Gdynia Wielki Kack
Ostatnia zmiana: 2025-01-20
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Peron nr 2 jest peronem jednokrawędziowym. Istniejąca stacja zastąpiła wcześniejszą położoną kilkaset metrów na północ (info: feyg, 2007-06-09) Kasa - chyba nadal jest czynna. Jeden z semaforów wyjazdowych w stronę Kościerzyny /chyba żeby to był semafor powtarzający/ jest świetlny. Stan z roku 2002. (info: Paweł Niedomagała, 2004-12-10) Istniejącą obecnie stację zbudowano dopiero w 1930 roku, podczas budowy magistrali węglowej (Herby Nowe-Gdynia) i przy okazji przebudowy lokalnej 26 kilometrowej linii Gdynia-Kokoszki. Stara stacja w Wielkim Kacku znajdowała się przy dzisiejszej ulicy Starodworcowej (zachowały się budynki stacyjne) i została zbudowana w 1921 roku (linia Gdynia-Kokoszki została otwarta 20.11.1921). Odcinek przechodzący przez starą stację zlikwidowano w listopadzie 1930 roku. (info: Wojciech Witulski) 20.XI.1921 Oddanie do użytku stacji ("pierwszej stacji") 1921-1930 Wobec nieodpowiednich parametrów geofizycznych terenu stacji Wlk. Kack, na potrzeby budowy magistrali węglowej, zdecydowano się przenieść stację w inne pobliskie miejsce. Dotychczasowy budynek pozostawiono, pozbawiając go funkcji dworca. 9.XI.1930 Oficjalne oddanie do użytku stacji ("drugiej stacji") 29.XI.1930 Katastrofa kolejowa w okolicy stacji z ciężkim pociągiem po 1.IX.1939 Stacja pod administracją Rzeszy Niemieckiej po IX.1939 Budowa przez Niemców torów łapankowych - tzw. tory Koepkego po 15.I.1945 Teoretyczna i nieoficjalna administracja przez wojskowe władze radzieckie (jeszcze bez wyzwolenia), później przejście pod zarząd polskiej DOKP w Gdańsku 25.III.1945 Koniec ewakuacji okupanta tuż przed zbliżajacym się frontem po 28.III.1945 Ostateczne zakończenie walk o wyzwolenie Miasta Gdyni, w tym także Wielkiego Kacka 15.VIII.1945 Oficjalne przejęcie stacji przez polskie władze cywilne i bezpośrednio przez PKP do 1.XI.1945 Przywrócono polską nazwę stacji, wykonanie inwentaryzacji, przywrócenie ruchu pociągów lata 1950-1980 Zgodnie z trendami PRL oświetlono stację latarniami z lampami rtęciowymi, wykonano nawierzchnię 2 peronów z płyt chodnikowych, zorganizowano wnętrze dworca, część dworca zaadaptowano na cele mieszkalne 1990-1993 Likwidacja żeberek ochronnych - torów Koepkego 1993-1999 Modernizacja oświetlenia stacji - wymiana lamp rtęciowych na sodowe lato(?) 2003 Grupa miłośników kolei w porozumieniu ze stacją Sopot odnawia elewację wnętrza poczekalni - ściany otrzymują kolor zielono-biały, grupa dokonuje drobnych usprawnień, m.in. odświeżenie piktogramu poczekalni (info: Paweł Traczyk) kasę biletową obsługuje dodatkowo dyż. ruchu, on też jest zobowiązany do ogrzewania całego budynku dworcowego, łącznie z poczekalnią, pomieszczeniami służbowymi i mieszkaniami na piętrze; semafor świetlny dla wyjazdu z toru pierwszego w stronę Osowej to jedynie sygnał zastępczy, używany sporadycznie; tory Koepkego są nadal, z tym że poważnie poskracane, ale ze względu na duże różnice spadków/wzniesień na szlakach przyległych, tory te nadal są wykorzystywane dla bezpieczeństwa, rozjazdy odgałęziające się na te tory "łapankowe" biorą udział w zależnościach przebiegowych dla każdego pociągu, niezależnie od kierunku. (info: były nastawniczy GWK1, 2005-09-22) Przeznaczona do likwidacji po wybudowaniu stacji Gdynia Karwiny i Gdynia Fikakowo (ok 2015r.). (info: Alex, 25-01-2014) Opis infrastruktury: Nastawnia dysponująca GWK w budynku stacyjnym, nastawnia GWK1 wolnostojąca, 3 tory (nr 1, 2 i 3), wjazd na tor nr 2 w kierunku Gdyni oraz wyjazd z torów nr 2 i 3 jest zabezpieczony przez żeberka ochronne. (info: feyg, 2007-06-09) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | pomorskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | zamknięty zdewastowany | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowano 1 stycznia 2010 r. | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | GWK | |
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 0 (dawniej 1) Krawędzie peronowe: 0 (dawniej 1) |
|
kody: |
HAFAS:5101124 IBNR:5178 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
194,215 | Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port (201) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
anw
(2024-08-19 23:41:44)
A swego czasu nie było więcej krawędzi peronowych niż 1?
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Gdynia Wielki Kack