Żmigród Wąskotorowy
Ostatnia zmiana: 2023-12-27
Legenda (Wygenerowano dnia: 2025-08-19) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2025-04-15)
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-01-01 18:51:02)
Nikomu nie zostało zadnych zdjęć z dawnych lat?
Ja znalazłem tylko
-wyjazd ze stacji miasto w kierunku Przedkowic, pociąg przecina ul. Sienkiewicza, w tej osi tak jak dzisiaj biegnie chodnik po północnej stronie do Szkolnej.
https://polska-org.p…
-odśnieżanie torów, ul. Kościuszki.
https://polska-org.p…
-tor kolejki przy samej cukrowni.
https://polska-org.p…
tak dzisiaj to wygląda.
https://www.google.c…
-widok od zachodu na kościół, widać tor kolejki dochodzący do ul. Wiejskiej i rozjazd w jej rejonie do toru przeładunkowego.
https://polska-org.p…
-widok odwrotny, z wieży kościoła na stację, punkt B - most "wąski" nad rzeczką.
https://polska-org.p…
-mapka szczegółowa wszystkich torów w rejonie stacji Zmigród.
https://polska-org.p…
-stacja Zmigród Miasto.
https://polska-org.p…
-rampa przeładunkowa.
https://polska-org.p…
Obszerny, bardzo szczegółowy opis historii kolejki:
https://polska-org.p…
Od dziecka sądziłem, że kolejka kończyła się w rejonie Wiejskiej, gdyż tak był obcięty tor.
Nie wiedziałem nawet, że w Żmigrodzie była cukrownia.
Dopiero teraz, dzięki Bazie dowiedziałem się inaczej i dlatego poszukałem te materiały.
"Przystanek pasażerski utworzony w ciągu ul. Powstańców Styczniowych w bliskości dworca kolei państwowej zbudowany dla łatwej przesiadki pasażerów.
Tor wąskotorowy za przystankiem prowadził dalej na teren cukrowni, obok bocznicy normalnotorowej - umożliwiając dostawy buraków bezpośrednio na jej teren.
Oprócz tego odchodził krótki tor pod magazyn towarowy wspólny dla kolei państwowej i wąskotorówki. Po 1945 r. na stacji Żmigród PKP nie prowadzono odprawy pasażerów ani towarów, był to tylko przystanek umożliwiający przesiadanie na kolej normalnotorową. Odbywał się tu przeładunek przesyłek z wagonów normalnotorowych na wąskotorowe i odwrotnie.
Formalności ekspedycyjne załatwiano już na stacji Żmigród Miasto. W maju 1970 r. zamknięto ruch do przystanku Żmigród Wąsk. z powodu złego stanu mostu kolejowego na Sąsiecznicy. Tor za mostem rozebrano dopiero w 1988 r. Do końca funkcjonowania Trzebnickiej KD utrzymywano punkt styczny z koleją normalnotorową koło mostu na Sąsiecznicy - służył od przed wojną do przeładunku między wagonami wąskotorowymi (wyniesiony wyżej tor) a normalnotorowymi, jak i możliwe było załadowanie wagonu wąskotorowego na rolbocki (transporter kołowy). Kilometraż stacji po przejęciu przez PKP 7,449 km; liczony od Przedkowic. (moose)"
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Żmigród Wąskotorowy