Kostrzyn
Ostatnia zmiana: 2025-05-29
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Stacja dwupoziomowa: Góra - linia Berlin - Gorzów - Piła - Tczew - Braniewo - Królewiec tzw:OSTBAHN linia Kostrzyn - Pyrzyce - Stargard Szcz. Dół - Linia Wrocław - Zielona Góra - Szczecin tzw.Odrzanka Linia Kostrzyn - Chyrzyno - Rudnica - Gorzów Wlkp (info: Rysiek) --- Interesujące są zabytki techniki kolejowej w Kostrzynie: dwupoziomowy dworzec, wieża ciśnień, pomnik-parowóz, system torów i nastawni. Tę informację podaje tablica turystyczna przed dworcem PKP. (info: Paweł Ukole, 2007-08-24) Opis infrastruktury: Perony w stanie średnim, najgorzej z nawierzchnią peronu 1. Wiata nad peronem 2 ma być ponoć rozebrana. na głowicy wyjazdowej w kierunku Berlina semafory kształtowe zamieniono na świetlne, pojawiły się semafory na torze 100. Rok temu odnowiono przejście podziemne, jednak obecnie już tego nie widać dzięki kibicom i pseudo-artystami. (info: Bartek Buczyński, 24-03-2010) Opis budynków: - Okrągła wieża wodna stoi na dworcu na poziomie peronu 2 w sąsiedztwie kładki nad torami prowadzącej do ul. Jana Pawła II, październik 2011 r. Bolesław Wojtyniak 1)Dwie inne wieże wodne i nastawnia stoją obok siebie ok. 1250 m na wsch. od od przejścia pieszego pod peronami na dworcu Kostrzyn lub kładki nad torami, w kształcie ośmiokąta foremnego oraz w kształcie ośmiokąta wydłużonego, nastawnia bez oznaczenia stoi niedaleko wiaduktu w drodze nr 132 - ul. Gorzowskiej, 2)Wieże wodne są połączone ze sobą łącznikiem w poziomie kondygnacji przyziemnej- parterowej i I kondygnacji, przejście między nimi odbywało się tylko na I kondygnacji, 3)obydwie wieże zbudowane z czerwonej cegły nie posiadają dachów, teren jest ogrodzony, wieże ze względu na stan techniczny są przeznaczone do rozbiórki, 4)podobne wieże wodne o tych samych kształtach istnieją na stacji Rogoźno Wielkopolskie, różnią się tylko sposobem przejścia miedzy nimi (w Rogoźnie istnieje kładka wysokości I kondygnacji) (info: Bolesław Wojtyniak, 09-10-2011) Obecnie istnieją trzy budynki lokomotywowni: Lokomotywownia nr 1 stoi w trójkącie stworzonym przez ul. Niepodległości, tory w kier. Rzepina i tory w kierunku Berlina, w budynku mieści się Sekcja Eksploatacji PKP Kostrzyn. Lokomotywownia nr 2, rozebrana w latach sześćdziesiątych XX wieku, stoi ok. 100 m na pn-wsch od kolejowej wieży wodnej, pozostały tylko fragmenty warsztatu elektromechanicznego i miejsce po obrotnicy. Lokomotywownia nr 3 , czynna, stoi ok. 250 m na pn od kolejowej wieży wodnej. (info: Bolesław Wojtyniak, 09-10-2011) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | lubuskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | używana | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne i kształtowe | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: czynne |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
KoA KoA1 KoA2 zlikwidowana KoA3 KoA5 zlikwidowana KoB KoB11 KoB12 KoB13 |
|
wieża wodna: | jest, stan zewnętrzny dobry, wewnętrzny - nierozpoznany | |
perony: |
Perony: 5 Krawędzie peronowe: 9 |
|
kody: |
EPA:5100169 HAFAS:5100214 IBNR:80 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
340,362 | Tczew – Kostrzyn – Kietz (203/492) | ||
255,485 | Wrocław Główny – Szczecin Główny (273/821/822) | ||
Grzmiąca – Kostrzyn (410/430) | |||
0,000 | Kostrzyn R5 – Kostrzyn R527/T100 (827) | ||
0,935 | Kostrzyn R207 – Kostrzyn KoA3 (828) | ||
Kostrzyn – bocznice i łącznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Kostrzyn KoA1 | |
Kostrzyn KoA3 | |
Kostrzyn R207 |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#2
Maciej Knychała
(2022-09-28 13:54:30)
W Kostrzynie nad Odrą (Lubuskie) znajduje się stacja Kostrzyn. Jadąc z kolei do Kostrzyna (Wielkopolskie), wysiądziemy na stacji Kostrzyn Wielkopolski :)
-
#3
(odp. na #2)
Dawid Jastrzębski
(2022-09-28 16:27:25)
To jak zweryfikuje żądanie kasjer na któreś z tych stacji (Lubuskie lub Wielkopolskie), gdy się powie, że chce się bilet do Kostrzyna?
