OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Leszno

Ostatnia zmiana: 2025-06-06

Opis ogólny
Budynek dworca podobny do Poznania Głównego i równie "urodziwy" w stylu socreal…
Lokomotywownia w bardzo dziwnym stanie. Połowa stanowisk jest czynna i wyremontowana, a druga połowa jest w ruinie (info: Sleepy)
Lokomotywownia znajduje się w takim stanie, ponieważ planowano ją rozbudować. Zaczęto więc rozbiórkę obecnej konstrukcji. Niestety, zrezygnowano z planu modernizacji i pozostawiono leszczyńską szopę na wpół wyburzoną. Na szczęście odbudowano połowę stanowisk co na pewno przyczyniło się do uratowania budynku (info: Anonymus)

Stacja pełniła kiedyś funkcję stacji rozrzędowej dla Poznania. Wiadukt nad torowiskiem miał na zadanie zwiększenie przepustowości ruchu samochodowego, ponieważ przed jego wybudowaniem przedostanie się przez przejazd kolejowy na drugą stronę toru graniczyło z cudem. Tak duży był wtedy ruch manewrowy na stacji. Po wybudowaniu stacji Poznań Franowo, Leszno przestało pełnić swoją dawną funkcję i zostało zwykłą stacją kolejową. W leszczyńskiej lokomotywowni lub w okolicy można spotkać wagon motorowy SN80-12. (info: Marcin S. T43, 2007-06-27)

W nocy z 27 na 28 maja 1947 roku doszło na dworcu w Lesznie do zbrojnej potyczki między radzieckimi a polskimi żołnierzami, którzy chcieli pomóc kobiecie, najprawdopodobniej uprowadzonej, przez pijanych sołdatów. Wydarzenie to było skrzętnie ukrywane przez władze komunistyczne PRL i do dziś jest mało znane nawet wśród mieszkańców Leszna. Więcej o tym: http://pl.wikipedia.org/wiki/Potyczka_%C5%BCo%C5%82nierzy_polskich_i_radzieckich_w_Lesznie_w_1947 (info: wasiukibic, 2014-08-31)

Opis infrastruktury: Wjeżdżając od strony Wrocławia, po prawej stronie widzimy nastawnię LS2, obsługującą zwrotnicę na tor 3. Znajduje się ona obok strzeżonego przejazdu przez ulicę Słowiańską. Przejazd ten jest zamknięty dla samochodów od ok. 1977 roku, czyli od momentu otwarcia wiaduktu. Obok przej. jest przejście podziemne otwarte w 1969. Zaraz po prawej stronie rozgałęziają się tory pod peron 2, byłą Ekspedycję kolejową (ładownia) i kilka "żeberek" na których czasami stoją maszyny torowe. Z lewej widać budynek gdzie znajduje się okulista, a następnie dworzec w stylu "Socreal". Jadąc dalej na Poznań zaraz za ekspedycją rozgałęziają się tory do lokomotywowni, dawniej również tory zdawczo-odbiorcze do Metalplastu, Fabryki Pomp, składy budowlanego i Agromy oraz na linię znaczenia wojskowego nr 817 lub 818 do Grzybowa. Po przeciwnej stronie mijamy, odnowioną nastawnię wykonawczą, oraz pozostałe budynki gospodarcze. Dalej po prawej stronie widać odstawione lokomotywy przy dawnym punkcie nawęglania lokomotyw parowych, żurawiu wodnym, nieczynnej myjni lokomotyw oraz piaskarce. Przy samym końcem stacji widać po prawej górkę rozrządową. (info: anonymus, 2005-10-08)

Za szopą (maszynownią/parowozownią) znajdowało się kiedyś bardzo dużo torów postojowych, odstawczych, manewrowych. Na dzień dzisiejszy większa częśc tych torów jest rozebrana prze PLK. Złomiarze żadko się pojawiają ponieważ jak przechodziłem koło tych torów to wszystkie tory były kompletne(!). Co prawda wiele jest zarośnietych ale nie są porozkradane. (info: PiotreS, 2007-05-14)

Opis budynków: Zachodnia część leszczyńskiej szopy została ostatecznie rozebrana. Przez kilkadziesiąt lat konstrukcja stała nieużywana przypominając o niedokończonym remoncie rozpoczętym jeszcze w latach 80. Przez teren rozebranego obiektu ma przejść nowa estakada drogowa. (info: wasiukibic, 22-04-2009).

Na wysokości Lokomotywowni Leszno podjazd czołowy na pojazdy i sprzęt wojskowy, w celu formowania 'eszelonu'.

Stan na 15-01-2020.Uruchomiono przejście podziemne w osi Rondo Zatorze - ul. Słowiańska. Jednak przejście w poziomie torów nadal istnieje tylko zwężone do 3,5 metrów zabezpieczone rogatkami i światłami.

