OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Radomsko

Ostatnia zmiana: 2024-04-29

Opis ogólny
Stacja Radomsko posiada:

-dużą rampę czołowo-boczną naprzeciwko budynku dworca z utwardzonym placem manewrowym, obecnie wykorzystywaną w niewielkim stopniu. Niegdyś prowadził do niej tor wąski 600mm z pobliskiego terenu zakładów meblarskich z trakcją konną
- duży plac załadowczo-rozładowczy z kilkoma torowiskami - wykorzystywany.
Na stacji Radomsko mają swój początek następujące bocznice kolejowe:
1.Bocznica dawnego Bacutilu, magazynu paliw i dawnej składnicy drewna odchodząca na północ wzdłuż torów głównych do miejscowości Blok Dobryszyce.
2.Bocznica niegdysiejszej WKS Mostostal Radomsko kierunek północno-zachodni
3.Bocznica FAMEGu kierunek na zachód
4.Bocznica Metalurgii w kierunku południowym
5.Bocznica składu opału z ul. Św. Rozalii w kierunku wschodnim
6.Istniała też do lat 90-tych XX w. bocznica do smołowni z ul. Reja. (info: jack, 2007-05-23)
Dane tabelaryczne
Województwo: łódzkie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: W obrębie stacji Radomsko znajdują się następujące budynki:
1.Budynek główny dworca-jak na dzisiejsze czasy stan dobry.
2.Duży budynek magazynowo-spedycyjny po przeciwnej stronie torów przy rampie czołowo-bocznej. Posiada z trzech stron możliwość prowadzenia załadunku towarów. Tory doprowadzone teraz tylko do jednego z dłuższych boków. Obecnie wykorzystywany przez zmieniające się firmy prywatne nie korzystające z transportu wagonowego.
3.Niewielki budynek gospodarczy stojący opodal budynku 2. w stronę przejazdu na ul. Kościuszki.Nie wykorzystywany.
4.Duży, dwupiętrowy budynek po byłej kolejowej przychodni lekarskiej,stojący obok dworca w str. ul Kościuszki.Obecnie nie wykorzystywany
5.Stary jednopiętrowy budynek administracyjno-biurowy znajdujący się obok budynku nr 4. w str. ul. Kościuszki.Nie wykorzystywany.
6.Niewielki podłużny budynek ekspedycji bagażowej, znajdujący się obok dworca w stronę wieży ciśnień.Zamknięty, niewykorzystywany.
7.Budynek WC.Czynny.
8.Wieża wodna stacji Radomsko.Stan zewnętrzny nie najgorszy.Remontu wymaga elewacja zewnętrzna. Towarzystwo Opieki nad Zabytkami w Radomsku podjęło starania o wykonanie renowacji wieży.Obok budynek dawnej stacji pomp. 9.Nastawnia główna, typowa , powojenna,zautomatyzowana.
10.Niewielka nastawnia wykonawcza znajdująca się przy północnej głowicy stacji.Posiada ciekawy system sterowania ręcznego zwrotnic z wykorzystaniem żurawikowych przeciwciężarów.Obecnie zdewastowana i nieużywana.
11.Kilka małych budyneczków mieszczących niegdyś posterunki, wagi kolejowe ,WC i inne znajdujące się przy rozjazdach i bocznicach w rejonie północnej głowicy stacji w większości obecnie znajdujące się w ruinie.
12.Duża stacja elektroenergetyczna. (info: jack, 2007-05-23)
Pierwszy główny budynek dworca został wybudowany w 1848 roku. Zburzony został w 1914 roku podczas działań wojennych. Odbudowę zakończono dopiero w 1935 roku. We wrześniu 2011 roku oddano do użytku zmodernizowany dworzec kolejowy ( część przeznaczono dla PKS. ( żródło: Dziennik Łódzki 5-09-2011 ) (info: Jacek F., 05-09-2011)
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: Przejście nadziemne zostało zamknięte około 2009-2010, a zostało zlikwidowane na początku 2015 roku.
(info: Przemysław i Aleksandra Król, 25-03-2015)
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: Wieża wodna stoi przy dworcu autobusowym, ok 150 m na pn od budynku dworca
kolejowego. Podobne wieże powstały m.in. na stacjach: Biała Podlaska, Konin, Łódź
Kaliska, Nasielsk, Sochaczew, Tłuszcz.
Strasząca swoim wyglądem, położona w centralnym punkcie miasta, bo przy dworcach kolejowym i autobusowym, bez spiczastego dachu (tak jak w okolicach Łodzi Kaliskiej przy lokomotywowni) d. wieża wodna jest jedną z kilku wież zbudowanych w latach dwudziestych XX wieku. Jak może wyglądać niebrzydka wieża wodna warto zobaczyć na dworcu w Koninie i pomarzyć.(info: Bolesław Wojtyniak, 07-01-2013)
perony: Perony: Jest 1 peron w Radomsku. Niektórzy mówią że są 2, ale to jest stara rampa towarowa już nieużywana. (info: Mklukasz, 2007-08-04)
Krawędzie peronowe: 2
kody: EPA:5100102
HAFAS:5100088
IBNR:170
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  189,133 Warszawa Centralna – Katowice (1)  
  Radomsko – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Radomsko

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...