OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Damasławek

Ostatnia zmiana: 2025-07-19

Opis ogólny
Węzeł kolejowy Gniezno-Nakło n. Notecią powstał w 1887r.

Należał do późniejszej linii nr 281 (Oleśnica-Chojnice). Druga linia nr
206 (Inowrocław – Rąbinek - Drawski Młyn) powstała w latach 1888-1889. Budynek dworcowy ukończono około 1900r., a w jego skład wchodziły: kasa biletowa, poczekalnia, bar, mieszkanie zawiadowcy stacji.

Do dwóch peronów prowadziły przejścia podziemne. W skład infrastruktury technicznej wchodziły: nastawnia, ładownia, przechowalnia towarów, wieża wodna. W czasach świetności węzeł kolejowy Damasławek obsługiwał wiele pociągów towarowych i osobowych, zabezpieczając przewóz towarów masowych takich jak: węgiel, sól z kopalni w Wapnie, płody rolne oraz dowoził mieszkańców Damasławka i okolicznych miejscowości do pracy w Wągrowcu, Gnieźnie, Janowcu, Wapnie, Żninie, a młodzież do szkół w Wągrowcu, Gnieźnie, Żninie, Nakle.

W latach 70-tych rozpoczęto rozbudowę linii 281, przygotowywano nasypy pod, drugi tor i elektryfikację. Jednak ze względów polityczno-ekonomicznych inwestycję przerwano. Obecnie nieczynna jest linia 206, a linia 281 tylko częściowo.

O dawnej ważności tego węzła kolejowego świadczy również fakt, że w Damasławku wybudowano wiele mieszkalnych budynków kolejowych, w których mieszkali kolejarze (ul. Dworcowa, ul. Kcyńska), zabezpieczający ciągły ruch pociągów. Od roku 1991 rozpoczynało się najpierw zamknięcie linii 206 dla ruchu osobowego i towarowego, a w czerwcu 2000 r. linii 281 dla ruchu osobowego.

Upadła wtedy ochrona dóbr stacyjnych i ich stan obecny można uznać za zdewastowany.
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, niezdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: zamknięty zdewastowany
budynki obsługi taboru: był, ale już obecnie nie istnieje
istniała pięciostanowiskowa parowozownia między nastawnią Dm (dawna Dm2) od strony Nakła, a wieżą wodną
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne nieczynne
kształtowe zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nieczynne zdewastowane
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki: Dm (Dawniej Dm2) od strony Kcyni rozebrana
Dm1 od strony Gniezna rozebrana
Dm w budynku dworca nieczynna
wieża wodna: Przed obecną wieżą wodną istniała wcześniejsza zlokalizowana między budynkiem dworca, a przejazdem kolejowym w ciągu ulicy Wągrowieckiej po tej samej stronie torów co budynek dworca. Obecnie praktycznie nie ma już po niej śladu.
Stan zewnętrzny obecnej wieży jest średni: ściany przybrudzone, bez znaczących pęknięć, około poła okienek wybita, są dwa wskaźniki poziomu wody, dach względnie cały, latarnia względnie cała; stan wewnętrzny średni: brak większości armatury, jest zbiornik wodny, ściany pomalowane sprayem, drobne ubytki w częściach betonowych, bałagan. (info: Przemysław Warczyński, 24-02-2022)
Wieża wodna stoi ok. 470 m na pn od budynku dworca kolejowego, po przeciwnej stronie torów. Podobne wieże są m.in. m.in. na stacjach: Barcin, Choszczno, Osiek, Rogoźno (info: Bolesław Wojtyniak, 07-2012)
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 4
kody: IBNR:504
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  55,521 Inowrocław Rąbinek – Drawski Młyn (206/236)  
  198,936 Oleśnica – Chojnice (281)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Adolf Nowak de Piaskowski (2021-09-23 12:07:04)
    Ze świeżych zdjęć stacji można wnioskować że na odcinku Gniezno Winiary - Kcynia linia nr 281 jest nieczynna.
  • #2 (odp. na #1) Opolanin (2021-09-24 13:30:12)
    No jest, wymiana podkładów od km.212,319 do 235,135 od 2.05 do 30.09.2021.
  • #3 Filip Krzyśko (2022-07-15 11:29:16)
    Zlikwidowano zapory przejazdowe w ciągu ulicy Wągrowieckiej i Kcyńskiej. W ich miejscu są krzyże Św. Andrzeja oraz znaki STOP
  • #4 Radek (2023-06-12 00:02:32)
    Odmalowano z zewnątrz zadaszenia wyjść podziemnych na perony. Niestety, na siwy kolor (poprzednie były zielono pomarańczowe).
  • #5 octanq (2023-08-11 22:51:47)
    Plan stacji (schemat stacji) Damasławek można znaleźć tu:
    https://archive.org/…
    (Parowozik 3(15)/1991).
  • #6 (odp. na #5) Fiko112 (2023-08-25 22:14:47)
    Porównując schemat stacji z linku i tego z nastawni DM widać naniesione zmiany w układzie wraz z wygaszaniem popytu. Na starym schemacie widać, że Damasławek był sporym węzłem, który niestety został brutalnie zniszczony.
  • #7 Fiko112 (2024-12-26 14:43:01)
    Dzisiaj nastawnia DM przechodzi do historii...
  • #8 Błażej Kopka (2024-12-26 17:41:48)

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Damasławek

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...