OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Głogów

Ostatnia zmiana: 2024-06-26

Opis ogólny
Opis ogólny: Przed wojną w Glogau istniał znaczny węzeł kolejowy w ruchu pasażerskim i towarowym. Istniały dość duże warsztaty naprawy taboru kolejowego. W czasie II wojny o budynek dworca toczyły się bardzo ciężkie walki. Wojska radzieckie zdobyły go dopiero pod koniec marca 1945 roku. Ocenia się, że sam budynek dworca, wiadukt pasażerski i towarowy oraz windy bagażowe zniszczone były w ok. 40%. Natomiast infrastruktura ucierpiała znacznie bardziej - ok.95%. Budynki parowozowni i wagonowni zniszczone w ok. 90%, wieża ciśnień została całkowicie rozbita. Jeszcze w 1960 roku trwały prace związane z odbudową. Odbudowę rozjazdów ukończono wówczas w 70% a wszelkich torów w 80%. (info: M.B.)
---
Niezbyt czyste wnętrze dworca. Zamknięta poczekalnia przerobiona pod działalność gospodarczą. (info: rafałek, 2007-04-09)
---
Perony stare, poniemieckie, także poniemiecka wiata nad peronem I i II. Peron I, wyspowy - stąd odjeżdżają pociągi do Wrocławia i jeden, poranny pospieszny do Przemyśla. Z tego peronu rusza też tylko jeden w ciągu dnia - pociąg do Zielonej Góry. Peron II, także wyspowy - tu zbiegają się linie z Wrocławia i z Leszna. Odjeżdża stąd reszta pociągów do Zielonej Góry, Rzepina i Kostrzyna. Także jeden nocny pociąg pospieszny do Szczecina. Peron III - tu jest tylko jedna krawędź peronowa. Peron ten służy obecnie (a raczej tor przy nim) do manewrów lokomotyw. Nie odjeżdżają z niego już pociągi pasażerskie, chociaż odchodziły do Leszna, Krotoszyna, Ostrowa Wlkp., Kalisza a nawet do Łodzi! Peron IV ostatni - odjeżdżają z niego wszystkie pociągi do Leszna, oraz kilka do Zielonej Góry (w tym 1 pospieszny) i Rzepina. Tory dodatkowe w dobrym stanie. Zelektryfikowany peron I oraz po 1 krawędzi z peronu II oraz IV. Semafory świetlne, po przedwojennych kształtowych nie ma ani śladu. Przejścia podziemnego nigdy nie było, za to są 2 nadziemne: 1 dla pasażerów na wszystkie perony (zadaszone!) oraz drugie (nie wiem czy czynne, też zadaszone) bagażowe, na peron I i II z windami bagażowymi. Lokomotywownia i wieża wodna zniszczone. (info: Kubis, 2007-06-07).
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniemBudynek dworca w stanie dobrym. Wymieniono drzwi wejściowe od strony placu 1000-lecia czynne dwie kasy biletowe i informacja.. (info: rafałek, 2007-04-09)

Restauracja "dworcowa" przerobiona na działalność gospodarczą, kiosk ruchu nieczynny, jedynie sklepik obok tunelu wind bagażowych funkcjonuje. (info: rafalek, 2007-10-31)
budynki obsługi taboru: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: wiata nad peronem 1 i 2.

