OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Leszno

Ostatnia zmiana: 2016-09-08

Opis ogólny
Opis ogólny:

Budynek dworca podobny do Poznania Głównego i równie "urodziwy" w stylu socreal...
Lokomotywownia w bardzo dziwnym stanie. Połowa stanowisk jest czynna i wyremontowana, a druga połowa jest w ruinie (info: Sleepy)
Lokomotywownia znajduje się w takim stanie, ponieważ planowano ją rozbudować. Zaczęto więc rozbiórkę obecnej konstrukcji. Niestety, zrezygnowano z planu modernizacji i pozostawiono leszczyńską szopę na wpół wyburzoną. Na szczęście odbudowano połowę stanowisk co na pewno przyczyniło się do uratowania budynku (info: Anonymus)

Za byłą szkoła kolejową znajduje się 6, nieczynny peron Prawdopodobnie był to peron służbowy Pozostałością po nim jest budka dróżnika Tory przy byłym peronie służą teraz jako tory postojowe (info: PiotreS, 2007-05-14)

Stacja pełniła kiedyś funkcję stacji rozrzędowej dla Poznania. Wiadukt nad torowiskiem miał na zadanie zwiększenie przepustowości ruchu samochodowego, ponieważ przed jego wybudowaniem przedostanie się przez przejazd kolejowy na drugą stronę toru graniczyło z cudem. Tak duży był wtedy ruch manewrowy na stacji. Po wybudowaniu stacji Poznań Franowo, Leszno przestało pełnić swoją dawną funkcję i zostało zwykłą stacją kolejową. W leszczyńskiej lokomotywowni lub w okolicy można spotkać wagon motorowy SN80-12. (info: Marcin S. T43, 2007-06-27)

W nocy z 27 na 28 maja 1947 roku doszło na dworcu w Lesznie do zbrojnej potyczki między radzieckimi a polskimi żołnierzami, którzy chcieli pomóc kobiecie, najprawdopodobniej uprowadzonej, przez pijanych sołdatów. Wydarzenie to było skrzętnie ukrywane przez władze komunistyczne PRL i do dziś jest mało znane nawet wśród mieszkańców Leszna. Więcej o tym: http://pl.wikipedia.org/wiki/Potyczka_%C5%BCo%C5%82nierzy_polskich_i_radzieckich_w_Lesznie_w_1947 (info: wasiukibic, 2014-08-31)

Opis infrastruktury: Wjeżdżając od strony Wrocławia, po prawej stronie widzimy nastawnię LS2, obsługującą zwrotnicę na tor 3. Znajduje się ona obok strzeżonego przejazdu przez ulicę Słowiańską. Przejazd ten jest zamknięty dla samochodów od ok. 1977 roku, czyli od momentu otwarcia wiaduktu. Obok przej. jest przejście podziemne otwarte w 1969. Zaraz po prawej stronie rozgałęziają się tory pod peron 2, byłą Ekspedycję kolejową (ładownia) i kilka "żeberek" na których czasami stoją maszyny torowe. Z lewej widać budynek gdzie znajduje się okulista, a następnie dworzec w stylu "Socreal". Jadąc dalej na Poznań zaraz za ekspedycją rozgałęziają się tory do lokomotywowni, dawniej również tory zdawczo-odbiorcze do Metalplastu, Fabryki Pomp, składy budowlanego i Agromy oraz na linię znaczenia wojskowego nr 817 lub 818 do Grzybowa. Po przeciwnej stronie mijamy, odnowioną nastawnię wykonawczą, oraz pozostałe budynki gospodarcze. Dalej po prawej stronie widać odstawione lokomotywy przy dawnym punkcie nawęglania lokomotyw parowych, żurawiu wodnym, nieczynnej myjni lokomotyw oraz piaskarce. Przy samym końcem stacji widać po prawej górkę rozrządową. (info: anonymus, 2005-10-08)

Za szopą (maszynownią/parowozownią) znajdowało się kiedyś bardzo dużo torów postojowych, odstawczych, manewrowych. Na dzień dzisiejszy większa częśc tych torów jest rozebrana prze PLK. Złomiarze żadko się pojawiają ponieważ jak przechodziłem koło tych torów to wszystkie tory były kompletne(!). Co prawda wiele jest zarośnietych ale niesą porozkradane. (info: PiotreS, 2007-05-14)

Opis budynków: Zachodnia część leszczyńskiej szopy została ostatecznie rozebrana. Przez kilkadziesiąt lat konstrukcja stała nieużywana przypominając o niedokończonym remoncie rozpoczętym jeszcze w latach 80. Przez teren rozebranego obiektu ma przejść nowa estakada drogowa. (info: wasiukibic, 22-04-2009)
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: używana
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: używana
perony: Perony: 6
Krawędzie peronowe: 8
kody: EPA:5100062
HAFAS:5100036
IBNR:100
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  235,868 Łódź Kaliska – Zasieki – Forst (14/491)  
  95,798 Wrocław Główny – Poznań Główny (271)  
  0,000 Leszno – Zbąszyń (359)  
  4,094 Leszno Grzybowo – Leszno (817)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Leszno Dworzec Mały (wielkopolskie) 0,67 km
Leszno LOG (wielkopolskie) 2,78 km
Marysiewice (wielkopolskie) 3,44 km
Wilkowice (wielkopolskie) 5,13 km
Leszno Grzybowo (wielkopolskie) 5,41 km
Henrykowo k. Leszna (wielkopolskie) 6,63 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Leszno

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...