OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Żagań

Ostatnia zmiana: 2021-02-17

Opis ogólny
Ruch towarowy rozwija się znakomicie, natomiast pasażerski powoli zamiera. Z siedmiu kierunków czynnych, dla przewozów pasażerskich zostały tylko dwa. (info: jogo20@wp.pl, 2005-09-28)
---
Wznowiono kursowanie składów osobowych na trasie Żagań - Niegosławice za pomocą szynobusów, docelowo planuje się wydłużenie relacji do Głogowa, jednak stan torów w woj. dolnośląskim na to nie pozwala; ((info: rafałek, 2007-04-09)

Od stacji odbiegają dwie bocznice. Jedna prowadząca do fabryki POLTOPS jest już rozebrana. Druga o długości ponad 3 km jest czasem używana na odcinku Stacja PKP - Rozlewnia gazu. Dalszy odcinek prowadzący do bazy paliw jest nieprzejezdny. Przy bocznicy są rampy służące kiedyś do załadunku na wagony sprzętu wojskowego.
Na stacji używane są tylko 3 perony (I, III, V). Między II a III peronem są trzy tory towarowe. (info: Sławomir Kurek, 16-05-2009)

W 2013 roku został wyremontowany peron III na którym odbywa się odprawa większości pociągów.

W 2014 roku odświeżono tunel przejścia podziemnego
(info: Sławomir Kurek, 09-11-2014)

W 2019 trwa remont zadaszenia nad peronem drugim. Odnowiono już zadaszenie nad wszystkimi pozostałymi peronami. Zamontowano nowe ławki i kosze na śmieci. (info. Jan Kowalski 11.11.2019)

5 peronów, każdy jest wysokokrawędziowy. Obecnie po ostrych cięciach w przewozach pasażerskich w latach 90. stacja pasażerska wygląda jak zbyt obszerne ubranie na wychudłym ciele. Stacja towarowa w latach 80. przeszła modernizację. (info: wasiukibic, 2007-12-14)

Z 5 istniejących na stacji peronów wykorzystuje się obecnie tylko 1 i 3, z czego większość pociągów odchodzi z 3. Za wyjątkiem peronu 3, stan wiat na peronach jest coraz gorszy - widać dziury w pokryciu, a podczas opadów deszczu woda przecieka przez nie jak przez sito. Widoczne są też zacieki na ścianach w tunelu dla pieszych - łuszczy się farba i odpada tynk. Likwidacji ulegają charakterystyczne, trójkątne tablice z nazwą stacji, które stały na peronach. (info: wasiukibic 16-IV-2016).

Opis budynków:

Budynek dworca po gruntownym remoncie. Wewnątrz poczekalnia w osobnym, zamykanym pomieszczeniu, toalety, automaty. Nie ma czynnych kas, chociaż je wyremontowano. (info. Jan Kowalski, 11.11.2019)

Na przełomie 2009 i 2010 roku PKP Cargo zrezygnowała z użytkowania żagańskiej szopy skutkiem czego 32-stanowiskowy budynek zamknięto. (info za ŚK 4/2010) (info: wasiukibic, 22-04-2010)

