Żagań
Ostatnia zmiana: 2020-12-16
Opis ogólny |
---|
Ruch towarowy rozwija się znakomicie, natomiast pasażerski powoli zamiera. Z siedmiu kierunków czynnych, dla przewozów pasażerskich zostały tylko dwa. (info: jogo20@wp.pl, 2005-09-28) --- Wznowiono kursowanie składów osobowych na trasie Żagań - Niegosławice za pomocą szynobusów, docelowo planuje się wydłużenie relacji do Głogowa, jednak stan torów w woj. dolnośląskim na to nie pozwala; ((info: rafałek, 2007-04-09) Od stacji odbiegają dwie bocznice. Jedna prowadząca do fabryki POLTOPS jest już rozebrana. Druga o długości ponad 3 km jest czasem używana na odcinku Stacja PKP - Rozlewnia gazu. Dalszy odcinek prowadzący do bazy paliw jest nieprzejezdny. Przy bocznicy są rampy służące kiedyś do załadunku na wagony sprzętu wojskowego. Na stacji używane są tylko 3 perony (I, III, V). Między II a III peronem są trzy tory towarowe. (info: Sławomir Kurek, 16-05-2009) W 2013 roku został wyremontowany peron III na którym odbywa się odprawa większości pociągów. W 2014 roku odświeżono tunel przejścia podziemnego (info: Sławomir Kurek, 09-11-2014) W 2019 trwa remont zadaszenia nad peronem drugim. Odnowiono już zadaszenie nad wszystkimi pozostałymi peronami. Zamontowano nowe ławki i kosze na śmieci. (info. Jan Kowalski 11.11.2019) 5 peronów, każdy jest wysokokrawędziowy. Obecnie po ostrych cięciach w przewozach pasażerskich w latach 90. stacja pasażerska wygląda jak zbyt obszerne ubranie na wychudłym ciele. Stacja towarowa w latach 80. przeszła modernizację. (info: wasiukibic, 2007-12-14) Z 5 istniejących na stacji peronów wykorzystuje się obecnie tylko 1 i 3, z czego większość pociągów odchodzi z 3. Za wyjątkiem peronu 3, stan wiat na peronach jest coraz gorszy - widać dziury w pokryciu, a podczas opadów deszczu woda przecieka przez nie jak przez sito. Widoczne są też zacieki na ścianach w tunelu dla pieszych - łuszczy się farba i odpada tynk. Likwidacji ulegają charakterystyczne, trójkątne tablice z nazwą stacji, które stały na peronach. (info: wasiukibic 16-IV-2016). Opis budynków: Budynek dworca po gruntownym remoncie. Wewnątrz poczekalnia w osobnym, zamykanym pomieszczeniu, toalety, automaty. Nie ma czynnych kas, chociaż je wyremontowano. (info. Jan Kowalski, 11.11.2019) Na przełomie 2009 i 2010 roku PKP Cargo zrezygnowała z użytkowania żagańskiej szopy skutkiem czego 32-stanowiskowy budynek zamknięto. (info za ŚK 4/2010) (info: wasiukibic, 22-04-2010) Główny budynek szopy jest w coraz gorszym stanie, co najbardziej widać od strony ulicy Przyjaciół Żołnierza. Część szyb w oknach jest powybijana, widoczne są dziury w dachu i ubytki w orynnowaniu, co skutkuje, że woda wlewa się do środka obiektu oraz tworzą się zacieki na ścianach konstrukcyjnych, co prowadzi z kolei do korozji tynków i ścian konstrukcyjnych. Bez przeprowadzenia prac zabezpieczających, budynek będzie szybko popadał w ruinę. Ponadto wyburzane są kolejne zabudowania znajdujące się na terenie peronów. (info: wasiukibic, 16-IV-2016). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | lubuskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | używany, częściowo pełni swoją funkcję, częściowo lokale na wynajem. | |
lokomotywownia: | Była, ale obecnie już nie istnieje. Wyburzona w 2017 roku. | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: | Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie istnieje |
|
kasa: | zamknięta od 2011 roku | |
