OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

KWK Wujek

Ostatnia zmiana: 2021-11-15

Opis ogólny
Opis ogólny: Ruch generują przeważnie prywaciarze; CTL i PCC, którzy transportują piasek do zbiornika podsadzkowego torem, który odchodzi z piaskowej Magistrali Południowej. Do 2004 roku wisiała sieć trakcyjna, wówczas pociągi piaskowe obsługiwały lokomotywy 3E z KP Szczakowa i KP Maczki Bór. Pociągi PKP obsługuje Zakład Taboru w Łazach lokomotywami SM31, które wyjeżdżają do Katowic Ligoty i na odwrót. Kopalnia posiadała swoje 2 lokomotywy SM42, które zostały sprzedane. Obecnie obsługę bocznic i infrastruktury kopalni zapewnia spółka PCC Rail Rybnik dawna PTKiGK Rybnik. (info: Kamil, 03-10-2009)

Zakładowe lokomotywy SM42 w ilości 2 sztuk sprzedano. 1 do Lotosu Kolej a 2 nie wiadomo od jakiego przewoźnika, krążą pogłoski że do PESY Bydgoszcz lub EC Gdynia. Bocznicę kopalni obsługuję spółka DB Schenker Rail Polska, dawne PCC Rail Rybnik lokomotywą T448p-096 produkcji czechosłowackiej fabryki CKD Praha.Owa spółka zajmuje się utrzymaniem infrastruktury kolejowej kopalni. (info: Kamil, 17-07-2010)

Obecnie bocznicę obsługuje DB Schenker Rail Polska (info: Łukasz, 18-03-2013)

Opis infrastruktury: Bocznica kopalni od strony Katowic Ligoty jest obsługiwana przez nastawnię WJ. Nastawnia dodatkowo obsługuje przejazd kolejowy niedaleko przystanku osobowego Katowice Brynów. Południowa głowica kopalni posiada ręczne i elektryczne napędy zwrotnicowe, dwa żeberka za przejazdem kolejowym. Kiedyś krzyżowały się tu tor o szerokościach 1435mm i 785mm na dzisiejszym przejeździe, obecnie po torze wąskotorowym nie ma śladu. Torem wąskim wywożono odpady górnicze na pobliskie zwałowiska. Na północnej głowicy stacji jest też zakładowa kolejka wąskotorowa o rozstawie 600mm, która transportuje drewno do szybów. Jest czynna.

Od strony zachodniej kopalnia ma połączenie z siecią kolei piaskowych. (info: Kamil, 03-10-2009)

Dwie nastawnie Wj i Wj1 wyposażone w urządzenia mechaniczne scentralizowane.

Pięć torów zdawczo odbiorczych, reszta tory kopalniane - pod zakładem wydobywczym załadunkowe (info: Łukasz, 18-03-2013)

Opis budynków: Nastawnia WJ czynna, obsługuje południową głowicę bocznicy kolejowej oraz przejazd. (info: Kamil, 03-10-2009)

Istnieją dwa budynki - jeden to lokomotywownia z warsztatem, w drugim magazyn z biurem kierownika bocznicy (info: Łukasz, 18-03-2013).

29.10.2021 - ostatni ładowny skład z węglem opuszcza kopalnię (info: LechuKCE, 15-11-2021).
09.11.2021 - całkowite zakończenie pracy zakładu kolejowego, wywóz lokomotyw i wagonów z terenu kopalni (info: LechuKCE, 15-11-2021).
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: używana
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: nie ma i nie było
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma i nie było
perony:
kody:
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  2,960 Katowice Ligota – KWK Wujek (864)  
  KWK Wujek – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Brynów (woj. śląskie) 0,37 km
Szyb Wentylacyjny (woj. śląskie) 0,39 km
Kopalnia Wujek (woj. śląskie) 0,62 km
Cegielnia Wujek (woj. śląskie) 0,98 km
Wujek (woj. śląskie) 1,13 km
Załęże (woj. śląskie) 1,17 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa KWK Wujek

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...