Żagań
Ostatnia zmiana: 2025-10-09
Opis ogólny |
---|
Ruch towarowy rozwija się znakomicie, natomiast pasażerski powoli zamiera. Z siedmiu kierunków czynnych, dla przewozów pasażerskich zostały tylko dwa. (info: jogo20@wp.pl, 2005-09-28) --- Wznowiono kursowanie składów osobowych na trasie Żagań - Niegosławice za pomocą szynobusów, docelowo planuje się wydłużenie relacji do Głogowa, jednak stan torów w woj. dolnośląskim na to nie pozwala; ((info: rafałek, 2007-04-09) Od stacji odbiegają dwie bocznice. Jedna prowadząca do fabryki POLTOPS jest już rozebrana. Druga o długości ponad 3 km jest czasem używana na odcinku Stacja PKP - Rozlewnia gazu. Dalszy odcinek prowadzący do bazy paliw jest nieprzejezdny. Przy bocznicy są rampy służące kiedyś do załadunku na wagony sprzętu wojskowego. Na stacji używane są tylko 3 perony (I, III, V). Między II a III peronem są trzy tory towarowe. (info: Sławomir Kurek, 16-05-2009) W 2013 roku został wyremontowany peron III na którym odbywa się odprawa większości pociągów. W 2014 roku odświeżono tunel przejścia podziemnego (info: Sławomir Kurek, 09-11-2014) W 2019 trwa remont zadaszenia nad peronem drugim. Odnowiono już zadaszenie nad wszystkimi pozostałymi peronami. Zamontowano nowe ławki i kosze na śmieci. (info. Jan Kowalski 11.11.2019) 5 peronów, każdy jest wysokokrawędziowy. Obecnie po ostrych cięciach w przewozach pasażerskich w latach 90. stacja pasażerska wygląda jak zbyt obszerne ubranie na wychudłym ciele. Stacja towarowa w latach 80. przeszła modernizację. (info: wasiukibic, 2007-12-14) Z 5 istniejących na stacji peronów wykorzystuje się obecnie tylko 1 i 3, z czego większość pociągów odchodzi z 3. Za wyjątkiem peronu 3, stan wiat na peronach jest coraz gorszy - widać dziury w pokryciu, a podczas opadów deszczu woda przecieka przez nie jak przez sito. Widoczne są też zacieki na ścianach w tunelu dla pieszych - łuszczy się farba i odpada tynk. Likwidacji ulegają charakterystyczne, trójkątne tablice z nazwą stacji, które stały na peronach. (info: wasiukibic 16-IV-2016). Opis budynków: Budynek dworca po gruntownym remoncie. Wewnątrz poczekalnia w osobnym, zamykanym pomieszczeniu, toalety, automaty. Nie ma czynnych kas, chociaż je wyremontowano. (info. Jan Kowalski, 11.11.2019) Na przełomie 2009 i 2010 roku PKP Cargo zrezygnowała z użytkowania żagańskiej szopy skutkiem czego 32-stanowiskowy budynek zamknięto. (info za ŚK 4/2010) (info: wasiukibic, 22-04-2010) Główny budynek szopy jest w coraz gorszym stanie, co najbardziej widać od strony ulicy Przyjaciół Żołnierza. Część szyb w oknach jest powybijana, widoczne są dziury w dachu i ubytki w orynnowaniu, co skutkuje, że woda wlewa się do środka obiektu oraz tworzą się zacieki na ścianach konstrukcyjnych, co prowadzi z kolei do korozji tynków i ścian konstrukcyjnych. Bez przeprowadzenia prac zabezpieczających, budynek będzie szybko popadał w ruinę. Ponadto wyburzane są kolejne zabudowania znajdujące się na terenie peronów. (info: wasiukibic, 16-IV-2016). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | lubuskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany, częściowo pełni swoją funkcję, częściowo lokale na wynajem. | |
budynki obsługi taboru: | Była, ale obecnie już nie istnieje. Pierwsza parowozownia (południowa) zburzona koło 1989-1990, druga parowozownia-lokomotywownia (północna) zburzona w 2017 r. | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie istnieje |
|
kasa/biletomat: | zamknięta od 2011 roku | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Żg Żg1 (nie istnieje) Żg2 (nie istnieje) Żg3 (nie istnieje) Żg4 (nie istnieje) Żg5 (nie istnieje) Żg6 (nie istnieje) punkt SKP zburzony w 2019 Górka rozrządowa brak danych (jeśli istnieje to jest nadal zdewastowana) |
