OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Świdnica Zarzecze

Ostatnia zmiana: 2018-05-11

Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: nie ma i nie było
budynki: zamknięty zdewastowany
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne i/lub kształtowe zlikwidowane
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: nie ma i nie było
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  55,994 Wrocław Główny – Jedlina Zdrój (285)  
  Świdnica – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Pszenno Cukrownia (woj. dolnośląskie) 1,15 km
Pszenno (woj. dolnośląskie) 1,29 km
Świdnica Przedmieście (woj. dolnośląskie) 2,38 km
Świdnica Miasto (woj. dolnośląskie) 4,73 km
Świdnica Kraszowice (woj. dolnośląskie) 4,87 km
Ciepłowia Zawiszów (woj. dolnośląskie) 5,01 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

  • #1 k4be (2018-05-06 13:49:34)
    Bocznice do ciepłowni rozebrano w okolicach 2015, prawdopodobnie głównie ze względu na zły stan techniczny przejazdu przez ul. Przemysłową (3 lub 4 tory). Pozostały tylko odcięte od świata i niezdatne do użytku fragmenty torów prowadzących na teren ŚFUP. Wszystkie budynki ciepłowni (działającej do roku 2012) przestały istnieć w 2017.
    W tej okolicy przejezdna jest tylko jedna bocznica szlakowa, prowadząca do hurtowni "Osadkowski" i silosów zbożowych.
  • #2 (odp. na #1) wasiukibic (2018-05-06 22:03:42)
    Tak się składa, że jestem świeżo po wizycie w Świdnicy i chciałbym wyjaśnić pewne sprawy.
    1. Tor do elewatorów Osadkowskiego wg mnie odgałęzia się od wschodniej głowicy stacji Świdnica Przedmieście, w pobliżu wiaduktu nad ul. Kopernika, nie jest więc sensu stricte bocznicą szlakową, bo stacja jest wciąż teoretycznie czynna. W dodatku nie jest to jedyna czynna bocznica w okolicy, bo przecież swoje tory intensywnie wykorzystuje Fabryka Wagonów Świdnica - Greenbrier, również połączona ze stacją Przedmieście przy pomocy toru wyciągowego. Pytanie tylko, czy do elewatorów jeszcze coś jeździ - podobno czasem pojawiają się beczki z paliwem i części do maszyn rolniczych.
    2. Ciepłownia Zarzecze służyła tylko celom grzewczym dla osiedla o tej samej nazwie czy był to podmiot związany z ŚFUPem? Poza tym, na moje oko na Bazie jest wrysowany sam posterunek bocznicowy znajdujący się w pobliżu betoniarni, pomiędzy stacją Przedmieście a Pszennem, a nie sama bocznica do zakładów pt. ciepłownia, odlewnia i ŚFUP.
    Fajno by było jakbyś mógł to doprecyzować, bo jak tylko Naczelny pouzupełnia obiekty to chciałbym pododawać foty z właściwymi opisami.
  • #3 (odp. na #2) do re mi (2018-05-07 12:17:40)
    Z tego, co pamiętam, to Wagony, ŚFUP i ciepłownia były oddzielnymi bocznicami. Podobnie sprawa miała się z Magnezytami. Do elewatorów chyba (pewności nie mam) były oddzielone tory prowadzące do bocznicy ŚFUP-u. Co do czynnych bocznic, to zostały juz tylko te do elewatorów i Wagonów. Po pozostałych są albo starotorza, albo kawałki torów.
  • #4 (odp. na #3) wasiukibic (2018-05-07 19:17:32)
    Magnezyt odchodzi od stacji przy dawnej nastawni ŚP1 i obecnie leży już tylko odcinek toru na początku bocznicy i wtopiony w brukowany plac fabryczny. ŚFUP, ciepłownia i odlewnia wychodziły na pewno wspólnym torem z posterunku Ciepłownia Zarzecze i zaczynało się to dzielić na odnogi przed przejazdem kolejowym prze ul. Stalową (?) - tam pozostały jeszcze w nawierzchni ślady dwóch torowisk. Ciekawy natomiast jest układ za przejazdem przez ul. Kliczkowską do Odlewni, gdzie od toru głównego odgałęzia się na teren zakładu aż pięć bocznic. Elewatory to oddzielna historia, wychodząca bezpośrednio z wschodniej głowicy Przedmieścia. Wagony natomiast są spięte z torem wyciągowym, biegnącym równolegle do szlakowego, na wschód od stacji, kończącym się kozłem oporowym mniej więcej na wysokości dawnego posterunku Ciepłownia Zarzecze. W dalszym ciągu jednak pozostaje pytanie, czy ŚFUP i odlewnia były kiedyś jednym przedsiębiorstwem, bo już dostałem cynk, że Ciepłownia Zarzecze produkowała m.in. na potrzeby ŚFUP ale organizacyjnie należała do WPEC Wałbrzych, a następnie do MZEC Świdnica.
  • #5 (odp. na #4) do re mi (2018-05-07 20:53:44)
    hmmm... może zrobię tak: mam gdzieś plan miasta z początku lat 90 chyba, jak jeszcze cale to towarzystwo działało prężnie. Zeskanuję odpowiedni fragment i sytuacja chyba się poniekąd wyjaśni. Zasięgnę również języka co do odlewni i ŚFUP-u, ktoś ze znajomych powinien pamiętać jak to się tam odbywało ;)
  • #6 (odp. na #5) wasiukibic (2018-05-07 22:47:01)
    Możesz od razu zapytać, czy po rozparcelowaniu ŚFUP-u, obecny na jego wschodnich rubieżach skład produktów hutniczych przyjmował coś koleją oraz czy sam ŚFUP eksploatował kolej wąskotorową, bo do jednej z bram prowadzi jak byk wąski tor. Ludzie czasem potrafią przechowywać w bani kopalnię cennej wiedzy, sęk w tym, żeby się nią podzielili z potomnymi, a nie zabierali ze sobą do grobu :)
    Na mapie z Geoportalu (1:10000) wyraźnie widać, że ŚFUP, odlewnia i ciepłownia łączyły się ze światem zewnętrznym wspólnym torem na posterunku Zarzecze.
  • #7 (odp. na #6) do re mi (2018-05-08 09:04:14)
    Więc tak (źródło w domu, więc nie muszę daleko chodzić ;)): ŚFUP (odlewnia, oczyszczalnia odlewów, hartownia i kuźnia) to był jeden wielki zakład. Ciepłownia była oddzielnym bytem (dla osiedla Zarzecze), jednak rzeczywiście coś tam dla ŚFUP-U robiła. Tor wąski nie był wykorzystany od momentu przejęcia fabryki po wojnie, ale go utrzymywali (po co, nie wiem). Tak jak wasiu wspomniał, tory bocznicowe odchodziły od post. Ciepłownia Zarzecze, co nawet teraz bywa mylące dla większości świdniczan.

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Świdnica Zarzecze

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...