Główny budynek szopy jest w coraz gorszym stanie, co najbardziej widać od strony ulicy Przyjaciół Żołnierza. Część szyb w oknach jest powybijana, widoczne są dziury w dachu i ubytki w orynnowaniu, co skutkuje, że woda wlewa się do środka obiektu oraz tworzą się zacieki na ścianach konstrukcyjnych, co prowadzi z kolei do korozji tynków i ścian konstrukcyjnych. Bez przeprowadzenia prac zabezpieczających, budynek będzie szybko popadał w ruinę. Ponadto wyburzane są kolejne zabudowania znajdujące się na terenie peronów. (info: wasiukibic, 16-IV-2016).
Dane tabelaryczne
Województwo: lubuskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany, częściowo pełni swoją funkcję, częściowo lokale na wynajem.
lokomotywownia: Była, ale obecnie już nie istnieje. Wyburzona w 2017 roku.
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: nie istnieje
kasa: zamknięta od 2011 roku
nastawnie, strażnice, posterunki: Nastawnia dysponująca Żg używana, punkt SKP zburzony w 2019 , Górka rozrządowa brak danych (jeśli istnieje to jest nadal zdewastowana)
wieża wodna: 2007-11-27: Betonowa wieża wodna stoi naprzeciw dworca kolejowego, już nieczynna. Podobne wieże znajdują się m.in. w Adamowicach k. Kutna i w Legnicy. (info: Bolesław Wojtyniak)
perony: Perony: 5
Krawędzie peronowe: 10
kody: EPA:5100152
HAFAS:5100211
IBNR:269
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  340,532 Łódź Kaliska – Zasieki – Forst (14/491)  
  139,527 Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275)  
  104,730 Jelenia Góra – Żagań (283)  
  92,211 Wolsztyn – Żagań (371)  
  11,111 Jankowa Żagańska – Żagań (379)  
  Żagań – Żagań Stacja Paliw  
  Żagań – bocznice i łącznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Żagań Rozlewnia gazu LPG (woj. lubuskie) 1,59 km
Żagań Stacja Paliw (woj. lubuskie) 2,26 km
Żagań JW 718 (woj. lubuskie) 4,13 km
Jasionka (woj. lubuskie) 4,94 km
Bożnów (pierwotna lokalizacja) (woj. lubuskie) 6,24 km
Olszyniec (woj. lubuskie) 6,65 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #13 Givexnine Poznań (2020-11-30 16:48:49)
    Od nowego rozkładu jazdy dla Żagania następujące zmiany:
    -po cichu do historii przeszedł weekendowy "Pociąg do kultury" Kolei Dolnośląskich relacji Wrocław-Berlin
    -niektóre pociągi zaczynające bieg w Żaganiu nie będą już startowały, jak dotychczas z peronu 5; peron ten będzie w użyciu 3 razy na dobę - 2 razy dla pociągów kończących bieg i raz zajeżdżać pod niego będzie pociąg zmieniający kierunek jazdy z Goerlitz do Zielonej Góry przez Jankową, linię 379 i Żagań/
    -do Zielonej Góry znacząca poprawa: 5 par (z czego 4 codziennie) zamiast 3 - nowe pociągi o 14:25 i wieczorny około 18:45
    -do Zgorzelca dodatkowy pociąg wydłużony do Goerlitz o 12:54 (powrót o 21:17), jadący przez Jankową, z pominięciem Żar i Kunic; poranny pociąg bez zmian
    -TLK Konopnicka jadąc w kierunku Warszawy stawać będzie dodatkowo w Lesznie Górnym, w drodze powrotnej takiego postoju nie przewidziano. Pociąg ten do W-wy jechać będzie jak dotychczas przez Brzeg, Opole, Lubliniec, Częstochowę, a z Warszawy wróci inną trasą przez Łódź, Kalisz, Ostrów Wlkp. i Twardogórę. Oznacza to, że z wszystkimi miastami po drodze poza Legnicą, Wrocławiem i Warszawą Żagań i Żary będą mieć połączenie tylko w jedną stronę, bez pociągu powrotnego.
  • #14 Sławomir Kurek (2020-11-30 21:55:30)
    Taki przebieg Konopnickiej to porażka
  • #15 (odp. na #13) wasiukibic (2020-11-30 23:39:08)
    "Do Zgorzelca dodatkowy pociąg wydłużony do Goerlitz o 12:54 (powrót o 21:17), jadący przez Jankową, Z POMINIĘCIEM ŻAR i Kunic" - na pewno mieszkańcy Iłowej czy Ruszowa skaczą z tego powodu z radości... nie ma to jak pomijać główny generator ruchu do/z w okolicy.
  • #16 (odp. na #15) Givexnine Poznań (2020-12-01 09:45:22)
    To prawdopodobnie efekt działań starosty żagańskiego, który chce, aby mieszkańcy Iłowej, Konina i Jankowej do pracy, szkoły i na zakupy zamiast do Żar jeździli do Żagania. Odnośnie TLK Konopnicka, to poza komunikacją z Legnicą i Wrocławiem oraz Warszawą (mało konkurencyjny czas przejazdu) pociąg nie będzie mieć sensu. Pewny jest spadek i tak już niskiej frekwencji.
  • #17 ACdVL (Andrzej) (2020-12-01 10:06:18)
    Faktycznie ciekawa trasa Konopnickiej - do stolicy jedną trasą - powrót inną trasą. Ktoś, kto w ten sposób konstruuje relacje pociągów tak ważnych dla pomniejszych regionów, które chciałyby przecież skorzystać z tej relacji rozminął się z powołaniem. Jeszcze słyszałem (trochę przeniosę się w Kujawy), że osobowe w Szlachcie ponoć już postoju mieć nie będą. Nie mam pojęcia, jaka jest tego przyczyna - ale czuję w kościach, że są ludzie, którzy z kolei tam korzystają. Tylko weź pójdź i spróbuj skrytykować decydentów za taki stan rzeczy odpowiedzialnych, za te błędy i wielbłądy...

