OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Głogów

Ostatnia zmiana: 2015-12-25

Opis ogólny
Opis ogólny: Przed wojną w Glogau istniał znaczny węzeł kolejowy w ruchu pasażerskim i towarowym. Istniały dość duże warsztaty naprawy taboru kolejowego. W czasie II wojny o budynek dworca toczyły się bardzo ciężkie walki. Wojska radzieckie zdobyły go dopiero pod koniec marca 1945 roku. Ocenia się, że sam budynek dworca, wiadukt pasażerski i towarowy oraz windy bagażowe zniszczone były w ok. 40%. Natomiast infrastruktura ucierpiała znacznie bardziej - ok.95%. Budynki parowozowni i wagonowni zniszczone w ok. 90%, wieża ciśnień została całkowicie rozbita. Jeszcze w 1960 roku trwały prace związane z odbudową. Odbudowę rozjazdów ukończono wówczas w 70% a wszelkich torów w 80%. (info: M.B.)

---

Niezbyt czyste wnętrze dworca. Zamknięta poczekalnia przerobiona pod działalność gospodarczą. (info: rafałek, 2007-04-09)

---

Perony stare, poniemieckie, także poniemiecka wiata nad peronem I i II. Peron I, wyspowy - stąd odjeżdżają pociągi do Wrocławia i jeden, poranny pospieszny do Przemyśla. Z tego peronu rusza też tylko jeden w ciągu dnia - pociąg do Zielonej Góry. Peron II, także wyspowy - tu zbiegają się linie z Wrocławia i z Leszna. Odjeżdża stąd reszta pociągów do Zielonej Góry, Rzepina i Kostrzyna. Także jeden nocny pociąg pospieszny do Szczecina. Peron III - tu jest tylko jedna krawędź peronowa. Peron ten służy obecnie (a raczej tor przy nim) do manewrów lokomotyw. Nie odjeżdżają z niego już pociągi pasażerskie, chociaż odchodziły do Leszna, Krotoszyna, Ostrowa Wlkp., Kalisza a nawet do Łodzi! Peron IV ostatni - odjeżdżają z niego wszystkie pociągi do Leszna, oraz kilka do Zielonej Góry (w tym 1 pospieszny) i Rzepina. Tory dodatkowe w dobrym stanie. Zelektryfikowany peron I oraz po 1 krawędzi z peronu II oraz IV. Semafory świetlne, po przedwojennych kształtowych nie ma ani śladu. Przejścia podziemnego nigdy nie było, za to są 2 nadziemne: 1 dla pasażerów na wszystkie perony (zadaszone!) oraz drugie (nie wiem czy czynne, też zadaszone) bagażowe, na peron I i II z windami bagażowymi. Lokomotywownia i wieża wodna zniszczone. (info: Kubis, 2007-06-07)
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniemBudynek dworca w stanie dobrym. Wymieniono drzwi wejściowe od strony placu 1000-lecia czynne dwie kasy biletowe i informacja.. (info: rafałek, 2007-04-09)

Restauracja "dworcowa" przerobiona na działalność gospodarczą, kiosk ruchu nieczynny, jedynie sklepik obok tunelu wind bagażowych funkcjonuje. (info: rafalek, 2007-10-31)
lokomotywownia: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: wiata nad peronem 1 i 2.

Perony 3 i 4 są niezadaszone
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: czynna
przejście nadziemne: czynne
wieża wodna: W Głogowie są dwie wieże wodne, nieczynne i zdewastowane.

Pierwsza wieża wodna, okrągła stoi ok. 420 m na zach. od budynku dworca, przy bocznicy kolejowej wzdłuż ul. Towarowej. Podobna wieża istnieje przy znanej parowozowni w Wolsztynie.

Druga wieża wodna ośmiokątna, z żelbetonu wypełnionego cegłą, stoi ok. 1800 m na zach. od budynku dworca, w rozwidleniu torów w kierunku Nowej Soli i Żagania. (info: luty 2011 r. Bolesław Wojtyniak)
perony: Perony: 4
Krawędzie peronowe: 7
kody: EPA:5100025
HAFAS:5100012
IBNR:44
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  280,509 Łódź Kaliska – Zasieki – Forst (14/491)  
  99,095 Wrocław Główny – Szczecin Główny (273/821/822)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Odrzycko (woj. dolnośląskie) 1,65 km
Grodziec Mały (woj. dolnośląskie) 2,07 km
Serby Zachód (woj. dolnośląskie) 3,32 km
Głogów Famaba (woj. dolnośląskie) 3,45 km
Bogomice (woj. dolnośląskie) 6,21 km
Krzepów (woj. dolnośląskie) 6,62 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Głogów

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...