Żagań
Ostatnia zmiana: 2025-10-26
| Opis ogólny |
|---|
|
Ruch towarowy rozwija się znakomicie, natomiast pasażerski powoli zamiera. Z siedmiu kierunków czynnych, dla przewozów pasażerskich zostały tylko dwa. (info: jogo20@wp.pl, 2005-09-28) --- Wznowiono kursowanie składów osobowych na trasie Żagań - Niegosławice za pomocą szynobusów, docelowo planuje się wydłużenie relacji do Głogowa, jednak stan torów w woj. dolnośląskim na to nie pozwala; ((info: rafałek, 2007-04-09) Od stacji odbiegają dwie bocznice. Jedna prowadząca do fabryki POLTOPS jest już rozebrana. Druga o długości ponad 3 km jest czasem używana na odcinku Stacja PKP - Rozlewnia gazu. Dalszy odcinek prowadzący do bazy paliw jest nieprzejezdny. Przy bocznicy są rampy służące kiedyś do załadunku na wagony sprzętu wojskowego. Na stacji używane są tylko 3 perony (I, III, V). Między II a III peronem są trzy tory towarowe. (info: Sławomir Kurek, 16-05-2009) W 2013 roku został wyremontowany peron III na którym odbywa się odprawa większości pociągów. W 2014 roku odświeżono tunel przejścia podziemnego (info: Sławomir Kurek, 09-11-2014) W 2019 trwa remont zadaszenia nad peronem drugim. Odnowiono już zadaszenie nad wszystkimi pozostałymi peronami. Zamontowano nowe ławki i kosze na śmieci. (info. Jan Kowalski 11.11.2019) 5 peronów, każdy jest wysokokrawędziowy. Obecnie po ostrych cięciach w przewozach pasażerskich w latach 90. stacja pasażerska wygląda jak zbyt obszerne ubranie na wychudłym ciele. Stacja towarowa w latach 80. przeszła modernizację. (info: wasiukibic, 2007-12-14) Z 5 istniejących na stacji peronów wykorzystuje się obecnie tylko 1 i 3, z czego większość pociągów odchodzi z 3. Za wyjątkiem peronu 3, stan wiat na peronach jest coraz gorszy - widać dziury w pokryciu, a podczas opadów deszczu woda przecieka przez nie jak przez sito. Widoczne są też zacieki na ścianach w tunelu dla pieszych - łuszczy się farba i odpada tynk. Likwidacji ulegają charakterystyczne, trójkątne tablice z nazwą stacji, które stały na peronach. (info: wasiukibic 16-IV-2016). Opis budynków: Budynek dworca po gruntownym remoncie. Wewnątrz poczekalnia w osobnym, zamykanym pomieszczeniu, toalety, automaty. Nie ma czynnych kas, chociaż je wyremontowano. (info. Jan Kowalski, 11.11.2019) Na przełomie 2009 i 2010 roku PKP Cargo zrezygnowała z użytkowania żagańskiej szopy skutkiem czego 32-stanowiskowy budynek zamknięto. (info za ŚK 4/2010) (info: wasiukibic, 22-04-2010) Główny budynek szopy jest w coraz gorszym stanie, co najbardziej widać od strony ulicy Przyjaciół Żołnierza. Część szyb w oknach jest powybijana, widoczne są dziury w dachu i ubytki w orynnowaniu, co skutkuje, że woda wlewa się do środka obiektu oraz tworzą się zacieki na ścianach konstrukcyjnych, co prowadzi z kolei do korozji tynków i ścian konstrukcyjnych. Bez przeprowadzenia prac zabezpieczających, budynek będzie szybko popadał w ruinę. Ponadto wyburzane są kolejne zabudowania znajdujące się na terenie peronów. (info: wasiukibic, 16-IV-2016). |
| Dane tabelaryczne | ||
|---|---|---|
| Województwo: | lubuskie | |
| dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
| budynki dworcowe: | używany, częściowo pełni swoją funkcję, częściowo lokale na wynajem. | |
| budynki obsługi taboru: | Była, ale obecnie już nie istnieje. Pierwsza parowozownia (południowa) zburzona koło 1989-1990, druga parowozownia-lokomotywownia (północna) zburzona w 2017 r. | |
| zadaszenie peronów: | wiaty nad peronami | |
| semafory: | świetlne | |
| dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie istnieje |
|
| kasa/biletomat: | zamknięta od 2011 roku, podróżni mają do dyspozycji jedynie biletomat | |
| nastawnie, strażnice, posterunki: |
Żg Żg1 (nie istnieje) Żg2 (nie istnieje) Żg3 (nie istnieje) Żg4 (nie istnieje) Żg5 (nie istnieje) Żg6 (nie istnieje) punkt SKP zburzony w 2019 Górka rozrządowa brak danych (jeśli istnieje to jest nadal zdewastowana) |
|
| wieża wodna: | 2007-11-27: Betonowa wieża wodna stoi naprzeciw dworca kolejowego, już nieczynna. Podobne wieże znajdują się m.in. w Adamowicach k. Kutna i w Legnicy. (info: Bolesław Wojtyniak) | |
| perony: |
Perony: 5 Krawędzie peronowe: 10 |
