Szczecin Główny (Osobowy)
Ostatnia zmiana: 2024-12-27
Opis ogólny |
---|
Stacja wyposażona jest w komputerowe urządzenia sterowania ruchem EBILOCK 850. Opis ogólny: Źródło: "Encyklopedia Szczecina" wydana przez Uniwersytet Szczeciński - Instytut Historii - Zakład Historii Pomorza Zachodniego. Linię z Berlina przeprowadzono dokonując wykopów we wzgórzu między skarpą a Górnym Wikiem, wzdłuż dzisiejszej ul. Kolumba. Starano się ją wyprowadzić jak najdalej na teren miasta. Główne wejście do budynku dworcowego znajdowało się na osi dzisiejszego tunelu dworcowego. Szczeciński dworzec był dworcem czołowym. Linia kolejowa ze Stargardu na Dworcu Głównym dobiegała do linii berlińskiej pod kątem prostym, co wymagało skomplikowanych manewrów składem kolejowym w specjalnie wydrążonym w skarpie wzgórza 100-metrowym tunelu. Dopiero stamtąd można było wyprowadzić łukiem pociąg na Dworzec Główny. W 1868 r. ukończono budowę dworca towarowego przed Bramą Parnicką, a w 1869 r. przebudowano dworzec z czołowego w przelotowy. W ten sposób powstał dzisiejszy układ torów, biegnących ostrym łukiem z dworca osobowego przez Odrę Zachodnią, niskim wiaduktem przez Kępę Parnicką i Parnicę do istniejącego od 1846 r. mostu kolejowego przez Odrę Wschodnią. --- W dniu 8 kwietnia 2008 r. z powodu awarii sieci energetycznej, ruch pociągów w szczecińskim węźle został sparaliżowany. Pojedyncze składy opuszczały stację tylko w towarzystwie lokomotyw spalinowych, a po wyjeździe z miasta przełączane były na elektryczne. Do godziny 14 nie działał także system sterowania ruchem. Później wysyłano głównie pociągi dalekobieżne, a jeśli jechały w podobnej relacji, były łączone. Najbardziej spóźniony był pociąg hotelowy ze Świnoujścia (odjazd ok. 23:00) w kierunku Warszawy, który dojechał do Szczecina po 12 godzinach! (info: Fenix, 2008-04-09) Opis infrastruktury: Tuż przy stacji obok parowozowni park wagonów, jeden z dwóch w Szczecinie. (info: Karol Romaniuk, 06-03-2010) Ciekawa wieża wodna zbudowana na skarpie znajduje się przy ul. Potulickiej, zaraz obok pętli tramwajowej. Można do niej dość bez problemu, ale gorzej z dobrym ujęciem z powodu gęstej zabudowy i sporej ilości drzew. Stan obiektu kiepski, w wielu miejscach uszkodzone ściany odkrywające zbiornik. Dach również w mało ciekawym stanie. Wieża jednak bez dwóch zdań warta dokładnego obejrzenia i sfocenia;) (info: Bartosz M. Kaj, 28-02-2011) Opis budynków: 16 maja 2007 ruszył remont dworca (nareszcie). W pierwszym etapie, który ma zakończyć się w połowie lipca, przed regatami The Tall Ships' Races, odmalowana zostanie elewacja budynku, odnowione schody i dach nad głównym wejściem oraz wymienione zegar i napis od strony Odry. Kolejny etap zaplanowano od 10 sierpnia do końca września. (info: Fenix, 2007-06-26) Wachlarz w parowozowni użytkowany w większości przez klub muzyczny. Dwa kanały zajęte przez drogowców, obrotnica nadal czynna. Druga hala w parowozowni używana przez PKP Energetyka. Na skarpie przy parowozowni coś co przypomina wieżę wodną. (info: Karol Romaniuk, 06-03-2010) Wieża wodna stoi przy ul. Potulickiej 54, ok. 600 m na pd-zach od głównego wejścia do budynku dworca Szczecin Główny i ok. 200 m od b. lokomotywowni, lipiec 2008 r. Bolesław Wojtyniak. (info: Bolesław Wojtyniak, 07-04-2011) Druga, kolejowa wieża wodna stoi przy ul. S. Czarnieckiego 8 H obok b. kotłowni, w sąsiedztwie lokomotywowni,wśród innych obiektów PKP, ok. 100 m na pn-wsch od innej wieży wodnej przy ul.Potulickiej,.(info.czerwiec 2016 r. Bolesław Wojtyniak). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | zachodniopomorskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | zmienione przeznaczenie | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: adoptowane do innych celów Przejście nadziemne: czynne |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | Sg - nastawnia dysponująca | |
wieża wodna: | nieużywana zdewastowana | |
perony: |
Perony: 4 Krawędzie peronowe: 8 |
|
kody: |
EPA:5100119 HAFAS:5100057 IBNR:201 |
Bibliografia i odnośniki zewnętrzne |
---|
Film przedstawiający historię dworca głównego w Szczecinie. https://www.facebook.com/watch/?v=290824322624792&ref=sharing (2021-09) |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
355,903 | Wrocław Główny – Szczecin Główny (273/821/822) | ||
213,499 | Poznań Główny – Szczecin Główny (351) | ||
0,000 | Szczecin Główny – Trzebież Szczeciński (406) | ||
0,063 | Szczecin Główny – Grambow (– Löcknitz) (408/498) | ||
Szczecin Główny – Szczecin Port Centralny SPC21 | |||
0,086 | Szczecin Główny SG11 – Szczecin Gumieńce (433) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Koniec LK351 i Początek LK406 | |
Początel LK408 | |
Szczecin Główny SG11 |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#32
X. Piast II Chrobry
(2024-08-29 17:16:35)
"„Szczeciński Bilet Metropolitalny” jest to strefowy bilet miesięczny imienny uprawniający do wielokrotnych przejazdów (w zależności od strefy) - oferta dostępna w sprzedaży od 1.09.2024 r.
