Pniewy Szamotulskie
Ostatnia zmiana: 2025-08-19
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Od stacji odchodzi bocznica do Młyna w Pniewach. W małej szopce na terenie młyna stoi lokomotywa prawdopodobnie SM15. (info: greg05[@]wp.pl, 2006-01-02) Na placu przy dworcu działał kiedyś skup złomu, jadąc pociągiem można było zauważyć składy En57 czekające na pocięcie. (info: Andrzej Nowaczyk, 2007-07-06) Opis infrastruktury: tory szlakowy i mijankowy do najedące się do eksploatacji. Pozostałe zdewastowane (częściowo rozebrane). (info: greg05[@]wp.pl, 2006-01-02) Przy peronach(nadal oznakowanych) można zauważyć pozostałości po wskaźnikach W4. Rozebrany jeden tor manewrowy,tor prowadzący do lokomotywowni ma ubytki. Sygnalizacja kształtowa nie nadaje się do użytku(zdewastowane naprężacze i liny). (info: Andrzej Nowaczyk, 2007-07-06) W obrębie stacji nie ma śladu po semaforach kształtowych (patrz m.in. zdj. p. A Nowaczyka z 5 lipca 2007 r., zostały zlikwidowane. Są natomiast ślady po dwóch żurawiach wodnych., pierwszym przy budynku dworca i drugim przeszło 100 m. na zachód w kierunku Międzychodu.Mimo zamknięcia stacji i braku ruchu kolejowego od 2002 r. na przejeździe kolejowym w ul. Dworcowej/Wronieckiej stoją nadal znaki, krzyże św. Andrzeja (patrz zdjęcie), (info: Boleslaw Wojtyniak, 24-04-2009) Na stacji pozostała jedna tablica peronowa. Przejazd kolejowy na ul. Dworcowej/Wronieckiej został zalany asfaltem, zabudowany chodnikami oraz pozbawiony oznakowania. Bocznica do spichlerza najprawdopodobniej rozebrana. Bocznica do młyna rozebrana całkowicie lub częściowo w związku z przebudową młyna na budynek mieszkalny. W szopce stała lokomotywa Ls40-5231, obecnie nie ma pewności czy nadal tam stoi. Możliwe, że została skasowana. (info: rajkor, 28-08-2013) Na stacji pozostała jedna tablica peronowa. Przejazd kolejowy na ul. Dworcowej/Wronieckiej został zalany asfaltem, zabudowany chodnikami oraz pozbawiony oznakowania. Bocznica do spichlerza najprawdopodobniej rozebrana. Bocznica do młyna rozebrana całkowicie lub częściowo w związku z przebudową młyna na budynek mieszkalny. W szopce stała lokomotywa Ls40-5231, obecnie nie ma pewności czy nadal tam stoi. Możliwe, że została skasowana. (info: rajkor, 28-08-2013) Opis budynków: Lokomotywownia służy za magazyn materiałów budowlanych, nie nadaje się już do eksploatacji kolejowej(zamurowane wjazdy).Z budynku stacyjnego zdjęto zegar. Magazyn kolejowy jest zdewastowany. (info: Andrzej Nowaczyk, 2007-07-06) Budynek dworca w dobrym stanie, oprócz mieszkań jest także siedzibą Centrum Wspomagania Demokracji Lokalnej(mieści m.in. Stowarzyszenie Regionalny Ośrodek Socjalno Edukacyjny i Centrum Integracji Społecznej. Tablica pamiątkowa na budynku dworca i napis z okazji setnej rocznicy linii kolejowej nadal w stanie dobrym. Budynek lokomotywowni po przebudowie wnętrza (likwidacja torów wewnątrz i zamurowane drzwi)jest sklepem z art. wyposażenia mieszkań. Budynek magazynowy przy bud. dworca zdewastowany (częściowo wykorzystany). Oznaczeń peronów już nie ma. (info: Boleslaw Wojtyniak, 24-04-2009). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | wielkopolskie | |
dodatkowe tory: | są, niezdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | adaptowany do innych celów | |
budynki obsługi taboru: | zmienione przeznaczenie | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | kształtowe zlikwidowane | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Pn (ex P) w budynku dworca zlikwidowana Pn1 (ex Pz) od strony Międzychodu zlikwidowana |
|
wieża wodna: |
Wieża wodna nadal istnieje. Stoi przy lokomotywowni. Lokomotywownia i wieża użytkowane są obecnie przez sklep (patrz zdjęcia w galerii). (info: Andrzej Wysocki, 2008-02-10) Wieża wodna, dobudowana do lokomotywowni także w stanie dobrym, została przebudowana do celów magazynowych wspomnianego sklepu, w wieży wodnej nie ma już żadnych elementów wyposażenia (zbiornika, rur itp. Budynek magazynowy przy bud. dworca zdewastowany (częściowo wykorzystany). (info: Boleslaw Wojtyniak, 24-04-2009). |
|
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3 |
|
kody: | IBNR:7370 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
34,224 | Rokietnica – Skwierzyna (363) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
irek
(2024-04-23 14:54:29)
Iskierka nadziei, w Pniewach wyborcy zmienili burmistrza, Jarosława P. wymieniono na Jarosława Sz. Co prawda z Jarkami to są problemy, ale w tym przypadku jest nadzieja na DOBRĄ ZMIANĘ! Może, może, może coś drgnie w temacie kolejowym?
