OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Rudnicze

Ostatnia zmiana: 2015-10-08

Opis ogólny
Opis ogólny:

Nastawnia Rudnicze obsługująca bocznice do kilku okolicznych zakładów. Obecnie do hurtowni stali (czynna), Przedsiębiorstwa Robót Komunikacyjnych (czynna), zakładów Mostostal (nieczynna), Magazynu Eurocash (nieprzejezdna-zablokowna w bramie), Aresztu śledczego (stan ?), oraz bliżej niezidentyfikowanego zakładu - 2 tory (rozkradzione). Piętrowy budynek znajdował się w miejscu obecnych urządzeń sterowniczych w kontenerach. Sygnalizacja kształtowa (semafory wjazdowe i wyjazdowy, oraz tarcze manewrowe) - obecnie zlikwidowane. Obecnie ruchem steruje zdalnie posterunek Poznań Górczyn. Nastawnia została zamknięta. (info od: Adam Żmuda, 2009-01-18)

od 2012 roku działa terminal kontenerowy firmy ATC Rail.
w 2013 roku odcięto boocznicę do Mostostalu i Wechty. (info: Adam Żmuda, 20-09-2013)
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: był, ale już nie istnieje
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne- (kształtowe zlikwidowane)
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: nie ma i nie było
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  312,209 Warszawa Zachodnia – Kunowice (– Frankfurt (Oder)) (3)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Poznań Junikowo (dawna lokalizacja) (wielkopolskie) 1,10 km
Poznań Junikowo (wielkopolskie) 1,11 km
Plewiska (wielkopolskie) 3,83 km
Poznań Górczyn (wielkopolskie) 5,03 km
Poznań Wola (wielkopolskie) 6,07 km
Luboń koło Poznania (wielkopolskie) 7,34 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

  • #1 Roman Paul (2017-01-02 08:54:17)
    Mój tato był kolejarzem i pracował ostatnie 20-lat na Rudniczu. Nieraz pomagałem mu opuszczać zapory. Były piekielnie ciężkie (z długiej rury stalowej) i takiego młodzieńca jak ja korba mogła "porwać i okręć wokół siebie".
    W 1960 r. widziałem na własne oczy, jak Niemcy prowadzili pociąg Luxtorpedą. Gdy Polacy kupili "rumuny" czyli St43 (ok. 1964), zaczęli prowadzić dwojakiego rodzaju pociągi. Wieczorami w piątek, najczęściej z dwoma trzema chłodniami "w tajemnicy" pędził ten krótki pociąg, ponoć ze świeżymi polskimi jagodami do Berlina Zachodniego. Drugi zestaw to "rumun", za nim wagon grzewczy (zima) i skład z mieszanymi polsko-niemieckim wagonami osobowymi. Jak na owe czasy jechał bardzo szybko, "kurzyło się za nim".
    To takie wspomnienia.
    Odpowiedz»
  • #2 Maciej Wiertelak (2017-11-12 13:50:30)
    Za panem Romanem. Wychowywałem się na Opawskiej blisko tej nastawni. Był tam też przejazd kolejowy w osi ulicy Nowosolskiej. Wtedy tamtędy się wjeżdżało na Rudnicze, gdzie mieszkaliśmy. Z dzieciństwa pamiętam generalny remont przepustu wodnego (z funkcją przejścia pieszego) w osi ulicy Żmigrodzkiej (Chyba lata 1965-1966) oraz często jeżdżące pociągi z zielonymi, radzieckimi wagonami sypialnymi, ciągnięte przez wielkie parowozy. To były eszelony urlopowe radzieckich wojsk stacjonujących na zachodzie Polski i na terenach NRD. Odpowiedz»
  • #3 (odp. na #2) roman paul poznań (2017-11-13 15:31:46)
    może Panie Macieju ma Pan zdjecie nastawni w o której pisze, jak "nabyłem ochoty" wykonania zdjęcia już jej nie było a po drugie może Pan pamięta budyneczek drewnianego przystanku Poznań Junikowo i przejazdu, który tam był poszukuje Go/budynku/ ponieważ chce zrobić wystawe foto stacji i przystanków kolejowych Poznania, do której szkoły podtawowej pan chodził ja do "54" na ul.Junikowskiej pozdrawiam Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Rudnicze

Do zapisu

Koronowskie Stowarzyszenie Rozwoju Turystyki "Szczęśliwa Dolina" zaprasza na spotkanie w Dniu Kolejarza na stacji PKP Koronowo (25 listopada 2017 godzina 13:00, ul. Dworcowa 60). Będzie to spotkanie wspomnieniowe przy kawie z kolejarzami którzy kiedyś pracowali na linii kolejowej 241 i stacjach przy niej położonych. Wstęp jest bezpłatny a uroczystość wspiera koronowska cukiernia Nitka oraz Urząd Miasta.


Na prośbę organizatorów zamieszczam link do informacji o rajdzie pieszym po zlikwidowanej trasie kolejowej 411. Może ktoś się skusi? https://www.facebook.com/trip411/


Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...