Szprotawa
Ostatnia zmiana: 2025-04-26
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Wiata wyremontowana. Wzdłuż całej stacji zostało w tym roku założone nowoczesne LEDowe oświetlenie. Obecnie są czynne 2 tory stacyjne (tor główny i tor 3). Stacja pełni rolę mijanki. Stacja czynna raz w tygodniu w środę w godzinach 7 - 15. Torowisko w kiepskim stanie. Budynek dworca pełni funkcję medyczne (od frontu znajduje się apteka, na tyłach lekarz rodzinny). Budynek dworca w dobrym stanie. (info: Stanisław K., 2023-08-19) -- Od 1 października 1846 stacja, w 1900 roku poszerzona o drugi tor. W 1911 otwarto połączenie do Zielonej Góry, od tego czasu stacja stała się węzłem kolejowym. Po 1945 roku wznowiono jedynie połączenia na linii Żagań - Głogów. W 1963 roku oddano do użytku nowy dworzec kolejowy (poprzedni został zniszczony w 1945 roku). W 2000 roku ograniczono liczbę połączeń osobowych, by ostatecznie zawiesić je w 2002 roku. Wtedy stacja znacząco podupadła. Od grudnia 2006 roku planuje się uruchomienie połączeń osobowych na odcinku Żagań - Niegosławice, obsługiwanych przez szynobusy. (info: kysiek, 2006-09-26) --- Od 10-12-2006 wznowiono ruch osobowy. Szynobusy odjeżdżają w stronę Żagania, Żar, Zielonej Góry i Niegosławic. Docelowo planuje się wydłużenie lini do Głogowa. (info: rafałek, 2007-04-09) Opis infrastruktury: Czynne są obecnie 3 torowiska. Tor właściwy, po którym przejeżdżają pociągi w kierunku Żagania lub Głogowa, tor boczny na północ od toru właściwego oraz tor tuż koło budynku dworca, na którym na wysokości stacji towarowej odbywa się załadunek drewna na Eaosy. Tor po południowej stronie peronu jest zamknięty (uszkodzenia infrastruktury) i ostatnio zarósł krzakami (niedawno PLK wykarczowała krzaki). W grudniu 2005 i styczniu 2006 PLK przeprowadziła remont torowiska (toru właściwego), co wpłynęło na podniesienie szybkości jazdy. Więcej na www.koleje.szprotawa.org.pl. (info: kysiek, 2006-09-26) Opis budynków: Dworzec jest w stanie dobrym. W środku funkcjonuje przychodnia zdrowia oraz apteka. Nastawnie wyremontowano, Sz1 została nawet ocieplona. Stacja towarowa zajęta przez firmy prywatne, budynek w dość dobrym stanie. (info: kysiek, 2006-09-26). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | lubuskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | Częściowo zamknięty, częściowo używany jako przychodnia | |
budynki obsługi taboru: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: zlikwidowane (zasypane) Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Sz od strony Żagania/Stypułowa Sz1 od strony Niegosławic |
|
wieża wodna: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
perony: |
Perony: 1 Krawędzie peronowe: 2 |
|
kody: |
HAFAS:5103747 IBNR:7496 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
50,700 | Zielona Góra – Szprotawa | ||
324,000 | Łódź Kaliska – Zasieki (14) | ||
Szprotawa – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
wasiukibic
(2023-12-30 09:34:20)
Na Rynku Kolejowym popełniono kolejny artykuł dotyczący reaktywacji ruchu pasażerskiego do Szprotawy. Zastanawiam się, wiela to jeszcze jeszcze takich artykułów naszkryflają, zanim PLK w końcu zrobi remont odcinka Głogów - Żagań (ze środków własnych, a nie z wyżebranego RPO województw). Będzie niezła beka, jak za kilka lat ruszy w końcu kolej Zagłębia Miedziowego, a tam durś będą ino duskusje, deklaracje dobrej woli i przerzucanie się odpowiedzialnością. Może nowa władza pokaże, że nieobce są im problemy kolejowe tej części Polski?
-
#2
et21
(2023-12-30 09:43:04)
Tzw. środki własne PLK (z opłat za korzystanie z infrastrukury, FK, wacików od rządu i narzutów od remontów) są przeznaczone na limuzyny i premie, nie na szlaki kolejowe.
-
#3
Prochiron
(2023-12-30 13:21:15)
Artykuł podaje, że na odcinku Żagań-Szprotawa ruch można w każdej chwili reaktywować z prędkością 30 km/h.
-
#4
Igor13
(2023-12-30 22:33:20)
A skoro mowa znowu o odcinku Głogów - Żagań warto nadmienić, że odcinek Głogów - Gaworzyce może zostać zmodernizowany i zelektryfikowany w związku z planowaną budową linii do Lubina przez Polkowice, którą można byłoby rozbudować również o drugi tor, w celu możliwości zwiększenia przepustowości w przyszłości. Co do Szprotawy, należy przywrócić ruch pasażerski. Patrząc po stanie, łatwo byłoby tu przywrócić ruch pasażerski.
-
#5
Błażej Kopka
(2023-12-31 04:14:09)
No tak, jak piszą - na 30km/h to bez problemu można i od nowego roku przywrócić. Tylko naprawdę tak "wysoko" celujemy? I kto i czym ma tam jeździć?
-
#6
(odp. na #3)
wasiukibic
(2023-12-31 10:22:38)
A więc udało się wpleść w treść artykułu także i akcenty humorystyczno - ironiczne. Szkoda tylko, że zapewne w PLK biorą to całkiem na serio. Podobnie zresztą było ze słynnym Lwówkiem Śląskim - tam też PLK utrzymywała 10-20 km/h, tylko ci źli przewoźnicy (w domyśle KaDecja) jeździć nie chcieli.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Szprotawa