-
#2
Błażej Kopka
(2024-04-23 16:53:28)
Nie sądzę, żeby burmistrz miał realny wpływ na takie sprawy. Województwo nie ma już ochoty finansować nowych projektów kolejowych (infrastrukturalnych) w najbliższych latach. Muszą teraz szparować na tabor przede wszystkim.
-
#3
(odp. na #2)
irek
(2024-04-24 15:55:01)
Błażeju, dlatego piszę, iż to iskierka nadziei :) Gdyby obecny burmistrz był na tym stanowisku, kadencje wcześniej, to nie doszło by do dewastacji linii kolejowej w Pniewach. W tematach NIEdowładu, a wręcz rozpolitykowania, lokalnych kacyków w tematach komunikacja publiczna/zbiorowa, to chyba zapatrzyli się w klimaty lubuskie :)
-
#4
Błażej Kopka
(2024-04-24 21:55:05)
Wiesz @irku - ja nie do końca wiem, czy to tylko o Pniewy chodzi. Byłeś w Rokietnicy? Tam faktycznie zagospodarowanie niektórych działek chyba jednak może być dyskusyjne (do tej pory tak nie uważałem, ale nie jestem ekspertem). Sama stacja w Rokietnicy to akurat żaden problem i pic na wodę (każda stacja węzłowa/początkowa z programu Kolej+ w Wlkp. i tak będzie ryta do gołej ziemi, choć na KAŻDEJ z nich dopiero schnie farba po ostatniej modernizacji - wyjątkiem jest realizowany obecnie Gostyń z uwagi na inne założenia).
Ale, jeśli czytasz inne moje wypowiedzi, to powinieneś wiedzieć, że ja akurat na obecnym etapie nie oskarżam władz samorządowych (województwa) o to, że blisko im do lubelskiego czy innego Olsztyna ;)
Poznań po prostu już nie ma kasy i tyle. Trzeba się z tym pogodzić. Niestety, wydaliśmy najwięcej w skali kraju na remonty linii w ostatnich latach i zrobiliśmy najwięcej remontów (km) i nie ma skąd brać na kolejne modernizacje. Czy wydaliśmy tą kasę mądrze? No pewnie nie, ale z góry uprzedzę, przed gloryfikowaniem dolnośląskiego, który robiąc mniej i tak ma miano lidera kolejowego w kraju.
Otóż dolnośląskie to region specyficzny w skali całego kraju - głównie z powodu lokalizacji geograficznej i politycznej oraz zaszłości historycznych. Generalnie myślę, że kolejowo dolnośląskiego nie da się porównać 1:1 z żadnym innym rejonem.
Oczywiście, prawdą jest, że Dolny Śląsk wykorzystał swoje "5 minut" i przejął dużo linii od PKP, z których teraz korzysta jako czołowy w kraju wojewódzki właściciel/zarządca linii kolejowych... ale prawda jest taka, że niekoniecznie był pierwszy i niekoniecznie wydaje najwięcej na kolej i odnawia najwięcej... Pamiętajmy, że obecnie PKP już tak chętnie linii nie oddaje na własność (nawet ostatnie przekazania w dolnośląskim to już tylko zarząd na określony czas, a nie przekazanie na własność, jak wcześniej).
Tylko jak porównać gęstość linii kolejowych w dolnośląskim, a takim podkarpackim, np? A do tego jak porównać województwa "tranzytowe" z dolnośląskim, gdzie z dwóch stron linie i tak kończą się granicą, albo nie tylko granicą, ale i górami? Gzie indziej w kraju mamy tuż obok siebie tyle fajnych "ogryzków" jak Świeradów, Szklarska, Karpacz, Kudowa, Lądek? Jak odnieść to chociażby do Wielkopolski? Na każdej z tych tras wystarczyło kilka km tras do bieda-remontu, wszystkie te miejscowości to obecnie mega atrakcje turystyczne (choć nie każda z nich była nią kiedyś) i sukces gotowy! A które linie w Wielkopolsce tak niewielkim nakładem prac moglibyśmy tak "oflagować"? No właśnie... Tym samym Wielkopolska dała się wrobić w drogie remonty "zwykłych" LK... My nie mamy takich fajnych "ogryzków" do dużych i atrakcyjnych miast jak dolnośląskie - nikt chyba takich nie ma. To specyficzny rejon...
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Pniewy Szamotulskie