OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Żytawa [stacja wąskotorowa]

Ostatnia zmiana: 2024-11-07

Opis ogólny
Opis ogólny: Stacja wąskotorowa jest cały czas używana w planowym ruchu pociągów do kurortów Oybin i Johnsdorf. Składy prowadzone są lokomotywami parowymi lub wagonem silnikowych. Częstotliwość kursowania pociągów jest uzależniona od pory roku: w czasie świąt, ferii, wakacji oraz ogólnie sezonu piknikowo-urlopowego jest ich więcej. Ruchu towarowego najprawdopodobniej brak. (info: wasiukibic, 21-04-2009)

Opis infrastruktury: Stacja pasażerska to jeden peron, dwukrawędziowy, niski, wyłożony kostką brukową. Dojście do niego jest tylko w poziomie szyn. Peron kryty jest wiatą o dość znacznej długości (przynajmniej 50 metrów). Oprócz torów przy peronie znajdują się tu jeszcze tory dodatkowe, na których odstawione są maszyny i drezyna, ponadto rampa boczno-czołowa, do której tory zostały już zdemontowane. Nieco dalej na wschód od końca peronu znajduje się jeszcze kilka torów odstawczych, na których stoją wagoniki pasażerskie oraz zestawy kołowe i ostoje. Po drugiej stronie placu przydworcowego (w zachodniej jego części) znajdują się tory postojowe zaplecza trakcyjnego, na których również stoją wagony pasażerskie. Osobowa i warsztatowa część stacji wąskotorowej są położone na przeciwległych stronach placu przydworcowego. Połączone są one torem, który przecina wyżej wymieniony plac w poprzek. Sygnalizacja na stacji jest kształtowa, są to w zasadzie tylko dwa semafory: wyjazdowy i wjazdowy. Wieża wodna jest najprawdopodobniej wspólna dla kolei normalnej i wąskiej, ciężko powiedzieć czy jest obecnie używana czy nie. (info: wasiukibic, 21-04-2009)

Opis budynków: Budynek dworca kolejki wąskotorowej jest używany i bardzo estetyczny, stoi we wschodniej części dużego placu przed dworcem kolei normalnej.: mieści się tu kasa biletowa oraz punkt informacyjno-promocyjny dla turystów odwiedzających Zittau. Można kupić tu m.in. mapy, książki oraz inne gadżety związane z kolejką. Obiekt ten jest jednokondygnacyjny, kryty czerwoną dachówką, między nim a wiatą peronową jest zadaszony łącznik. Za budynkiem dworca stoi jakiś opuszczony budynek kolejowy, znacznie większy od dworcowego, obecnie opuszczony i wyglądający mało ciekawie ze względu na odrapane ściany. Po drugiej stronie placu znajduje się zaplecze trakcyjne kolejki, na które składa się lokomotywownia na planie prostokąta oraz jeszcze kilka budynków warsztatowych i gospodarczych. (info: wasiukibic, 21-04-2009)
Dane tabelaryczne
Państwo: Niemcy
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: używana
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: kształtowe
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: używana
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 2
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,000 Zittau (wąsk.) – Heřmanícé  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Michael (2021-01-26 15:21:16)
    Jakoś u naszych zachodnich sąsiadów, opłacało się zachować ciuchcie A u nas wszystko prawie zniszczyli
  • #2 (odp. na #1) wasiukibic (2021-01-28 19:41:05)
    Po zjednoczeniu Niemiec wpompowano w Ostlandy pierdyliardy marek i ojro, my nie mieliśmy bogatego, starszego brata. Na "pocieszenie" powiem Ci, że w Niemczech też wyrżnięto tysiące kilometrów linii kolejowych, pozamykano stacje, etc.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Żytawa [stacja wąskotorowa]

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...