|
wieża wodna: | 2007-11-27: Betonowa wieża wodna stoi naprzeciw dworca kolejowego, już nieczynna. Podobne wieże znajdują się m.in. w Adamowicach k. Kutna i w Legnicy. (info: Bolesław Wojtyniak) | |
perony: |
Perony: 5 Krawędzie peronowe: 10 |
|
kody: |
EPA:5100152 HAFAS:5100211 IBNR:269 |
|
informacja pasażerska: | papierowy rozkład jazdy, megafony, tablice LED | |
inne budynki: | dawny budynek straży pożarnej, noclegownia drużyn konduktorskich oraz stołówka, zniszczona ekspedycja towarowa |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
340,532 | Łódź Kaliska – Zasieki (14) | ||
139,527 | Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275) | ||
104,730 | Jelenia Góra – Żagań (283) | ||
92,211 | Wolsztyn – Żagań (371) | ||
0,088 | Żagań – Jankowa Żagańska (389) | ||
Żagań – Żagań Baza Paliw | |||
Żagań – bocznice i łącznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#31
(odp. na #30)
wasiukibic
(2023-02-08 13:51:04)
"Jeżeli chodzi o Lubsko, to nie przewiduje się połączeń z Żaganiem?" - jakiś czas temu pojawił się temat uruchomienia połączeń studenckich z Lubska, via Jasień, Żary, Żagań do Wrocławia. Takie połączenie Lubska z Żaganiem, przy okazji udrożnienia odcinka Bieniów - Lubsko w ramach Kolei+, ze zmianą czoła pociągu w Bieniowie, ma sens. Codzienne kursy Lubsko - Bieniów - Żagań, z pominięciem Żar, w obecnych realiach będą wywalaniem kasy w błoto.
-
#32
(odp. na #31)
Igor13
(2023-02-09 10:22:04)
Jasne. Akurat przez Żary takie połączenie powinno być realizowane.
-
#33
R. Kotowski
(2023-02-09 17:43:11)
Tylko jak odbudować LK282 od Jasienia do Żar? Za co? Kolej Plus to nie bardzo, bo to odcinek, który nie komunikuje miejscowości ze stolicą województwa...
-
#34
Błażej Kopka
(2023-02-09 19:28:55)
Ten wymóg skomunikowania łatwo obejść, bo to bardzo umowne - nie w tym rzecz. Program Kolej+ jest już po prostu zakończony, zamknięty i tyle.
-
#35
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-08-04 18:14:17)
Za to w tym filmie można zapoznać się z gratyfikacja i przebiegiem służby mechanika Ryszarda Maja A.D. 1978.
https://www.youtube.… -
#36
R. Kotowski
(2025-09-08 21:04:46)
Lubuskie zgodzi się na przejęcie trasy Żagań – Węgliniec przez KD. Wszystko wskazuje na to, że za rok pomiędzy Węglińcem a Żaganiem pojadą pociągi Kolei Dolnośląskich. Województwa dolnośląskie i lubuskie planują bowiem zmiany w porozumieniu międzyregionalnym, a intencje obu samorządów okazują się zbieżne. Zachowane mają zostać bezpośrednie kursy do Zielonej Góry.
-
#37
Błażej Kopka
(2025-09-09 12:44:10)
Pytania są dwa - czy KD do tego czasu wyrobi z nowym taborem na obsługę tej linii? I jakiej poprawy jakości połączeń spodziewają się włodarze w związku z przejęciem tego połączenia? Bo szlakowa z automatu i tak nie wzrośnie, a przy obecnej sytuacji taborowej KD odwołania i KKZ i tak pewnie będą miały miejsce.
-
#38
Mikol74
(2025-09-09 20:53:32)
Zgaduje, ze wydłużą JG - Gorlitz na Jg - Gorlitz - Wegliniec - ZG, dodatkowo coś stojące w Żarach czasem, dodatkowo świeradów pojeździ do JG częściej. Tak przez rok mozna pobiedowac nawet na 1 dodatkowym szynobusie.
-
#39
wasiukibic
(2025-09-09 21:16:56)
A czy będą dodatkowe kursy Zielona Góra - Żary/Żagań obsługiwane przez Polregio, niewydłużone do Węglińca?
-
#40
R. Kotowski
(2025-09-10 11:54:53)
Zobaczymy Wasiu ale raczej nie. Brak taboru spalinowego u Polregio. Myślę że i do Lubska (po reaktywacji pojedzie KD :) czego bym sobie życzył). Zachowane będą dotychczasowe kursy Polregio Żagań - Zielona Góra. Ale jeszcze kilka wpadek Polregio w Lubuskim i kto wie, czy wcześniej niż w roku 2030 nie zejdą ze sceny (?).
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Żagań