Skwierzyna
Ostatnia zmiana: 2020-10-12
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | lubuskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
lokomotywownia: | 2008-02-15: Dwustanowiskowa lokomotywownia przy głowicy południowej, obecnie oba wjazdy zamurowane. (info: Przemysław Biały). | |
zadaszenie peronów: | 2019-06-01: mała wiata | |
semafory: | kształtowe - zlikwidowane [w końcu grudnia 2019] zostały przeniesione i zachowane w Parku Kolei Szprotawskiej w Zielonej Górze, jako obiekty zabytkowe, obecnie- świetlne | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa: | 2019-06-01: czynna; do weryfikacji | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | 2011-01: Pozostałości wieży wodnej znajdują się ok. 100 m na północny - zachód od budynku dworca (w kier. Gorzowa) po przeciwnej stronie torów (od strony ul. Żeromskiego), obok fragmentów fundamentu są widoczne pozostałości budynku od strony dworca (widocznego na starej pocztówce). (info: Bolesław Wojtyniak). | |
perony: |
Perony: 3 Krawędzie peronowe: 5 |
|
kody: |
HAFAS:5103432 IBNR:519 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
50,985 | Stare Bielice – Skwierzyna | ||
92,635 | Rokietnica – Skwierzyna (363) | ||
48,397 | Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski (367) | ||
Skwierzyna – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Skwierzyna Gaj (woj. lubuskie) | 3,06 km |
Popowo Skwierzyńskie (woj. lubuskie) | 6,33 km |
Rakowo (woj. lubuskie) | 6,94 km |
Murzynowo (woj. lubuskie) | 7,70 km |
Chełmsko (woj. lubuskie) | 7,74 km |
Trzebiszewo (woj. lubuskie) | 11,17 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
-
#1
ACdVL (Andrzej)
(2020-12-15 14:18:54)
https://www.google.p…
Czy ktoś się orientuje, co to była za bocznica? Ja obstawiam, że do elewatora, ale nie jestem w 100% pewny, toteż mam nadzieję, że zostanę oświecony.
PS: Druga sprawa jest taka - ślad w terenie wyraźnie wskazuje na niegdysiejszą obecność bocznicy do elewatora(?). Zastanawia mnie więc też brak zdjęć do tejże bocznicy.
Drugi obraz sytuacji: https://www.google.p… -
#2
(odp. na #1)
Stanisław Pikul
(2020-12-15 18:31:48)
Wspomniana bocznica prowadziła do dawnego portu w Skwierzynie - elewator zbożowy był zapewne jednym z obiektów które obsługiwała. W pobliżu mieścił się też ówcześnie duży tartak. Z map wynika że była tam trójtorowa stacja. Trudno mi powiedzieć, kiedy zaprzestano użytkowania bocznicy. Podobny port w Międzychodzie funkcjonował do 1951 roku.
-
#3
(odp. na #2)
ACdVL (Andrzej)
(2020-12-16 14:55:28)
Również m.in. oławski port posiadał bocznicę. Bocznica do portu w Oławie była częścią tzw. kolejki portowej, której fotki Wasiu zamieścił na OBK. Pamiętam ją w ruchu, dlatego później niedowierzałem, gdy zabrano się za jej wycinkę. Wcześniej padła bocznica do Ergu/Ergisu. Wiele jest zresztą takich miejsc, które po latach przerzuciły się na transport drogowy, niekoniecznie z własnej woli, ale o tym długo by mówić. Tak czy inaczej - dziękuję ci za słowa objaśnienia. Nie ukrywam, że takie widoki wywołują we mnie gniew, są najlepszym świadectwem wyrugowania kolei z wielu miejsc i zastąpienia jej transportem drogowym.
-
#4
(odp. na #3)
Stanisław Pikul
(2020-12-16 18:08:20)
Ze strony poświęconej historii portu międzychodzkiego: W latach 20-tych i 30-tych ubiegłego wieku był jednym z największych portów dolnej Warty. Dla porównania podajemy średni dobowy tonaż wyładunku i załadunku towarów, trzech największych portów w tej części rzeki:
Poznań - wyładunek 6 ton - załadunek 22 tony
Międzychód - wyładunek 2 tony - załadunek 8,5 tony
Skwierzyna - wyładunek - 1,2 tony - załadunek 4,4 tony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Skwierzyna