OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Szczecin Główny

Ostatnia zmiana: 2018-01-20

Opis ogólny
Opis ogólny:

Źródło: "Encyklopedia Szczecina" wydana przez Uniwersytet Szczeciński - Instytut Historii - Zakład Historii Pomorza Zachodniego.
Linię z Berlina przeprowadzono dokonując wykopów we wzgórzu między skarpą a Górnym Wikiem, wzdłuż dzisiejszej ul. Kolumba. Starano się ją wyprowadzić jak najdalej na teren miasta. Główne wejście do budynku dworcowego znajdowało się na osi dzisiejszego tunelu dworcowego. Szczeciński dworzec był dworcem czołowym. Linia kolejowa ze Stargardu na Dworcu Głównym dobiegała do linii berlińskiej pod kątem prostym, co wymagało skomplikowanych manewrów składem kolejowym w specjalnie wydrążonym w skarpie wzgórza 100-metrowym tunelu. Dopiero stamtąd można było wyprowadzić łukiem pociąg na Dworzec Główny. W 1868 r. ukończono budowę dworca towarowego przed Bramą Parnicką, a w 1869 r. przebudowano dworzec z czołowego w przelotowy. W ten sposób powstał dzisiejszy układ torów, biegnących ostrym łukiem z dworca osobowego przez Odrę Zachodnią, niskim wiaduktem przez Kępę Parnicką i Parnicę do istniejącego od 1846 r. mostu kolejowego przez Odrę Wschodnią.
---
W dniu 8 kwietnia 2008 r. z powodu awarii sieci energetycznej, ruch pociągów w szczecińskim węźle został sparaliżowany. Pojedyncze składy opuszczały stację tylko w towarzystwie lokomotyw spalinowych, a po wyjeździe z miasta przełączane były na elektryczne. Do godziny 14 nie działał także system sterowania ruchem. Później wysyłano głównie pociągi dalekobieżne, a jeśli jechały w podobnej relacji, były łączone. Najbardziej spóźniony był pociąg hotelowy ze Świnoujścia (odjazd ok. 23:00) w kierunku Warszawy, który dojechał do Szczecina po 12 godzinach! (info: Fenix, 2008-04-09)

Opis infrastruktury:

Tuż przy stacji obok parowozowni park wagonów, jeden z dwóch w Szczecinie. (info: Karol Romaniuk, 06-03-2010)
Ciekawa wieża wodna zbudowana na skarpie znajduje się przy ul. Potulickiej, zaraz obok pętli tramwajowej. Można do niej dość bez problemu, ale gorzej z dobrym ujęciem z powodu gęstej zabudowy i sporej ilości drzew. Stan obiektu kiepski, w wielu miejscach uszkodzone ściany odkrywające zbiornik. Dach również w mało ciekawym stanie. Wieża jednak bez dwóch zdań warta dokładnego obejrzenia i sfocenia;) (info: Bartosz M. Kaj, 28-02-2011)

Opis budynków:

16 maja 2007 ruszył remont dworca (nareszcie). W pierwszym etapie, który ma zakończyć się w połowie lipca, przed regatami The Tall Ships' Races, odmalowana zostanie elewacja budynku, odnowione schody i dach nad głównym wejściem oraz wymienione zegar i napis od strony Odry. Kolejny etap zaplanowano od 10 sierpnia do końca września. (info: Fenix, 2007-06-26)

Wachlarz w parowozowni użytkowany w większości przez klub muzyczny. Dwa kanały zajęte przez drogowców, obrotnica nadal czynna. Druga hala w parowozowni używana przez PKP Energetyka. Na skarpie przy parowozowni coś co przypomina wieżę wodną. (info: Karol Romaniuk, 06-03-2010)
Wieża wodna stoi przy ul. Potulickiej 54, ok. 600 m na pd-zach od głównego wejścia do budynku dworca Szczecin Główny i ok. 200 m od b. lokomotywowni, lipiec 2008 r. Bolesław Wojtyniak. (info: Bolesław Wojtyniak, 07-04-2011)

Druga, kolejowa wieża wodna stoi przy ul. S. Czarnieckiego 8 H obok b. kotłowni, w sąsiedztwie lokomotywowni,wśród innych obiektów PKP, ok. 100 m na pn-wsch od innej wieży wodnej przy ul.Potulickiej,.(info.czerwiec 2016 r. Bolesław Wojtyniak)
Dane tabelaryczne
Województwo: zachodniopomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: adoptowane do innych celów
kasa: czynna
przejście nadziemne: czynne
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 4
Krawędzie peronowe: 8
kody: EPA:5100119
HAFAS:5100057
IBNR:201
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  355,903 Wrocław Główny – Szczecin Główny (273/821/822)  
  213,499 Poznań Główny – Szczecin Główny (351)  
  0,000 Szczecin Główny – Trzebież Szczeciński (406)  
  0,063 Szczecin Główny – Grambow (– Löcknitz) (408/498)  
  Szczecin Główny – Szczecin Port Centralny SPC21  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Dyrekcja kolei w Szczecinie (woj. zachodniopomorskie) 0,10 km
Szczecin Główny SG11 (woj. zachodniopomorskie) 1,70 km
Szczecin Pomorzany (dawna lokalizacja) (woj. zachodniopomorskie) 1,81 km
Szczecin Port Centralny (woj. zachodniopomorskie) 2,03 km
Szczecin Pomorzany (woj. zachodniopomorskie) 2,21 km
Szczecin Turzyn (woj. zachodniopomorskie) 2,59 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

  • #1 irek_szczecin (2017-07-05 00:26:48)
    przejrzałem wszystko, dzięki za miłe wspomnienia, zwłaszcza XXw. Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Szczecin Główny

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...