Damasławek
Ostatnia zmiana: 2025-07-19
Opis ogólny |
---|
Węzeł kolejowy Gniezno-Nakło n. Notecią powstał w 1887r. Należał do późniejszej linii nr 281 (Oleśnica-Chojnice). Druga linia nr 206 (Inowrocław – Rąbinek - Drawski Młyn) powstała w latach 1888-1889. Budynek dworcowy ukończono około 1900r., a w jego skład wchodziły: kasa biletowa, poczekalnia, bar, mieszkanie zawiadowcy stacji. Do dwóch peronów prowadziły przejścia podziemne. W skład infrastruktury technicznej wchodziły: nastawnia, ładownia, przechowalnia towarów, wieża wodna. W czasach świetności węzeł kolejowy Damasławek obsługiwał wiele pociągów towarowych i osobowych, zabezpieczając przewóz towarów masowych takich jak: węgiel, sól z kopalni w Wapnie, płody rolne oraz dowoził mieszkańców Damasławka i okolicznych miejscowości do pracy w Wągrowcu, Gnieźnie, Janowcu, Wapnie, Żninie, a młodzież do szkół w Wągrowcu, Gnieźnie, Żninie, Nakle. W latach 70-tych rozpoczęto rozbudowę linii 281, przygotowywano nasypy pod, drugi tor i elektryfikację. Jednak ze względów polityczno-ekonomicznych inwestycję przerwano. Obecnie nieczynna jest linia 206, a linia 281 tylko częściowo. O dawnej ważności tego węzła kolejowego świadczy również fakt, że w Damasławku wybudowano wiele mieszkalnych budynków kolejowych, w których mieszkali kolejarze (ul. Dworcowa, ul. Kcyńska), zabezpieczający ciągły ruch pociągów. Od roku 1991 rozpoczynało się najpierw zamknięcie linii 206 dla ruchu osobowego i towarowego, a w czerwcu 2000 r. linii 281 dla ruchu osobowego. Upadła wtedy ochrona dóbr stacyjnych i ich stan obecny można uznać za zdewastowany. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | wielkopolskie | |
dodatkowe tory: | są, niezdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | zamknięty zdewastowany | |
budynki obsługi taboru: |
był, ale już obecnie nie istnieje istniała pięciostanowiskowa parowozownia między nastawnią Dm (dawna Dm2) od strony Nakła, a wieżą wodną |
|
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: |
świetlne nieczynne kształtowe zlikwidowane |
|
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nieczynne zdewastowane Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Dm (Dawniej Dm2) od strony Kcyni rozebrana Dm1 od strony Gniezna rozebrana Dm w budynku dworca nieczynna |
|
wieża wodna: |
Przed obecną wieżą wodną istniała wcześniejsza zlokalizowana między budynkiem dworca, a przejazdem kolejowym w ciągu ulicy Wągrowieckiej po tej samej stronie torów co budynek dworca. Obecnie praktycznie nie ma już po niej śladu. Stan zewnętrzny obecnej wieży jest średni: ściany przybrudzone, bez znaczących pęknięć, około poła okienek wybita, są dwa wskaźniki poziomu wody, dach względnie cały, latarnia względnie cała; stan wewnętrzny średni: brak większości armatury, jest zbiornik wodny, ściany pomalowane sprayem, drobne ubytki w częściach betonowych, bałagan. (info: Przemysław Warczyński, 24-02-2022) Wieża wodna stoi ok. 470 m na pn od budynku dworca kolejowego, po przeciwnej stronie torów. Podobne wieże są m.in. m.in. na stacjach: Barcin, Choszczno, Osiek, Rogoźno (info: Bolesław Wojtyniak, 07-2012) |
|
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 4 |
|
kody: | IBNR:504 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
55,521 | Inowrocław Rąbinek – Drawski Młyn (206/236) | ||
198,936 | Oleśnica – Chojnice (281) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-09-23 12:07:04)
Ze świeżych zdjęć stacji można wnioskować że na odcinku Gniezno Winiary - Kcynia linia nr 281 jest nieczynna.
-
#2
(odp. na #1)
Opolanin
(2021-09-24 13:30:12)
No jest, wymiana podkładów od km.212,319 do 235,135 od 2.05 do 30.09.2021.
-
#3
Filip Krzyśko
(2022-07-15 11:29:16)
Zlikwidowano zapory przejazdowe w ciągu ulicy Wągrowieckiej i Kcyńskiej. W ich miejscu są krzyże Św. Andrzeja oraz znaki STOP
-
#4
Radek
(2023-06-12 00:02:32)
Odmalowano z zewnątrz zadaszenia wyjść podziemnych na perony. Niestety, na siwy kolor (poprzednie były zielono pomarańczowe).
-
#5
octanq
(2023-08-11 22:51:47)
Plan stacji (schemat stacji) Damasławek można znaleźć tu:
https://archive.org/…
(Parowozik 3(15)/1991). -
#6
(odp. na #5)
Fiko112
(2023-08-25 22:14:47)
Porównując schemat stacji z linku i tego z nastawni DM widać naniesione zmiany w układzie wraz z wygaszaniem popytu. Na starym schemacie widać, że Damasławek był sporym węzłem, który niestety został brutalnie zniszczony.
-
#7
Fiko112
(2024-12-26 14:43:01)
Dzisiaj nastawnia DM przechodzi do historii...
- #8 Błażej Kopka (2024-12-26 17:41:48)
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Damasławek