OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Żagań

Ostatnia zmiana: 2025-10-26

Opis ogólny
Ruch towarowy rozwija się znakomicie, natomiast pasażerski powoli zamiera. Z siedmiu kierunków czynnych, dla przewozów pasażerskich zostały tylko dwa. (info: jogo20@wp.pl, 2005-09-28)
---
Wznowiono kursowanie składów osobowych na trasie Żagań - Niegosławice za pomocą szynobusów, docelowo planuje się wydłużenie relacji do Głogowa, jednak stan torów w woj. dolnośląskim na to nie pozwala; ((info: rafałek, 2007-04-09)

Od stacji odbiegają dwie bocznice. Jedna prowadząca do fabryki POLTOPS jest już rozebrana. Druga o długości ponad 3 km jest czasem używana na odcinku Stacja PKP - Rozlewnia gazu. Dalszy odcinek prowadzący do bazy paliw jest nieprzejezdny. Przy bocznicy są rampy służące kiedyś do załadunku na wagony sprzętu wojskowego.
Na stacji używane są tylko 3 perony (I, III, V). Między II a III peronem są trzy tory towarowe. (info: Sławomir Kurek, 16-05-2009)

W 2013 roku został wyremontowany peron III na którym odbywa się odprawa większości pociągów.

W 2014 roku odświeżono tunel przejścia podziemnego
(info: Sławomir Kurek, 09-11-2014)

W 2019 trwa remont zadaszenia nad peronem drugim. Odnowiono już zadaszenie nad wszystkimi pozostałymi peronami. Zamontowano nowe ławki i kosze na śmieci. (info. Jan Kowalski 11.11.2019)

5 peronów, każdy jest wysokokrawędziowy. Obecnie po ostrych cięciach w przewozach pasażerskich w latach 90. stacja pasażerska wygląda jak zbyt obszerne ubranie na wychudłym ciele. Stacja towarowa w latach 80. przeszła modernizację. (info: wasiukibic, 2007-12-14)

Z 5 istniejących na stacji peronów wykorzystuje się obecnie tylko 1 i 3, z czego większość pociągów odchodzi z 3. Za wyjątkiem peronu 3, stan wiat na peronach jest coraz gorszy - widać dziury w pokryciu, a podczas opadów deszczu woda przecieka przez nie jak przez sito. Widoczne są też zacieki na ścianach w tunelu dla pieszych - łuszczy się farba i odpada tynk. Likwidacji ulegają charakterystyczne, trójkątne tablice z nazwą stacji, które stały na peronach. (info: wasiukibic 16-IV-2016).

Opis budynków:

Budynek dworca po gruntownym remoncie. Wewnątrz poczekalnia w osobnym, zamykanym pomieszczeniu, toalety, automaty. Nie ma czynnych kas, chociaż je wyremontowano. (info. Jan Kowalski, 11.11.2019)

Na przełomie 2009 i 2010 roku PKP Cargo zrezygnowała z użytkowania żagańskiej szopy skutkiem czego 32-stanowiskowy budynek zamknięto. (info za ŚK 4/2010) (info: wasiukibic, 22-04-2010)

