Wrocław Główny (galeria)
Ostatnia zmiana: 2025-06-07
Aby zobaczyć wszystkie, lub dodać nowe zdjęcia, przejdź do galerii szczegółowej »

fot. nieznany (pomiędzy 1905 a 1914)
opis ⇵
Ze zbiorów Miłosza Telsińskiego.

fot. Marek Potocki (1997-04-25)
opis ⇵

fot. Grzegorz Sarnecki (2000-06-24)
opis ⇵

fot. Ryszard Grosz (2007-09)
opis ⇵

fot. Jarosław Lizak (przed 2010-04-16)
opis ⇵

fot. Oskar Olejnik (2011-07-18)
opis ⇵

fot. Marek Potocki (2012-06-03)
opis ⇵

fot. ROBERT KOŃPA (2012-06-24)
opis ⇵

fot. Marek Potocki (2014-02-21)
opis ⇵

fot. Marek Potocki (2014-05-09)
opis ⇵

fot. Marek Potocki (2014-05-09)
opis ⇵

fot. Jacek Sikora (2015-10-10)
opis ⇵

fot. Bolesław Wojtyniak (2016-07-20)
opis ⇵

fot. Dawid Jastrzębski (2018-07-25)
opis ⇵

fot. Dawid Jastrzębski (2019-07-17)
opis ⇵

fot. Dawid Jastrzębski (2019-08-26)
opis ⇵

fot. Dawid Jastrzębski (2019-08-26)
opis ⇵
Aby zobaczyć wszystkie, lub dodać nowe zdjęcia, przejdź do galerii szczegółowej »
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#1
wasiukibic
(2017-06-05 19:45:03)
Dzięki za czujność, z tym jednokrawędziowym peronem 1 to faktycznie wtopa. Ale żeby było śmieszniej 5 też posiadała 2 krawędzie; druga znajdowała się na wschodnim krańcu peronu, po jego północnej stronie. Odjeżdżały z niej pociągi do Świdnicy Miasto i Dzierżoniowa Śląskiego przez Kobierzyce. Jej długość wystarczała na podstawienie składu Bhp + lok. Przestała być użytkowana pod koniec lat 90. XX wieku.
-
#2
Marek Potocki
(2018-11-28 08:24:59)
Przechodziłem wczoraj koło dworca i widzę, że toczy się modernizacja 6 peronu. Jakby ktoś miał chwilę czasu i aparat pod ręką, to fajnie by było, gdyby skorzystał i się podzielił. Ja niestety nie mam kiedy tam podjechać :/
-
#3
(odp. na #1)
Darek Nowak
(2020-03-26 00:42:32)
Kursy pociągów Kolei Dolnosląskich zlikwidowane od 20.03: https://www.kolejedo…
Kursy z ograniczoną relacją: https://www.kolejedo…
Odwołane kursy Polregio na dzisiaj: https://polregio.pl/… -
#4
Darek Nowak
(2020-04-12 23:56:34)
KD w ogóle mogą przestać jeździć: (informacja radiowa).
-
#5
(odp. na #2)
Darek Nowak
(2020-04-24 13:32:01)
Ciekawe czy coś jeszcze zawija na peron nr 6?
"Kolejne zmiany rozkładu jazdy czekają naszych pasażerów. Wejdą one w życie od niedzieli, 19 kwietnia 2020 r. Zdecydowaliśmy o czasowym zawieszeniu kursowania kilkudziesięciu pociągów ze względu na niską frekwencję."
https://www.kolejedo…
Zwłaszcza kiepsko wygląda rozkład na "nowych liniach": Kłodzko - Kudowa, Bielawa - Dzierżoniów, JG - Szklarska, Krotoszyn - Oleśnica, Lubań - Węgliniec, po 2 pary na szynach ew. uzupełnione autobusami.
"Łącznie z wcześniejszymi ograniczeniami większe lub mniejsze zmiany obejmą już ponad 65% wszystkich połączeń Kolei Dolnośląskich a praca eksploatacyjna, czyli liczba przejechanych kilometrów przez wszystkie pociągi Spółki, zmniejszy się o 55%."
Nie wiem czy ta Pani Ładna jeszcze jest w zarządzie KD ale powinna byc pierwsza do kasacji. :-) -
#6
(odp. na #5)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-07-30 03:03:05)
Na węźle wrocławskim znowu dochodzą połączenia od soboty: https://www.kolejedo…
-
#7
(odp. na #2)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-08-08 17:12:55)
Po inspekcji stacji Wrocław Główny w dn. 05-07.08.20 stwierdziłem co następuje:
Relacje pociągów spółki Przewozy Regionalne (Polregio) nie cieszą się uznaniem podróżnych, nawet na tak wydawałoby się potrzebnym kierunku na Brzeg/Opole.
Tak samo relacje do Ścinawy i Kluczborka (mimo że przez Oleśnicę) oraz do Ostrowa/Łodzi Kaliskiej.
Jedynie do Rawicza potrafi być większe zapełnienie ponad normę zwłaszcza gdy jak w piątek 07-go zamiast składu wagonowego z uwagi na awarię loka został podstawiony pojedynczy EN-57.
Większe obciążenie, ale też nie drastyczne nawet w godzinach szczytu, jest na kierunkach obsługiwanych przez KD do Legnicy, Wałbrzycha, Świdnicy, Kłodzka a nawet Krotoszyna (czyli że ludzie jadą dalej niż tylko do Oleśnicy skoro tak PR do Kluczborka pustawe j.w.).
Szynobusy do Trzebnicy z reguły odjeżdżają puste zupelnie (być może powinny zaczynać bieg z Nadodrza jeśli już). -
#8
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-08-09 01:38:31)
"Stawiamy na komfort pasażerów" - artykuł ze strony KD: https://www.kolejedo…
-
#9
(odp. na #8)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-08-22 22:55:42)
Na stronie KD jest już dostępny nowy rozkład obowiązujący od niedzieli 30.08.20.
Zmiany na linii D1 https://www.kolejedo…
Oprócz drobnych zmian godzin odjazdu ze stacji Wrocław Główny oraz Lubań, doszły pociągi:
- 69153/2 "Kwisa" odj. 12:03, 69591/0 WrG odj. 19:48
- Lubań Śl.:
- zlikwidowany pociąg 69505/4 odj. 03:36,
- nowe pociągi 69121/0 odj. 05:16, 69537/6 odj. 15:05, 66571 odj. 21:05 do Węglińca,
- zamiast pociągu 66293 odj. 19:05 do Zgorzelca kursuje o tej samej porze pociąg 69545/4 do Legnicy.
Na linii D10 do Zgorzelca na razie brak zmian.
Większe zmiany są na linii D3 do Rawicza https://www.kolejedo…
Zamiast 12 pociągów Polregio zostało 11 ale zamiast 4 pociągów KD do Rawicza/ Żmigrodu jest teraz 8.
Linia D5: na przełomie IX/X będą zapewne prace przyłączeniowe linii do Jedliny gdyż na odcinku Dzierżoniów - Świdnica będzie ZKA.
Linia D11: zamiast 5 będzie 7 bezpośrednich połączeń z Wrocławiem.
Dojdą odjazdy o godz.: 10:48 oraz 17:38 KD Sprinter Jan Wyżykowski
Linia D15: zostaną 4 kursy ZKA Kudowa - Kłodzko (kolejne pieniądze wyrzucone na remont).
Linia D16: na odcinku Bielawa Zach. - Świdnica w terminach jak na linii D5 ZKA.
Linia D19: ilość kursów zwiększona z 4 do 7 na dobę, miejscami w określonych terminach nadal ZKA.
Generalnie, w nowych tabelach nie są obecnie ujęte kursy Polregio na relacjach obsługiwanych przez KD.
Jest to pewne utrudnienie. -
#10
(odp. na #2)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-08-30 03:29:02)
Aktualny od dzisiaj, nowy rozkład jazdy KD: https://www.kolejedo…
-
#11
(odp. na #2)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-10-11 14:04:27)
Koleje Dolnośląskie modernizują Kolzamy: https://www.kolejedo…
-
#12
Marek Potocki
(2020-10-13 08:02:01)
Mam mała zagwozdkę, może ktoś mi rozjaśni.
Dłubie w świeżo otrzymanym pruskim rozkładzie z 1903 roku i jak byk pojawia się tam stacja Breslau O.S. Bhf. Nie orientujecie się do kiedy "górnośląski" był nazwą oficjalną? -
#13
Marek
(2020-10-13 16:07:32)
Mega stary ten rozkład jazdy :)
-
#14
(odp. na #13)
Marek Potocki
(2020-10-15 12:44:56)
Pomyliłem się przy wklepywaniu. 1093, ale też budzi respekt. Mam nadzieję w tym tygodniu go udostępnić.
-
#15
(odp. na #1)
Przemek
(2020-10-18 03:10:27)
Tor IX funkcjonował w ruchu osobowym również około 2011 roku, w czasie remontu stacji. Kursy np. do stacji Opole Główne.
-
#16
(odp. na #9)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-26 01:10:24)
W nowym rozkładzie 2020/2021 są zmiany w stosunku do obecnego.
- na linii D1 do Węglińca 1 sprinter znacząco przyspieszy oraz dojdzie "nocny" przez JG WRG odj. 20:01 przyj. 23:09
- na linii D10 do Zgorzelca przybędą 2 dodatkowe pociągi z Wrocławia do Zgorzelca a czas przejazdu KD Sprinter skróci się nawet do 1H 36-43M.
Skróci się "dziura" przedpołudniowa ze Zgorzelca bo o 13:01 będzie bezpośredni sprinter "Łużyce" (przyj. 14:43) czyli przybędzie 1 pociąg KD
z tego kierunku.
- linia D3: będzie 20 par gdyż 2 relacje poranne KD zostaną wydłużone do Rawicza, tylko WrG odj. 04:35 będzie do Żmigrodu (powrót odj. 5:38).
- linia D5: na odcinku Legnica - Dzierżoniów będzie 9 par z tego: 2 do Kamieńca, 3 do Bielawy, 3 do Kłodzka Miasto oraz 1 do Kudowy, czyli ubędą 4 pary.
- linia D6: do Szklarskiej pozostanie tyle samo połączeń, do samej JG - w tym JG. Zachodnia 5 połączeń w tym 1 do Weglińca przez Lubań j.w., zostanie uruchomiony
przystanek Wałbrzych Centralny na którym będą się kończyć 2 kursy popołudniowe z Wrocławia a do tego 2 na Wałbrzychu Głównym, 1 na Miasto oraz 4 w Kątach.
- linia D7: do Krotoszyna zostaną tylko 3 kursy z Jelcza, WrG odj.: 7:47, 19:39, 23:12 za to w Miliczu będzie kończyć się 6 relacji o nazwach "rybnych"
(z powrotem 5 kursów z Milicz).
Z Krotoszyna odjazdy: 4:57, 9:32 (Barycz - tylko do WrG) oraz 23:04 (widocznie szlak "umarł").
Do Jelcza Laskowic 20 par z różnych kierunków.
- linia D8: do Trzebnicy w dniu robocze +1 para.
- linia D9: bez zmian.
- linia D11: dojdzie KD "MALACHIT" do Lubina odj.13:29 przyj. 14:29 czyli tylko 1 godzina! (bez zatrzymania na odcinku Legnica - Lubin).
W drugą stronę bez zmian ilościowych.
- linia D15: mniej o 1 para do Kłodzka z tym że teraz już do Kłodzka Miasto.
Pojawią się za to "dziwne" relacje: z JG do Kudowy oraz Wałbrzycha Miasto do Dusznik, a także z Wrocławia Głównego do Kudowy. -
#17
(odp. na #16)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-26 16:40:32)
Zmiany również w PR.
- do Ostrowa 6 połączeń ale brak już bezpośredniego połączenia z Łodzią, czy choćby Kaliszem.
- do Kluczborka 9 +2/1 do/z Namysłowa.
- do Opola 20 (w tym 2 przez Jelcz) w tym 7 do KK, 4 do Raciborza.
- na linii nr 273: do Wołowa 3, do Ścinawy 5, do Głogowa 5, do Zielonej Góry 7.
- linia D25: do Żar tylko 1 KD sprinter BÓBR odj. 13:40 +5 relacji Legnica - Żary, w sb. ndz. 2x sprinter do Forst nadal. -
#18
Zmęczony
(2020-11-26 19:56:23)
I będziesz tak co 3 miesiące zdawać relacje? Likwidacja pociągów do Łodzi to cena za wpuszczenie x kolejki łodzkiej do Ostrowa. A z nowości to IC uruchomi drugi pociąg łączący Kraków z Berlinem.