wieża wodna: | 2007-11-27: Betonowa wieża wodna stoi naprzeciw dworca kolejowego, już nieczynna. Podobne wieże znajdują się m.in. w Adamowicach k. Kutna i w Legnicy. (info: Bolesław Wojtyniak) | |
perony: | Perony: 5 Krawędzie peronowe: 10 |
|
kody: | EPA:5100152 HAFAS:5100211 IBNR:269 |
Bibliografia i odnośniki zewnętrzne |
---|
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
340,532 | Łódź Kaliska – Zasieki – Forst (14/491) | ||
139,527 | Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275) | ||
104,730 | Jelenia Góra – Żagań (283) | ||
92,211 | Wolsztyn – Żagań (371) | ||
11,111 | Jankowa Żagańska – Żagań (379) | ||
Żagań – Żagań Stacja Paliw | |||
Żagań – bocznice i łącznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Żagań Rozlewnia gazu LPG (woj. lubuskie) | 1,59 km |
Żagań Stacja Paliw (woj. lubuskie) | 2,26 km |
Żagań JW 718 (woj. lubuskie) | 4,13 km |
Jasionka (woj. lubuskie) | 4,94 km |
Bożnów (pierwotna lokalizacja) (woj. lubuskie) | 6,24 km |
Olszyniec (woj. lubuskie) | 6,65 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#11
Givexnine Poznań
(2020-11-02 20:44:06)
Oferta połączeń w 2020 roku, po zamknięciu dla ruchu pasażerskiego linii 379:
-do Tuplic i Forstu dwie pary – poranna i popołudniowa w dni powszednie, w soboty i niedziele także dwie pary, jadące o 2 godziny później
-do Legnicy 8 par w dni powszednie (jedna wydłużona do Wrocławia i jedna do Warszawy) i 5 w weekendy, z czego aż 3 do Wrocławia.
-do Jankowej, Węglińca i Zgorzelca przez Żary jedna para
-do Żar w dni robocze 12 par + TLK, w soboty i niedziele 9 par
-do Zielonej Góry 3 pary, jedna tylko w dni powszednie + TLK Konopnicka
-do Berlina jedna para w piątki i niedziele -
#12
Givexnine Poznań
(2020-11-03 19:37:12)
Wszystkie te połączenia o których pisałem w komentarzu #8 nie dojdą do skutku - zostały wykreślone z rozkładu jazdy. Jedynym pociągiem dalekobieżnym będzie TLK Konopnicka.
-
#13
Givexnine Poznań
(2020-11-30 16:48:49)
Od nowego rozkładu jazdy dla Żagania następujące zmiany:
-po cichu do historii przeszedł weekendowy "Pociąg do kultury" Kolei Dolnośląskich relacji Wrocław-Berlin
-niektóre pociągi zaczynające bieg w Żaganiu nie będą już startowały, jak dotychczas z peronu 5; peron ten będzie w użyciu 3 razy na dobę - 2 razy dla pociągów kończących bieg i raz zajeżdżać pod niego będzie pociąg zmieniający kierunek jazdy z Goerlitz do Zielonej Góry przez Jankową, linię 379 i Żagań/
-do Zielonej Góry znacząca poprawa: 5 par (z czego 4 codziennie) zamiast 3 - nowe pociągi o 14:25 i wieczorny około 18:45
-do Zgorzelca dodatkowy pociąg wydłużony do Goerlitz o 12:54 (powrót o 21:17), jadący przez Jankową, z pominięciem Żar i Kunic; poranny pociąg bez zmian
-TLK Konopnicka jadąc w kierunku Warszawy stawać będzie dodatkowo w Lesznie Górnym, w drodze powrotnej takiego postoju nie przewidziano. Pociąg ten do W-wy jechać będzie jak dotychczas przez Brzeg, Opole, Lubliniec, Częstochowę, a z Warszawy wróci inną trasą przez Łódź, Kalisz, Ostrów Wlkp. i Twardogórę. Oznacza to, że z wszystkimi miastami po drodze poza Legnicą, Wrocławiem i Warszawą Żagań i Żary będą mieć połączenie tylko w jedną stronę, bez pociągu powrotnego. -
#14
Sławomir Kurek
(2020-11-30 21:55:30)
Taki przebieg Konopnickiej to porażka
-
#15 (odp. na #13)
wasiukibic
(2020-11-30 23:39:08)
"Do Zgorzelca dodatkowy pociąg wydłużony do Goerlitz o 12:54 (powrót o 21:17), jadący przez Jankową, Z POMINIĘCIEM ŻAR i Kunic" - na pewno mieszkańcy Iłowej czy Ruszowa skaczą z tego powodu z radości... nie ma to jak pomijać główny generator ruchu do/z w okolicy.
