OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Zakopane

Ostatnia zmiana: 2017-01-07

Opis ogólny
Opis ogólny: Ostatnia stacja na szlaku Chabówka - Zakopane. Dworzec ślepy, perony 2 i 3 tory pasażerskie, 5 torów dodatkowych; przejście na perony od czoła dworca; lokomotywownia położona w odległości ok. 2 km od stacji (info: Adam Kamiński)

Opis infrastruktury: 2 km od stacji znajduje się Park wagonów-5 torów, przy jednym myjka. Wszystkie tory z parku zbiegają się w jeden biegnący dalej do rampy przeładunkowej w przemysłowej dzielnicy Zakopanego. Między parkiem wagonów a torowiskiem biegnącym do stacji znajdują się 3 tory i ślad po czwartym (pozostał kozioł oporowy). Te tory, od dawna nieużywane i zarośnięte kończą się ruiną budynku graniczącego z ośrodkiem wypoczynkowym IZ Kraków. Oprócz szlakowego istnieje tor dodatkowy do przetaczania składów ze stacji do parku wagonów. Peron trzeci obecnie nieużywany. Wiata tylko nad nieużywanym peronem trzecim, perony 1 i 2 mają małe wiaty przystankowe. (info: Karol Romaniuk, 2006-08-26)

Opis budynków: Lokomotywownia, do niedawna pomocnicza, obecnie istnieje jako Posterunek Rewizji Taboru. Czterokanałowa, obecnie trzy kanały używane a czwarty zasypany i przebudowany na Warsztat. Tor pozostał przed wjazdem na czwarty kanał i za lokomotywownią (lokomotywownia przelotowa, za halą tory dalej się ciągną, ale druty kończą się w hali. Jeden tor omija lokomotywownię i można nim wjechać za halę nie przejeżdżając przez nią. Za halą 2 wagony pasażerskie przebudowane na domki letniskowe. Kilka lat temu było ich więcej, ale resztę terenu, na którym była także stara obrotnica zakopiańskiej parowozowni zajął skup złomu i skład węgla). Nastawnie-jedna przy wyjeździe ze stacji Zakopane, druga przy wyjeździe z lokomotywowni i z parku wagonów. (info: Karol Romaniuk, 2006-08-26)

Istnieje bocznica na dawny skład GS-u, obecnie nie używana. Wzdłuż bocznicy GS istniała dodatkowa bocznica ograniczona dwoma betonowymi kozłami oporowymi z nasypami, przed rozbiórką na początku lat 90-tych była "zapchana" wagonami drogowców, na jej miejscu postawiono garaże blaszane, pozostał ślad po jednym koźle oporowym. (info: Dymek, 07-03-2012)
Dane tabelaryczne
Województwo: małopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
kody: EPA:5100192
HAFAS:5100158
IBNR:253
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  43,334 Chabówka – Zakopane (99)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Gubałówka dolna stacja (małopolskie) 2,00 km
Gubałówka mijanka (małopolskie) 2,80 km
Gubałowka górna stacja (małopolskie) 3,42 km
Poronin (małopolskie) 6,32 km
Biały Dunajec (małopolskie) 9,27 km
Szaflary Wieś (małopolskie) 14,27 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze.Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania, bądź niezmieniającą przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Zakopane

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...