-
#19
(odp. na #18)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-29 15:42:20)
Czy wiecie co to jest prostokąt berneński?
Jeśli nie, pan Ryszard to wyjaśni: https://www.youtube.… -
#20
(odp. na #16)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-12-08 14:52:26)
Są już nowe rozkłady KD: https://www.kolejedo…
-
#21
(odp. na #20)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-01-18 02:42:26)
Koleje Dolnośląskie przywracają od poniedziałku, 18 stycznia kursowanie zawieszonych pociągów międzynarodowych.
Pociągi będą kursowały zgodnie z rocznym rozkładem jazdy wprowadzonym w grudniu.
Żródlo: https://kolejedolnos… -
#22
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-03-27 19:15:24)
Nostalgiczny film o dworcach we Wrocku: https://www.youtube.…
-
#23
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-07-13 17:21:29)
W 2019 r. spółka miała blisko 49 mln pasażerów wobec ponad 46 mln pasażerów rok wcześniej. W 2020 r. PKP IC przewiozło ok. 27 mln osób.
Za: https://stooq.pl/n/?…
(czyli spadek w 2020 równy 45% a im się marzy) -
#24
(odp. na #17)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-08-24 14:25:00)
Są już nowe rozkłady jazdy ważne od niedzieli 29.08.2021.
- linia D1, zmiany minutowe, generalnie lekkie wydłużenie czasu przejazdu do Lubania.
- linia D3, niewielkie skrócenia czasu dojazdu do Rawicza.
- linia D9, na odcinku Kłodzko-Międzylesie/Lichkov we IX ZKA.
- linia D10, ostatni pociąg z Wrocka do Zgorzelca będzie teraz przyjeżdżać godzinę pózniej 00:08 (wyjazd 21:46 -kursuje teraz tylko w soboty).
- linia D15, na odcinku Kudowa/Polanica-Kłodzko ZKA (coś chyba nie wyszedł ten długi remont na dobre).
- linia D19, na odcinku Goerlitz-Zgorzelec przywrócenie ruchu pociągów, nadal bezpłatny przejazd.
- generalnie, zmiany w nowym rozkładzie są kosmetyczne. -
#25
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-12-06 23:43:27)
Nowy rozkład KD na 2021/2022.
Nowość: DKA czyli dolnośląskie Koleje Aglomeracyjne.
Rozkład pierwszej linii D70: https://kolejedolnos… -
#26
(odp. na #25)
Łukasz Kiąca
(2021-12-07 15:40:37)
Jak ja dawno nie widziałem prostego, czytelnego rozkładu jazdy pociągów w Polsce ;-)
-
#27
(odp. na #26)
wasiukibic
(2021-12-07 19:33:20)
Pierwszy pociąg to jakiś zgniły kompromis, dla szkolorzy za wcześnie, dla pracowników - zbyt późno.
-
#28
Mszkl
(2021-12-07 20:49:53)
A przy okazji taki ten rozkład..."nietaktowny" :-)
-
#29
(odp. na #27)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-12-07 21:41:40)
Ten rozkład powinien być "odwrócony" wg mnie, tzn. zamienione wzajemnie godziny odjazdu ze stacji początkowych.
Ale tu chyba problemem jest miejsce bazowania taboru. -
#30
(odp. na #26)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-02-19 05:42:17)
Niech ktoś mnie sprawdzi bo chyba "znikł" od nowego roku bilet weekendowy w Intercity.
Przynajmniej ja nie moge znależć tej oferty. - #31 (odp. na #30) wasiukibic (2022-02-19 12:11:37)
-
#32
(odp. na #31)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-03-06 19:53:03)
Dzięki.
W nagrodę info jak można odszukać ślady po zapomnianych bocznicach z filmu na YT od 6"10s: https://www.youtube.… -
#33
(odp. na #31)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-03-15 21:54:55)
Remonty PKP i nowy rozkład jazdy Kolei Dolnośląskich. Wrócą też połączenia sezonowe.
https://gazetawrocla… -
#34
(odp. na #27)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-04-05 14:52:02)
Zwiększenie pracy przewozowej na kolei: https://raportkolejo…
-
#35
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-04-11 16:51:27)
Koleje Dolnośląskie ponownie uruchomią sezonowe połączenia do czeskiego Skalnego Miasta
https://stooq.pl/n/?… -
#36
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-04-20 14:11:26)
MI: Program Kolej+ do 2028 r. obejmie budowę i modernizację ponad 1,2 tys. km linii.
https://stooq.pl/n/?… -
#37
(odp. na #31)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-07-29 08:40:50)
Od 01.08.22 KD podnoszą ceny o 15% https://kolejedolnos…
(od strony 16 tab. 1)
Podobne KW https://epoznan.pl/n…
Nowy cennik, taki sam jak dla KD: https://koleje-wielk…
Oraz PR tabela 1, str. 138,
https://polregio.pl/…
Tabela 101 str. 191:
-bilet turystyczny (weekendowy) - 55 zet,
- mini turystyczny - 45 zet,
- Regio karnet - 87 zet,
- mini Regio karnet - 75 zet, -
#38
Błażej Kopka
(2022-08-03 18:05:57)
Nastąpiła ciekawa sytuacja - na wielu trasach podróż PKP IC jest tańsza od podróży KD/PR/KW - i to bez żadnego kombinowania (ceny biletów bazowych).
-
#39
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-08-03 21:01:32)
3 filmy ze stacji.
Manewry lokomotywy pociągu PR "Kamieńczyk". https://www.youtube.…
Zmiana czoła lokomotywy pociągu PR "Kamieńczyk". https://www.youtube.…
Wrocław Główny - jazda podwójna, wyścigi pociągów. https://www.youtube.… -
#40
Woroniecka 1Gliwice
(2022-08-14 12:18:56)
Mam pytanie, dlaczego nie mogę dodać zdjęć do tej stacji? Mam kilka fajnych, ale jak je teraz dodać?
-
#41
(odp. na #38)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-01-04 19:34:48)
PKP Intercity aktualizuje ceny biletów.
"PKP Intercity dostosowuje ceny biletów do aktualnej sytuacji na rynku - rosnących kosztów działalności, wynikających przede wszystkim z wyższych cen energii elektrycznej oraz do oferty cenowej konkurencji. Zmieniony cennik zacznie obowiązywać od 11 stycznia 2023 roku.
Jednym z najistotniejszych czynników wpływających na wzrost całkowitych kosztów świadczenia usług przez PKP Intercity w 2023 roku jest znacząca zmiana cen energii elektrycznej, która stanowi największy koszt spółki.
W porównaniu do stycznia 2022 roku cena energii elektrycznej na Towarowej Giełdzie Energii wzrosła aż o 62,18%. Przełoży się to bezpośrednio na znaczący wzrost prognozowanych na 2023 roku opłat za energię czynną, będącą częścią opłat za energię elektryczną trakcyjną, a co jest tego konsekwencją - na wzrost kosztów usług świadczonych przez PKP Intercity.
Należy także zwrócić uwagę na najwyższy od wielu lat poziom inflacji, która za listopad tego roku wyniosła 17,5%, a także stały wzrost stóp procentowych.
Warto przypomnieć, że obecna aktualizacja to zaledwie druga systemowa zmiana cen biletów PKP Intercity od lat 2013-2014. Najnowsze prognozy Spółki wskazują, że koszt operacyjny w przeliczeniu na pasażera może przekroczyć 40 proc. Należy podkreślić gwałtowny wzrost kosztów energii trakcyjnej, w związku z obserwowaną sytuacją rynkową, który może przekroczyć 100% w skali roku, w konsekwencji modyfikując strukturę kosztów Spółki, zwiększając wagę kosztów energii trakcyjnej.
Co ważne, zmiana cen biletów nie zrekompensuje skutków znaczącego wzrostu kosztów prowadzenia działalności przez PKP Intercity, a jedynie częściowo je złagodzi.
Na podstawie przeprowadzonych szczegółowych analiz PKP Intercity podnosi ceny bazowe biletów jednorazowych w poszczególnych kategoriach pociągów średnio w wysokości:
• 17,8% dla kategorii EIP;
• 17,4% dla kategorii EIC;
• 11,8% dla kategorii TLK/IC."
Za: https://www.intercit… -
#42
(odp. na #2)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-01-28 19:22:01)
Nowe pociągi za 35 mld dla Polregio.
https://epoznan.pl/n…
"W ubiegłą środę Polregio podpisało umowy ramowe z czterema producentami taboru na dostawę do 200 składów elektrycznych. To FPS H.Cegielski, Pesa Bydgoszcz S.A., Newag S.A. oraz Stadler Polska. Producenci w ciągu trzech lat mają zapewnić przewoźnikowi nowe i funkcjonalne pociągi.
Spółka zamierza kupić łącznie do 200 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT-ów) za ponad 7 mld zł.
Pociągi zostaną dostarczone w 2 wersjach: krótszej, która będzie posiadać co najmniej 130 miejsc siedzących, oraz dłuższej z minimum 210 miejscami dla pasażerów. Pojazdy będą mogły rozwijać prędkość aż do 160km/h, co znacznie skróci czas podróży, a udogodnienia, takie jak klimatyzacja czy bezprzewodowy Internet, jednocześnie zwiększą jej komfort". -
#43
(odp. na #38)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-02-09 20:18:16)
Szczegółowy spis tabel Polregio dla rejencji Wrocławsko-Legnickiej:
https://polregio.pl/… -
#44
(odp. na #38)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-02-16 01:56:58)
Film z tras do Głogowa i Jelcza, właściwe sceny zaczynają sie od 10 minuta, wcześniej regulaminy KD.
https://www.youtube.…
Niezłą macie zimę w mieście! -
#45
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-02-21 22:28:40)
Jeśli ktoś fotografuje dużo kolej mogę odstąpić lustrzanki Olympus E420 i 520 10 mpx- tu ze stabilizacją w body.
Obiektyw kit 14-42 a w razie potrzeby również tele zoom 40-150 (6x).
Kupiłem ich dużo do celów testowych i nie potrzebuję już.
Szczególna gratka dla posiadaczy kompaktów i telefonów!
Praktyczna bowiem zdolność rozdzielcza matryc 4/3 wynosi 314 dpi 4x więcej niż np w pełnoklatkowym Canon 5D (72 dpi).
Dzięki temu w stosunku do pełnej klatki przy tej samej ogniskowej jest 2x większe powiększenie.
W praktyce, zdjęcia nawet tylko 0.8 mpx w tym systemie nawet na dużym ekranie dają wyjątkowo dobry obraz.
Jeśli ktoś ma system 4/3 to mogę wypożyczyć obiektyw lustrzany 500 mm (20x) do bardzo dalekich zbliżeń.
X. -
#46
(odp. na #45)
Paweł Skup
(2023-02-22 11:11:41)