a) pociągami REGIO uruchamianymi przez POLREGIO S.A.
b) środkami komunikacji miejskiej organizowanymi przez Gminę Miasto Szczecin - Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego,
c) środkami komunikacji miejskiej organizowanymi przez Gminę Miasto Stargard a także środkami komunikacji miejskiej organizowanymi przez: Gminę Goleniów, Gminę Gryfino, Gminę Kobylankę, Gminę Stargard;".
https://polregio.pl/… -
#33
X. Piast II Chrobry
(2024-10-20 15:14:53)
"Z okazji 181. rocznicy powstania linii kolejowej Berlin – Szczecin, z Cottbus do Grodu Gryfa przyjechał zabytkowy niemiecki parowóz 01 0509-8 z 1936 roku.
Mieszkańcy miasta oraz turyści podziwiali maszynę, jak i cały skład podczas postoju na stacji, a szczęśliwi posiadacze bezpłatnych biletów mogli w dwóch turach wybrać się na przejażdżkę tym historycznym składem wokół Szczecina.
O 16:05 pociąg odjechał w drogę powrotną. Organizatorem wycieczki był Lausitzer Dampflok Club oraz Urząd Gminy Gartz dzięki finansowaniu ze środków na małe projekty w ramach Interreg VI A w Euroregionie Pomerania.
https://www.youtube.… -
#34
X. Piast II Chrobry
(2024-12-03 15:21:29)
Szczecin - Uruchomiono myjnię do czyszczenia pociągów.
"Przy stacji postojowej Szczecin Zaleskie Łęgi działa już nowa całoroczna, automatyczna myjnia PKP Intercity. Wartą ponad 20 mln zł zrealizował dla przewoźnika Torpol." -
#35
X. Piast II Chrobry
(2024-12-19 13:14:09)
Pierwsze Pendolino 07:41 https://www.youtube.…
Podobno po zakończeniu wszystkich prac remontowych, pociąg ten ma jechać jeszcze szybciej, niż obecne 4H18 (do Centralnej). -
#36
Błażej Kopka
(2024-12-19 17:25:47)
A z czego ta jego przewaga szybkościowa nad składami wagonowymi wynika na tej trasie? To wagonowe ile wolniej jadą i dlaczego? Rozumiem pewnie parę minut na zmianę czoła zaoszczędzone w Poznaniu, a reszta? Aż tak bardziej dynamicznie to przyśpiesza, że niby takie rekordy bije?
-
#37
Pasjomati
(2024-12-20 11:21:44)
Zwykłe składy wagonowe pojadą tyle, ile ED250.
-
#38
Błażej Kopka
(2024-12-21 15:09:07)
No to na czym ten "fenomen" polega?
-
#39
X. Piast II Chrobry
(2025-01-18 19:22:34)
Przelot nad budową Szczecińskiej Kolei Miejskiej w centrum miasta.
https://www.youtube.… -
#40
X. Piast II Chrobry
(2025-02-04 14:12:57)
Obszerny, godzinny materiał filmowy nt SKM Szczecin. https://www.youtube.…
-
#41
X. Piast II Chrobry
(2025-03-12 19:21:59)
Przegląd z budowy SKM: https://www.skyscrap…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Szczecin Główny (Osobowy)