Niestety przebudowa peronów linii 270 nadal ciąąąąągnie się zbyt długo. (04.08.2020)

2020-08: Są już czynne 3 krawędzie peronowe po wschodniej stronie dworca, przy linii 271. Zapewne zostały oddane do użytku wraz z nowym rozkładem letnim gdyż w maju jeszcze były nieczynne. Praktycznie wszystkie EN-57 które oczekiwały kasacji w rejonie lokomotywowni już poszły na złom, zostały jeszcze tylko 2 oraz ok. 30 lok spalinowych+3 parowozy na złom. Jest już przejezdny wiadukt w ciągu ul. Wilkowickiej: https://goo.gl/maps/ayUAoPtLDUPdFdBw8 Ale wyjazd z Leszna do Starego Bojanowa ciągle po 1 torze. (Adolf 10.08.2020)

2021-03-10
- wyjazd na kierunku Stare Bojanowo już 2-u torowy.
Wagony osobowe (piętrusy) oraz EN-57 (3 sztuki w tym 1 KD) czekają teraz na koniec swojego żywota na torach zachodnich na wysokości lokomotywowni.
W starym miejscu tylko lokomotywy.
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: Lokomotywownia: tymczasowo nieczynna.
Garaże jednostanowiskowe: używane;

Stan na: listopad 2024 r.
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Schody ruchome: brak;
Windy: czynne;
Przejście podziemne: czynne;
Przejście nadziemne: nie ma i nie było.
kasa/biletomat: Kasa: czynna;
Biletomat: czynny.
nastawnie, strażnice, posterunki: "Ls" blisko budynku dworca - LCS;
"Ls1" - od strony Wschowy, nieczynna
"Ls2" - od strony Bojanowa/Góry, zlikwidowana w maju 2020;
"Ls3" - po wschodniej stronie stacji, nieczynna;
"Ls4" - nieczynna;
"Ls5" - nieczynna;
"Ls6" - od strony Kościana, zlikwidowana;
"Ls7" - od strony Kościana, zlikwidowana;
"Ls11" - zlikwidowana.
wieża wodna: używana
perony: Perony: 6, krawędzie peronowe: 9
Za byłą szkoła kolejową znajduje się 6, nieczynny peron (a właściwie rampa boczna). Był to peron do formowania 'eszelonów wojskowych wagony dla kadry i wojska. Pozostałością po nim jest budka z blachy falistej, używana jako magazyn/składowisko drewnianych klinów do podłożenia pod koła pojazdów i druty do zabezpieczenia pojazdów na platformach. Tory przy byłym peronie służą teraz jako tory postojowe.
kody: EPA:5100062
HAFAS:5100036
IBNR:100
informacja pasażerska: Dynamiczna: wyświetlacze, infokioski, megafony, zegary;
Statyczna: gabloty, peronowe tablice małe i duże. Podświetlane litery przestrzenne z nazwą stacji na budynku dworca kolejowego.
inne budynki: Magazyny, tokarnia, rampy.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Krzelów – Leszno  
  235,868 Łódź Kaliska – Zasieki (14)  
  95,798 Wrocław Główny – Poznań Główny (271)  
  0,000 Leszno – Zbąszyń (359)  
  4,094 Leszno Grzybowo – Leszno (817)  
  0,000 Leszno LOG – Marysiewice (818)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Leszno Ls8
Początek LK359
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #3 (odp. na #2) wasiukibic (2021-06-15 15:42:26)
    PLK doszło chyba do wniosku, że 3 przelotowe krawędzie peronowe, obsługujące linię Poznań - Wrocław to za mało. A perony zachodnie (3-5) też w końcu będą musiały być zrobione.
  • #4 ACdVL (Andrzej) (2021-07-31 14:44:17)
    Sporo się zmieniło w ostatnich latach w Lesznie. W młodych latach, gdy jeszcze stary dworzec istniał, czekało się tam na przesiadkę na inny dalekobieżny/osobowy pociąg podczas powrotów/wyjazdów w Polskę. Nawet wieczorami panował sporawy ruch, no ale to węzeł dość znaczny. Dzisiejszy dworzec, a właściwie jego bryła? Nie skomentuję, bo z zasady mojej o tego typu bryłach albo dobrze, albo wcale.
  • #5 (odp. na #3) Adolf Nowak de Piaskowski (2022-07-07 20:13:22)
    Jest tu teraz błędna kolejność numeracji peronów.
    Obecny, nowy peron numer 6 powinien otrzymać numer 3, przeniesiony ze zachodniej strony dworca.
    Natomiast perony po tamtej stronie powinny otrzymać numerację 4-6 idąc w kierunku zachodnim, od budynku dworca.
    Tak jest np. w Poznaniu.
  • #6 Błażej Kopka (2022-07-08 11:47:26)
    Raczej "tak było w Poznaniu". Lada dzień cała numeracja peronów w Poznaniu się zmieni (chociaż niestety nie na model niemiecki). Natomiast podobny bajzel jest w Jaworze.
  • #7 (odp. na #6) Adolf Nowak de Piaskowski (2022-07-08 17:40:49)
    A kiedy mają uruchomić ten nowy peron?
  • #8 Błażej Kopka (2022-07-10 07:49:26)
    Za kilka lat myślę, znając polskom kolej...
  • #9 X. Piast II Chrobry (2024-08-25 15:24:33)
    Pożar IC w Lesznie, ewakuowano 800 pacjentów https://epoznan.pl/n…

    Swoja drogą, niezłe obłożenie składu było.
  • #10 X. Piast II Chrobry (2024-09-28 15:39:16)
    Na bocznicy kolejowej w Lesznie paliły się dwa wagony pasażerskie przeznaczone do kasacji. Prawdopodobną przyczyną zdarzenia było zaprószenie ognia.
    W pożarze nikt nie ucierpiał. Straty wyceniono na 50 tysięcy złotych.
    https://epoznan.pl/n…
  • #11 Koro (2024-12-09 16:09:06)
    Leszczyńska szopa przechodzi w władanie IGL?
  • #12 (odp. na #4) X. Piast II Chrobry (2025-03-17 12:49:52)
    Trwa rozbiórka torów po wschodniej stronie stacji, w rejonie ulicy Towarowej. Powstanie w tym miejscu centrum komunikacyjne.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Leszno

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...