: Kuba Majkowski, 04-06-2011).
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: rozebrano
przejście nadziemne/podziemne, windy:
nastawnie, strażnice, posterunki:
perony:
kody:
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  19,471 Bolesławiec – Modła (314/973)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Borówki (woj. dolnośląskie) 6,02 km
Trzebień (woj. dolnośląskie) 7,19 km
Studzianka (woj. dolnośląskie) 7,20 km
Golnice (woj. dolnośląskie) 8,94 km
Tomaszów Bolesławiecki (woj. dolnośląskie) 9,13 km
Grodzanowiec (woj. dolnośląskie) 9,93 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Lesny Dziadek (2020-12-02 22:30:18)
    Bzdury z tym wjazdem pod ziemię. Wszystkie obiekty magazynu Trzebień Las są minimalnie poniżej poziomu powierzchni terenów. Nic mi nie wiadomo, aby Rosjanie używali trakcji kolejowej do dystrybucji zawartości składu. Pobliskie składy amunicji w Duninowie miały ok.5 km wewnętrznej linii kolejowej i miały własne lokomotywy.
  • #2 Watermarines (2021-09-13 20:35:15)
    Tak poza tym, to w Karczmarce była mała katastrofa kolejowa :)
  • #3 (odp. na #2) wasiukibic (2021-09-14 11:36:45)
    No dobra, ale wiesz coś więcej, to napisz, chyba że KMWTW.
    Co do wypowiedzi Leśnego Dziadka, to często wokół takich miejsc narastają legendy, czego ludzie sami nie zobaczą, to sobie dopowiedzą, lub bazowali na opowieściach pijanych sołdatów. Będąc w Legnicy też się nasłuchałem różnych dziwnych historii na temat sowieckiego garnizonu, w tym tak fantastycznych, jak obecność silosów na pociski nuklearne, zakopanych skarbach, tunelach minerskich pod miastem, które w razie "W' miały je obrócić w perzynę, etc. Łażąc po okolicy, natknąłem się na patrol Straży Leśnej i chłopaki zapytani o ten skład oczywiście mi wskazali miejsce na mapie, ale starszy ze strażników też wspominał ino o tym jednym torze.
    Ad rem - nawet po tak efemerycznym tworze jak kolejki folwarczne czy leśne pozostają w terenie mniej lub bardziej czytelne ślady. Może i nie przeznaczyłem na łażenie tam całego dnia, ale jedyne, co udało mi się kolejowego odnaleźć, to tor szlakowy, miejsce rozjazdu i pojedyncza bocznica, ślepo kończąca się na terenie składu, a więc wszystko to, co było udostępnione na mapach topograficznych. Weźmy pod uwagę, że do transportu tak wrażliwych elementów jak amunicja, nie można używać byle czego, ewentualna kolejka musiała by być solidnie zbudowana, na jakiejś nawierzchni. Nawet, gdyby ruscy wycofując się, rozebrali ją, to wszystkiego nie udało by się im sprzątnąć, podobnie jak złomiarzom, czy ekipie rozbiórkowej z PKP.
  • #4 (odp. na #3) Marek Potocki (2021-09-15 21:24:59)
    Wiesz, mam w pracy kolegę, który mówi, że jak był w wojsku gdzieś w Borach Dolnośląskich, to widział te pociski nuklearne na własne oczy. Tyle że on widział wszystko, był wszędzie i zna wszystkich, więc ten tego…
  • #5 (odp. na #4) wasiukibic (2021-09-16 07:43:27)
    Faktem jest, że w Trzebieniu stacjonowały sowieckie wojska rakietowe i odcinek linii kolejowej z Modły do Trzebienia był utrzymywany głównie skuli tego. Drugim faktem jest też to, że składnica była zaopatrywana transportem kolejowym od strony Modły, z tym że te - według info starszego mieszkańca tej miejscowości - wagony były albo kryte, albo odkryte/zaplandekowane. Bardzo prawdopodobne (niema pewne) wydaje się też to, że sowieci na teren swojej bazy nie wpuszczali polskiej obsługi kolejowej, a podejrzewałbym nawet, że sowiecka maszyna odbierała transporty już z Modły. Mieszkańcy twierdzą też, że wstęp na teren miejscowości leżących bezpośrednio przy jednostce, czy tam składnicy, był ograniczony, były zarówno lotne patrole jak i stacjonarne posterunki. Nawet Lasy Państwowe, jak chciały przeprowadzić wyręb, to musiały o tym meldować.
    Silosy atomowe w Polsce były i są, ale czy były wypełnione, hmmm? I czy taki wrażliwy towar można transportować wagonem, czy raczej drogą, albo samolotem?
  • #6 (odp. na #5) Paweł Skup (2021-09-19 09:40:17)
    Zainteresowaliście mnie tematem, więc rzuciłem okiem na lidarowy NMT. Wynika z niego, że st. Karczmarka była połączona ze st. Trzebień alternatywnym torem biegnącym przez magazyny. Starotorzem częściowo przebiegają obecnie drogi leśne. Poza tym na terenie magazynów większość dróg ma kolejowy, a może "kolejkowy" profil łuków. Nie twierdzę, że leżały tam tory, ale sprawa jest ciekawa.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Karczmarka

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...