OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Pniewy Szamotulskie

Ostatnia zmiana: 2025-08-19

Opis ogólny
Opis ogólny: Od stacji odchodzi bocznica do Młyna w Pniewach. W małej szopce na terenie młyna stoi lokomotywa prawdopodobnie SM15. (info: greg05[@]wp.pl, 2006-01-02)

Na placu przy dworcu działał kiedyś skup złomu, jadąc pociągiem można było zauważyć składy En57 czekające na pocięcie. (info: Andrzej Nowaczyk, 2007-07-06)

Opis infrastruktury: tory szlakowy i mijankowy do najedące się do eksploatacji. Pozostałe zdewastowane (częściowo rozebrane). (info: greg05[@]wp.pl, 2006-01-02)

Przy peronach(nadal oznakowanych) można zauważyć pozostałości po wskaźnikach W4. Rozebrany jeden tor manewrowy,tor prowadzący do lokomotywowni ma ubytki. Sygnalizacja kształtowa nie nadaje się do użytku(zdewastowane naprężacze i liny). (info: Andrzej Nowaczyk, 2007-07-06)

W obrębie stacji nie ma śladu po semaforach kształtowych (patrz m.in. zdj. p. A Nowaczyka z 5 lipca 2007 r., zostały zlikwidowane. Są natomiast ślady po dwóch żurawiach wodnych., pierwszym przy budynku dworca i drugim przeszło 100 m. na zachód w kierunku Międzychodu.Mimo zamknięcia stacji i braku ruchu kolejowego od 2002 r. na przejeździe kolejowym w ul. Dworcowej/Wronieckiej stoją nadal znaki, krzyże św. Andrzeja (patrz zdjęcie), (info: Boleslaw Wojtyniak, 24-04-2009)

Na stacji pozostała jedna tablica peronowa.

Przejazd kolejowy na ul. Dworcowej/Wronieckiej został zalany asfaltem, zabudowany chodnikami oraz pozbawiony oznakowania.

Bocznica do spichlerza najprawdopodobniej rozebrana. Bocznica do młyna rozebrana całkowicie lub częściowo w związku z przebudową młyna na budynek mieszkalny. W szopce stała lokomotywa Ls40-5231, obecnie nie ma pewności czy nadal tam stoi. Możliwe, że została skasowana. (info: rajkor, 28-08-2013)

Na stacji pozostała jedna tablica peronowa.

Przejazd kolejowy na ul. Dworcowej/Wronieckiej został zalany asfaltem, zabudowany chodnikami oraz pozbawiony oznakowania.

Bocznica do spichlerza najprawdopodobniej rozebrana. Bocznica do młyna rozebrana całkowicie lub częściowo w związku z przebudową młyna na budynek mieszkalny. W szopce stała lokomotywa Ls40-5231, obecnie nie ma pewności czy nadal tam stoi. Możliwe, że została skasowana. (info: rajkor, 28-08-2013)

Opis budynków: Lokomotywownia służy za magazyn materiałów budowlanych, nie nadaje się już do eksploatacji kolejowej(zamurowane wjazdy).Z budynku stacyjnego zdjęto zegar. Magazyn kolejowy jest zdewastowany. (info: Andrzej Nowaczyk, 2007-07-06)

Budynek dworca w dobrym stanie, oprócz mieszkań jest także siedzibą Centrum Wspomagania Demokracji Lokalnej(mieści m.in. Stowarzyszenie Regionalny Ośrodek Socjalno Edukacyjny i Centrum Integracji Społecznej. Tablica pamiątkowa na budynku dworca i napis z okazji setnej rocznicy linii kolejowej nadal w stanie dobrym.

