OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Pieńsk

Ostatnia zmiana: 2015-06-17

Opis ogólny
Opis ogólny: Pieńsk jest małym miasteczkiem, kiedyś bardzo sławnym na całą Europę ze względu na liczne huty szkła. Dziś produkcja jest skoncentrowana w 2 zakładach: "Łużyce" i "Lucyna". Na terenie pieńskich hut były doprowadzone bocznice kolejowe wychodzące wprost ze stacji. Tory te są od dawna nieużywane i częściowo rozebrane i nie zanosi się, żeby po modernizacji nastąpiła ich reaktywacja. Pozostało jednak trochę ciekawych śladów w terenie dla "kolejowych archeologów" min. wykolejnice, bramy wjazdowe do zakładów, szyny w brukowanych ulicach, tarcze sygnałowe, place ładunkowe na terenie zakładów. (info: wasiukibic, 2007-06-25)

Pomiędzy Pieńskiem a Lasowem trwa budowa żwirowni. Zakład będzie wyposażony w bocznicę kolejową, włączone do sieci w Pieńsku. Jest więc szansa na ożywienie ruchu towarowego w tym mieście. (info: wasiukibic, 28-09-2008)

Opis infrastruktury: Napęd mechaniczny scentralizowany rozjazdów, wymieniany jest na elektryczny (także wszystkie rozjazdy), związany z modernizacją trasy E30, również semafory kształtowe zostają zamienione na świetlne (05/2006). W 2006 r. obsługa dokonywana jest jeszcze z nastawni w Pieńsku, w niedalekiej przyszłości - być może będzie to stacja, ze zdalną obsługą (np. Węgliniec). Ogólnie - cała stacja i jej układ torowy, przechodzi gruntowny remont i modernizację. (info: Ty2, 2006-08-20)

Opis budynków: Do 1985 r. czynny był posterunek dostępowy Długojewo, który znajdował się w odległości 4 km od osi budynku stacyjnego w Pieńsku, jadąc w kierunku Węglińca. Znajdował się z lewej strony, patrząc w kierunku jazdy, zlokalizowany był przy betonowym wiadukcie nad drogą do Dłużyny Dolnej. Obsługiwał tarcze i semafory mechanicznie nastawiane (kształtowe). Kształtem/architekturą budynek ten przypominał wysokie budynki transformatorów poniemieckich, czyli o kwadratowej podstawie-o wym. ok. 4,5x4,5 m, ze spadzistym dachem. Posterunek ten pełnił, zapewne też funkcję SKP - stwierdzenia końca pociągu. G d y b y ktoś posiadał jakiekolwiek fotografie lub informacje na temat tegoż budynku (po), prosił bym o przesłanie na adres e-mail: mbkbike@poczta.onet.pl , lub zamieszczenie w Bazie Kolejowej. (info: Ty2, 2006-08-20)

Pieńsk posiadał 3 nastawnie - jedną dysponującą i dwie wykonawcze, jednak ostatnimi czasy wykorzystywane były tylko dwie. (info: wasiukibic, 2007-06-25)
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: jest lub była, stan nieznany
przejście nadziemne: nie ma, być może było
wieża wodna: nie ma, być może była
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 2
kody: HAFAS:5102756
IBNR:6343
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  13,980 Węgliniec – Zgorzelec (278)  
  Pieńsk – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Lasów (woj. dolnośląskie) 2,56 km
Bielawa Dolna (woj. dolnośląskie) 4,66 km
Granica Państwa Bielawa Dolna (woj. dolnośląskie) 4,68 km
Granica Państwa (Pieńsk) (woj. dolnośląskie) 5,28 km
Jędrzychowice (woj. dolnośląskie) 8,30 km
Zgorzelec Miasto (woj. dolnośląskie) 10,27 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Pieńsk

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...