-
#16 (odp. na #15)
Givexnine Poznań
(2020-12-01 09:45:22)
To prawdopodobnie efekt działań starosty żagańskiego, który chce, aby mieszkańcy Iłowej, Konina i Jankowej do pracy, szkoły i na zakupy zamiast do Żar jeździli do Żagania. Odnośnie TLK Konopnicka, to poza komunikacją z Legnicą i Wrocławiem oraz Warszawą (mało konkurencyjny czas przejazdu) pociąg nie będzie mieć sensu. Pewny jest spadek i tak już niskiej frekwencji.
-
#17
ACdVL (Andrzej)
(2020-12-01 10:06:18)
Faktycznie ciekawa trasa Konopnickiej - do stolicy jedną trasą - powrót inną trasą. Ktoś, kto w ten sposób konstruuje relacje pociągów tak ważnych dla pomniejszych regionów, które chciałyby przecież skorzystać z tej relacji rozminął się z powołaniem. Jeszcze słyszałem (trochę przeniosę się w Kujawy), że osobowe w Szlachcie ponoć już postoju mieć nie będą. Nie mam pojęcia, jaka jest tego przyczyna - ale czuję w kościach, że są ludzie, którzy z kolei tam korzystają. Tylko weź pójdź i spróbuj skrytykować decydentów za taki stan rzeczy odpowiedzialnych, za te błędy i wielbłądy...
Szkoda, że Konopnicka ma tak dziwaczny przebieg, bo to poważny uszczerbek na tak pozytywnym przecież akcencie, jakim jest powrót do byłego węzła żagańskiego składów pośpiesznych. -
#18 (odp. na #16)
wasiukibic
(2020-12-01 10:43:53)
No, skoro starosta żagański lepiej wie, dokąd chcą dojeżdżać mieszkańcy wymienionych przez Ciebie miejscowości, to czapki z głów, bo to przez ich pryzmat należy patrzeć na ofertę na tym odcinku Starej Berlinki, bo to dla nich te pociągi są oknem na świat. Chyba, że społeczeństwo/władze same prosiły o taki stan rzeczy. Patrząc jednak na wymianę podróżnych Żary vs Żagań, to - z całym szacunkiem dla tego węzła - nie ta liga.
-
#19
Mag
(2020-12-01 10:49:32)
Konopnicka jedzie tak, a nie inaczej ze względu na remont LK14, w rocznym rozkładzie w obie strony kursuje planowo przez Kalisz i Ostrów Wielkopolski.
-
#20
Givexnine Poznań
(2020-12-01 11:14:01)
Dziwną jest likwidacja pociągu do Berlina - niedawno (chyba jeszcze w tym roku) woj. dolnośląskie zapewniało, że kursowanie pociągu zostanie utrzymane minimum do 2022, a tymczasem już teraz został on zlikwidowany, nie widnieje nawet w rocznym rozkładzie jazdy. Chyba, że jechać będzie bez zatrzymania w Żaganiu i Żarach, a może ma to związek z wznowieniem EC Wawel, który częściowo pokrywa się z "Pociągiem do kultury".
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Żagań