Perony 3 i 4 są niezadaszone
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: czynne
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki: Gw
Gw1 w okolicach peronów
Gw2
Gw3
Gw11
wieża wodna: W Głogowie są dwie wieże wodne, nieczynne i zdewastowane.
Pierwsza wieża wodna, okrągła stoi ok. 420 m na zach. od budynku dworca, przy bocznicy kolejowej wzdłuż ul. Towarowej. Podobna wieża istnieje przy znanej parowozowni w Wolsztynie.
Druga wieża wodna ośmiokątna, z żelbetonu wypełnionego cegłą, stoi ok. 1800 m na zach. od budynku dworca, w rozwidleniu torów w kierunku Nowej Soli i Żagania. (info: luty 2011 r. Bolesław Wojtyniak)
perony: Perony: 4
Krawędzie peronowe: 7
kody: EPA:5100025
HAFAS:5100012
IBNR:44
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  280,509 Łódź Kaliska – Zasieki (14)  
  99,095 Wrocław Główny – Szczecin Główny (273/821/822)  
  Głogów – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #14 wasiukibic (2023-01-24 22:08:03)
    Gościu, ale to nie chodzi o to, że ja mam problem z tym, co piszesz, ani nie podważam twojej wiedzy, ale w jakiej formie to przekazujesz. Normalnie nie robię takich numerów, bo wole to ogarnąć na priv, ale czy rzeczywiście chcesz opublikować komentarz w takiej formie:
    "były 2 kioski ruchu budka z papierosami i słodyczami informacja kasy wszystkie czynne restauracja pss big ttom kwiaciarnia więc pyytam o co chodzi z tym bajzlem szkoda mi tylko ze względu na brak dobrej gospodarności nie ma juz nic tylko biletomat jedna czynna kasa w okreslonych godzinach"?
    Blakop, daruj sobie, proszę, te uszczypliwości, dobra?
  • #15 Rafał (2023-01-25 10:25:29)
    Dobra dajmy sobie już spokój, nic nie komentujemy, tylko cieszmy się dniem codziennie. Pozdrawiam.
  • #16 (odp. na #15) wasiukibic (2023-01-25 12:01:19)
    Zdecydowana większość Użytkowników stara się pisać zgodnie z zasadami języka polskiego. Fakt, jesteśmy omylni i każdy z nas popełnia większą lub mniejszą liczbę błędów w piśmie. Taki już nasz urok. Niektórzy nie mają polskich znaków na klawiaturze, kilka osób (skuli różnych przyczyn, np. wypowiadali się u nas obcokrajowcy), mają inksze problemy, o czym zostałem poinformowany. Wszystko to staram się brać na klatę i poprawić usterki językowe przed opublikowaniem komentarza, choć też nie wszystko mi się udaje - czegoś nie wychwycę, czegoś nie jestem świadom. W żaden sposób nie usprawiedliwia to jednak zwykłego niechlujstwa językowego, kompletnego ignorowania zasad interpunkcji, czy ortografii. Jeżeli w takim przypadku natrafię na komentarz o poziomie językowym ucznia niskich klas szkoły podstawowej, kery będzie zawierał w sobie cenne informacje dla Bazy i inkszych Użytkowników - to poświęcę swój czas na jego edycję. W pozostałych, nagminnych przypadkach miejsce tego typu wypowiedzi jest w koszu. Nikt nie blokuje Ci możliwości wypowiadania się, ale proszę, abyś poczynił starania nad formą wypowiedzi. Pozdrawiam.
  • #17 Mirek Maks Litwinski. (2023-11-24 19:07:22)
    Mam pytanie, kiedy perony będą podniesione? W końcu niech zrobią kompleksowy remont dworca. Brak gospodarza. Krzaki na obrzeżach peronów. Słupy trakcyjne pomalowane oszczędnie, do połowy; pewnie farba poszła na okolice Wrocławia. Nagłośnienie w holu fatalne; jeden bełkot. Proponuję dodanie wyświetlacza tekstu. Podobno w 2024 roku ma się rozpocząć remont, w co wątpię.
  • #18 X. Piast II Chrobry (2024-01-03 19:52:39)
    W nowym rozkładzie ma szlaku Głogów-Nowa Sól mamy "gonitwy" pociagów KD i PR.
    I tak: KD D12 (notabene z Legnicy) odj. 06:20, PR 06:31 do ZG,
    07:23 z Wrocka do Nowej Soli a PR odj. 07:46,
    15:28 z Wrocka do Nowej Soli oraz PR odj. 15:38.
    Kolejny KD z Wrocka do Nowej Soli, Głogów odj. 17:25 a PR 17:37.
    Dziwne, że w drugą stronę tak nie jest.
  • #19 (odp. na #17) X. Piast II Chrobry (2024-04-04 12:34:27)
    Tragiczny stan torowiska w Głogowie 0:40
    www.youtube.com/watch?v=NAXFxr3Wz0g
  • #20 wasiukibic (2024-06-14 08:51:36)
  • #21 X. Piast II Chrobry (2024-09-21 18:51:31)
    Wodzie niewiele brakuje, by zalać tory magistrali, oglądać w 04:13 https://www.youtube.…
  • #22 X. Piast II Chrobry (2024-09-22 16:13:59)
    Magistrala zalana już, oglądać od 0:50 https://www.youtube.…
    Przerwa w ruchu Intercity w stacji Głogów w dniach 21 - 22.09.2024 roku
    https://www.intercit…
  • #23 (odp. na #22) wasiukibic (2024-09-22 20:09:05)
    Wczoraj Regio jeszcze jeździło (mi się udało dostać do Zielonej), ale Kadecja miała nawrót w Gwizdanowie, a dalej KKZ.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Głogów

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...