OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Wolsztyn

Ostatnia zmiana: 2021-03-26

Opis ogólny
Opis ogólny: Na stacji czynna parowozownia, miejsce bardzo klimatyczne

Ruch towarowy prowadzony do Powodowa, Leszna, Zbąszynia i Poznania przez lokomotywy ST43, sporadycznie prowadzą je SM42 oddelegowane na manewry w Wolsztynie z Leszna lub Zbąszynka. (info: Oggy, 2007-01-20)

W Wolsztynie co roku odbywa się parada parowozów. Jest to impreza europejska w której biorą udział parowozy z Wolsztyna ale i z kraju i z innych państw., Jarosław Lizak

Opis infrastruktury:

Jedynymi semaforami świetlnymi na stacji są tarcze manewrowe oraz dwukomorowy semafor wyjazdowy do Sulechowa. (info: Oggy, 2007-01-20)
Jeszcze kilka lat temu istniała bocznica, która prowadziła do młyna przy ul. Fabrycznej (vis a vis parowozowni) oraz Wolsztyńskiej Fabryki Mebli, gdzie rozwidlała się na kilka torów; istniał tam także garaż dla lokomotywy manewrowej. Po roku 2000 tor ten został jednak rozebrany i kończy się obecnie ślepo ok. 50 m na południe od ul. Fabrycznej, likwidacji uległy też wszystkie torowiska na terenie zakładów, a młyn i garaż lokomotywy manewrowej całkowicie zniknęły z powierzchni ziemi. (info: wasiukibic 03-05-2015)

Opis budynków: Oryginalny budynek stacyjny spalony 1 września 1939 roku. Wówczas funkcje dworcowe przejął stojący obok i czynny do dziś barak ekspedycji towarowej. Nowy budynek stacji powstał dopiero w 1961 roku. Pierwotna parowozownia z 1907 roku została powiększona w 1909 o 4 stanowiska. Budynek noclegowni wybudowany w 1951 roku. (info: Oggy, 2007-01-20)
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: używana
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne i kształtowe
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: czynne
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: Wieża wodna powstała w 1907 r. jako budynek wolnostojący (przy południowo-zachodniej części parowozowni) nieco później połączono wieżę z halą napraw parowozowni specjalnym łącznikiem.
- Część zbiornikowa wieży wodnej została w 2002 r. wyremontowana a w wyniku zastosowania współczesnych materiałów nieco zmieniła swój kształt,
Podobne wieże stoją w Głogowie (z 1909 r.) i Trzebiatowie (z 1906 r.)(info: Bolesław Wojtyniak, 02-08-2011).
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
kody: EPA:5100994
HAFAS:5104114
IBNR:524
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  38,858 Sulechów – Luboń koło Poznania (357)  
  46,089 Leszno – Zbąszyń (359)  
  0,043 Wolsztyn – Żagań (371)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Widzim Stary (woj. wielkopolskie) 3,72 km
Nowy Widzim (woj. wielkopolskie) 4,95 km
Powodowo (woj. wielkopolskie) 5,86 km
Kębłowo (woj. wielkopolskie) 6,86 km
Tłoki (woj. wielkopolskie) 7,15 km
Wroniawy (woj. wielkopolskie) 8,42 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #7 Prochiron (2020-11-10 18:21:08)
    Aż 3 godziny z Poznania do Wolsztyna?
  • #8 (odp. na #6) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-11-10 18:25:20)
    Dziwne, bo strona Parowozowni podaje, że szlak Wolsztyn-Zbąszynek był obsługiwany parą, a poprzednia tabela KW nic o tym nie mówi.
    https://koleje-wielk…
  • #9 ROPA Poznań (2020-11-10 22:54:14)
    Nie wiem jak mówi strona, ale jadąc do połowy ubiegłego roku z Gorzowa do Zbąszynka /przesiadka na P-ń/ wielokrotnie widziałem przyjeżdżający parowóz z Wolsztyna.
  • #10 (odp. na #7) polo (2020-11-10 23:24:59)
    #8 Fakt, pociąg jedzie 3 godziny, ale szybciej się nie da... W drodze powrotnej z Poznania lokomotywa porusza się tendrem naprzód i w przypadku Ol49 maksymalna prędkość wynosi 50 km/h (plus dwa 30-minutowe postoje: Stęszew i Grodzisk Wlkp). Natomiast co do rozkładu jazdy - podsunąłem jedynie uaktualnienia. Najwyraźniej nie wprowadzono ich jeszcze do tabeli. Polecam stronę Wiadomości z Parowozowni Wolsztyn http://www.parowozy.… Jest prowadzona starannie i aktualizowana na bieżąco.
  • #11 polo (2020-11-20 09:47:19)
    Od poniedziałku 23 listopada następuje kolejna zmiana w kursowaniu pociągów, prowadzonych trakcją parową. W okresie 23 - 27 listopada włącznie (poniedziałek - piątek), parowóz wraca na trasę do/z Leszna z dwiema parami pociągów: odjazdy z Wolsztyna: 5.34, 11.48; przyjazdy do Leszna: 7.02, 13.05; odjazdy z Leszna: 7.54; 13.49, przyjazdy do Wolsztyna: 9.20, 14.59. Będą to ostatnie regularne kursy tego roku, gdyż w grudniu planowany jest postój parowozów.
    Z ciekawostek: na początku listopada wrócił po remoncie w Wągrowcu tender lokomotywy Ol49-69, która obecnie poddawana jest zabiegowi przelania panewek przed planowanym w przyszłości powrotem do ruchu. Aktualnie pod parą znajduje się Pt47-65; Ol49-59 stoi wygaszona w szopie, gdzie przechodzi przegląd okresowy. (info: polo 2020-11; źródło: http://www.parowozy.…
  • #12 polo (2020-11-24 09:48:40)
    Z dniem 30 listopada 2020 r. zawieszeniu ulegnie planowy ruch pasażerski prowadzony trakcją parową. Komplet połączeń przejmą szynobusy. Powrót parowozów na szlak przewidywany jest dopiero od 18 stycznia 2021 roku (źródło: Parowozownia Wolsztyn).
  • #13 (odp. na #12) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-01-25 18:30:51)
    Właśnie wróciły!
    Przepiękny film z tej okazyi: https://www.youtube.…
  • #14 polo (2021-01-26 10:30:53)
    Niestety, w poniedziałek (25 stycznia) z powodu awarii Pt47-65 połączenia z Lesznem przejął szynobus. Pod parą jest wyremontowana Ol49-69, ale na razie pozostaje w szopie.
  • #15 (odp. na #14) polo (2021-01-27 10:17:33)
    "Petucha" naprawiona, wróciła z bonanzami na szlak :)
  • #16 wasiukibic (2021-02-21 09:41:56)
    Dworzec został zmodernizowany i jest otwarty dla podróżnych. Stanowiska postojowe dla autobusów jeszcze są nieczynne, choć wyglądają na ukończone.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Wolsztyn

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...