OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Gdynia Wielki Kack

Ostatnia zmiana: 2025-01-20

Opis ogólny
Opis ogólny:

Peron nr 2 jest peronem jednokrawędziowym. Istniejąca stacja zastąpiła wcześniejszą położoną kilkaset metrów na północ (info: feyg, 2007-06-09)

Kasa - chyba nadal jest czynna. Jeden z semaforów wyjazdowych w stronę Kościerzyny /chyba żeby to był semafor powtarzający/ jest świetlny. Stan z roku 2002. (info: Paweł Niedomagała, 2004-12-10)

Istniejącą obecnie stację zbudowano dopiero w 1930 roku, podczas budowy magistrali węglowej (Herby Nowe-Gdynia) i przy okazji przebudowy lokalnej 26 kilometrowej linii Gdynia-Kokoszki. Stara stacja w Wielkim Kacku znajdowała się przy dzisiejszej ulicy Starodworcowej (zachowały się budynki stacyjne) i została zbudowana w 1921 roku (linia Gdynia-Kokoszki została otwarta 20.11.1921). Odcinek przechodzący przez starą stację zlikwidowano w listopadzie 1930 roku.
(info: Wojciech Witulski)

20.XI.1921 Oddanie do użytku stacji ("pierwszej stacji")
1921-1930 Wobec nieodpowiednich parametrów geofizycznych
terenu stacji Wlk. Kack, na potrzeby budowy
magistrali węglowej, zdecydowano się przenieść
stację w inne pobliskie miejsce. Dotychczasowy
budynek pozostawiono, pozbawiając go funkcji dworca.
9.XI.1930 Oficjalne oddanie do użytku stacji ("drugiej stacji")
29.XI.1930 Katastrofa kolejowa w okolicy stacji z ciężkim pociągiem
po 1.IX.1939 Stacja pod administracją Rzeszy Niemieckiej
po IX.1939 Budowa przez Niemców torów łapankowych - tzw. tory
Koepkego
po 15.I.1945 Teoretyczna i nieoficjalna administracja przez
wojskowe władze radzieckie (jeszcze bez wyzwolenia),
później przejście pod zarząd polskiej DOKP w Gdańsku
25.III.1945 Koniec ewakuacji okupanta tuż przed zbliżajacym się frontem
po 28.III.1945 Ostateczne zakończenie walk o wyzwolenie Miasta Gdyni,
w tym także Wielkiego Kacka
15.VIII.1945 Oficjalne przejęcie stacji przez polskie
władze cywilne i bezpośrednio przez PKP
do 1.XI.1945 Przywrócono polską nazwę stacji, wykonanie
inwentaryzacji, przywrócenie ruchu pociągów
lata 1950-1980 Zgodnie z trendami PRL oświetlono stację latarniami z
lampami rtęciowymi, wykonano nawierzchnię 2 peronów
z płyt chodnikowych, zorganizowano wnętrze dworca,
część dworca zaadaptowano na cele mieszkalne
1990-1993 Likwidacja żeberek ochronnych - torów Koepkego
1993-1999 Modernizacja oświetlenia stacji - wymiana lamp
rtęciowych na sodowe
lato(?) 2003 Grupa miłośników kolei w porozumieniu ze stacją Sopot
odnawia elewację wnętrza poczekalni - ściany
otrzymują kolor zielono-biały, grupa dokonuje drobnych
usprawnień, m.in. odświeżenie piktogramu poczekalni
(info: Paweł Traczyk)

kasę biletową obsługuje dodatkowo dyż. ruchu, on też jest zobowiązany do ogrzewania całego budynku dworcowego, łącznie z poczekalnią, pomieszczeniami służbowymi i mieszkaniami na piętrze; semafor świetlny dla wyjazdu z toru pierwszego w stronę Osowej to jedynie sygnał zastępczy, używany sporadycznie; tory Koepkego są nadal, z tym że poważnie poskracane, ale ze względu na duże różnice spadków/wzniesień na szlakach przyległych, tory te nadal są wykorzystywane dla bezpieczeństwa, rozjazdy odgałęziające się na te tory "łapankowe" biorą udział w zależnościach przebiegowych dla każdego pociągu, niezależnie od kierunku. (info: były nastawniczy GWK1, 2005-09-22)

Przeznaczona do likwidacji po wybudowaniu stacji Gdynia Karwiny i Gdynia Fikakowo (ok 2015r.). (info: Alex, 25-01-2014)

Opis infrastruktury:

Nastawnia dysponująca GWK w budynku stacyjnym, nastawnia GWK1 wolnostojąca, 3 tory (nr 1, 2 i 3), wjazd na tor nr 2 w kierunku Gdyni oraz wyjazd z torów nr 2 i 3 jest zabezpieczony przez żeberka ochronne. (info: feyg, 2007-06-09)
Dane tabelaryczne
Województwo: pomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: zamknięty zdewastowany
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowano 1 stycznia 2010 r.
nastawnie, strażnice, posterunki: GWK
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 0 (dawniej 1)
Krawędzie peronowe: 0 (dawniej 1)
kody: HAFAS:5101124
IBNR:5178
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  194,215 Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port (201)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 anw (2024-08-19 23:41:44)
    A swego czasu nie było więcej krawędzi peronowych niż 1?

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Gdynia Wielki Kack

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...