Główny budynek szopy jest w coraz gorszym stanie, co najbardziej widać od strony ulicy Przyjaciół Żołnierza. Część szyb w oknach jest powybijana, widoczne są dziury w dachu i ubytki w orynnowaniu, co skutkuje, że woda wlewa się do środka obiektu oraz tworzą się zacieki na ścianach konstrukcyjnych, co prowadzi z kolei do korozji tynków i ścian konstrukcyjnych. Bez przeprowadzenia prac zabezpieczających, budynek będzie szybko popadał w ruinę. Ponadto wyburzane są kolejne zabudowania znajdujące się na terenie peronów. (info: wasiukibic, 16-IV-2016).
Dane tabelaryczne
Województwo: lubuskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany, częściowo pełni swoją funkcję, częściowo lokale na wynajem.
budynki obsługi taboru: Była, ale obecnie już nie istnieje. Pierwsza parowozownia (południowa) zburzona koło 1989-1990, druga parowozownia-lokomotywownia (północna) zburzona w 2017 r.
zadaszenie peronów: wiaty nad peronami
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: nie istnieje
kasa/biletomat: zamknięta od 2011 roku, podróżni mają do dyspozycji jedynie biletomat
nastawnie, strażnice, posterunki: Żg
Żg1 (nie istnieje)
Żg2 (nie istnieje)
Żg3 (nie istnieje)
Żg4 (nie istnieje)
Żg5 (nie istnieje)
Żg6 (nie istnieje)
punkt SKP zburzony w 2019
Górka rozrządowa brak danych (jeśli istnieje to jest nadal zdewastowana)
wieża wodna: 2007-11-27: Betonowa wieża wodna stoi naprzeciw dworca kolejowego, już nieczynna. Podobne wieże znajdują się m.in. w Adamowicach k. Kutna i w Legnicy. (info: Bolesław Wojtyniak)
perony: Perony: 5
Krawędzie peronowe: 10
kody: EPA:5100152
HAFAS:5100211
IBNR:269
informacja pasażerska: papierowy rozkład jazdy, megafony, tablice LED
inne budynki: dawny budynek straży pożarnej, noclegownia drużyn konduktorskich oraz stołówka, zniszczona ekspedycja towarowa
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  340,532 Łódź Kaliska – Zasieki (14)  
  139,527 Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275)  
  104,730 Jelenia Góra – Żagań (283)  
  92,211 Wolsztyn – Żagań (371)  
  0,088 Żagań – Jankowa Żagańska (389)  
  Żagań – Żagań Baza Paliw  
  Żagań – bocznice i łącznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #39 wasiukibic (2025-09-09 21:16:56)
    A czy będą dodatkowe kursy Zielona Góra - Żary/Żagań obsługiwane przez Polregio, niewydłużone do Węglińca?
  • #40 R. Kotowski (2025-09-10 11:54:53)
    Zobaczymy Wasiu ale raczej nie. Brak taboru spalinowego u Polregio. Myślę że i do Lubska (po reaktywacji pojedzie KD :) czego bym sobie życzył). Zachowane będą dotychczasowe kursy Polregio Żagań - Zielona Góra. Ale jeszcze kilka wpadek Polregio w Lubuskim i kto wie, czy wcześniej niż w roku 2030 nie zejdą ze sceny (?).
  • #41 R. Kotowski (2025-11-10 15:01:51)
    Narodowy przewoźnik PKP IC zlikwiduje łącznik do pociągu IC „Mehoffer”, relacji Zielona Góra – Wrocław – Przemyśl. Pociągi dalekobieżne znikną więc m. in. z Żar i Żagania. Spółka tłumaczy, że jej kursy były wykorzystywane głównie do podróży na niewielkie odległości, a liczba połączeń regionalnych wzrośnie. Jego pociągi przestaną zatrzymywać się na stacjach Nowogród Osiedle, Rokitki, Małomice, Żagań i Żary. Zmiany wejdą w życie 14 grudnia. Z miejscowości położonych na pograniczu województw dolnośląskiego i lubuskiego nie dojedziemy już natomiast bez przesiadki do Opola, Katowic, Krakowa, czy Rzeszowa.
  • #42 R. Kotowski (2025-11-20 16:42:00)
    W Żaganiu powstanie miejsce do serwisowania pociągów. W Żaganiu powstanie miejsce do serwisowania pociągów POLREGIO. Spółka podpisała już umowę na opracowanie koncepcji architektonicznej. W nowym miejscu obsługi składów wykonywane będą przeglądy i naprawy.https://zachod.pl/13…
  • #43 Błażej Kopka (2025-11-20 18:35:55)
    Dwie drobne uwagi - ogryzek Mehoffera był tam tak potrzebny, jak w końcowej partii pleców przysłowiowa koszula. Lepszym rozwiązaniem będzie tam dodatkowe połączenie regionalne, które jadąc szybciej, to nawet zatrzymując się na większej ilości przystanków i tak zapewni takie samo (czasowo) skomunikowanie z Wrocławiem (a tam dowolna przesiadka), ale z lepszą dostępnością komunikacyjną dla całego regionu, niż jakiś mityczny icek. Generalnie warto zrewidować te iluzoryczne łączniki IC na dwa wagony, z SM42 na trasach regionalnych, które oprócz rozbijania oferty i psucia rozkładu wiele na DŚ nie wnoszą (tak - biję do pomysłów takich łączników np. na 285). No taka prawda - niemal każdy SZT w kraju jest w stanie dobić do 120km/h i to przy dobrej dynamice, a ICki przy 90km/h zazwyczaj ze swoimi kolejnymi odsłonami SM42 niestety "palą się" do roboty... Po drugie - warto otrzeć się o realizm, czyli nie, że w Żaganiu jakieś centrum obsługi powstanie, tylko, że co najwyżej pojawiła się taka koncepcja. Bo wg koncepcji, to już dawno np. CMK powinna do Trójmiasta dojeżdżać.
