OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Żagań

Ostatnia zmiana: 2025-10-09

Opis ogólny
Ruch towarowy rozwija się znakomicie, natomiast pasażerski powoli zamiera. Z siedmiu kierunków czynnych, dla przewozów pasażerskich zostały tylko dwa. (info: jogo20@wp.pl, 2005-09-28)
---
Wznowiono kursowanie składów osobowych na trasie Żagań - Niegosławice za pomocą szynobusów, docelowo planuje się wydłużenie relacji do Głogowa, jednak stan torów w woj. dolnośląskim na to nie pozwala; ((info: rafałek, 2007-04-09)

Od stacji odbiegają dwie bocznice. Jedna prowadząca do fabryki POLTOPS jest już rozebrana. Druga o długości ponad 3 km jest czasem używana na odcinku Stacja PKP - Rozlewnia gazu. Dalszy odcinek prowadzący do bazy paliw jest nieprzejezdny. Przy bocznicy są rampy służące kiedyś do załadunku na wagony sprzętu wojskowego.
Na stacji używane są tylko 3 perony (I, III, V). Między II a III peronem są trzy tory towarowe. (info: Sławomir Kurek, 16-05-2009)

W 2013 roku został wyremontowany peron III na którym odbywa się odprawa większości pociągów.

W 2014 roku odświeżono tunel przejścia podziemnego
(info: Sławomir Kurek, 09-11-2014)

W 2019 trwa remont zadaszenia nad peronem drugim. Odnowiono już zadaszenie nad wszystkimi pozostałymi peronami. Zamontowano nowe ławki i kosze na śmieci. (info. Jan Kowalski 11.11.2019)

5 peronów, każdy jest wysokokrawędziowy. Obecnie po ostrych cięciach w przewozach pasażerskich w latach 90. stacja pasażerska wygląda jak zbyt obszerne ubranie na wychudłym ciele. Stacja towarowa w latach 80. przeszła modernizację. (info: wasiukibic, 2007-12-14)

Z 5 istniejących na stacji peronów wykorzystuje się obecnie tylko 1 i 3, z czego większość pociągów odchodzi z 3. Za wyjątkiem peronu 3, stan wiat na peronach jest coraz gorszy - widać dziury w pokryciu, a podczas opadów deszczu woda przecieka przez nie jak przez sito. Widoczne są też zacieki na ścianach w tunelu dla pieszych - łuszczy się farba i odpada tynk. Likwidacji ulegają charakterystyczne, trójkątne tablice z nazwą stacji, które stały na peronach. (info: wasiukibic 16-IV-2016).

Opis budynków:

Budynek dworca po gruntownym remoncie. Wewnątrz poczekalnia w osobnym, zamykanym pomieszczeniu, toalety, automaty. Nie ma czynnych kas, chociaż je wyremontowano. (info. Jan Kowalski, 11.11.2019)

Na przełomie 2009 i 2010 roku PKP Cargo zrezygnowała z użytkowania żagańskiej szopy skutkiem czego 32-stanowiskowy budynek zamknięto. (info za ŚK 4/2010) (info: wasiukibic, 22-04-2010)

