OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Żmigród Wąskotorowy

Ostatnia zmiana: 2023-12-27

Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki dworcowe: adaptowany do innych celów
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: nie ma, być może była
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma i nie było
perony:
kody:
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  7,469 Żmigród Wąskotorowy – Przedkowice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Xiążę Piast II Chrobry (2023-01-01 18:51:02)
    Nikomu nie zostało zadnych zdjęć z dawnych lat?
    Ja znalazłem tylko
    -wyjazd ze stacji miasto w kierunku Przedkowic, pociąg przecina ul. Sienkiewicza, w tej osi tak jak dzisiaj biegnie chodnik po północnej stronie do Szkolnej.
    https://polska-org.p…

    -odśnieżanie torów, ul. Kościuszki.
    https://polska-org.p…

    -tor kolejki przy samej cukrowni.
    https://polska-org.p…
    tak dzisiaj to wygląda.
    https://www.google.c…

    -widok od zachodu na kościół, widać tor kolejki dochodzący do ul. Wiejskiej i rozjazd w jej rejonie do toru przeładunkowego.
    https://polska-org.p…

    -widok odwrotny, z wieży kościoła na stację, punkt B - most "wąski" nad rzeczką.
    https://polska-org.p…

    -mapka szczegółowa wszystkich torów w rejonie stacji Zmigród.
    https://polska-org.p…

    -stacja Zmigród Miasto.
    https://polska-org.p…

    -rampa przeładunkowa.
    https://polska-org.p…

    Obszerny, bardzo szczegółowy opis historii kolejki:
    https://polska-org.p…

    Od dziecka sądziłem, że kolejka kończyła się w rejonie Wiejskiej, gdyż tak był obcięty tor.
    Nie wiedziałem nawet, że w Żmigrodzie była cukrownia.
    Dopiero teraz, dzięki Bazie dowiedziałem się inaczej i dlatego poszukałem te materiały.

    "Przystanek pasażerski utworzony w ciągu ul. Powstańców Styczniowych w bliskości dworca kolei państwowej zbudowany dla łatwej przesiadki pasażerów.
    Tor wąskotorowy za przystankiem prowadził dalej na teren cukrowni, obok bocznicy normalnotorowej - umożliwiając dostawy buraków bezpośrednio na jej teren.
    Oprócz tego odchodził krótki tor pod magazyn towarowy wspólny dla kolei państwowej i wąskotorówki. Po 1945 r. na stacji Żmigród PKP nie prowadzono odprawy pasażerów ani towarów, był to tylko przystanek umożliwiający przesiadanie na kolej normalnotorową. Odbywał się tu przeładunek przesyłek z wagonów normalnotorowych na wąskotorowe i odwrotnie.
    Formalności ekspedycyjne załatwiano już na stacji Żmigród Miasto. W maju 1970 r. zamknięto ruch do przystanku Żmigród Wąsk. z powodu złego stanu mostu kolejowego na Sąsiecznicy. Tor za mostem rozebrano dopiero w 1988 r. Do końca funkcjonowania Trzebnickiej KD utrzymywano punkt styczny z koleją normalnotorową koło mostu na Sąsiecznicy - służył od przed wojną do przeładunku między wagonami wąskotorowymi (wyniesiony wyżej tor) a normalnotorowymi, jak i możliwe było załadowanie wagonu wąskotorowego na rolbocki (transporter kołowy). Kilometraż stacji po przejęciu przez PKP 7,449 km; liczony od Przedkowic. (moose)"

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Żmigród Wąskotorowy

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...