Mości Xiążę, nie wiem jak Waść liczy te piksele i rozdzielczości, ale prawdą jest, że 5D ma 12 Mpix, a Olki tylko 10. Oczywiście nie o ilość pikseli tu chodzi, bo ta i tak jest wartością teoretyczną, uśrednioną (to nie tak że 1 px = 1 punkt obrazu). Matryca pełnoklatkowa ma swoje piksele rozłożone na większej powierzchni niż klasyczna matryca APS-C, dzięki czemu obraz jest mniej zaszumiony i wyraźniejszy. Natomiast na matrycy systemu 4/3 wręcz przeciwnie - ubito te 10 (de facto prawie 12) milionów pikseli na 3,8 raza mniejszej powierzchni. Pierwiastek kwadratowy z 3,8 to 1,95 i stąd owo cudowne przybliżenie - widzimy tylko środek pełnego kadru o powierzchni ~1/4 pełnej klatki.
Do przybliżania fotografowanych obiektów służy obiektyw, a nie wielkość matrycy. Świadomy użytkownik nie stosuje także zoomu cyfrowego, bo nie wzbogaca on obrazu o nowe szczegóły, a jedynie daje złudzenie zbliżenia. I zajmuje miejsce na karcie. Postprocessing robimy w domu.
Nie zmienia to faktu, że wspomniane Olympusy to rzeczywiście dobre aparaty, robią przyzwoite zdjęcia. Sam przez wiele lat używałem "420" - najmniejszą lustrzankę na rynku, a także "510". Może jedynie nieco przestarzałe - mają po 15 lat.
Tylko dlaczego rozmawiamy o tym pod Wrocławiem Głównym? -
#47
(odp. na #46)
wasiukibic
(2023-02-22 12:19:08)
"Tylko dlaczego rozmawiamy o tym pod Wrocławiem Głównym?" - pewnie z tego powodu, że Baza Kolejowa nie posiada czegoś takiego jak forum dyskusyjne. Możliwe są ino wiadomości priv, a "ogłoszenia parafialne" możliwe są do przekazania albo na stronie głównej, do której Użytkownicy nie mają dostępu, albo właśnie tak. Może komuś się ten sprzęt przyda na wyprawy po fotki?
-
#48
(odp. na #47)
Paweł Skup
(2023-02-22 13:12:26)
Nie neguję celowości ogłoszenia. Skupiłem się na merytorycznej krytyce, a podczas pisania zacząłem zastanawiać, czy ma ona w ogóle sens w tym miejscu i zadałem głośno to pytanie.
Wiem, że z pomysłami to raczej należałoby wiercić dziurę w brzuchu Markowi, ale rzeczywiście brakuje w Bazie dwóch miejsc:
jedno to takie forum dyskusyjne/tablica ogłoszeń, o jakim wspominasz, gdzie można dyskutować na tematy okołokolejowe/techniczne i dzielić literaturą, sprzętem i czym tam jeszcze, nie zaśmiecając stron konkretnych punktów/linii. Oczywiście pod czujnym okiem moderatorów, żeby nie wymknęło się to z hobbystycznych ram.
Drugim miejscem którego brakuje, to galeria kolejowa obrazów/rzeczy, których nie da się przyporządkować do konkretnej stacji/linii. Wiem o pomyśle wydzielenia galerii biletów, dokumentów i wycinków. To też pożyteczna inicjatywa.
Chodzi o to, że za tydzień, dwa nikt tego we Wrocławiu Głównym nie znajdzie. -
#49
(odp. na #42)
Prochiron
(2023-02-22 13:46:05)
Wygląda na to, że szykuje się ostateczne rozwiązanie kwestii kibelkowej, trzeba się wyjeździć nim te niedobitki, co dotrwały dziś dnia, pójdą na przemiał :P
-
#50
(odp. na #46)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-02-22 20:00:37)
Pixele pixlom nie równe.
8 mpx przy 4/3 mają średnicę 5,3 um (E300-500), nieznacznie mniejszą niż 5,6 um przy 12 mpx dla APSC.
Jeszcze lepiej, gdyby zostali przy 5 mpx, jak w E1, wtedy byłyby większe.
Matryca Canona, mimo że 4x większa, nie daje lepszego obrazu, gdyż ma >4x mniejszą doskonałość techniczną (72 dpi).
Są dzisiaj konstrukcje Sony, które maja 240 dpi, przy FF, ale bardzo kosztowne.
Te rzeczywiście dają lepszy obraz i powiększenie maksymalne, ale tak naprawdę ma to znaczenie tylko dla wydruków plakatów, więc do popularnej fotografii i prezentacji w necie nie ma sensu.
Wystarcza w zupełności 2 mpx, co prawda przy tylko 200 dpi.
W 4/3 wystarczy jak pisałem tylko 0.8 mpx przy kompresji 1:12, przy tej samej i 5 mpx zdjęcie waży tylko 750 kB.
Teraz sobie policz średnicę pixla w telefonach, gdzie matryca jest 8x mniejsza, a 32 od FF przy 20, a nawet już 100, czy podobno i 200 mpx?
Dlatego zostawiłem sobie najstarszy E300 8 mpx.
W dodatku ma matrycę CCD Kodak KAF8300 z filtrami Bayera.
Działa ona na tej samej zasadzie jak negatyw kolorowy i specjalnie opracowana by zdjęcia były jakościowo, jak na starych filmach.
Matryce CMOS sa tanie i nie mają dynamiki barwnej przy odchyleniu od temperatury WB5300.
Widać szczególnie różnicę miedzy filmami na kasetach VHS kręconych kamerami CCD tubowymi, a cyfrowymi, które są blade.
Można mówić oględnie że matryce CCD "malują" światłem, jak w tradycyjnej fotografii, CMOS to czysta, surowa elektronika, gdzie obraz robi tak naprawdę procesor na podstawie założeń statystycznych, wirtualnych, jak w Sony, dla ulepszenia ostatecznego wyniku.
Bezsens, jak wszystko dzisiaj.
Co prawda, pierwszy aparat kompakt 3mpx kupiłem 20 lat temu, ale nie robiłem nim zdjęć, bo nie miałem czasu, tylko dałem rodzicom.
Ale robił dobre kolorystycznie fotki.
Generalnie, lepiej kupować stare aparaty, przy tej samej wielkości matrycy, z sensorami CCD.
Aparaty serii 420/520 mają matrycę Live MOS, pośrednie rozwiązanie między CCD a CMOS, a umożliwia Live View.
Na mojej stronie kulturalnej, link w moim profilu, jest pogłębiona analiza oraz galerie zrobione różnymi aparatami dla porównania.
Te które mam maja przebiegi 16-18.000 klapnięć.
Czyli raptem dotarte, jak kiedyś Mercedesy diesel przy 200.000, a które robiły 700-900K, a nierzadko byli także "milionerzy". -
#51
(odp. na #47)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-02-22 20:04:45)
Bo to strona bazowa dla Bazy.
Ja zacząłem rok temu od m4/3 ale już nie rozwijam ten temat ze względu na gorsze parametry.
Pochwalcie się swoim sprzętem.
Ja kupiłem aparat kompakt 3mpx 20 lat temu ale nie używałem.
Dzisiaj po kilku foto które zostały, widzę że ma rzeczywistą jakość jak 0.3 mpx dla 4/3. -
#52
(odp. na #47)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-02-24 02:34:44)
Film o Śląsku z 1933 https://www.youtube.…
11:44 Hirschberg wiaduktem jedzie "elektryk"
14:40 Schreiberhau pociąg na łuku.
Wrocław, Lubiąż (!) oraz inne miejsca 100 lat temu https://www.youtube.…
Jeśli ktoś chce kręcić archiwalno-dokumentalne filmy dla przyszłych pokoleń z czasów dzisiejszych to mam kilka takich kamer i zapas taśmy filmowej.
Taśma srebrowa w praktyce niezniszczalna czasowo, o ile nie spali się.
Ale trzeba się najpierw wykazać na cyfrowym nośniku, że umie się kadrować i prowadzić kamerę.
Do tego skomplikowana obsługa, zwłaszcza ładowanie taśmy.
(!) w klasztorze mieścił się tajny ośrodek naukowo-badawczy w czasie wojny.
To co tam skonstruowano nie mieści się nawet filozofom w głowie, jednak nie zostało użyte w tamtej wojnie. -
#53
(odp. na #48)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-03-06 22:14:54)
Nauka jazdy parowozem https://www.youtube.…
Uczcie się młodzi bo niedługo gdy prąd mocno podrożeje trzeba będzie wrócić do tych sprawdzonych maszyn.
Albo piechotą nad morze.
"Zdawanie parowozu" https://www.youtube.…
Film ukazuje najważniejsze, określone regulaminem prace przy zdawaniu parowozu, a także zadania poszczególnych członków drużyny parowozowej. -
#54
Michał Kłosowski
(2023-03-07 19:08:23)
Oglądałem te filmy zaraz, gdy się ukazały. Algorytmy YouTube jednak dobrze "trafiają" tam, gdzie kogoś dana treść może zainteresować.
Maszyna na parę, maszyna idealna - wystarczy wzniecić ogień, by uzyskać moc. Mówiliśmy o tym niedawno w komentarzach. Niemniej, biorąc pod uwagę opalanie paliwem lub węglem, przy obecnych ich cenach... Mogłoby wyjść znacznie drożej, niż prądem. Serio. -
#55
(odp. na #54)
wasiukibic
(2023-03-07 19:15:36)
"Maszyna na parę, maszyna idealna - wystarczy wzniecić ogień, by uzyskać moc." - Mój dziadek kilkadziesiąt lat przepracował na parowozach. Gdy przesiadł się na spalinówkę, nie posiadał się ze szczęścia; to była inna kultura pracy, nawet na rumuńskim, czy radzieckim sprzęcie. "Wystarczy wzniecić ogień..." - żeby to było takie proste. Jeszcze jako młody pomocnik, czy tam kandydat musiał dbać przez noc o to, aby w palenisku nie wygasło, bo w razie czego ponowne uruchomienie parowca, w zależności od powierzchni rusztu i temperatury, mogło trwać nawet i kilka godzin. A uzupełnianie wody, smarów, węgla - na niezautomatyzowanym zapleczu, to była katorga.
-
#56
(odp. na #55)
Michał Kłosowski
(2023-03-07 20:28:58)
To, o czym piszesz, jest oczywiste. Tak samo jak strata energii przy pracy takiej maszyny. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę prostotę genezy działania - ogień+woda = moc, mamy maszynę idealną, darmową w paliwie; i o to mi chodziło.
-
#57
(odp. na #56)
wasiukibic
(2023-03-07 21:59:34)
W formie żartu tak to można ująć, ale myślę że doskonale zdajesz sobie z tego sprawę, że parowóz to maszyna o bardzo skomplikowanej budowie.
-
#58
(odp. na #57)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-03-07 22:19:33)
To właśnie wynika z tych filmów.
Jednak np. Stadtbahn we Wiedniu zbudowano jako parową z tą myslą by pociągi wojskowe mogły z niej korzystać w razie potrzeby.
W ten sposób Budapeszt wyprzedził w Austro-Węgrzech wprowadzenie kolei elektrycznej, zarówno podmiejskiej HEV jak i metro, swoją większą bratnią stolicę czyli Wiedeń. -
#59
(odp. na #57)
octanq
(2023-03-07 22:39:14)
Podstawową zaletą parowozu jest to, że silnik parowy jest maszyną zewnętrznego spalania, czyli można palić wszystkim, co da wystarczającą temperaturę. Oczywiście sprawność energetyczna jest niska (układ otwarty, czyli z wymianą wody, bardzo duże straty). W USA były próby aby zrobić parowóz, gdzie węgiel spalany w kotle robił parę do napędu turbiny parowej zasilającej silniki elektryczne (przez przekładnię elektryczną) w układzie zamkniętym. Natomiast po obejrzeniu filmików od Xięcia, stwierdzam, że należy doliczyć po 4 kotlety na 100 km dla pomocnika i maszynisty.
