KWK Wujek
Ostatnia zmiana: 2024-02-18
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Ruch generują przeważnie prywaciarze; CTL i PCC, którzy transportują piasek do zbiornika podsadzkowego torem, który odchodzi z piaskowej Magistrali Południowej. Do 2004 roku wisiała sieć trakcyjna, wówczas pociągi piaskowe obsługiwały lokomotywy 3E z KP Szczakowa i KP Maczki Bór. Pociągi PKP obsługuje Zakład Taboru w Łazach lokomotywami SM31, które wyjeżdżają do Katowic Ligoty i na odwrót. Kopalnia posiadała swoje 2 lokomotywy SM42, które zostały sprzedane. Obecnie obsługę bocznic i infrastruktury kopalni zapewnia spółka PCC Rail Rybnik dawna PTKiGK Rybnik. (info: Kamil, 03-10-2009) Zakładowe lokomotywy SM42 w ilości 2 sztuk sprzedano. 1 do Lotosu Kolej a 2 nie wiadomo od jakiego przewoźnika, krążą pogłoski że do PESY Bydgoszcz lub EC Gdynia. Bocznicę kopalni obsługuję spółka DB Schenker Rail Polska, dawne PCC Rail Rybnik lokomotywą T448p-096 produkcji czechosłowackiej fabryki CKD Praha.Owa spółka zajmuje się utrzymaniem infrastruktury kolejowej kopalni. (info: Kamil, 17-07-2010) Obecnie bocznicę obsługuje DB Schenker Rail Polska (info: Łukasz, 18-03-2013) Opis infrastruktury: Bocznica kopalni od strony Katowic Ligoty jest obsługiwana przez nastawnię WJ. Nastawnia dodatkowo obsługuje przejazd kolejowy niedaleko przystanku osobowego Katowice Brynów. Południowa głowica kopalni posiada ręczne i elektryczne napędy zwrotnicowe, dwa żeberka za przejazdem kolejowym. Kiedyś krzyżowały się tu tor o szerokościach 1435mm i 785mm na dzisiejszym przejeździe, obecnie po torze wąskotorowym nie ma śladu. Torem wąskim wywożono odpady górnicze na pobliskie zwałowiska. Na północnej głowicy stacji jest też zakładowa kolejka wąskotorowa o rozstawie 600mm, która transportuje drewno do szybów. Jest czynna. Od strony zachodniej kopalnia ma połączenie z siecią kolei piaskowych. (info: Kamil, 03-10-2009) Dwie nastawnie Wj i Wj1 wyposażone w urządzenia mechaniczne scentralizowane. Pięć torów zdawczo odbiorczych, reszta tory kopalniane - pod zakładem wydobywczym załadunkowe (info: Łukasz, 18-03-2013) Opis budynków: Nastawnia WJ czynna, obsługuje południową głowicę bocznicy kolejowej oraz przejazd. (info: Kamil, 03-10-2009) Istnieją dwa budynki - jeden to lokomotywownia z warsztatem, w drugim magazyn z biurem kierownika bocznicy (info: Łukasz, 18-03-2013). 29.10.2021 - ostatni ładowny skład z węglem opuszcza kopalnię (info: LechuKCE, 15-11-2021). 09.11.2021 - całkowite zakończenie pracy zakładu kolejowego, wywóz lokomotyw i wagonów z terenu kopalni (info: LechuKCE, 15-11-2021). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | śląskie | |
dodatkowe tory: | są, niezdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | zamknięty, w stanie dobrym | |
budynki obsługi taboru: | nieużywane | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | świetlne - nieczynne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: było, rozebrane w grudniu 2023 |
|
kasa/biletomat: | nie ma i nie było | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: | ||
kody: |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
2,960 | Katowice Ligota – KWK Wujek (864) | ||
KWK Wujek – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa KWK Wujek