Nowa Sól
Ostatnia zmiana: 2025-08-14
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Obecnie na stacji kolejowej jest remont, na kiejscu okienek kasowych, będzie Straż Miejska - co dzięki temu budynek stacyjny będzie bardziej zadbany. A nowe okna kasowe (kasy biletowe), przeniesiono gdzie była ogromna tablica z rozkładem jazdy, na przeciw drzwi wejściowych od strony miasta. Od nowego rozkładu jazdy (Grudzień 2006), prędkość szlakowa wynosi 70 km/h, z racji na zły stan torowisk. (info: Zieliński Andrzej, 2007-06-10) W Nowej Soli swego czasu istniał zakład budujący żurawie wodne, zachowane jeszcze na stacjach popularne "Neusaltze". (info: Jakub Drogoś) Ruch towarowy w kierunku Kożuchowa zamarł w 2003 roku. Od tamtej pory tory nieużywane, ale przejezdne. (info: Przemek Bernat, 2006-08-24)Adres stacji: PKP S.A.. Stacja Kolejowa w Nowej Soli ul. Towarowa 2, 67-100 Nowa Sól Godziny otwarcia: poniedziałek-sobota: 5:00-16:30, niedziela: 12:00-21:00 Zakład Linii Kolejowych w Zielonej Górze opracowuje dokumentację wieloletniej inwestycji na przebudowę stacji Nowa Sól. W wyniku modernizacji stacja będzie m.in. przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz matek z małymi dziećmi i wózkami. (info: Serg, 13-08-2009) W ramach gruntownej modernizacji w latach 2012-13 rozebrano peron 3 (z którego kiedyś odjeżdżały pociągi w kierunku Żagania). Peron ten był typu wyspowego, ale użytkowana była tylko 1 krawędź, z drugiej strony był ogrodzony barierką i posiadał też zadaszenie, krótsze niż peron 2. Obecnie nie ma po nim śladu, w tym miejscu są tory dodatkowe. (info: Paweł B., 18-06-2014) Opis infrastruktury: Semafory świetlne przy torach szlakowych linii Wrocław-Szczecin, semafory kształtowe przy pozostałych torach. Ze względu na obsługę bazy paliw Orlen, na stacji odbywają się regularnie prace manewrowe, więc pociągi jeżdżą również "na semafory kształtowe" (info: Jacek Adamski, 2007-07-08) Semafory kształtowe na stacji wskazują "stop", nie są unieważnione, pociągi jeżdżą wg świetlnych. Jadąc od strony Wolsztyna, przed przejazdem kolejowym przy osiedlu jest semafor wjazdowy kształtowy. Kiedyś przy budce dróżnika były wielkie "wajchy" do jego regulacji. Obecnie zlikwidowane pędnie. Poza tym - zlikwidowane bocznice do DOZAMETu i fabryki nici, funkcjonuje bocznica do składu paliw. Na stacji nigdy nie było lokomotywowni ani obrotnicy. (info: Przemek Bernat, 2006-08-24) -- Gruntowny remont. Przy dworcu pojawi sie komenda Strazy Miejskiej, a perony zostana odnowione. (info: Andrzej Fikulski, 2007-04-30) Brak tablicy stacyjnej - zawieszona na łańcuszkach - zaginęła. Nazwa stacji - jedyny napis kilkanaście metrów od dworca na starym budynku - zasłonięty koroną drzewa. Zegar stacyjny zdjęty (zaginął). (info: Serg, 13-08-2009) Semafory kształtowe sprawne i wykorzystywane. Bocznica do portu wykorzystywana (średnio jeden skład na tydzień z wagonami cysternami do składnicy paliw ORLEN). Parowozownia w Nowej Soli istniała, potwierdzają to archiwalne zdjęcia lotnicze z 1945r. jak i relacje starych mieszkańców, posiadała najprawdopodobniej 2 tory (inni mówią że tylko 1) obecnie przebudowana (ponoć po pożarze), znajduje się tam sklep z drzwiami. Parowozownia posiadała zasieki węglowe oraz kanał oczystkowy (zasypany). Zasieki zostały zlikwidowane po 2002r w ramach prac porządkowych na stacji (pozostał jedynie cokół po dźwigu węglowym. Mniej więcej w tym czasie zlikwidowano garaż dla drezyny znajdujący się w okolicy wieży wodnej. Zachowany tor do dawnej parowozowni jak i jedna szyna do garażu drezyny. Obrotnicy nie było. Zachowane dwa żurawie wodne w stanie dobrym. Tor zarówno w kierunku Kożuchowa (rozkręcone szyny przed p.o. Ciepielów) jak i Wolsztyna (na moście nad magistralą nadodrzańską) nieprzejezdny. Waga wagonowa rozebrana po roku 2000. Zachowane rampy: boczna i czołowa. Wieża wodna odgrodzona znajduje się na terenie prywatnym, wnętrze zdewastowane jednak stan samej budowli bardzo dobry. (info: Michał Perchaluk, 02-04-2010) Opis budynków: Skrócono czas funkcjonowania kas. Na piętrze budynku dworca mieszkania prywatne. Kilka tygodni temu rozebrano poniemiecki wucecik. Ekspedycja towarowa - budynek zachowany, przekształcony na mieszkalny, ale magazyn obok grozi zawalaniem i pewnie niedługo go rozbiorą (info: Przemek Bernat, 2006-08-24) --- Budynek dworca został odmalowany. Magazyn został rozebrany. (info: Natalia Cisakowska, 2007-03-14) -- Elewacja odnowiona, w środku kasy tez odnowione. Reszta budynku do renowacji. (info: Andrzej Fikulski, 2007-04-30) Dworzec kolejowy w 1986 roku wpisany jest do rejestru zabytków. Obiekt położony jest przy ul. Towarowej 2a na działce nr 690/5. Powierzchnia użytkowa - 1178.11m2. Administrowany przez PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Poznaniu. Budynek murowany, kryty dachówką ceramiczną wyposażony jest w instalacje: elektryczną, teletechniczną, centralnego ogrzewania, wodno-kanalizacyjna, gazową. (info: Serg, 13-08-2009) Budynek zawiadowcy stacji zmienił przeznaczenie, na górze znajdują się mieszkania, na dole sklep odzieżowy oraz sklep z kominkami. Budynek dworca po remoncie prezentuje się dobrze. Magazyn po roku 2006 rozebrany (groził zawaleniem), zachowany budynek ekspedycji towarowej (obecnie mieszkania). Obie nastawnie czynne (info: Michał Perchaluk, 02-04-2010). Stacja posiada urzadzenia mechaniczne scentralizowane z sygnalizacja swietlna. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | lubuskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | zmienione przeznaczenie | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne (kształtowe zlikwidowane po 2012 roku) | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Ns Ns1 |
|
wieża wodna: |
Wieża wodna stoi przy ul Długiej niedaleko skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego i przejazdu w ul. Wojska Polskiego. Wieża została zbudowana w 1909 r., posiada zbiornik wody o pojemności 50 m3, stan zewnętrzny jeszcze niezły. Podobne wieże stoją m.in. na stacjach Drzewce, Kościan, Opalenica i Żmigród. (info: Bolesław Wojtyniak, 22-07-2011). jest, stan zewnętrzny dobry, wewnętrzny - nierozpoznany |
|
perony: |
Perony: 2 (były 3) Krawędzie peronowe: 3 (były 4) |
|
kody: |
EPA:5100078 HAFAS:5100043 IBNR:133 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
130,675 | Wrocław Główny – Szczecin Główny (273/821/822) | ||
52,135 | Wolsztyn – Żagań (371) | ||
Nowa Sól – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-11-11 17:28:32)
Na dworzec w Nowej Soli warto przyjechać, by zobaczyć ciekawa makietę kolejową.
Jej szczególnym elementem jest lokomotywownia wachlarzowa.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Nowa Sól