|
| kody: |
EPA:5100152 HAFAS:5100211 IBNR:269 |
|
| informacja pasażerska: | papierowy rozkład jazdy, megafony, tablice LED | |
| inne budynki: | dawny budynek straży pożarnej, noclegownia drużyn konduktorskich oraz stołówka, zniszczona ekspedycja towarowa | |
| Linie przechodzące przez stację | |||
|---|---|---|---|
| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
| 340,532 | Łódź Kaliska – Zasieki (14) | ||
| 139,527 | Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275) | ||
| 104,730 | Jelenia Góra – Żagań (283) | ||
| 92,211 | Wolsztyn – Żagań (371) | ||
| 0,088 | Żagań – Jankowa Żagańska (389) | ||
| Żagań – Żagań Baza Paliw | |||
| Żagań – bocznice i łącznice | |||
| Stan linii « Pokaż/ukryj | |
|---|---|
| ruch pasażerski i towarowy | |
| ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
| ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
| ruch towarowy i turystyczny | |
| ruch pasażerski | |
| ruch towarowy | |
| ruch pasażerski sezonowy | |
| ruch pasażerski weekendowy | |
| ruch turystyczny | |
| ruch drezynowy | |
| nieczynna | |
| nieprzejezdna | |
| rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
| rozebrana | |
| w budowie/nie ukończona | |
| projektowana/nie zrealizowana | |
| brak danych | |
| odcinek jeszcze nie powstał | |
| linia wielotorowa | |
| | | linia zelektryfikowana |
| Nazwa | punkt czynny |
| Nazwa | punkt nieczynny |
| Nazwa | punkt zlikwidowany |
| węzeł lub odejście torów | |
| galeria | |
| Znajdź stacje w pobliżu |
|---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#39
wasiukibic
(2025-09-09 21:16:56)
A czy będą dodatkowe kursy Zielona Góra - Żary/Żagań obsługiwane przez Polregio, niewydłużone do Węglińca?
-
#40
R. Kotowski
(2025-09-10 11:54:53)
Zobaczymy Wasiu ale raczej nie. Brak taboru spalinowego u Polregio. Myślę że i do Lubska (po reaktywacji pojedzie KD :) czego bym sobie życzył). Zachowane będą dotychczasowe kursy Polregio Żagań - Zielona Góra. Ale jeszcze kilka wpadek Polregio w Lubuskim i kto wie, czy wcześniej niż w roku 2030 nie zejdą ze sceny (?).
-
#41
R. Kotowski
(2025-11-10 15:01:51)
Narodowy przewoźnik PKP IC zlikwiduje łącznik do pociągu IC „Mehoffer”, relacji Zielona Góra – Wrocław – Przemyśl. Pociągi dalekobieżne znikną więc m. in. z Żar i Żagania. Spółka tłumaczy, że jej kursy były wykorzystywane głównie do podróży na niewielkie odległości, a liczba połączeń regionalnych wzrośnie. Jego pociągi przestaną zatrzymywać się na stacjach Nowogród Osiedle, Rokitki, Małomice, Żagań i Żary. Zmiany wejdą w życie 14 grudnia. Z miejscowości położonych na pograniczu województw dolnośląskiego i lubuskiego nie dojedziemy już natomiast bez przesiadki do Opola, Katowic, Krakowa, czy Rzeszowa.
-
#42
R. Kotowski
(2025-11-20 16:42:00)
W Żaganiu powstanie miejsce do serwisowania pociągów. W Żaganiu powstanie miejsce do serwisowania pociągów POLREGIO. Spółka podpisała już umowę na opracowanie koncepcji architektonicznej. W nowym miejscu obsługi składów wykonywane będą przeglądy i naprawy.https://zachod.pl/13…
-
#43
Błażej Kopka
(2025-11-20 18:35:55)
Dwie drobne uwagi - ogryzek Mehoffera był tam tak potrzebny, jak w końcowej partii pleców przysłowiowa koszula. Lepszym rozwiązaniem będzie tam dodatkowe połączenie regionalne, które jadąc szybciej, to nawet zatrzymując się na większej ilości przystanków i tak zapewni takie samo (czasowo) skomunikowanie z Wrocławiem (a tam dowolna przesiadka), ale z lepszą dostępnością komunikacyjną dla całego regionu, niż jakiś mityczny icek. Generalnie warto zrewidować te iluzoryczne łączniki IC na dwa wagony, z SM42 na trasach regionalnych, które oprócz rozbijania oferty i psucia rozkładu wiele na DŚ nie wnoszą (tak - biję do pomysłów takich łączników np. na 285). No taka prawda - niemal każdy SZT w kraju jest w stanie dobić do 120km/h i to przy dobrej dynamice, a ICki przy 90km/h zazwyczaj ze swoimi kolejnymi odsłonami SM42 niestety "palą się" do roboty... Po drugie - warto otrzeć się o realizm, czyli nie, że w Żaganiu jakieś centrum obsługi powstanie, tylko, że co najwyżej pojawiła się taka koncepcja. Bo wg koncepcji, to już dawno np. CMK powinna do Trójmiasta dojeżdżać.