-
#60
Błażej Kopka
(2023-03-07 23:15:34)
Dokładnie! W silniku parowym można palić wszystkim - no powiedzmy tylko nie oponami - i naczelnik Państwa już o tym wspominał, dlatego ja tez uważam, że to przyszłość!!! https://m.demotywato…
Jak ja się cieszę, że w końcu publicznie wszyscy sympatycy jedynej siły narodu w końcu się ujawniają! :)
Poza tym przypominam - my (Polacy - nie mylić z "my naród") naprawdę w drugiej połowie XX wieku pracowaliśmy nad nowymi parowozami i to przepadło... Należy do tego wrócić!!! PiS przewodnią siłą narodu! :) -
#61
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-03-08 21:40:08)
Zobaczcie, jakie expresy mają w Indiach: https://www.youtube.…
-
#62
(odp. na #61)
octanq
(2023-03-09 00:44:40)
Niezłe. Czyli w Indiach jest prawdopodobnie osobna sprężarka i osobny pomocnik do obsługi sygnału dźwiękowego (Rp1 przez większość długości stacji). A już największy czad przy mijaniu przepełnionego pociągu osobowego z pootwieranymi drzwiami na sąsiednim torze. Ale z tego, co pamiętam z jednego z propagandowych programów TV w Indiach, po potrąceniu pieszego pociąg się nie zatrzymuje, tylko jedzie dalej.
-
#63
(odp. na #47)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-03-27 15:17:12)
Syców, Złotoryja i Przemków - autobusy KD ruszają!
https://www.youtube.…
"Dwie stolice powiatów, Złotoryja i Lwówek Śląski, a także Syców i Przemków połączą autobusy Kolei Dolnośląskich. A wszystko na jednym, kolejowym bilecie!
Hitem okazała się linia z Kłodzka do Stronia Śląskiego, skorzystało z niej ponad 31 tys. pasażerów. Teraz Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego planuje otwarcie kolejnych, autobusowych linii KD!
Od września 2023 roku do siatki połączeń Kolei Dolnośląskich dołączą trzy nowe linie:
- Legnica - Złotoryja - Lwówek Śląski - Jelenia Góra
- Chocianów - Przemków - Głogów
- Oleśnica - Syców" -
#64
(odp. na #62)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-04-02 00:05:07)
Ponadto okazuje sie że ich kolej ma rozstaw bardzo szeroki 1,676 mm.
A dzieciństwie czytałem że we większości wąski jak i w Japonii.
Plany KDP w Indiach https://en.wikipedia… -
#65
(odp. na #62)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-04-02 13:34:02)
Skrzyżowanie linii kolejowych w Indiach https://www.youtube.…
Nie wiem czy ktoś liczył, ale pociągi tam maja 22-23 wagony w składzie, rzadziej 16.
Czyli podobnie jak u nas, gdzie też rzadko 16... -
#66
(odp. na #57)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-04-03 20:28:11)
PKP Intercity przewiozło rekordowe ponad 13,7 mln osób w I kw. 2023 r.
https://stooq.pl/n/?…
"Warszawa, 03.04.2023 (ISBnews) - PKP Intercity miało rekordowe ponad 13,7 mln pasażerów w I kw. br., poinformował członek zarządu Tomasz Gontarz.
"Big news! I kwartał 2023 roku był najlepszy w ponad 20-letniej historii @PKPIntercityPDP! Przewieźliśmy w nim ponad 13,7 mln pasażerów!" - napisał Gontarz na Twitterze.
"Styczeń 2023 - 4,64 mln (+57% względem 2022; najlepszy styczeń w historii PKP IC) Luty 2023 - 4,4 mln (+48% względem 2022; najlepszy luty w historii PKP IC) Marzec 2023 - 4,6 mln (+6% względem 2022; najlepszy marzec w historii PKP IC)" - wymienił.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2022 r. miał ok. 59 mln pasażerów." -
#67
Prochiron
(2023-04-04 10:55:03)
A są w ogóle jacyś inni przewoźnicy dalekobieżni? :P
-
#68
Błażej Kopka
(2023-04-04 16:07:17)
Kiedyś PR, a teraz? Regio-Jet i Leo to tak promilowe tematy, że nie ma tego co porównywać - podobnie jak kolejki marszałkowskie z jakimiś wakacyjnymi. Inna sprawa, że nie bardzo wiem, czym jest połączenie dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne. Są jakieś definicje? Bo w przestrzeni żongluje się tymi nazwami bardzo zamiennie.
-
#69
et21
(2023-04-04 22:11:24)
Są jeszcze RŻD hehe https://www.pkp.pl/p…
-
#70
(odp. na #46)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-04-06 03:01:25)
Tak naprawdę, wszystkie matryce Olympus 4/3, stare sprzed 20 lat i obecne m4/3 mają rzeczywiście 5 mpx jako matryca.
Aparaty jako takie faktycznie mają więcej ale są to wyłącznie rozszerzenia programowe - wirtualne.
Zabrało mi sporo czasu udowodnienie tego, nawet bez potrzeby użycia mikroskopu elektronowego.
U innych producentów jest podobnie ale trzeba zrobić mnóstwo testów różnymi aparatami tej samej serii by to potwierdzić.
Te rozszerzenia służą li tylko i wyłącznie wydrukom.
Z 20 mpx możemy zrobić 4x większy wydruk powierzchniowo niż z 5 mpx o tych samych parametrach optycznych.
Dla ekranów 4K wystarcza generalnie 5 mpx przy tym formacie matrycy o proporcjach klatki 4:3.
Dla klatek APSC oraz FF to 6 mpx.
I wszystko w temacie rozdzielczości. -
#71
(odp. na #68)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-04-28 16:56:32)
OKAZJA!
"Informujemy, że w trakcie tzw. długiego majowego weekendu, POLREGIO rozszerza możliwość korzystania z przejazdów na podstawie Biletu turystycznego oraz Mini biletu turystycznego.
Bilety turystyczne i Mini bilety turystyczne będą ważne od godz. 18:00 w piątek 28 kwietnia do godz. 06:00 w czwartek 4 maja.
Wydłużenie terminu ważności ww. biletów ma na celu umożliwienie podróżnym korzystanie z przejazdów pociągami REGIO na podstawie jednego biletu bez przerwy, która miałaby miejsce w dniu 2 maja br. w godzinach 6:00-18:00.
Wydłużenie terminu ważności ww. biletów będzie obowiązywało w całym kraju, z wyjątkiem województwa pomorskiego (ograniczonego stacjami: Bukowo Człuchowskie, Czarne, Gardeja, Prabuty, Silno, Słosinko, Smętowo, Stare Pole, Sycewice, Szlachta) na którego obszarze podróżni będą zobowiązani do korzystania z oferty na standardowych zasadach określonych w TPR."
https://polregio.pl/… -
#72
(odp. na #14)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-04-29 21:28:53)
UTK: w I kwartale br. kolej przewiozła prawie 24 proc. pasażerów więcej niż rok temu.
https://stooq.pl/n/?…
"W pierwszym kwartale 2023 r. z usług kolei skorzystało ponad 88 mln pasażerów, to o 17 mln pasażerów więcej niż rok wcześniej (wzrost o 23,9 proc.) - poinformował w piątek Urząd Transportu Kolejowego (UTK).
W pierwszym kwartale 2023 r. kontynuowany był trend wzrostowy w przewozach pasażerskich. Wyższa frekwencja w pociągach dotyczy zdecydowanej większości przewoźników, również tych, którzy ze względu na prace modernizacyjne na sieci zmuszeni byli organizować przewozy na skróconych trasach.
Z danych UTK wynika, że w marcu 2023 r. pociągami podróżowało 31,1 mln pasażerów - o 2,8 mln więcej (9,7 proc.) niż rok wcześniej. To zarazem najwyższa liczba pasażerów kolei odnotowana w tym miesiącu od 2012 r. Średnia odległość przejazdu pasażera w marcu 2023 r. wyniosła 60 km - o 5,7 km mniej (8,7 proc.) niż w marcu 2022 r.
Urząd poinformował też, że w pierwszym kwartale 2023 roku koleją przetransportowano 60,4 mln ton towarów. W zestawieniu z analogicznym kwartałem w 2022 r. to spadek o 1,9 mln ton (3 proc.)." -
#73
(odp. na #46)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-04-29 21:40:54)
Tak naprawdę matryca APSC ma ok. 7,26-7,96 mpx czyli rozmiar 3456 x 2304 lub 2200x3300 px (raczej ta druga wartość) w zależności czy rozmiar pixela wynosi wynosi 6,45 um czy 6,75 ale bez mikroskopu elektronowego nie da się tej średnicy dokładnie obliczyć.
Wszystkie matryce 4/3 OLY ok. 5 mpx.
Z kolei kompakty na matrycy 1/2.3 mają ok. 580.ooo px.
Reszta to osiągnięcia programowe-wirtualne.
To taka słodka tajemnica producentów.
Czyli naciąganie frajerów na pixele.
Co nie znaczy, że nie ma różnicy jakości.
Jest, najstarsze matryce OLY Kodak KAF CCD zwłaszcza przy kiepskiej pogodzie, mają lepsza dynamikę barwna niż CMOS.
Również pierwsze matryce Kodak 30 lat temu, miały chyba ok 20 u średnicy pixela.
DOBRA RADA DLA POSIADACZY APARATÓW CYFROWYCH.
Róbcie zdjęcia na najmniejszej rozdzielczości o największej gęstości optycznej.
Jak to zbadać.
1. Trzeba zrobić kilka zdjęć od najwyższej rozdzielczości do najmniejszej.
2. W danych EXIF sprawdzić parametr DPI.
3. Wybrać najmniejszą rozdzielczość przy której liczba DPI jest taka sama jak przy najwyższej, wtedy robimy zdjęcia na rozdzielczości natywnej, naturalnej, matrycy bez dodatków programowych.
Z reguły i ta rozdzielczość jest troche podbita w górę.
4. Jeśli jednak jest w planie odbitka >A4 trzeba stosować najwyższą rozdzielczość aparatu.
5. Do celów projekcyjnych wystarcza w zupełności 2 mpx a nawet 1,3 (przy formacie 4:3) a do ekranów 4K - 5 mpx.
Przy formacie 2:3 gdzie dolna ramka jest dłuższa 12,5% powyższe wartości są odpowiednio większe.
Przy takim układzie oszczędzamy na pojemności karty pamięci, pojemności własnego serwera i szybkości otwierania zdjęć bo jest potrzebny mniejszy transfer. -
#74
(odp. na #68)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-06-09 19:38:47)
Informacja Polregio o nowym rozkładzie w raz z tabelami w załączeniu.
https://polregio.pl/… -
#75
(odp. na #42)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-06-15 23:57:26)
Teraz już tylko 98 za 3 mld netto.
https://www.sektorko…
Widziałem tydzień temu w sobotę, 10go taki skład 2-wu członowy, przeciągany ul. Wiśniową do HCP.
Gdy uda mi się przekształcić film z VHS do mp4, to pokażę. -
#76
