OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Welczów BZMO

Ostatnia zmiana: 2020-04-15

Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…):
nastawnie, strażnice, posterunki:
perony:
kody:
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  48,800 Jelenia Góra – Żagań (283)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Sławek (2022-04-26 22:49:34)
    Po latach nieśmiało proponuję zmienić nazwę Welczów na Zelczów, gdyż taka była nazwa zakładu. Nazwa Welczów jest to typowy powielany bez sensu błąd w sieci, kompletnie nic nie znaczący.
  • #2 Paweł Skup (2022-04-27 09:14:29)
    A ja się zapytuję, dlaczego mamy dwa różne punkty: Zelczów (nie żaden "Welczów", jak słusznie zauważył przedmówca) oraz Gościszów Dolny. Do tego oba może w tarczy, ale z dużym rozrzutem, bowiem właściwy punkt znajduje się gdzieś po środku, właśnie na wysokości dawnej cegielni, a obecnej fabryki mat. ogniotrwałych. Na mapach (GUGiK 10k, 25k) widać tam jeszcze około kilometra torów wąskich prowadzących prostopadle od linii normalnotorowej przez fabrykę do wyrobisk (a raczej vice versa:).
    Toponimu Zelczów, a właściwie Żelczów, próżno szukać na współczesnych mapach. Jest to dawna, hipotetyczna polska nazwa Gościszowa, więc właściwie należałoby ja ująć w cudzysłów. Tak nazwano zakład wybudowany na bazie zakładu (Tonwaren und Schamotten Fabrik) istniejącego przed II wś. w przysiółku Heinrichsgrund (obecnie: Kolonia Gościszów). Wszystko przez to, że tymczasowo Gościszów w 1945 roku nazywano nieoficjalnie Zelczów, co w wyniku prac stosownej komisji uległo zmianie, a nazwa fabryki została.
    No, chyba, że istnieją jakieś materiały, które przeczą mojej krytyce.
  • #3 subsens (2022-04-27 09:39:38)
    To może byś się zalogował? Żaden autorski projekt na tym nie straci.
  • #4 Sławek (2022-04-27 13:34:26)
    Trzeba jeszcze mieć czas na logowanie. Tam właściwie są trzy punkty na raz. Rozjazd nr 1 zakładów Zelczów, miejsce po przystanku Gościszów Dolny i rozjazd nr 2 zakładów Zelczów. Była to bowiem bocznica przelotowa, jak np. Szyb Henryk kopalni Przyjaźń Narodów lub cegielnia w Barwicach.
  • #5 wasiukibic (2022-04-27 22:43:16)
    # Irku, przykro mi, ale w tej formie komentarz nie przejdzie. Prosiłbym, jeżeli masz jakieś uwagi do Sławka Fedorowicza, przekazać mu je w odpowiedniej formie, przynajmniej jeżeli chcesz zrobić to za pośrednictwem Bazy Kolejowej. P.S. Telefonowałem i mailowałem do Ciebie, niestety, bezskutecznie. Jakby co - numer/maila znasz. Pozdrawiam
  • #6 Alojzy Bujak (2023-01-02 15:16:22)
    Mieszkałem tam od 1946roku do 1965. Zawsze były dwa przystanki kolejowe i tez dwie bocznice. Zelczów był w Dolnym Gościszowie, a przy drodze na Lubań był Górny Gościszów. Początkowo kolej osobowa zatrzymywała się na obu stacjach. Pozdrawiam.
  • #7 (odp. na #2) Jarosław Szczuryk vel Szczerba (2023-01-02 21:08:42)
    Żaden Welczów czy Zelczów, tylko bocznica nr 325, bo tak stoi w RJ.
    Planik nazywa się Szkic bocznicy kolejowej materiałów ogniotrwałych w Gościszowie Dol. i pochodzi z 1963 r., co można uznać za początek istnienia bocznicy z braku innych kwitów.
    Pikietaż: km 48,501. Trzy tory o długości użytecznej 192 mb.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Welczów BZMO

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...