OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Żary

Ostatnia zmiana: 2017-06-18

Opis ogólny
Opis ogólny:

Na stacji był kiedyś magazyn (info: Żaranin)
---
Po latach zapaści w ruchu pasażerskim dworzec odżywa: coraz więcej pociągów na linii do Tuplic, Węglińca i Niegosławic. Ostatnio podczas mojej bytności w okolicach godziny 17 przez dworzec przewinęło się 5 pociągów w różnych kierunkach z czego 4 stały jednocześnie przy krawędziach peronowych! Nie wiem czy to efekt opóźnień czy planowego ruchu ale takiej sytuacji już chyba dawno nie było na żarskim dworcu. Co warte podkreślenia składy cieszyły się dobrą frekwencją (te do Legnicy i Węglińca były nawet zapełnione całkowicie). (info: wasiukibic)

Kasę zlikwidowano, bilety kupuje się w pociągu bez dopłaty. (info: seba, 20-02-2011)

Opis infrastruktury:

Krawędzi peronowych jest w sumie 5 przy 4 peronach. Jedynie peron numer 2 posiada 2 krawędzie peronowe. Perony 1 i 3 to w praktyce jeden duży peron wyspowy, na którym posadowiony jest budynek dworca ale postanowiono, że każda z jego krawędzi będzie osobnym peronem. Peron numer 4 jest najbardziej "ułomny" jeżeli chodzi o poziom wyposażenia, gdyż jest najwęższy, nie posiada bezkolizyjnego dojścia i nie kryje go wiata, co ciekawe długością nie odbiega zbyt od pozostałych trzech. Przejść podziemnych jest 2: jedno łączy miasto z budynkiem dworca (położonym na nasypie) a więc i z peronami 1 i 3. Drugie przejście podziemne, przesunięte w stosunku do dworca na południe o kilkadziesiąt metrów łączy peron numer 1 z peronem numer 2. W związku z tym, że jest ono nieco oddalone od dworca jest często ignorowane przez podróżnych (chyba, że stoją sokiści), którzy wolą do pociągu dojść w poziomie szyn, zresztą pociągi stoją zazwyczaj tuż za tym dojściem.
Opisywany tunel jest zaśmiecony, śmierdzi i bardziej przypomina ubikację niż przejście dla pieszych. Wiaty peronowe są w kiepskim stanie techniczno – estetycznym: są odrapane, brakuje części orynnowania, pokrycie jest w kilku miejscach pognite i dziurawe. Najlepiej utrzymanym elementem infrastruktury jest oświetlenie, bo słupy są dość nowe i wszystkie świecą. (info: wasiukibic)

Odremontowano konstrukcję i pokrycie wiat peronowych na peronach 3 i 2. Semafor wyjazdowy przy peronie 4 w kierunku Tuplic jest unieważniony. Przejście podziemne na peron 2 pozbawione oświetlenia i części barierek, okresowo zalewane przez deszcze. (info: wasiukibic, 04-V-2014)

Odremontowano konstrukcję i pokrycie wiat peronowych na peronie 1 oraz zadaszenie nad wejściem do przejścia podziemnego łączącego peron 1 z peronem 2. (info: wasiukibic, 16-iV-2016)

Opis budynków:

Dworzec kolejowy wygląda koszmarnie i prezentuje się gorzej niż niejeden budynek przy zamkniętej linii kolejowej, a ten stoi przecież w 40-tysięcznym mieście, stolicy powiatu dynamicznie się rozwijającej i nastawionej na turystów i inwestorów. Jak ktoś wybierze się tam koleją to od razu wita go obraz nędzy i rozpaczy. Z zewnątrz ściany są odrapane, pokryte bazgrołami i zawilgocone, część szyb jest porozbijana (nawet w czynnych pomieszczeniach!). Wewnątrz dworzec wydaje się opuszczony i zapomniany (mimo, że ruch w nim panuje spory to nijak się ma do dworca np. w Brzegu). Ściany oczywiście pokryte paskudnymi bazgrołami. (info: wasiukibic)

prostokątna wieża wodna jest częścią lokomotywowni przy ul. Przeładunkowej, stoi ok. 780 m na zach. od budynku dworca kolejowego (Przeładunkowa/Stzelców),
- wieża wodna pochodzi z 1910 r. i posiada zbiornik wody o pojemności 50 m3 listopad 2011 r. Bolesław Wojtyniak (info: Bolesław Wojtyniak, 04-12-2011)

Odmalowano lamperię we wnętrzu holu dworcowego, przez co poznikały ze ścian bazgroły. W budynku mieści się ochrona "Zubrzycki", wc na pieniążek i 1 ajencyjna kasa biletowa, gdzie można kupić bilety wszystkich przewoźników. Patrząc na zdjęcie http://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=234&okno=galeria&&photoid=15360 pomieszczenia ułożone są od lewej. Czyli wychodzi, że wc urządzono (o zgrozo) w dawnych pomieszczeniach kasowych. (info: wasiukibic, 04-V-2014)

Elewacja oraz hol dworcowy zostały wyremontowane i dworzec zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz prezentuje się elegancko. Niestety, remont nie objął swym zakresem przejścia podziemnego prowadzącego do dworca z ul. Jana Długosza, przybudówki od strony wschodniej oraz wiaty przylegającej do budynku od strony peronu 1. (info: wasiukibic, 05-VI-2015)
Dane tabelaryczne
Województwo: lubuskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: nieużywana w stanie dobrym
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: kształtowe
przejście podziemne: czynne
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: jest, stan zewnętrzny dobry, wewnętrzny - nierozpoznany
perony: Perony: 4
Krawędzie peronowe: 5
kody: EPA:5100190
HAFAS:5100243
IBNR:270
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  353,370 Łódź Kaliska – Zasieki – Forst (14/491)  
  102,407 Miłkowice – Jasień (282)  
  53,326 Zielona Góra Główna – Żary (370)  
  Żary – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Grabik (woj. lubuskie) 3,24 km
Żary Kunice (woj. lubuskie) 4,87 km
Żary Kunice Sekurit (woj. lubuskie) 5,24 km
Lubanice (woj. lubuskie) 6,52 km
Mirostowice Dolne (woj. lubuskie) 7,15 km
Stawnik (woj. lubuskie) 7,22 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Żary

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...