(odp. na #68)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-07-09 02:59:03)
"Zarząd Polregio poinformował o wypłacie wszystkim pracownikom Spółki jednorazowej gratyfikacji w wysokości 1200 zł brutto.
W pierwszych pięciu miesiącach tego roku Polregio odnotowało wzrost liczby przewiezionych pasażerów o ponad 20% w porównaniu do poprzedniego roku, a ponad 12% w porównaniu do 2019 roku, czyli ostatniego roku przed pandemią. Oznacza to, że w całym roku Polregio zbliży się do przewiezienia ok. 100 mln osób."
https://www.sektorko… -
#77
Stanisław Stanisław
(2023-07-09 22:51:16)
Bez urazy, ale co to ma wspólnego ze stacją Wrocław Gł. i czemu ma służyć? Czy podniesieniu ciśnienia przeciętnemu pasażerowi pamiętającemu ubiegłoroczne zapowiedzi strajku generalnego pracowników Polregio i bałagan jaki dotknął setki kursów pociągów?
Najbardziej znamienne jest to, że w Polsce wszelkie nagrody "dla wszystkich jak leci", zazwyczaj wypłacają sobie przedsiębiorstwa państwowe i samorządowe, "garściami" korzystające z środków publicznych, czyli naszych, podatników, a przeciętny Kowalski nie mający nic wspólnego z tym sektorem, może co najwyżej liczyć na nagrodę indywidualną np. po przepracowaniu 25 lat w danej firmie. Ciekawe, czy Polregio obdarzyło nagrodami także tych, co od 1 stycznia 2023 są na chorobowym, urlopie wychowawczym lub zatrudnili się miesiąc temu, pewnie tak...
Kuriozalne jest też to, że - cytując słowa z artykułu do którego link podał Xiąże, " [...] Wypłata gratyfikacji stanowi docenienie ich pracy, która przełożyła się na bardzo dobre wyniki przewozowe [...]" bo prawdziwe docenienie czyjejś pracy to nie rozdawanie 1200 zł brutto "jak leci", tylko podług prawdziwej oceny czyjegoś zaangażowania, sumienności, frekwencyjności, stażu pracy itp. itd. Dlatego uważam, że w Polregio (oczywiście dotyczy to także innych przedsiębiorstw i firm, także prywatnych) gdyby chciano faktycznie docenić pracowników, to należałoby "dobrym" wypłacić o wiele wyższe nagrody niż 1200 zł brutto, a "złym" nie dać nawet złotówki (bo niestety "cwaniaki-nieroby" zdarzają się wszędzie i, co ważne, zazwyczaj wszyscy ich znają). Kończąc, mam takie wrażenie, że ostatnimi laty, zwłaszcza w sektorach korzystających z środków publicznych "czy się stoi, czy się leży, 1200 się należy" (bez uszczypliwości, co do wysokości kwoty nagrody Polregio, bo to całkiem przyzwoita kwota), a najciekawsze jest to, że pracownicy, w tym wypadku Polregio, dobrze wiedzą kto, jak pracuje i angażuje się w pracy, przez co zastanawiają się teraz, dlaczego "nierób X" dostał taką samą nagrodę, jak ja" oraz "jakby tak nieroby nie dostały nagród, czy pozostali dostali by więcej" [do napisania powyższego komentarza skłoniła mnie m.in. dzisiejsza, bardzo interesująca rozmowa z dobrą znajomą, która jest wieloletnią pracowniczką Polregio]. -
#78
(odp. na #77)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-07-31 01:19:56)
Ciekawe czy ktoś rozpozna lokalizację mostu z tego filmu pod jego koniec 1:17:40.
https://www.youtube.… -
#79
(odp. na #12)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-08-06 03:39:39)
Tutaj jest dokładne kalendarium ale nic nie mogę znaleźć:
https://www.bahnstat…
Na pewno jeszcze w 1908. Aukcja książki na ebay na to wskazuje https://www.ebay.com… -
#80
(odp. na #12)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-08-06 04:21:57)
Historia Kolei Górnoslaskiej http://www.wpk.katow…
-
#81
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-08-07 08:34:35)
Ciekawe że nikt nie słyszał o ofercie Polregio: Bilet tygodniowy wakacyjny.
https://polregio.pl/…
"Od 1 lipca 2023 r. do 3 września 2023 r. zapraszamy do skorzystania z przejazdów na podstawie BILETÓW TYGODNIOWYCH WAKACYJNYCH:
Bilet dostępny jest do nabycia w dwóch wersjach:
- Bilet tygodniowy wakacyjny w cenie 109,00 zł - jest ważny w pociągach REGIO uruchamianych przez POLREGIO S.A. - oprócz pociągów specjalnych
- Bilet tygodniowy wakacyjny w cenie 129,00 zł - jest ważny w pociągach REGIO uruchamianych przez POLREGIO oraz jest honorowany w pociągach osobowych uruchamianych przez przewoźników kolejowych: Koleje Wielkopolskie sp. z o.o., Arriva RP sp. z o.o. oraz Łódzka Kolej Aglomeracyjna (z wyjątkiem pociągów kategorii ŁKA Sprinter)." -
#82
Błażej Kopka
(2023-08-08 17:27:13)
Po pierwsze - kto powiedział, że nikt nie słyszał? Po drugie - piszesz to w temacie Wrocławia - miasta i regionu, które z uwagi na dominację KD akurat za bardzo ta promocja nie dotyczy.
-
#83
(odp. na #82)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-09-06 01:58:41)
Informacja mechanika Maja nt filmowania kolei:
https://www.youtube.… -
#84
Andrzej Staniszewski
(2023-09-17 19:14:45)
Pracowałem przy demontażu starych urządzeń sterowania ruchem kolejowym,w starej nastawni dysponującej, leżącej bliżej peronów. Wtedy wylewano betonową klatkę schodową obecnej
nastawni WG.
Następnie -jako elektromonter przekaźnikowych urządzeń srk typu PB - w przekaźnikowni
nastawni WG, montowałem i łączyłem urządzenia na stojakach i w kostkowych pulpitach sterowniczych.
Budynek tej nastawni i przekaźnikowe urządzenia zabudowano w 2 połowie lat sześćdziesiątych
ubiegłego wieku.
Kierownikiem robót srk był Pan Władysław Ociepka.
Byliśmy pracownikami Kolejowych Zakładów Zabezpieczenia Ruchu i Łączności z ul. Robotniczej 22.
Pozdrawiam,
Andrzej Staniszewski
Wrocław -
#85
(odp. na #82)
X. Piast II Chrobry
(2023-09-27 19:03:21)
W "Świat Kolei" 09/23 artykuł 13 stron o warsztatach Kolei Górnoślskiej.
-
#86
Błażej Kopka
(2023-09-27 21:35:32)
O widzisz - jak chcesz to umiesz dobrze umieścić temat - Koleje Górnośląskie jak najbardziej można umieszczać w temacie stolicy Śląska, czyli Wrocławiu.
-
#87
X. Piast II Chrobry
(2023-11-08 15:49:35)
Film nt tramwajów i kolejek w Polsce nakręcony w 1980 roku przez Szweda
https://www.youtube.…
0:19 Gdańsk
2:21 Sopot - Gdynia
3:11 Nowy Dwór Gdański
4:10 Elbląg
5:53 Malbork Kałdowo
6:15 Mareza
6:58 Grudziąc
10:49 Bydgoszcz
12:52 Toruń
14:53 Ciechanów
15:05 Pułtusk - Nasielsk
15:59 Warszawa
23:43 Piaseczno - Nowe Miasto
24:17 Rawa Mazowiecka
24:56 Łódź - Zorków
33:41 Jabłonna - Krośniewice - Koło
34:44 Turek - Kalisz
35:00 Witaszyce
35:17 Środa
35:34 Września
35:46 Gniezno
35:57 Poznań
39:46 Opalenica - Lwówek
43:01 Gorzów
45:36 Szczecin
47:35 Starogard
47:57 Sławoborze - Białogard - Bobolice - Koszalin
48:45 Trzebiatów
Należy oglądac najlepiej na 0.75x prędkości, gdyż nagrany chyba na 16 kl/s i po skanowaniu, w zw. z tym jest efekt przyspieszenia ruchu.
Kolory b.d. film zapewne Kodak. -
#88
X. Piast II Chrobry
(2023-12-22 15:29:52)
█▬█▐ ▀█▀ VECTRON ŚCIĄGA HUSARZA Z BWE, OPÓŹNIENIE 400 MINUT, najwyższy współczynnik niezawodności w IC.
https://www.youtube.… -
#89
(odp. na #88)
Krzysztof Nowak
(2023-12-22 18:28:20)
Który to peron dworca? #87 w której minucie pojawia się Wrocław?
-
#90
X. Piast II Chrobry
(2024-01-01 16:38:56)
POLREGIO z nowym rozkładem jazdy pociągów na 2024 rok.
Niestety, nie wszystkie nowości znajduje wyszukiwarka.
https://polregio.pl/… -
#91
(odp. na #82)
X. Piast II Chrobry
(2024-01-12 19:00:13)
BILET TYGODNIOWY NA FERIE.
"Bilet tygodniowy na ferie dostępny jest do nabycia w dwóch opcjach, uprawniających do przejazdów na terenie kraju przewidzianymi w rozkładzie jazdy pociągami:
a) REGIO, uruchamianymi przez POLREGIO S.A. (109 PLN),
b) REGIO, uruchamianymi przez POLREGIO S.A. oraz pociągami przez innych przewoźników z którymi POLREGIO zawarła umowę o honorowaniu biletów (129 PLN)."
https://polregio.pl/… -
#92
X. Piast II Chrobry
(2024-01-18 17:58:12)
Estakada we Wrocławiu w czasach, gdy kręcono film "Popiół i diament" (1958)
https://www.imdb.com…
Wybierałem się jesienią, ale pojechałam gdzie indziej. -
#93
(odp. na #86)
X. Piast II Chrobry
(2024-01-24 14:11:15)
"Od 21 kwietnia znany i lubiany przez pasażerów Weekend z KD zastąpi Dolnośląski Bilet Weekendowy. Oferta, która łączy korzyści swojej poprzedniczki z prawdziwą nowością: bilet będzie honorowany zarówno w pociągach KD, jak i POLREGIO. Dla naszych podróżnych oznacza to więcej połączeń za tę samą cenę: jedynie 59 zł."
https://kolejedolnos… -
#94
X. Piast II Chrobry
(2024-01-24 16:08:03)
Koleje Dolnośląskie przewiozły w 2023 roku ponad 19 milionów osób
https://tulegnica.pl… - #95 wasiukibic (2024-02-02 08:20:32)
-
#96
(odp. na #95)
Dawid Jastrzębski
(2024-02-02 13:00:29)
Póki tory odstawcze są zawalone głównie wrakami EN57, to ciężko o takie miejsce. We Wrocławiu Gł. brakuje wolnych torów odstawczych, a tych wraków EN57 jest multum i z czasem kolejne przybywają, a procesy kasacyjne ich długo trwają. Wątpliwe, by jeszcze upchnięto tam muzeum.
-
#97
X. Piast II Chrobry
(2024-02-28 14:23:48)
Elok złom EP02-07-wyprodukowano jedynie 8 sztuk.
https://www.youtube.… -
#98
(odp. na #96)
X. Piast II Chrobry
(2024-03-28 18:20:51)
W sobotę, 14 października odbył się kolejny przejazd historycznym składem po najbardziej malowniczych liniach kolejowych w okolicach Wrocławia (linia nr 286: Wrocław Główny – Sobótka – Świdnica, linia nr 266 Świdnica – Zagórze Śląskie – Jedlina-Zdrój, linia nr 285 Jedlina-Zdrój – Ludwikowice Kłodzie – Nowa Ruda).
Film: https://www.youtube.… -
#99
X. Piast II Chrobry
(2024-04-04 12:49:58)
Analiza prędkości handlowych na szlakach w rejonie.
I tak, na szlaku Wrocław - Legnica kilka sprinterów osiąga 100 kmH.
Na szlaku Wrocław - Opole z kolei, kilka IC osiąga nawet 112 kmH, szybciej niż nawet EIC 6102, który tylko 109. -