  • #44 wasiukibic (2025-11-20 19:00:38)
    Zwolennikom przesiadek proponuję udać się w taką podróż z przesiadką i doświadczyć luksusów: ściągania waliz z półki, tłoczenia się w korytarzu, zmiany peronu, najlepiej po schodach, przepychania się z tą walizą przez korytarz drugiego składu i zaś wrzucenia tej walizy na półkę bagażową, no i obowiązkowo - nerwówki w przypadku opóźnienia jednego z pociągów - a czasem tak jest, że pociąg dalekobieżny nie czeka na dowozowy. Pamiętać też należy, że jeżdżą ludzie starsi, z małymi dziećmi, a dla nich taka przesiadka to mordęga. Ja rozumiem, że nie da się wszędzie pchnąć bezpośrednich pociągów, ale przynajmniej 1-2 pociągi dalekobieżne do miast powiatowych, to nie jakieś wielkie halo, w przypadku Żar/Żagania to jeden do Wrocławia i Krakowa, drugi na Poznań i Warszawę.
  • #45 Błażej Kopka (2025-11-20 19:13:56)
    Dwa bezpośrednie z Żagania, to dwa do trzech wywalonych pociągów regionalnych obsługujących wszystkich, a nie tylko wybranych. I to tylko, jeśli te pociągi jadą w 100% w planie. Przy spóźnieniach, gdzie i tak icek dla PLK zawsze ma pierwszeństwo, to już tragedia. Popatrz jak legendarny BE rozwala wszystko do Międzylesia. Na trasach drugiej i trzeciej kategorii odśnieżania icki to zwykłe zawalidrogi. Ok - zgodzę się, że przesiadka w Poznaniu to tragedia z uwagi na fatalny dworzec, ale Wrocław? Przecież to bajka - największy dworzec w RP jest jednocześnie jednym z mniejszych w tej skali, a jednocześnie najlepiej wyposażonym i zorganizowanym dla obsługi podróżnych, więc nie przesadzajmy. Dla mnie w przypadku takich miast jak Żagań problem jest całkowicie inny. Czytając jak wiele pociągów dziennie jest odwoływanych lub zamienionych w tym rejonie województwa na KKZ, to zwyczajnie nigdy się na połączenie pociągiem w tym rejonie kraju nie zdecyduję. Nawet w tym roku, będąc na wycieczce w rejonie Żagania, wolałem rowerem wrócić spod Żagania przez Nową Sól do Zielonej Góry, niż ryzykować lipne połączenie z Żagania. Wybór okazał się słuszny.
  • #46 (odp. na #45) wasiukibic (2025-11-20 19:34:49)
    Spytaj w PLK, dlaczego nie wrócą mijanek w Modłej, czy Wierzbowej. Przypominam, że Modła została zawarta, gdy ruch pomiędzy Legnicą, a Żaganiem był biedny i PLK zadeklarowała, że jak wzrośnie, to uruchomia ją zaś. Przypominam sobie, jak w 2018, czy 2019 wracałem z Żar, to już wtedy dostałem info, że KD wnioskowało do PLK o odtworzenie Modłej i od tamtego czasu guzik się z tym zadziało, mimo że w międzyczasie była konkretna inwestycja PLK w remont 3 potężnych mostów na odcinku Leszno Górne - Żagań. Niestety, PLK bardzo gibka w zamykanie i rozbiórkę posterunków, nie jest skora do ich odtworzenia, gdy pojawi się taka potrzeba. Zaś jest jojczenie, wiela to pieniędzy będzie kosztowało i oczywiście, nie ma już mowy o sterowaniu miejscowym, ino wersja full wypas - zdalna, bo już nie ma ludzi, żeby poobsadzać posterunki. Nie przypominam sobie też, żeby na odcinku Rokitki - Żagań był jakiś problem z zalegającym śniegiem, jak tam linia jest przez lasy.
    Ja mam od jakiegoś czasu wątpliwą przyjemność przesiadania się w Krakowie i mimo, że to mniejszy węzeł od Wrocławia, czy Poznania, to tam jest tragedia z pochytaniem przesiadek nawet z IC, na IC.
  • #47 R. Kotowski (2025-11-20 19:37:38)
    IC-ki tam jak najbardziej potrzebne. Też jestem za tym i popieram Wasia w ad.44.
  • #48 Błażej Kopka (2025-11-20 20:17:05)
    Nie znam Krakowa - nie wypowiadam się. Znam Poznań. To jakie Icki są tam potrzebne i w jakich kierunkach i proszę o uzasadnienie, dlaczego w imię przesiadek mają rozpieprzyć ruch KD na tym szlaku, zapewniający lepszy ruch regionalny?

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Żagań

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...