Wrocław Główny
Ostatnia zmiana: 2020-10-18
Opis ogólny |
---|
Największa stacja na Dolnym Śląsku, a jego hala chyba w całej Polsce. Obecny budynek powstał w latach 1855-1857 i pierwotnie torowisko było tam, gdzie obecnie hala kasowa. Na początku XX w (1899-1904) wybudowano obecną halę peronową i przeniesiono tory z poziomu ulicy na estakadę. Dnia 1 czerwca 2012 po ponad dwuletnim remoncie oddano do użytku całość dworca. Na ten czas remontu dworca głównego uruchomiono dworzec tymczasowy od strony PKS. Remontowane są jednocześnie niektóre perony i przejścia podziemne. (info: Karol Romaniuk, 04-08-2010). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | dolnośląskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
lokomotywownia: | używana | |
zadaszenie peronów: | hala dworcowa | |
semafory: | świetlne | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: | Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa: | czynna | |
wieża wodna: | jest, stan zewnętrzny dobry, wewnętrzny - nierozpoznany | |
perony: | Perony 1-4 w hali, 5 pod jej dachem, ale już poza ścianami, peron 6 odkryty, od strony ul. Suchej. Perony 5-6 są jednokrawędziowe, 1-4 – dwu. Peron 5 posiadał od wschodu krótką drugą krawędź. Była ona używana do lat 90 XX wieku oraz około 2011 roku, w czasie remontu stacji (remont innych torów przy peronach i peronów wymusił jej przywrócenie), obecnie zlikwidowana. |
|
kody: | EPA:5100143 HAFAS:5100069 IBNR:248 |
Bibliografia i odnośniki zewnętrzne |
---|
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
181,041 | Bytom – Wrocław Główny (132) | ||
0,000 | Wrocław Główny – Poznań Główny (271) | ||
0,000 | Wrocław Główny – Szczecin Główny (273/821/822) | ||
0,000 | Wrocław Główny – Międzylesie – (Lichkov) (276/481) | ||
0,000 | Wrocław Główny – Jedlina Zdrój (285) | ||
5,552 | Wrocław Brochów WBB – Wrocław Główny (763) | ||
Wrocław Główny – bocznice i tory stacyjne |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#12
Marek Potocki
(2020-10-13 08:02:01)
Mam mała zagwozdkę, może ktoś mi rozjaśni.
Dłubie w świeżo otrzymanym pruskim rozkładzie z 1903 roku i jak byk pojawia się tam stacja Breslau O.S. Bhf. Nie orientujecie się do kiedy "górnośląski" był nazwą oficjalną? -
#13
Marek
(2020-10-13 16:07:32)
Mega stary ten rozkład jazdy :)
-
#14 (odp. na #13)
Marek Potocki
(2020-10-15 12:44:56)
Pomyliłem się przy wklepywaniu. 1093, ale też budzi respekt. Mam nadzieję w tym tygodniu go udostępnić.
-
#15 (odp. na #1)
Przemek
(2020-10-18 03:10:27)
Tor IX funkcjonował w ruchu osobowym również około 2011 roku, w czasie remontu stacji. Kursy np. do stacji Opole Główne.
-
#16 (odp. na #9)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-26 01:10:24)
W nowym rozkładzie 2020/2021 są zmiany w stosunku do obecnego.
- na linii D1 do Węglińca 1 sprinter znacząco przyspieszy oraz dojdzie "nocny" przez JG WRG odj. 20:01 przyj. 23:09
- na linii D10 do Zgorzelca przybędą 2 dodatkowe pociągi z Wrocławia do Zgorzelca a czas przejazdu KD Sprinter skróci się nawet do 1H 36-43M.
Skróci się "dziura" przedpołudniowa ze Zgorzelca bo o 13:01 będzie bezpośredni sprinter "Łużyce" (przyj. 14:43) czyli przybędzie 1 pociąg KD
z tego kierunku.
- linia D3: będzie 20 par gdyż 2 relacje poranne KD zostaną wydłużone do Rawicza, tylko WrG odj. 04:35 będzie do Żmigrodu (powrót odj. 5:38).
- linia D5: na odcinku Legnica - Dzierżoniów będzie 9 par z tego: 2 do Kamieńca, 3 do Bielawy, 3 do Kłodzka Miasto oraz 1 do Kudowy, czyli ubędą 4 pary.
- linia D6: do Szklarskiej pozostanie tyle samo połączeń, do samej JG - w tym JG. Zachodnia 5 połączeń w tym 1 do Weglińca przez Lubań j.w., zostanie uruchomiony
przystanek Wałbrzych Centralny na którym będą się kończyć 2 kursy popołudniowe z Wrocławia a do tego 2 na Wałbrzychu Głównym, 1 na Miasto oraz 4 w Kątach.
- linia D7: do Krotoszyna zostaną tylko 3 kursy z Jelcza, WrG odj.: 7:47, 19:39, 23:12 za to w Miliczu będzie kończyć się 6 relacji o nazwach "rybnych"
(z powrotem 5 kursów z Milicz).
Z Krotoszyna odjazdy: 4:57, 9:32 (Barycz - tylko do WrG) oraz 23:04 (widocznie szlak "umarł").
Do Jelcza Laskowic 20 par z różnych kierunków.
- linia D8: do Trzebnicy w dniu robocze +1 para.
- linia D9: bez zmian.
- linia D11: dojdzie KD "MALACHIT" do Lubina odj.13:29 przyj. 14:29 czyli tylko 1 godzina! (bez zatrzymania na odcinku Legnica - Lubin).
W drugą stronę bez zmian ilościowych.
- linia D15: mniej o 1 para do Kłodzka z tym że teraz już do Kłodzka Miasto.
Pojawią się za to "dziwne" relacje: z JG do Kudowy oraz Wałbrzycha Miasto do Dusznik, a także z Wrocławia Głównego do Kudowy. -
#17 (odp. na #16)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-26 16:40:32)
Zmiany również w PR.
- do Ostrowa 6 połączeń ale brak już bezpośredniego połączenia z Łodzią, czy choćby Kaliszem.
- do Kluczborka 9 +2/1 do/z Namysłowa.
- do Opola 20 (w tym 2 przez Jelcz) w tym 7 do KK, 4 do Raciborza.
- na linii nr 273: do Wołowa 3, do Ścinawy 5, do Głogowa 5, do Zielonej Góry 7.
- linia D25: do Żar tylko 1 KD sprinter BÓBR odj. 13:40 +5 relacji Legnica - Żary, w sb. ndz. 2x sprinter do Forst nadal. -
#18
Zmęczony
(2020-11-26 19:56:23)
I będziesz tak co 3 miesiące zdawać relacje? Likwidacja pociągów do Łodzi to cena za wpuszczenie x kolejki łodzkiej do Ostrowa. A z nowości to IC uruchomi drugi pociąg łączący Kraków z Berlinem.
-
#19 (odp. na #18)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-29 15:42:20)
Czy wiecie co to jest prostokąt berneński?
Jeśli nie, pan Ryszard to wyjaśni: https://www.youtube.… -
#20 (odp. na #16)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-12-08 14:52:26)
Są już nowe rozkłady KD: https://www.kolejedo…
-
#21 (odp. na #20)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-01-18 02:42:26)
Koleje Dolnośląskie przywracają od poniedziałku, 18 stycznia kursowanie zawieszonych pociągów międzynarodowych.
Pociągi będą kursowały zgodnie z rocznym rozkładem jazdy wprowadzonym w grudniu.
Żródlo: https://kolejedolnos…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Wrocław Główny