OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Skwierzyna

Ostatnia zmiana: 2020-10-12

Dane tabelaryczne
Województwo: lubuskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: 2008-02-15: Dwustanowiskowa lokomotywownia przy głowicy południowej, obecnie oba wjazdy zamurowane. (info: Przemysław Biały).
zadaszenie peronów: 2019-06-01: mała wiata
semafory: kształtowe - zlikwidowane [w końcu grudnia 2019] zostały przeniesione i zachowane w Parku Kolei Szprotawskiej w Zielonej Górze, jako obiekty zabytkowe, obecnie- świetlne
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa: 2019-06-01: czynna; do weryfikacji
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: 2011-01: Pozostałości wieży wodnej znajdują się ok. 100 m na północny - zachód od budynku dworca (w kier. Gorzowa) po przeciwnej stronie torów (od strony ul. Żeromskiego), obok fragmentów fundamentu są widoczne pozostałości budynku od strony dworca (widocznego na starej pocztówce). (info: Bolesław Wojtyniak).
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
kody: HAFAS:5103432
IBNR:519
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  50,985 Stare Bielice – Skwierzyna  
  92,635 Rokietnica – Skwierzyna (363)  
  48,397 Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski (367)  
  Skwierzyna – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Skwierzyna Gaj (woj. lubuskie) 3,06 km
Popowo Skwierzyńskie (woj. lubuskie) 6,33 km
Rakowo (woj. lubuskie) 6,94 km
Murzynowo (woj. lubuskie) 7,70 km
Chełmsko (woj. lubuskie) 7,74 km
Trzebiszewo (woj. lubuskie) 11,17 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 ACdVL (Andrzej) (2020-12-15 14:18:54)
    https://www.google.p…

    Czy ktoś się orientuje, co to była za bocznica? Ja obstawiam, że do elewatora, ale nie jestem w 100% pewny, toteż mam nadzieję, że zostanę oświecony.

    PS: Druga sprawa jest taka - ślad w terenie wyraźnie wskazuje na niegdysiejszą obecność bocznicy do elewatora(?). Zastanawia mnie więc też brak zdjęć do tejże bocznicy.

    Drugi obraz sytuacji: https://www.google.p…
  • #2 (odp. na #1) Stanisław Pikul (2020-12-15 18:31:48)
    Wspomniana bocznica prowadziła do dawnego portu w Skwierzynie - elewator zbożowy był zapewne jednym z obiektów które obsługiwała. W pobliżu mieścił się też ówcześnie duży tartak. Z map wynika że była tam trójtorowa stacja. Trudno mi powiedzieć, kiedy zaprzestano użytkowania bocznicy. Podobny port w Międzychodzie funkcjonował do 1951 roku.
  • #3 (odp. na #2) ACdVL (Andrzej) (2020-12-16 14:55:28)
    Również m.in. oławski port posiadał bocznicę. Bocznica do portu w Oławie była częścią tzw. kolejki portowej, której fotki Wasiu zamieścił na OBK. Pamiętam ją w ruchu, dlatego później niedowierzałem, gdy zabrano się za jej wycinkę. Wcześniej padła bocznica do Ergu/Ergisu. Wiele jest zresztą takich miejsc, które po latach przerzuciły się na transport drogowy, niekoniecznie z własnej woli, ale o tym długo by mówić. Tak czy inaczej - dziękuję ci za słowa objaśnienia. Nie ukrywam, że takie widoki wywołują we mnie gniew, są najlepszym świadectwem wyrugowania kolei z wielu miejsc i zastąpienia jej transportem drogowym.
  • #4 (odp. na #3) Stanisław Pikul (2020-12-16 18:08:20)
    Ze strony poświęconej historii portu międzychodzkiego: W latach 20-tych i 30-tych ubiegłego wieku był jednym z największych portów dolnej Warty. Dla porównania podajemy średni dobowy tonaż wyładunku i załadunku towarów, trzech największych portów w tej części rzeki:
    Poznań - wyładunek 6 ton - załadunek 22 tony
    Międzychód - wyładunek 2 tony - załadunek 8,5 tony
    Skwierzyna - wyładunek - 1,2 tony - załadunek 4,4 tony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Skwierzyna

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...