#100
X. Piast II Chrobry
(2024-04-05 17:37:13)
"Dolnośląski przewoźnik z kolejnym europejskim dofinansowaniem na inwestycje. W ramach programu Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska pozyskał 170 mln zł.
Zaledwie dwa tygodnie temu spółka informowała o kwocie 333 mln zł, którą otrzyma z Krajowego Planu Odbudowy. Oznacza to, że Koleje Dolnośląskie mają teraz dostęp do unijnych środków na poziomie pół miliarda złotych."
https://kolejedolnos… -
#101
X. Piast II Chrobry
(2024-04-28 15:32:41)
Promocja na Majówkę od Polregio - codziennie 5.000 tanich biletów.
https://polregio.pl/… -
#102
Błażej Kopka
(2024-04-29 17:47:04)
Z Wrocławia na majówkę to chyba najlepiej gdzieś w pobliskie góry, nie? Czy z Wrocławia dojedziemy Polregio w jakieś atrakcje w tej okolicy? Nie licząc Kamieńczyka?
-
#103
X. Piast II Chrobry
(2024-06-11 17:52:23)
Radni Koalicji Obywatelskiej chcą powrotu biletu aglomeracyjnego.
PAP - Biznes https://stooq.pl/n/?…
"Bilet aglomeracyjny funkcjonował do czerwca 2021 roku, ale przez ostatnich kilka lat władze Wrocławia nie mogły dogadać się w tej sprawie z zarządem województwa. Poszło o pieniądze, w tle była polityka - wrocławscy urzędnicy nie dogadywali się z rządzącą województwem koalicją PiS i Bezpartyjnych Samorządowców.
W realizacji pomysłu pomóc ma obecny układ polityczny. Zarówno w Radzie Miejskiej Wrocławia, jak i w sejmiku wojewódzkim większość mają radni związani z Platformą Obywatelską.
Radny Jakub Nowotarski podkreślił, że podczas minionej sesji radni niemal jednogłośnie przyjęli uchwałę, która zobowiązuje prezydenta Jacka Sutryka do podjęcia rozmów z władzami województwa." -
#104
X. Piast II Chrobry
(2024-06-26 14:36:17)
"Całkowity koszt rozbudowy CPK wyniesie 131 mld zł do 2032 r., a emisja długu pod finansowanie szacowana jest na ok. 57 mld zł - poinformował wiceminister funduszy i polityki regionalnej Maciej Lasek.
"Koszt projektu szacowany jest na 131 mld zł do 2032 r., z tego inwestycje lotniskowe to 42,7 mld zł, a część kolejowa to ok. 80 mld zł" - powiedział."
https://stooq.pl/n/?… -
#105
Prochiron
(2024-06-28 14:18:26)
80 mld na kolej dużych prędkości dla ludzi bogatych, zamiast inwestycji w poprawę parametrów konwencjonalnych magistrali
-
#106
X. Piast II Chrobry
(2024-08-06 16:40:26)
Ostatnie pożegnanie z EN57 na grupie G, we Wrocławiu Głównym.
https://www.youtube.… -
#107
X. Piast II Chrobry
(2024-08-27 15:08:08)
EN 57 znikają za to będą nowe, drogie puciongi.
"Warszawa, 27.08.2024 (ISBnews) - Koleje Dolnośląskie (KD) i PKO Bank Polski zawarły umowy 480 mln zł kredytu na zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Elf II z Pesy Bydgoszcz, podał przewoźnik. Transakcja otwiera drzwi do sfinalizowania umowy na zakup pojazdów.
KD i PKO Bank Polski podpisały umowy kredytowe o wartości 480 mln zł, w tym 400 mln zł kredytu inwestycyjnego i 80 mln zł kredytu obrotowego na sfinansowanie podatku VAT.
Dzięki tej transakcji dolnośląski przewoźnik kupi 10 nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf II produkcji Pesy Bydgoszcz.
Po zakończeniu dostaw park taborowy tego typu pojazdów zwiększy się z 25 posiadanych obecnie do 35 sztuk. Kredyt został udzielony na okres 15 lat, do 2039 roku" - czytamy w komunikacie."
https://stooq.pl/n/?… -
#108
Tommt
(2024-09-04 22:18:01)
Czy ktoś zna status wszystkich nastawni WG, tak żeby uzupełnić Dane tabelaryczne w podobny sposób, jak to jest w przypadku stacji Białystok? Naprawdę dobrze jest to tam opisane. https://www.bazakole…
-
#109
Błażej Kopka
(2024-09-15 21:29:18)
Dziś wstrzymano ruch na prawie wszystkich liniach kolejowych w południowo-zachodniej części województwa. Z Wrocławia dojedziemy tylko do Zgorzelca lub Lubania (przez Węgliniec), do Wałbrzycha i Strzelina. Cała reszta stoi. Co więcej, w wielu przypadkach odwołano też ZKA. Nie funkcjonują kolejowe przejścia graniczne z Czechami i Niemcami. W wielu rejonach sytuacja jest dużo bardziej dramatyczna niż w 1997 roku. Ciekawe, czy tego roczna powódź będzie miała efekt uboczny podobny do poprzedniej powodzi, która dla kilku linii okazała się gwoździem do trumny.
-
#110
(odp. na #109)
wasiukibic
(2024-09-16 10:25:51)
Gwoździem do trumny była dla przewozów towarowych do Złotego Stoku, Krapkowic (dojazd z Gogolina), Baborowa (a w zasadzie Polskiej Cerekwi) - dojazd z Kędzierzyna. Kudowa i Stronie zostały odbudowane, podobnie jak Leśna. Coś jeszcze?
-
#111
Błażej Kopka
(2024-09-16 11:36:41)
Ale co to znaczy, że był gwoździem tylko dla towarowych?
-
#112
(odp. na #109)
Paweł Skup
(2024-09-16 12:02:21)
A ja się przyczepię do zdania: "Nie funkcjonują kolejowe przejścia graniczne z Czechami i Niemcami". Takie przejścia nie funkcjonują od 2007 roku i choć wiadomo, o co chodzi, zdanie jest merytorycznie błędne i razi wszystkich, którzy znają definicję przejścia granicznego.
-
#113
(odp. na #110)
Opolanin
(2024-09-16 14:12:42)
Spokojnie, póki co nie ma większych zniszczeń na mniej ważnych liniach (przynajmniej nic nie wiadomo).
-
#114
(odp. na #110)
X. Piast II Chrobry
(2024-09-16 15:16:04)
Ile miałeś lat wtedy?
-
#115
Tommt
(2024-09-16 17:11:51)
Informacja i mapa nt. przejezdności linii kolejowych Kolei Dolnośląskich w woj. dolnośląskim w trakcie powodzi w 2024 roku https://kolejedolnos… Zastanawia mnie czynny status linii nr 299 między Kamienną Górą a Królewcem. Czyżby była możliwość wjazdu od strony Czech?
-
#116
Błażej Kopka
(2024-09-16 17:13:15)
@Paweł Skup - ok - nie można wjechać do Zgorzelca i Czech - teraz lepiej? Zresztą nie wiem - może już można. Udrożnili Wałbrzych - Jelenią podobno. Ciekawi mnie stan stacji w Kłodzku i taboru, który tam akurat był - w końcu wszystko było wiele godzin pod wodą (w wielu miejscach zalany powyżej wózków).
-
#117
Błażej Kopka
(2024-09-16 18:27:30)
Ciekawostka - do odwołania PKP IC honorują bilety KD,KŚ i POLREGIO w dolnośląskim, opolskim i śląskim. A co definicji granicy to była już kiedyś dyskusja na ten temat i jednoznacznych wniosków nie ma, ale coś mi mówi, że jak gdzieś jest granica i odbywa się na niej kontrola, to tak potocznie o przejściu granicznym jak najbardziej można powiedzieć i nie sądzę, żeby było to rażące w oczy - tym bardziej, że przecież od dzisiaj Niemcy praktycznie wystąpili ze strefy Schengen.
-
#118
(odp. na #117)
Paweł Skup
(2024-09-16 22:05:50)
Dyskusja była, ale z człowiekiem, który jak traci grunt w dyskusji, to znika. Definicja przejścia granicznego znajduje się w Dzienniku ustaw, a jej sens jest po laicku wyłożony np. w Wikipedii. I nie ma nad czym dyskutować. Można się oczywiście nie zgadzać i dalej na drut nad torami mówić trakcja, na trzy wagony odstawione na bocznicy - pociąg, na wiadukty w Stańczykach - akwedukty, a na przecięcie drogi z granicą państwową pomiędzy państwami, które zrezygnowały z kontroli granicznej - przejście graniczne. Oczywiście, jeśli od dzisiaj przywrócono gdzieś kontrolę graniczną, utworzono przejście graniczne, to ono jest. Tego nie neguję. Ale wtedy mówmy właśnie o tym, że "przywrócono przejścia graniczne". I od momentu kiedy je przywrócono, do ponownego odwołania one istnieją. Wówczas nie wolno przełazić 200 metrów dalej itp. Nie zapomnę, jak wkrótce po zniesieniu kontroli na granicach miałem kontrolę celną... pod Łodzią, w pociągu z Warszawy do Wrocławia. Cały pociąg przetrzepali. "Co pan wiezie?", "Gdzie pani jedzie?" i inne równie kretyńskie pytania.
-
#119
Błażej Kopka
(2024-09-16 23:19:15)
@Paweł Skup - w pełni się zgadzam z "Definicja przejścia granicznego znajduje się w Dzienniku ustaw" - i mało tego, te przejścia są tam enumeratywnie wymienione. Jednak obecny przykład Niemiec pokazał nam, że życie ciągle zaskakuje, a stan prawny nie nadąża za życiem. W Polskim systemie prawnym nadal nie mamy przejść granicznych z kontrolą na granicy z Niemcami, choć Niemcy doraźnie postanowili inaczej (od dzisiaj niemal ze wszystkimi sąsiadami). Czyli taka granica, choć nie do końca granica i takie tam... Niemniej jednak proponuję się na kolejne miesiące, a pewnie i dłużej przyzwyczaić do tego, że niezależnie od "martwego prawa" jadąc do Niemiec będziemy przekraczać przejście graniczne - jakkolwiek je nazwiemy, zdefiniujemy prawnie itd...
-
#120
(odp. na #119)
Paweł Skup
(2024-09-17 07:56:41)
Otóż to. Ze wszystkim się zgadzam, a czego nie wiedziałem, w to wierzę. O tej nowej niemieckiej modzie nie miałem pojęcia. BTW, co im odbiło? Zakazali oficjalnie przekraczania granicy, np. wpław?. Nazwałbym to jednak kontrolą na granicy. Przejście jest wtedy, gdy obie strony je urządzą i uruchomią. Przy covidzie mieliśmy taką sytuację, że przywrócono kontrolę graniczną. Ale czy to się nazywało "budową przejść granicznych"? Bo jak samolot wyląduje na łące, to nie mówimy o nowym lotnisku...
-
#121
Błażej Kopka
(2024-09-17 12:53:52)
No jak co im odbiło? Twierdzą, że im wszyscy "inżynierów" z Afryki i Bliskiego Wschodu podrzucają. A przejścia doraźne w przypadku granicy z Polską zrobili po swojej stronie - zwężenie do jednego pasa, ograniczenie do 10km/h, kontenery, halogeny, dodatkowe pasy do zjazdu do kontroli, funkcjonariusze z bronią długą na pokaz - to jak to nazwać jak nie "przejście graniczne", nawet jeśli formalnie nim nie jest? Korki i czas oczekiwania na granicy jest obecnie większy niż przed Schengen.
-
#122
X. Piast II Chrobry
(2024-09-17 14:17:07)
