Międzychód
Ostatnia zmiana: 2025-05-08
Opis ogólny |
---|
Garść archiwalnych zdjęć ze stacją: http://posenpoznan.com/birnbaum-miedzychod.htm symulacja stacji w programie BAHN wg SRJP z 1985 na stronie http://www.greg05.wtvk.pl/bahn, zapraszam! -greg05[@]wp.pl- 2. stacja czynna dzięki ruchowi towarowemu do Sierakowa (huta szkła), Zatomia St. (tartak) oraz Łowynia (zakłady meblowe). (info: greg05[@]wp.pl, 2006-01-22) W okresie międzywojennym ostatnia stacja po stronie polskiej. Z informacji dodatkowych przy stacji Międzychód wynikało, że za „wieżę wodną” służył zakopany w górce nad stacją zbiornik. Faktycznie, zbiornik a raczej pozostałości (z betonowych kręgów) znajduje się na stromej skarpie pomiędzy torami stacyjnymi a drogą do Gorzycka, przykryty pokrywą do transportu kabli, obok stoi szafka ze śladami zasilania elektrycznego. Poniżej są widoczne fragmenty schodów drewnianych od torów do zbiornika. Oczywiście zbiornik jest nieczynny, a przy wejściu do budynku dworca od strony torów widoczna jest podstawa jednego z trzech żurawi wodnych, które były zasilane z „wieży wodnej”. (info: Bolesław Wojtyniak, 12-10-2009) Stacja w Międzychodzie zamknięta wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2013/2014. Semafory kształtowe unieważnione. Tylko ruch turystyczny. Pozostały ruch został zawieszony. (info: Piotr Geremek, 13-02-2014) Opis infrastruktury: zdemontowana zwrotnica na przedłużeniu toru nr 2 we wsch. cz. stacji - prawdopobnie w wyniku awarii kilka lat temu.(atualny układ torowiska - tylko przejazd z toru 6 w kier. wyjazdów na szamotuły, poznań i zbąszyń, nie ma możliwości zjazdu z toru nr 2 oraz wjazdu na tory powyżej lokomotywowni). 2.zwrotnice pomiędzy torem 3 a 5 zlikwidowane w okresie krótko po 1945 r. 3. zdemonowtany tor postojowy (dla lokomotyw i parowozów?) w zach. części stacji (zwrotnica nr 35?). 4. Nieczynne nastawnie Mi1 i Mi2. 5. Zdemontowana obrotnica ręczna za nieczynną 2-stanowiskową parowozownią. (info: greg05[@]wp.pl, 2006-01-22) W Kwietniu jeden z torów prowadzących do lokomotywowni został odchwaszczony i nosił ślady użytkowania, w środku znajdowała się drezyna prawdopodobnie WM10(Kwiecień 2007).Tarcze ostrzegawcze od strony Szamotuł, Rokietnicy i Zbąszynia są nieużywane. Za wieżę wodną służył zakopany w górcę nad stacją zbiornik, teraz jest nieczynny i niezabezpieczony. (info: Andrzej Nowaczyk, 2007-07-06) Nastawnie Mi1 oraz Mi2 są czynne. (info: Mikołaj Kobryński, 29-06-2011) Opis budynków: 1.Budynek stacyjny: piętro - zamieszkałe, parter (od strony miasta) - bar, od strony peronów - używany zgodnie z przeznaczenie (wyprawianie towarów do sierakowa i łowynia. 2.Noclegownia dla drużyn kolejarskich zamieszkałe. (info: greg05[@]wp.pl, 2006-01-22) Magazyn został wynajęty i wyremontowany. (info: Andrzej Nowaczyk, 2007-07-06) Budynek stacyjny tak jak w informacji, zamiast baru jest dyskoteka. Magazyn jest czynny. Do lokomotywowni obecnie brak dojazdu. (info: Bolesław Wojtyniak, 12-10-2009). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | wielkopolskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | zamknięty w stanie dobrym | |
budynki obsługi taboru: | nieużywana zdewastowana | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | kształtowe nieczynne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: zlikwidowane (zasypane) Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Mi w budynku dworca nieczynna Mi1 od strony Sierakowa/Kwilcza/Łowynia nieczynna Mi2 od strony Wierzbna nieczynna |
|
wieża wodna: |