    Szkoda, że Konopnicka ma tak dziwaczny przebieg, bo to poważny uszczerbek na tak pozytywnym przecież akcencie, jakim jest powrót do byłego węzła żagańskiego składów pośpiesznych.
  • #18 (odp. na #16) wasiukibic (2020-12-01 10:43:53)
    No, skoro starosta żagański lepiej wie, dokąd chcą dojeżdżać mieszkańcy wymienionych przez Ciebie miejscowości, to czapki z głów, bo to przez ich pryzmat należy patrzeć na ofertę na tym odcinku Starej Berlinki, bo to dla nich te pociągi są oknem na świat. Chyba, że społeczeństwo/władze same prosiły o taki stan rzeczy. Patrząc jednak na wymianę podróżnych Żary vs Żagań, to - z całym szacunkiem dla tego węzła - nie ta liga.
  • #19 Mag (2020-12-01 10:49:32)
    Konopnicka jedzie tak, a nie inaczej ze względu na remont LK14, w rocznym rozkładzie w obie strony kursuje planowo przez Kalisz i Ostrów Wielkopolski.
  • #20 Givexnine Poznań (2020-12-01 11:14:01)
    Dziwną jest likwidacja pociągu do Berlina - niedawno (chyba jeszcze w tym roku) woj. dolnośląskie zapewniało, że kursowanie pociągu zostanie utrzymane minimum do 2022, a tymczasem już teraz został on zlikwidowany, nie widnieje nawet w rocznym rozkładzie jazdy. Chyba, że jechać będzie bez zatrzymania w Żaganiu i Żarach, a może ma to związek z wznowieniem EC Wawel, który częściowo pokrywa się z "Pociągiem do kultury".
  • #21 Givexnine Poznań (2021-02-19 11:15:55)
    1.PKP Intercity w skandaliczny sposób przystąpiło do wygaszania i tak mizernego popytu na pociąg TLK "Konopnicka". Pociąg od nowego rozkładu zostanie przeniesiony na godzinę 5:23, z dotychczasowej 6:29. Dodatkowo, pokonania trasy przez Kalisz zajmie mu ponad 8 godzin, podczas, gdy w zeszłym roku jechał w 7 godzin, mając po drodze większe miasta (Opole, Częstochowa). Dodatkowo, na zderzaku "Konopnickiej" będzie jechał tańszy o 5 złotych, przyspieszony "Bóbr" (odstęp 0,5 godziny). Wydłużono czas na przełączenia wagonów we Wrocławiu - jest to odpowiednio 55 minut rano (dotychczas 25 minut) oraz 47 minut wieczorem (dawniej 35). Pociąg do Żagania dotrze o 22:16, zamiast o 21:42. Przez tak długi postój we Wrocławiu kursowanie łącznika jest zbędne, wystarczyłby tylko "Bóbr". Czas przejazdu wydłużono jeszcze wprowadzając postój w Lesznie Górnym. Mało tego, ze składu wyłączono nowy wagon do przewozu rowerów oraz sporadycznie jest za "Konopnicką" uruchamiana ZKA. Po zmianie rozkładu pociąg będzie po prostu wozić powietrzne, nie będzie mieć żadnego uzasadnienia (bo po co wstawać na wcześniejszy i droższy pociąg, skoro pół godziny później jedzie tańszy - oba zapewniają skomunikowanie z Warszawą). Zaś na koniec roku będzie można jedyny pociąg dalekobieżny przez Żary i Żagań bez oporu skasować - bo po co, jak nikt nim nie jeździ.

    2. Od 20 marca wraca, po trzymiesięcznej przerwie "Pociąg do kultury" - jednak tylko do Forstu, a nie do Berlina. Pociąg ten dubluje inny pociąg - przyspieszony "Telemann" - jechać będą w odstępie 10 minut. Usunięto ograniczenie, że pociągiem tym można jechać wyłącznie w relacji do Berlina - teraz można nim podróżować także na odcinkach krajowych. Jest to także najszybszy pociąg do Wrocławia - trasę z Żagania pokonuje w równe 2 godziny. Jaki sens ma kursowanie tego pociągu w taki sposób???
  • #22 Givexnine Poznań (2021-02-23 14:01:16)
    Od nowego rozkładu jazdy używany będzie peron 2, po długim remoncie. Korzystać z niego będą pociągi zaczynająca/kończące bieg w Żaganiu, zamiast, jak dotychczas na peronie 5. Będzie to sytuacja niespotykana od wielu lat, żeby używany był peron o numerze parzystym.
    Nastąpi także rozbudowa oferty: o dodatkowy pociąg, wyjeżdżający z Żagania o 12:25 wzbogaci się najmniej eksploatowana linia do Tuplic. Uruchomione zostaną także 2 pary pociągów w krótkiej relacji Żagań-Małomice. Do Małomic, od lipca br, będzie wydłużony także pociąg z Zielonej Góry. W ruchu regionalnym nastąpiła więc znaczna poprawa.
    Edit: pociągów Żagań-Małomice jednak na razie nie będzie

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Żagań

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...