Aktualne utrudnienia w komunikacji kolejowej na Dolnym Śląsku: https://kolejedolnos…
-
#123
Błażej Kopka
(2024-09-17 17:51:16)
Nie ma w tej chwili czegoś takiego jak informacja o aktualnych utrudnieniach, mości Książę. Jest bałagan i nikt nic nie wie. Proponuję obserwować profil na FB "Koleją po Dolnym Śląsku", który punktuje dokładnie chaos informacyjny.
-
#124
(odp. na #123)
X. Piast II Chrobry
(2024-09-18 15:03:15)
Podałem oficjalny adres strony KD więc chyba wiedzą, co piszą?
-
#125
Błażej Kopka
(2024-09-18 16:43:15)
Być może dziś już powoli tak. Wczoraj jeszcze niekoniecznie, co zostało skrupulatnie wypunktowane na wspomnianej przeze mnie powyżej grupie.
-
#126
(odp. na #125)
X. Piast II Chrobry
(2024-09-18 18:44:20)
Na koleo.pl dane są takie same.
-
#127
Błażej Kopka
(2024-09-18 20:01:30)
Taaa? A przy peronie pociąg na pewno będzie? Póki co, od ręki sprawdzam Gryfów - Świeradów na Koleo. Brak info o KKZ na ostatnim odcinku, ale za to jest: "Z powodu powodzi pociągi mogą być opóźnione lub odwoływane. Nie wybieraj pociągu, jeśli nie musisz" :) Więc nie wiem, czy dane są takie same i czy w ogóle zawsze korespondują z rzeczywistością, ale ufam, że z godziny na godzinę będzie lepiej (no poza Kotliną Kłodzką).
-
#128
(odp. na #127)
X. Piast II Chrobry
(2024-09-19 16:37:18)
Zmiany na dzisiaj:
Od 20.09.2024 r. zostają przywrócone połączenia na odcinku Świdnica Miasto - Jedlina-Zdrój - Głuszyca.
Od 18.09.2024 r. zostają przywrócone połączenia komunikacji zastępczej na odcinku Strzelin - Kłodzko Miasto.
Od 19.09.2024 r. zostają przywrócone połączenia komunikacji zastępczej na odcinku Kłodzko Miasto – Międzylesie/Lichkov. Komunikacja zastępcza kursuje zgodnie z rozkładem jazdy, z wyjątkiem:
- 60620 planowo 2:36 z Kłodzka Głównego, zamiast tego wyruszy 2:36 z Kłodzka Miasta
- 69603 planowo 4:55 z Kłodzka Głównego odwołany na odcinku Kłodzko Główne – Kłodzko Miasto; dalej planowo 5:01 z Kłodzka Miasta
- 69659 planowo przyjazd 1:12 do Kłodzka Głównego, zamiast tego przyjedzie do Kłodzka Miasta.
Przystanek Kłodzko Główne nie będzie obsługiwany.
Przystanek Krosnowice Kłodzkie będzie się znajdował przy skrzyżowaniu ulicy Fabrycznej i Polnej.
Od 18.09.2024 r. zostają przywrócone połączenia komunikacji zastępczej na odcinku Kłodzko Miasto - Kudowa-Zdrój.
Od 19.09.2024 r. zostają wprowadzone połączenia komunikacji zastępczej na odcinku Kłodzko Miasto – Nowa Ruda wg zmienionego rozkładu jazdy.
Przystanek Kłodzko Główne nie będzie obsługiwany.
Od 20.09.2024 r. zostają przywrócone pociągi na trasie Wałbrzych Główny - Ścinawka Średnia oraz wprowadzone połączenia komunikacji zastępczej na odcinku Ścinawka Średnia – Kłodzko Miasto wg zmienionego rozkładu jazdy. -
#129
(odp. na #127)
X. Piast II Chrobry
(2024-09-20 15:36:03)
Kolejne zmiany.
W związku z sytuacją powodziową na Dolnym Śląsku przewoźnik niemiecki w dniach 20 -22.09.2024 odwołuje Pociągi do kultury na odcinku Berlin Lichtenberg - Wrocław Główny - Berlin Lichtenberg.
Kłodzko - Lądek-Zdrój - Stronie Śląskie ■ Komunikacja Autobusowa zawieszona. -
#130
(odp. na #127)
X. Piast II Chrobry
(2024-09-21 14:18:05)
Nowe informacje.
"W dniu 21.09.2024 na odcinku Rudna Gwizdanów - Głogów - Rudna Gwizdanów za pociągi uruchomiona została zastępcza komunikacja autobusowa.
W związku z przechodzeniem fali powodziowej na Odrze w Głogowie oraz wstrzymaniem kolejowych przewozów pasażerskich KD na odcinku Rudna Gwizdanów – Głogów nie kursują pociągi na trasie Głogów - Zielona Góra: 1) 67103 Wrocław Gł. 8:58 – Głogów odjazd 10:39 -Zielona Góra przyjazd 11:07, 2) 67107 (Jelcz – Laskowice) Wrocław Gł. 17:21 – Głogów odjazd 19:00 - Zielona Góra przyjazd 19:39, 3) 76404 Zielona Góra odjazd 11:55 – Głogów przyjazd 12:42 -Wrocław Gł. 14:36, 4) 76412 Zielona Góra odjazd 20:30 – Głogów przyjazd 21:18 - Wrocław Gł. 22:52." -
#131
(odp. na #127)
X. Piast II Chrobry
(2024-09-21 16:47:50)
"Aktualne informacje o zmianach w kursowaniu pociągów POLREGIO.
WOJEWÓDZTWO OPOLSKIE stan na 21 września 2024 r. - godz. 16:00.
Wznowiono kursowanie pociągów na trasie Kędzierzyn-Koźle - Kłodzko Miasto przez Nysę.
Ruch na odcinku Kędzierzyn Koźle - Prudnik - Kędzierzyn Koźle został przywrócony w relacji łączonej z ZKA na odcinku Prudnik - Nysa, wg poniższych zestawień: (wykaz na stronie).
Od 21 września zostanie przywrócone kursowanie pociągów w kierunku Głuchołazy Miasto.
WOJEWÓDZTWO LUBUSKIE stan na 21 września 2024 r. - godz. 13:30
WSTRZYMANY zostaje ruch pociągów na trasie:
LESZNO-GŁOGÓW: pociągi od stacji Leszno kursować będą do stacji Wschowa. Na pozostałej części trasy zostanie uruchomiona ZKA.
ZIELONA GÓRA GŁÓWNA-GŁOGÓW-WROCŁAW GŁÓWNY: pociągi z Zielonej Góry do Głogowa kursować będą tylko do stacji Bytom Odrzański. Na pozostałej części trasy zostanie uruchomiona ZKA. Dla pociągów jadących od stacji Głogów do stacji Zielona Góra Główna ZKA kursować będzie na odcinku od stacji Głogów do stacji Bytom Odrzański.
pociągi jadące z Zielonej Góry do stacji Wrocław dojeżdżają do stacji Bytom Odrzański. Na odcinku Bytom Odrzański - Krzepów zostanie wprowadzona ZKA. Od stacji Krzepów do Wrocławia kursuje pociąg
pociągi jadące z Wrocławia do Zielonej Góry dojeżdżają do stacji Krzepów. Na odcinku Krzepów-Bytom Odrzański zostaje wprowadzona ZKA. Od Bytomia Odrzańskiego do Zielonej Góry kursuje pociąg.
WOJEWÓDZTWO DOLNOŚLĄSKIE stan na 21 września 2024 r. - godz. 15:30
Wstrzymany ruch pociągów na stacji GŁOGÓW (z powodu zalania toru). Odwołane zostały (lub w najbliższych godzinach będą) wszystkie pociągi na relacjach:
Zielona Góra - Wrocław - Zielona Góra
Leszno - Głogów - Leszno
Zielona Góra - Głogów - Zielona Góra.
Przerwa w ruchu (zalany tor) na odcinku Kłodzko Główne - Kłodzko Miasto. Pociągi 46463/64642 odwołane na odcinku Kłodzko Główne - Kłodzko Miasto - Kłodzko Główne.
Na odwołanym odcinku wprowadzono ZKA. -
#132
X. Piast II Chrobry
(2024-09-23 18:15:03)
Stan połączeń oraz rozkłady ZKA na 23 września 2024 roku, godz. 11:00.
https://kolejedolnos…
Na trasie do Stronia trwa wizja lokalna. O godz. 19:00 poinformujemy o ewentualnym przywróceniu połączeń oraz ich zakresie na tym odcinku.
Komunikat Polregio.
"W związku z zalaniem torów w Głogowie ruch pociągów na trasie: Wrocław Główny–Zielona Góra Główna–Wrocław Główny odbywa się z wprowadzoną zastępczą komunikacją autobusową na odcinku Głogów–Krzepów–Głogów.
Z powodu podmycia nasypu kolejowego w miejscowości Bardo Śląskie pociągi kursujące na trasie Kędzierzyn-Koźle-Kłodzko Miasto kursują tylko do stacji Kamieniec Ząbkowicki, a na odcinku Kamieniec Ząbkowicki-Kłodzko Miasto kursuje zastępcza komunikacja autobusowa."
https://polregio.pl/… -
#133
X. Piast II Chrobry
(2024-09-24 14:07:04)
"Od dnia 24.09.2024 r. przywracamy kursowanie Kolejowej Komunikacji Autobusowej na odcinku Kłodzko Miasto - Stronie Śląskie."
-
#134
Błażej Kopka
(2024-10-10 18:12:46)
Koleje Dolnośląskie jako jedyne obecnie w kraju ogłosiły przetarg na zakup SZT - zarówno nowych i używanych. Uczeni w piśmie oceniają, że przetarg jest ustawiony w całości pod Atribo od Modertransu (używane) i nowe RegioSharki.
-
#135
Błażej Kopka
(2024-10-23 15:01:39)
KW ogłosiło również przetarg na 2 SZT i jeśli lokalny patriotyzm zwycięży (a coś czuję, że tak może być), to zgarną KD sprzed nosa te używki i Kadecja będzie musiała szukać czegoś w Niemczech, co nie jest chyba najlepszym rozwiązaniem przy tak małych zakupach.
-
#136
Piotrek Kijewski i spółka
(2024-10-23 17:08:49)
We wpisie 134 jest błąd, jeszcze we wrześniu Koleje Mazowieckie zamówiły w PESIE nowe SZT w liczbie 6 szt., z opcją rozszerzenia zamówienia na dalsze 4 szt. KD nie były więc wówczas jedynymi w Polsce, które obecnie zamawiają spalinowe zespoły trakcyjne. Wypowiedź we wpisie 145 o KW również jest nieprecyzyjna, bo KW zamówiły 4 szt., a 2 szt. domówił (łącznie będzie więc 6 szt.) Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. Pojazdy mają być wyprodukowane po 1 stycznia 2015, co może się skończyć zakupem-dzierżawą także nowych pojazdów, nie koniecznie używanych. Jak widać szynobusy spalinowe mają się całkiem nieźle, pomimo roztaczania czarnych chmur przez niektórych - a czarnowróżów ci u nas nie brakuje ;), nad tego typu pojazdami szynowymi.
-
#137
Błażej Kopka
(2024-10-24 05:31:28)
Przeoczyłem zamówienie KM - rzeczywiście. Natomiast kiedy, gdzie, jak KW zamówiły zestaw 4+2 SZT?? Poza tym piszesz o UMWW, ja zaś o przetargu gdzie zamawiającym są Koleje Wielkopolskie (a to różnica) i warunek rocznikowy to nie starsze niż 1 stycznia 2007. Czyli dokładnie chcą się wstrzelić w Atribo, tak jak KD.
-
#138
Błażej Kopka
(2024-10-26 15:24:12)
@Piotrek Kijewski i spółka - czy Ty przypadkiem nie mówisz o starym zamówieniu na 36Weh (ex 36Wehd)? Bo to by pasowało liczbowo - cztery plus dwa w opcji, to tylko to stara historia, bo wszystkie już jeżdżą po szlakach, a poza tym wszystkie obecnie są HZT, a nie SZT (dwa ostatnie już chyba od razu tak przyszły). A swoją drogą, to też było zamówienie KW, a nie UMWW. Ta seria, to chyba zresztą jedyne pojazdy będące własnością bezpośrednio KW, a nie Marszałka. Początkowo były zastawione w banku i były tak opisane nawet w kabinach.
-
#139
X. Piast II Chrobry
(2024-10-28 13:36:15)
Ciekawy i obszerny artykuł nt modernizacji dworców.
https://www.transpor… -
#140
Błażej Kopka
(2024-11-14 17:55:05)
Odnośnie #134 - pomimo wielu pytań oferentów, nikt ostatecznie nie złożył dla KD oferty sprzedaży używanych SZT. Otwarcie ofert na nowe SZT pod koniec miesiąca.
