OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

KWK Wujek

Ostatnia zmiana: 2024-02-18

Opis ogólny
Opis ogólny: Ruch generują przeważnie prywaciarze; CTL i PCC, którzy transportują piasek do zbiornika podsadzkowego torem, który odchodzi z piaskowej Magistrali Południowej. Do 2004 roku wisiała sieć trakcyjna, wówczas pociągi piaskowe obsługiwały lokomotywy 3E z KP Szczakowa i KP Maczki Bór. Pociągi PKP obsługuje Zakład Taboru w Łazach lokomotywami SM31, które wyjeżdżają do Katowic Ligoty i na odwrót. Kopalnia posiadała swoje 2 lokomotywy SM42, które zostały sprzedane. Obecnie obsługę bocznic i infrastruktury kopalni zapewnia spółka PCC Rail Rybnik dawna PTKiGK Rybnik. (info: Kamil, 03-10-2009)

Zakładowe lokomotywy SM42 w ilości 2 sztuk sprzedano. 1 do Lotosu Kolej a 2 nie wiadomo od jakiego przewoźnika, krążą pogłoski że do PESY Bydgoszcz lub EC Gdynia. Bocznicę kopalni obsługuję spółka DB Schenker Rail Polska, dawne PCC Rail Rybnik lokomotywą T448p-096 produkcji czechosłowackiej fabryki CKD Praha.Owa spółka zajmuje się utrzymaniem infrastruktury kolejowej kopalni. (info: Kamil, 17-07-2010)

Obecnie bocznicę obsługuje DB Schenker Rail Polska (info: Łukasz, 18-03-2013)

Opis infrastruktury: Bocznica kopalni od strony Katowic Ligoty jest obsługiwana przez nastawnię WJ. Nastawnia dodatkowo obsługuje przejazd kolejowy niedaleko przystanku osobowego Katowice Brynów. Południowa głowica kopalni posiada ręczne i elektryczne napędy zwrotnicowe, dwa żeberka za przejazdem kolejowym. Kiedyś krzyżowały się tu tor o szerokościach 1435mm i 785mm na dzisiejszym przejeździe, obecnie po torze wąskotorowym nie ma śladu. Torem wąskim wywożono odpady górnicze na pobliskie zwałowiska. Na północnej głowicy stacji jest też zakładowa kolejka wąskotorowa o rozstawie 600mm, która transportuje drewno do szybów. Jest czynna.

Od strony zachodniej kopalnia ma połączenie z siecią kolei piaskowych. (info: Kamil, 03-10-2009)

Dwie nastawnie Wj i Wj1 wyposażone w urządzenia mechaniczne scentralizowane.

Pięć torów zdawczo odbiorczych, reszta tory kopalniane - pod zakładem wydobywczym załadunkowe (info: Łukasz, 18-03-2013)

Opis budynków: Nastawnia WJ czynna, obsługuje południową głowicę bocznicy kolejowej oraz przejazd. (info: Kamil, 03-10-2009)

Istnieją dwa budynki - jeden to lokomotywownia z warsztatem, w drugim magazyn z biurem kierownika bocznicy (info: Łukasz, 18-03-2013).

29.10.2021 - ostatni ładowny skład z węglem opuszcza kopalnię (info: LechuKCE, 15-11-2021).
09.11.2021 - całkowite zakończenie pracy zakładu kolejowego, wywóz lokomotyw i wagonów z terenu kopalni (info: LechuKCE, 15-11-2021).
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, niezdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: zamknięty, w stanie dobrym
budynki obsługi taboru: nieużywane
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne - nieczynne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: było, rozebrane w grudniu 2023
kasa/biletomat: nie ma i nie było
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma i nie było
perony:
kody:
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  2,960 Katowice Ligota – KWK Wujek (864)  
  KWK Wujek – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa KWK Wujek

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...