OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Skwierzyna

Ostatnia zmiana: 2025-08-28

Opis ogólny
Stacja wyposażona jest w urządzenia mechaniczne scentralizowane sterowania ruchem i sygnalizację świetlną.
Dane tabelaryczne
Województwo: lubuskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: 2008-02-15: Dwustanowiskowa lokomotywownia przy głowicy południowej, obecnie oba wjazdy zamurowane. (info: Przemysław Biały).
zadaszenie peronów: 2019-06-01: mała wiata
semafory: kształtowe - zlikwidowane [w końcu grudnia 2019] zostały przeniesione i zachowane w Parku Kolei Szprotawskiej w Zielonej Górze, jako obiekty zabytkowe, obecnie- świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: 2019-06-01: czynna; do weryfikacji
nastawnie, strażnice, posterunki: Sk w budynku dworca
Sk1 od strony Międzyrzecza/Wierzbna
wieża wodna: 2011-01: Pozostałości wieży wodnej znajdują się ok. 100 m na północny - zachód od budynku dworca (w kier. Gorzowa) po przeciwnej stronie torów (od strony ul. Żeromskiego), obok fragmentów fundamentu są widoczne pozostałości budynku od strony dworca (widocznego na starej pocztówce). (info: Bolesław Wojtyniak).
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
kody: HAFAS:5103432
IBNR:519
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  50,985 Stare Bielice – Skwierzyna  
  92,635 Rokietnica – Skwierzyna (363)  
  48,397 Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski (367)  
  Skwierzyna – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 ACdVL (Andrzej) (2020-12-15 14:18:54)
    https://www.google.p…

    Czy ktoś się orientuje, co to była za bocznica? Ja obstawiam, że do elewatora, ale nie jestem w 100% pewny, toteż mam nadzieję, że zostanę oświecony.

    PS: Druga sprawa jest taka - ślad w terenie wyraźnie wskazuje na niegdysiejszą obecność bocznicy do elewatora(?). Zastanawia mnie więc też brak zdjęć do tejże bocznicy.

    Drugi obraz sytuacji: https://www.google.p…
  • #2 (odp. na #1) Stanisław Pikul (2020-12-15 18:31:48)
    Wspomniana bocznica prowadziła do dawnego portu w Skwierzynie - elewator zbożowy był zapewne jednym z obiektów które obsługiwała. W pobliżu mieścił się też ówcześnie duży tartak. Z map wynika że była tam trójtorowa stacja. Trudno mi powiedzieć, kiedy zaprzestano użytkowania bocznicy. Podobny port w Międzychodzie funkcjonował do 1951 roku.
  • #3 (odp. na #2) ACdVL (Andrzej) (2020-12-16 14:55:28)
    Również m.in. oławski port posiadał bocznicę. Bocznica do portu w Oławie była częścią tzw. kolejki portowej, której fotki Wasiu zamieścił na OBK. Pamiętam ją w ruchu, dlatego później niedowierzałem, gdy zabrano się za jej wycinkę. Wcześniej padła bocznica do Ergu/Ergisu. Wiele jest zresztą takich miejsc, które po latach przerzuciły się na transport drogowy, niekoniecznie z własnej woli, ale o tym długo by mówić. Tak czy inaczej - dziękuję ci za słowa objaśnienia. Nie ukrywam, że takie widoki wywołują we mnie gniew, są najlepszym świadectwem wyrugowania kolei z wielu miejsc i zastąpienia jej transportem drogowym.
  • #4 (odp. na #3) Stanisław Pikul (2020-12-16 18:08:20)
    Ze strony poświęconej historii portu międzychodzkiego: W latach 20-tych i 30-tych ubiegłego wieku był jednym z największych portów dolnej Warty. Dla porównania podajemy średni dobowy tonaż wyładunku i załadunku towarów, trzech największych portów w tej części rzeki:
    Poznań - wyładunek 6 ton - załadunek 22 tony
    Międzychód - wyładunek 2 tony - załadunek 8,5 tony
    Skwierzyna - wyładunek - 1,2 tony - załadunek 4,4 tony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Skwierzyna

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...