-
#141
Błażej Kopka
(2024-12-13 11:24:47)
W przetargu na nowe SZT dla KD tylko Pesa złożyła ofertę - ale poza budżetem zamawiającego. Tymczasem słynne, używane Atribo, na które polowały KD jednak zostały zgarnięte przez KW.
-
#142
Błażej Kopka
(2025-02-10 21:02:54)
Wg popularnej aplikacji Google Maps stacja nosi obecnie nazwę "Wrocław Główny Świętowit" :)
-
#143
X. Piast II Chrobry
(2025-03-01 16:46:52)
Koleje Dolnośląskie otrzymają ponad 124 mln zł z KPO na zakup pociągów.
Opiewa ona na kwotę 438,4 mln.
https://stooq.pl/n/?… -
#144
X. Piast II Chrobry
(2025-03-28 16:00:54)
Rolls-Royce na torach. Koleje Dolnośląskie odkrywają swoje karty.
"Dolny Śląsk szykuje transportową rewolucję. Podpisana właśnie umowa na dostawę nowoczesnych pociągów ekodiesel dla Kolei Dolnośląskich to kolejny krok w kierunku usprawnienia transportu regionalnego. Nowe pojazdy z bydgoskiej fabryki Pesa skrywają tajemnice nowoczesnych silników Rolls-Royce i ekologicznych rozwiązań, które mają zaskoczyć pasażerów.
Nowe pociągi będą dwuczłonowe, oferujące 115 miejsc siedzących i prędkość maksymalną 120 km/h. Co istotne, zastosowane silniki Rolls-Royce umożliwią wykorzystanie ekologicznego paliwa, które pozwoli obniżyć emisję CO2 o niemal 90 proc.
Pierwsze ekodiesle trafią na Dolny Śląsk najpóźniej w czerwcu 2027 roku, a każdy pojazd kosztować będzie 29,24 mln zł netto."
https://www.salon24.… -
#145
Błażej Kopka
(2025-03-28 22:33:23)
Proponowałeś im swoje silniki na powietrze?
-
#146
(odp. na #145)
X. Piast II Chrobry
(2025-03-29 15:05:50)
Szkoda gadać, szkoda strzępić ryja, naprawdę.
-
#147
X. Piast II Chrobry
(2025-04-04 15:01:00)
UWAGA! UWAGA! UWAGA!
"Zakaz fotografowania obiektów strategicznych: Jest rozporządzenie MON.
Po długim oczekiwaniu Ministerstwo Obrony Narodowej opublikowało rozporządzenie w sprawie zasad fotografowania i filmowania obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa. Aby utrwalać wizerunek takich miejsc lub znajdujących się w nich osób, trzeba będzie wypełnić specjalny wniosek.
Nowe przepisy wejdą w życie dwa tygodnie po ogłoszeniu (17 kwietnia br.).
We wniosku skierowanym do zarządcy obiektu należy podać dane osobowe, przyczynę ubiegania się o wydanie zezwolenia na robienie zdjęć lub filmowanie, nazwę i adres obiektu, cel planowanych czynności oraz termin ich realizacji. Jeśli taki wniosek zostanie zaakceptowany, występująca z nim osoba lub podmiot otrzyma zezwolenie ważne przez określony czas."
A to je to nejlepší, pane Havránku.
"Warunkiem skorzystania z dokumentu będzie obecność osoby towarzyszącej z organu władającego obiektem, wskazanej z nazwiska w zezwoleniu.
Czas na rozpatrzenie wniosku wynosi 14 dni."
https://dziennikusta…
Děkuji za pozornost, odjíždím do Čech ještě Lidově.
(Dziękuję za uwagę, wyjeżdżam do Czech Ludowych.) -
#148
X Rumcajs I vel Cypisek
(2025-04-04 17:41:23)
Zapomniałeś dodać, że nie dotyczy to obiektów kolejowych w miejscach ogólnodostępnych, co od dawna wiadomo, a te wojskowe, to i tak zawsze był znak zapytania, co do możliwości ich fotografowaniem, bo tabliczki wisiały, rok i pięć, i dziesięć lat temu, wiszą, i będą wisieć, za rok i za dwa, i pięć. Aha, to genialna wiadomość na weekend, że wyjeżdżasz, mam nadzieję, że z Czech Ludowych nie będziesz już siał dezinformacji i negatywnej propagandy, tak więc cieszę się, że w końcu raz na zawsze, w końcu przestajesz udzielać się w necie w Polsce. Do Czech Xsiąże, do Czech, co koń wyskoczy. Tam bardzo szybko przekonasz się, gdzie można robić zdjęcia, a gdzie nie, jak wleziesz z aparatem na teren, gdzie włazić i fotografować nie można. Tam wystarczy tabliczka z napisem teren prywatny, nie tak jak w Polsce, gdzie youtubowi znaffcy od wszelakiego prawa, co chwilę radzą naiwnym co jest dozwolone, a co nie, a że naiwnych ci u nas nie brakuje (niestety), zapatrzonych w youtubowych znaffców jest wielu. A w życiu, jak to w życiu, bo życie to nie youtube, czy inny tiktok.
-
#149
Karlcajs vel Jena, łowca ormowca
(2025-04-05 14:10:12)
Jeszcze raz, nie tylko dla ormoskich trolli i niepiśmiennych homo sovieticus, odesłanie do pisoskiej ustawy, art. 616a ust. 1.
O oznaczeniu obiektu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, znakiem zakazu fotografowania decyduje organ właściwy w zakresie ochrony tego obiektu, uwzględniając zagrożenia dla bezpieczeństwa obiektu.
Znaczy, na PLK organem tym jest na 99% SOK, czyli któryś komendant, albo administracja ogólna, czyli któryś dyrektor (procedura i szczebel przyklepujący to jest wewnętrzna sprawa spółki).
Na wszelki, MONoskie rozporządzenie do pisoskiej ustawy niechaj-że nie zmyli osobników, o których we wstępie. Tu nie chodzi o obiekty wojskowe, bo w ustawie upchnięto pisoskim kolanem trzy kategorie obiektów: 1) szczególnie ważne... itd., 2) MONoskie wszystkie; 3) infrastruktury krytycznej - znaczy, patrz wyżej, organ właściwy w zakresie ochrony to często zarząd podmiotu gospodarczego.
Funkcją takiego przepisu jest prewencja, czyli ograniczenie liczby interwencji - dyżurny rzadziej łapie za telefon, SOKi mogą miarowo kiwać się na peronach lub lub spać w zasadzce na dzikim przejściu - ale PLK zapewne sobie odpuści tabliczki, jako narzędzie zbyt proste, łatwe i tanie :).
Jak to się mawia, kończy się pewna epoka. Pytanie rzucone przez byle kogo, czy ma pan pozwolenie na fotografowanie, przestaje być pytaniem z d... i będzie wymagać jakiejś nowej, oryginalnej odpowiedzi :D.
A właściwie nic się nie kończy. Ormoski mental przetrwał hibernację i nareszcie będzie dzielnie wspierał bezpieczeństwo narodowe. -
#150
(odp. na #148)
X. Piast II Chrobry
(2025-04-05 17:57:52)
W Czechach byłem ostatnio 5,5 roku temu, w Libercu kupić proch strzelniczy.
Polecam tamtejszą restauracje dworcową, gdzie można zjeść regulaminowe czeskie jedzenie, czyli knedle z mięsem+piwko. -
#151
Błażej Kopka
(2025-04-06 11:15:13)
To Ty do restauracji chadzasz? Myślałem, że tylko wyszynków...
-
#152
Mszkl
(2025-04-08 08:59:14)
Co "upchnięto", a czego nie WYMIENIA inny akt wykonawczy do tej Ustawy, dużo wcześniejszy, wydany na podstawie kolejnego jej art. 617- mianowicie: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2022 r. w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony. Adres publikacyjny: Dz.U. 2022, poz. 880. Miłej lektury.
Ps. Nie róbmy z OBK naszego... sejmu, dyskutujmy o konkretach/faktach. -
#153
kwadraty moje
(2025-04-08 20:38:24)
Art. 616a. 1. Zakazuje się, bez zezwolenia, fotografowania, filmowania lub utrwalania w inny sposób obrazu lub wizerunku: 1)
[a] obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa,
[b] obiektów resortu obrony narodowej nieuznanych za obiekty szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa,
[c] obiektów infrastruktury krytycznej,
jeżeli zostały oznaczone znakiem graficznym wyrażającym ten zakaz, zwanym dalej „znakiem zakazu fotografowania”; 2) osób lub ruchomości znajdujących się w obiektach, o których mowa w pkt 1.
[a] są to obiekty wymienione w rozdziale 2 https://isap.sejm.go… w pkt. 1-23 oraz pkt. 24 od którego można zacząć lekturę, a nawet na nim poprzestać.
[b] są to obiekty, na których wojsko wiesza tabliczkę gdyż albowiem wiesza.
[c] są to obiekty umieszczone na niejawnym wykazie IK na podstawie niejawnych kryteriów (załącznik do tzw. NPOIK - google, serwis RCB, whatever).
Obiekty kolejowe poza wojskowymi bocznicami kolejowymi mogą się kwalifikować jako [a] lub [b], co i tak nie ma znaczenia, bo podstawa prawna jest jedna, zawarta w jednym zdaniu. I jeden jest wzór tabliczki położonej na stercie publikatorów, których lektura jest nieprzydatna, de facto. A zwłaszcza post factum. -
#154
xiąże polski
(2025-04-12 20:57:46)
Ustawa w zasadzie i tak jest gniotem, bo jest w gruncie rzeczy niekonstytucyjna. Konstytucja mówi, że obywatelowi należna jest wolność artystyczna - fotografowanie jest niczym innym, jak czynnością artystyczną, której obywatelowi wbrew Konstytucji odebrać nie wolno.
Osobna kwestia - obklejenie budynków, czy miejsc ważnych strategiczne co kawałek tabliczkami, zdradza jak na tacy, że to miejsce jest miejscem strategicznym. Do tej pory, można było koło takiego budynku przejść i nie mieć pojęcia, co to za budowla. A jak będzie otabliczkowana, to już z góry wiadomo, z czym mamy do czynienia.
Aha, i na koniec jeszcze jedno - każdy zakaz wywoływany tabliczką czy znakiem, obowiązuje od tegoż znaku, czy tabliczki, a nie przed nią. Więc w zasadzie można by sobie z ulicy focić jednostkę wojskową, bo zakaz obowiązuje dopiero od miejsca powieszenia tabliczki, a nie przed nią... -
#155
Paweł Niedomagała
(2025-04-16 19:56:08)
Ustawa jest gniotem (chociaż w podlinkowanym artykule mowa jest o rozporządzeniu szefa MON), ale i tak 17 kwietnia 2025 roku wchodzi to coś w życie.
https://wpolityce.pl… -
#156
R. Kotowski
(2025-08-24 10:28:23)
Komornik licytuje dworzec.
Komornik wystawił na sprzedaż budynek zabytkowego dworca kolejowego Wrocław Górnośląski. Obiekt jest w kiepskim stanie technicznym, ale stoi w atrakcyjnej lokalizacji, przy ul. Małachowskiego, w pobliżu dworca Wrocław Główny.https://www.nakolei.… -
#157
Przemek
(2025-08-29 22:15:03)
Dworzec pasażerski stacji Wrocław Główny Osobowy najlepszy w Europie!
https://www.pkp.pl/p…
https://wroclaw.tvp.…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Wrocław Główny