Główny budynek szopy jest w coraz gorszym stanie, co najbardziej widać od strony ulicy Przyjaciół Żołnierza. Część szyb w oknach jest powybijana, widoczne są dziury w dachu i ubytki w orynnowaniu, co skutkuje, że woda wlewa się do środka obiektu oraz tworzą się zacieki na ścianach konstrukcyjnych, co prowadzi z kolei do korozji tynków i ścian konstrukcyjnych. Bez przeprowadzenia prac zabezpieczających, budynek będzie szybko popadał w ruinę. Ponadto wyburzane są kolejne zabudowania znajdujące się na terenie peronów. (info: wasiukibic, 16-IV-2016).
Dane tabelaryczne
Województwo: lubuskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany, częściowo pełni swoją funkcję, częściowo lokale na wynajem.
budynki obsługi taboru: Była, ale obecnie już nie istnieje. Pierwsza parowozownia (południowa) zburzona koło 1989-1990, druga parowozownia-lokomotywownia (północna) zburzona w 2017 r.
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: nie istnieje
kasa/biletomat: zamknięta od 2011 roku
nastawnie, strażnice, posterunki: Żg
Żg1 (nie istnieje)
Żg2 (nie istnieje)
Żg3 (nie istnieje)
Żg4 (nie istnieje)
Żg5 (nie istnieje)
Żg6 (nie istnieje)
punkt SKP zburzony w 2019
Górka rozrządowa brak danych (jeśli istnieje to jest nadal zdewastowana)
wieża wodna: 2007-11-27: Betonowa wieża wodna stoi naprzeciw dworca kolejowego, już nieczynna. Podobne wieże znajdują się m.in. w Adamowicach k. Kutna i w Legnicy. (info: Bolesław Wojtyniak)
perony: Perony: 5
Krawędzie peronowe: 10
kody: EPA:5100152
HAFAS:5100211
IBNR:269
informacja pasażerska: papierowy rozkład jazdy, megafony, tablice LED
inne budynki: dawny budynek straży pożarnej, noclegownia drużyn konduktorskich oraz stołówka, zniszczona ekspedycja towarowa
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  340,532 Łódź Kaliska – Zasieki (14)  
  139,527 Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275)  
  104,730 Jelenia Góra – Żagań (283)  
  92,211 Wolsztyn – Żagań (371)  
  0,088 Żagań – Jankowa Żagańska (389)  
  Żagań – Żagań Baza Paliw  
  Żagań – bocznice i łącznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #31 (odp. na #30) wasiukibic (2023-02-08 13:51:04)
    "Jeżeli chodzi o Lubsko, to nie przewiduje się połączeń z Żaganiem?" - jakiś czas temu pojawił się temat uruchomienia połączeń studenckich z Lubska, via Jasień, Żary, Żagań do Wrocławia. Takie połączenie Lubska z Żaganiem, przy okazji udrożnienia odcinka Bieniów - Lubsko w ramach Kolei+, ze zmianą czoła pociągu w Bieniowie, ma sens. Codzienne kursy Lubsko - Bieniów - Żagań, z pominięciem Żar, w obecnych realiach będą wywalaniem kasy w błoto.
  • #32 (odp. na #31) Igor13 (2023-02-09 10:22:04)
    Jasne. Akurat przez Żary takie połączenie powinno być realizowane.
  • #33 R. Kotowski (2023-02-09 17:43:11)
    Tylko jak odbudować LK282 od Jasienia do Żar? Za co? Kolej Plus to nie bardzo, bo to odcinek, który nie komunikuje miejscowości ze stolicą województwa...
  • #34 Błażej Kopka (2023-02-09 19:28:55)
    Ten wymóg skomunikowania łatwo obejść, bo to bardzo umowne - nie w tym rzecz. Program Kolej+ jest już po prostu zakończony, zamknięty i tyle.
  • #35 Xiążę Piast II Chrobry (2023-08-04 18:14:17)
    Za to w tym filmie można zapoznać się z gratyfikacja i przebiegiem służby mechanika Ryszarda Maja A.D. 1978.
    https://www.youtube.…
  • #36 R. Kotowski (2025-09-08 21:04:46)
    Lubuskie zgodzi się na przejęcie trasy Żagań – Węgliniec przez KD. Wszystko wskazuje na to, że za rok pomiędzy Węglińcem a Żaganiem pojadą pociągi Kolei Dolnośląskich. Województwa dolnośląskie i lubuskie planują bowiem zmiany w porozumieniu międzyregionalnym, a intencje obu samorządów okazują się zbieżne. Zachowane mają zostać bezpośrednie kursy do Zielonej Góry.
  • #37 Błażej Kopka (2025-09-09 12:44:10)
    Pytania są dwa - czy KD do tego czasu wyrobi z nowym taborem na obsługę tej linii? I jakiej poprawy jakości połączeń spodziewają się włodarze w związku z przejęciem tego połączenia? Bo szlakowa z automatu i tak nie wzrośnie, a przy obecnej sytuacji taborowej KD odwołania i KKZ i tak pewnie będą miały miejsce.
  • #38 Mikol74 (2025-09-09 20:53:32)
    Zgaduje, ze wydłużą JG - Gorlitz na Jg - Gorlitz - Wegliniec - ZG, dodatkowo coś stojące w Żarach czasem, dodatkowo świeradów pojeździ do JG częściej. Tak przez rok mozna pobiedowac nawet na 1 dodatkowym szynobusie.
  • #39 wasiukibic (2025-09-09 21:16:56)
    A czy będą dodatkowe kursy Zielona Góra - Żary/Żagań obsługiwane przez Polregio, niewydłużone do Węglińca?
  • #40 R. Kotowski (2025-09-10 11:54:53)
    Zobaczymy Wasiu ale raczej nie. Brak taboru spalinowego u Polregio. Myślę że i do Lubska (po reaktywacji pojedzie KD :) czego bym sobie życzył). Zachowane będą dotychczasowe kursy Polregio Żagań - Zielona Góra. Ale jeszcze kilka wpadek Polregio w Lubuskim i kto wie, czy wcześniej niż w roku 2030 nie zejdą ze sceny (?).

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Żagań

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...