Budynek lokomotywowni po przebudowie wnętrza (likwidacja torów wewnątrz i zamurowane drzwi)jest sklepem z art. wyposażenia mieszkań. Budynek magazynowy przy bud. dworca zdewastowany (częściowo wykorzystany). Oznaczeń peronów już nie ma. (info: Boleslaw Wojtyniak, 24-04-2009).
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, niezdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: adaptowany do innych celów
budynki obsługi taboru: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana
nastawnie, strażnice, posterunki: Pn (ex P) w budynku dworca zlikwidowana
Pn1 (ex Pz) od strony Międzychodu zlikwidowana
wieża wodna: Wieża wodna nadal istnieje. Stoi przy lokomotywowni. Lokomotywownia i wieża użytkowane są obecnie przez sklep (patrz zdjęcia w galerii). (info: Andrzej Wysocki, 2008-02-10)
Wieża wodna, dobudowana do lokomotywowni także w stanie dobrym, została przebudowana do celów magazynowych wspomnianego sklepu, w wieży wodnej nie ma już żadnych elementów wyposażenia (zbiornika, rur itp. Budynek magazynowy przy bud. dworca zdewastowany (częściowo wykorzystany). (info: Boleslaw Wojtyniak, 24-04-2009).
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: IBNR:7370
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  34,224 Rokietnica – Skwierzyna (363)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 irek (2024-04-23 14:54:29)
    Iskierka nadziei, w Pniewach wyborcy zmienili burmistrza, Jarosława P. wymieniono na Jarosława Sz. Co prawda z Jarkami to są problemy, ale w tym przypadku jest nadzieja na DOBRĄ ZMIANĘ! Może, może, może coś drgnie w temacie kolejowym?
  • #2 Błażej Kopka (2024-04-23 16:53:28)
    Nie sądzę, żeby burmistrz miał realny wpływ na takie sprawy. Województwo nie ma już ochoty finansować nowych projektów kolejowych (infrastrukturalnych) w najbliższych latach. Muszą teraz szparować na tabor przede wszystkim.
  • #3 (odp. na #2) irek (2024-04-24 15:55:01)
    Błażeju, dlatego piszę, iż to iskierka nadziei :) Gdyby obecny burmistrz był na tym stanowisku, kadencje wcześniej, to nie doszło by do dewastacji linii kolejowej w Pniewach. W tematach NIEdowładu, a wręcz rozpolitykowania, lokalnych kacyków w tematach komunikacja publiczna/zbiorowa, to chyba zapatrzyli się w klimaty lubuskie :)
  • #4 Błażej Kopka (2024-04-24 21:55:05)
    Wiesz @irku - ja nie do końca wiem, czy to tylko o Pniewy chodzi. Byłeś w Rokietnicy? Tam faktycznie zagospodarowanie niektórych działek chyba jednak może być dyskusyjne (do tej pory tak nie uważałem, ale nie jestem ekspertem). Sama stacja w Rokietnicy to akurat żaden problem i pic na wodę (każda stacja węzłowa/początkowa z programu Kolej+ w Wlkp. i tak będzie ryta do gołej ziemi, choć na KAŻDEJ z nich dopiero schnie farba po ostatniej modernizacji - wyjątkiem jest realizowany obecnie Gostyń z uwagi na inne założenia).
    Ale, jeśli czytasz inne moje wypowiedzi, to powinieneś wiedzieć, że ja akurat na obecnym etapie nie oskarżam władz samorządowych (województwa) o to, że blisko im do lubelskiego czy innego Olsztyna ;)
    Poznań po prostu już nie ma kasy i tyle. Trzeba się z tym pogodzić. Niestety, wydaliśmy najwięcej w skali kraju na remonty linii w ostatnich latach i zrobiliśmy najwięcej remontów (km) i nie ma skąd brać na kolejne modernizacje. Czy wydaliśmy tą kasę mądrze? No pewnie nie, ale z góry uprzedzę, przed gloryfikowaniem dolnośląskiego, który robiąc mniej i tak ma miano lidera kolejowego w kraju.
    Otóż dolnośląskie to region specyficzny w skali całego kraju - głównie z powodu lokalizacji geograficznej i politycznej oraz zaszłości historycznych. Generalnie myślę, że kolejowo dolnośląskiego nie da się porównać 1:1 z żadnym innym rejonem.
    Oczywiście, prawdą jest, że Dolny Śląsk wykorzystał swoje "5 minut" i przejął dużo linii od PKP, z których teraz korzysta jako czołowy w kraju wojewódzki właściciel/zarządca linii kolejowych... ale prawda jest taka, że niekoniecznie był pierwszy i niekoniecznie wydaje najwięcej na kolej i odnawia najwięcej... Pamiętajmy, że obecnie PKP już tak chętnie linii nie oddaje na własność (nawet ostatnie przekazania w dolnośląskim to już tylko zarząd na określony czas, a nie przekazanie na własność, jak wcześniej).
    Tylko jak porównać gęstość linii kolejowych w dolnośląskim, a takim podkarpackim, np? A do tego jak porównać województwa "tranzytowe" z dolnośląskim, gdzie z dwóch stron linie i tak kończą się granicą, albo nie tylko granicą, ale i górami? Gzie indziej w kraju mamy tuż obok siebie tyle fajnych "ogryzków" jak Świeradów, Szklarska, Karpacz, Kudowa, Lądek? Jak odnieść to chociażby do Wielkopolski? Na każdej z tych tras wystarczyło kilka km tras do bieda-remontu, wszystkie te miejscowości to obecnie mega atrakcje turystyczne (choć nie każda z nich była nią kiedyś) i sukces gotowy! A które linie w Wielkopolsce tak niewielkim nakładem prac moglibyśmy tak "oflagować"? No właśnie... Tym samym Wielkopolska dała się wrobić w drogie remonty "zwykłych" LK... My nie mamy takich fajnych "ogryzków" do dużych i atrakcyjnych miast jak dolnośląskie - nikt chyba takich nie ma. To specyficzny rejon...

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Pniewy Szamotulskie

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...