-
#44
wasiukibic
(2025-11-20 19:00:38)
Zwolennikom przesiadek proponuję udać się w taką podróż z przesiadką i doświadczyć luksusów: ściągania waliz z półki, tłoczenia się w korytarzu, zmiany peronu, najlepiej po schodach, przepychania się z tą walizą przez korytarz drugiego składu i zaś wrzucenia tej walizy na półkę bagażową, no i obowiązkowo - nerwówki w przypadku opóźnienia jednego z pociągów - a czasem tak jest, że pociąg dalekobieżny nie czeka na dowozowy. Pamiętać też należy, że jeżdżą ludzie starsi, z małymi dziećmi, a dla nich taka przesiadka to mordęga. Ja rozumiem, że nie da się wszędzie pchnąć bezpośrednich pociągów, ale przynajmniej 1-2 pociągi dalekobieżne do miast powiatowych, to nie jakieś wielkie halo, w przypadku Żar/Żagania to jeden do Wrocławia i Krakowa, drugi na Poznań i Warszawę.
-
#45
Błażej Kopka
(2025-11-20 19:13:56)
Dwa bezpośrednie z Żagania, to dwa do trzech wywalonych pociągów regionalnych obsługujących wszystkich, a nie tylko wybranych. I to tylko, jeśli te pociągi jadą w 100% w planie. Przy spóźnieniach, gdzie i tak icek dla PLK zawsze ma pierwszeństwo, to już tragedia. Popatrz jak legendarny BE rozwala wszystko do Międzylesia. Na trasach drugiej i trzeciej kategorii odśnieżania icki to zwykłe zawalidrogi. Ok - zgodzę się, że przesiadka w Poznaniu to tragedia z uwagi na fatalny dworzec, ale Wrocław? Przecież to bajka - największy dworzec w RP jest jednocześnie jednym z mniejszych w tej skali, a jednocześnie najlepiej wyposażonym i zorganizowanym dla obsługi podróżnych, więc nie przesadzajmy. Dla mnie w przypadku takich miast jak Żagań problem jest całkowicie inny. Czytając jak wiele pociągów dziennie jest odwoływanych lub zamienionych w tym rejonie województwa na KKZ, to zwyczajnie nigdy się na połączenie pociągiem w tym rejonie kraju nie zdecyduję. Nawet w tym roku, będąc na wycieczce w rejonie Żagania, wolałem rowerem wrócić spod Żagania przez Nową Sól do Zielonej Góry, niż ryzykować lipne połączenie z Żagania. Wybór okazał się słuszny.
-
#46
(odp. na #45)
wasiukibic
(2025-11-20 19:34:49)
Spytaj w PLK, dlaczego nie wrócą mijanek w Modłej, czy Wierzbowej. Przypominam, że Modła została zawarta, gdy ruch pomiędzy Legnicą, a Żaganiem był biedny i PLK zadeklarowała, że jak wzrośnie, to uruchomia ją zaś. Przypominam sobie, jak w 2018, czy 2019 wracałem z Żar, to już wtedy dostałem info, że KD wnioskowało do PLK o odtworzenie Modłej i od tamtego czasu guzik się z tym zadziało, mimo że w międzyczasie była konkretna inwestycja PLK w remont 3 potężnych mostów na odcinku Leszno Górne - Żagań. Niestety, PLK bardzo gibka w zamykanie i rozbiórkę posterunków, nie jest skora do ich odtworzenia, gdy pojawi się taka potrzeba. Zaś jest jojczenie, wiela to pieniędzy będzie kosztowało i oczywiście, nie ma już mowy o sterowaniu miejscowym, ino wersja full wypas - zdalna, bo już nie ma ludzi, żeby poobsadzać posterunki. Nie przypominam sobie też, żeby na odcinku Rokitki - Żagań był jakiś problem z zalegającym śniegiem, jak tam linia jest przez lasy.
Ja mam od jakiegoś czasu wątpliwą przyjemność przesiadania się w Krakowie i mimo, że to mniejszy węzeł od Wrocławia, czy Poznania, to tam jest tragedia z pochytaniem przesiadek nawet z IC, na IC. -
#47
R. Kotowski
(2025-11-20 19:37:38)
IC-ki tam jak najbardziej potrzebne. Też jestem za tym i popieram Wasia w ad.44.
-
#48
Błażej Kopka
(2025-11-20 20:17:05)
Nie znam Krakowa - nie wypowiadam się. Znam Poznań. To jakie Icki są tam potrzebne i w jakich kierunkach i proszę o uzasadnienie, dlaczego w imię przesiadek mają rozpieprzyć ruch KD na tym szlaku, zapewniający lepszy ruch regionalny?
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Żagań
Ogólnopolska Baza Kolejowa