OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Chełm

Ostatnia zmiana: 2015-06-22

Opis ogólny
Opis ogólny: Około 2000 roku lokomotywownię przeniesiono do hali warsztatowej. Obecnie istnieją dwie-starsza popadła w ruinę po opuszczeniu jej przez lokomotywy. (info: Karol Romaniuk, 2005-03-18)

Stacja powstała w 1877 roku. Obecnie posiada już trzeci kolejny budynek. Pierwszy drewniany (podobny do budynku w Minkowicach) został zburzony około 1900 roku. Na jego miejscu wybudowano budynek murowany z czerwonej cegły. Budynek ten wysadziły wycofujące się z Chełma wojska niemieckie w połowie lipca 1944 roku. Do odbudowany ładnej stacji (o czym świadczą przedwojenne pocztówki) nie doszło. Zamiast tego postawiono bezstylowy murowany budynek, który straszył do połowy lat 90. Wtedy rozpoczęto jego długą przebudowę, która na szczęście zakończyła się kilka lat temu. Co do wieży wodnej to stała ona przy peronie pierwszym (obecnie jest to chodnik przed budynkiem dworca od strony torowiska). Widać ją na zdjęciu z 1916 r. Wieża zniknęła już w okresie międzywojennym kiedy to wybudowano hydrofornię. Pierwszą parowozownię w Chełmie wybudowano razem ze stacją. Niewielką halę rozbudowano przed drugą wojną światową. Całkowicie nową parowozownię wybudowali dopiero Niemcy w czasie wojny. Przed wycofaniem się z Chełma w lipcu 1944 r. wysadzili ją w powietrze. Po wojnie nie odbudowano wachlarza w całości-pozostało tylko 8 stanowisk z jednego końca i kawałek drugiego końca wachlarza przebudowany na kuźnię, salę wykładową i biura lokomotywowni. Od obrotnicy odchodziły jednak niemal wszystkie tory zbudowane przez niemców-parowozy stały jednak na wolnym powietrzu. W 2000 roku przeniesiono lokomotywownię do wagonowni. W 2002 roku okazało się że wszystkie lokomotywy pomieszczą się w lokomotywowni szerokotorowej przy stacji więc dawną Wagonownię też opuszczono. Parowozownia stoi obecnie w kompletnej ruinie. Złomiarze wynieśli stamtąd wszystko co przedstawiało jakąkolwiek wartość. Lokomotywownia (po wojnie Parowozownia klasy 3, później lokomotywownia klasy 1 następnie Zakład Taboru, później sekcja eksploatacji taboru zakładu taboru Zamość) podlega obecnie jako sekcja eksploatacji taboru Zakładowi Taboru Lublin. (info: Karol Romaniuk, 2005-08-21)

Murowany budynek stacyjny powstał w 1913 r. Jego następca w 1961. Modernizację tego budynku zakończono 14 września 2001 r. (info: Karol Romaniuk, 2005-09-04)

Przy pracach podczas odbudowy w 2000r. wykopano betonowy bunkier poniemiecki. Z opowieści Chełmian w podeszłym wieku wynika, że obok i pod torami istnieją jeszcze co najmniej 3 bunkry. (info: Piotr Borowski, 2005-12-29)

Obecnie przejście nadziemne nad torami jest remontowane, oraz peron 2 (info: Marta Wierzchoś, 15-05-2012)

Opis infrastruktury: Zamknięte z powodu złego stanu technicznego zejście z kładki na peron drugi. (info: Karol Romaniuk, 13-07-2008)

Stara lokomotywownia posiadała 17 torów postojowych odchodzących z obrotnicy, 8 torów w hali, 8 torów pod gołym niebem z kanałami rewizyjnymi i jeden tor bez kanału. Dodatkowo lokomotywownia posiadała 4 tory odstawcze dla lokomotyw i tor wjazdowy na obrotnicę, wjazd na jeden z torów odstawczych był możliwy także z obrotnicy. Kanał nr. 1 w hali był przelotowy, na północ od wachlarza znajdował się trójkąt do obracania parowozów i to jedyny zespół torów dziś rozebranych na terenie dawnej lokomotywowni, reszta istnieje do dziś odcięta asfaltem od reszty stacji i zarasta. (info: Karol Romaniuk, 17-04-2010)

Kładka zamknięta ze względów bezpieczeństwa (korozja). W planach budowa nowej. (info: Karol Romaniuk, 23-09-2010)

PKP rozważa budowę przejścia podziemnego, które miałoby połączyć budynek dworca z peronami a także z ul. Rampa Brzeska. (info: Damian, 05-08-2011)
Dane tabelaryczne
Województwo: lubelskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: używana
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: czynna
przejście nadziemne: czynne
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 6
kody: EPA:5100013
HAFAS:5100303
IBNR:16
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  248,419 Warszawa Wschodnia – Dorohusk (– Ягодин) (7/468)  
  0,497 Chełm – Włodawa – (Влодава) (81)  
  23,120 Ягодин – Zawadówka Naftobaza (63)  
  Chełm – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Chełm Wąskotorowy (woj. lubelskie) 0,66 km
Uherka (woj. lubelskie) 3,10 km
Chełm Wschodni (woj. lubelskie) 3,50 km
Chełm Miasto (woj. lubelskie) 4,00 km
Chełm Cementownia (woj. lubelskie) 5,57 km
Karolinówka (woj. lubelskie) 8,01 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Chełm

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...