Wieża wodna jest na górze po południowej stronie stacji. Składa się z samego grzybka, nóżki nie trzeba, bo i tak jest wysoko. (info: Tomasz Gieżyński, 2005-07-04) Ta powyżej opisana wieża wodna, a w zasadzie terenenowy zbiornik wodny pełniący funkcję wieży wodnej, obecnie jest nieużywany i pozostał jako wystający z ziemi krąg przypominający betonową studnię. Pierwsza wieża wodna powstała ok. 40 m na wschód od budynku dworca. Szybko, bo ok.1914r., dobudowano od wschodu klatkę schodową i budynek przekształcono na obiekt mieszkalny. Funkcję tę pełni do dziś; stan zewnętrzny - dobry, wewnętrzny - nierozpoznany. (info Przemysław Warczyński, 2022-01-10) |
|
perony: |
Perony: 3 Krawędzie peronowe: 5 |
|
kody: | IBNR:7284 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
63,223 | Rokietnica – Skwierzyna (363) | ||
56,047 | Szamotuły – Międzychód (368) | ||
0,000 | Międzychód – Zbąszyń (373) | ||
Międzychód – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#33
Rafał
(2024-03-24 09:50:33)
Mam pytanie, panowie. Pytanie, które już miałem w latach 90., jak korzystałem z linii do Poznania. Co znaczy ten napis na bilecie: "Międzychód - Poznań, przez Pólko" - to zrozumiałe, ale Ośno lubuskie? albo Pszczew? To nie po drodze... Nigdy nie rozumiałem treści tego biletu. Może ktoś to wyjaśni po latach? A druga sprawa, pamiętam jak byłem dzieciakiem, może to był początek lat 80., może nawet końcówka 70. na linii do Poznania był wypadek. Spadła lokomotywa z nasypu w rejonie Wiktorowa, ze składem towarowym, chyba tuż za przejazdem kolejowym na Dzięcielinie. Kojarzy ktoś tą sytuację?
-
#34
ROPA Poznań
(2024-03-26 08:53:16)
Wg mojej wiedzy, na stacjach, a czym mniejsza, tym mieli mniej matryc z nazwami stacji, łączono zatem nazwy, a do tego często przekreślano tę, która nie była potrzebna, a cena biletu, wg taryfy na biurku biletera.
-
#35
Ernest Fichtner
(2024-08-07 10:26:04)
Witam serdecznie, przesłałem zdjęcie z 1955 roku, na którym jest mój dziadek, zastanawia mnie jednak fakt, iż na zdjęciu jest napis Międzychód - Wschód. Proszę o więcej informacji odnośnie tej stacji, której nie widzę na żadnej mapie.
-
#36
Błażej Kopka
(2024-08-08 06:17:52)
A gdzie to zdjęcie można zobaczyć?
-
#37
(odp. na #35)
Michał Kłosowski
(2024-08-08 16:52:43)
A może jako Międzychód Wschód określano kiedyś Międzychód Letnisko? To jedyne, co mi przychodzi na myśl.
-
#38
Błażej Kopka
(2024-08-08 19:42:06)
Faktycznie nazewnictwo "Birnbaum Ost" można spotkać w literaturze. Dziwne, że nasza Baza tego nie odnotowała.
-
#39
(odp. na #37)
Przemysław Warczyński
(2024-08-08 19:59:53)
Tak jest w historii "Międzychód Letnisko":
1907-10-01 Birnbaum Ost
1920-01-17 Międzychód Wschód
1934 Międzychód Letnisko
1939-09-04 Birbaum Ost
1945-01-17 Międzychód Wschód
1946-07-14 Międzychód Letnisko -
#40
Błażej Kopka
(2024-08-08 20:11:48)
A nie - przepraszam - uwzględnia!
-
#41
Błażej Kopka
(2025-05-13 14:54:47)
PKP PLK wraz z firmą BBF oraz Starosta Międzychodzki i Burmistrz Międzychodu zapraszają na spotkanie informacyjne w sprawie odbudowy linii. Spotkanie odbędzie się 26 maja o godzinie 16 w sali sesyjnej (II piętro, budynek B). Po spotkaniu na specjalnie uruchomiony adres lk368@plk-sa.pl będzie można wysyłać uwagi dotyczące inwestycji.
-
#42
@lucariorscs
(2025-06-15 21:19:35)
Budynek 1 jest zamieszkały, nie zaleca się wchodzenia na teren budynku. Z tyłu jest stary hangar, nie zaleca się wchodzenia, najprawdopodobniej były przeprowadzane naprawy pociągów. Do tylnego budynku dozwolonego do eksploracji nie zaleca się też wchodzić, gdyż można spotkać alkoholików nie zaleca się też wchodzenia do miejsca, które jest niedaleko hangar pod ziemią. Możliwe niedługie zawalenie. Nie zaleca się wchodzenia na wieżę też z torów kolejowych, gdyż jest w stanie krytycznym.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Międzychód