-
#4
Błażej Kopka
(2022-09-28 17:47:53)
To proste - Kostrzyn to Kostrzyn, czyli w domyśle ten w Wielkopolsce bo on w formalnej nazwie nie przymiotnika "wielkopolski" (tylko stacja ma to przypisane). Natomiast Kostrzyn nad Odrą to nie tylko nazwa stacji, ale też pełna formalna nazwa miejscowości. Zatem mówiąc samo "Kostrzyn" musimy liczyć się z tym, że mówimy o miejscowości w Wielkopolsce, natomiast w ramach sieci PKP PLK nazwa "Kostrzyn" bez przymiotnika nie występuje - nie ma takiego punktu handlowego, więc bilet nie powinien być sprzedany.
Ciekawostką w tej kwestii nomen omen na Ostbahnie jest oczywiście Krzyż, o którym mówi się "Krzyż Wielkopolski" (wszystkie tabliczki na stacjach pośrednich mówią, że jedziemy do takiej stacji), ale na miejscu okazuje się, że to jednak tylko "Krzyż". Na przestrzeni lat różnie się to zmieniało w zależności od wydawnictwa, systemu inf. etc... -
#5
ROPA Poznań
(2022-09-28 19:37:51)
Mój ojciec kolejarz "z krwi i kości" mówił w latach 50-tych, że był Międzyrzec Poznański. Nie wiem skąd takie określenie. Ostatnio "kursując" po województwie łódzkim natrafiam na mnóstwo nazw z dopiskiem "Wola" np. Zduńska itp. skąd to się wzięło.
-
#6
(odp. na #5)
Paweł Skup
(2022-09-28 21:22:19)
Wola jako część nazwy miejscowości, a pierwotnie wsi, oznacza, że mieszkańcy takiej nowo założonej wsi byli zwolnieni z danin przez jakiś czas, na start. Czyli nie ma to nic wspólnego z koleją. Co ciekawe, identyczne znaczenie ma występujące (nie tylko, ale głównie) na Śląsku słowo ligota albo już zupełnie czeskie lhota.
Sporo elementów nazw miejscowości ma znaczenie historyczne. Np. -ławki na Mazurach, Warmii i Suwalszczyźnie oznacza "wieś", zaś -kiejmy tamże to tyle co dwór lub pojedyncza zagroda.
Natomiast wszelkie "rumunki" spotykane głównie na ziemi dobrzyńskiej i okolicach to pozostałość po niemieckim "räumen" - wsi założonej w miejscu wykarczowanego lasu.
Przykłady można mnożyć. -
#7
Błażej Kopka
(2022-09-28 22:04:09)
Kolego Romanie - nie wiem skąd taka nazwa Międzyrzec Poznański. Taka miejscowość nie istnieje. Być może chodziło o rozgraniczenie nazw Międzyrzec i Międzyrzecz (z zaznaczeniem w jakim rejonie jest która miejscowość), żeby uniknąć nieporozumień, o których wspomniano w komentarzu #3
-
#8
Nazwy
(2022-09-29 09:41:39)
Dobry ciekawy temat, jednak drążenie go to niczym pojedynek Don Kichota z wiatrakami. Starzyk mojego kamrata po II światowej był w komisji rządowej, która miała zaprowadzić porządek w nazewnictwie miejscowości, głównie na terenach ziem zachodnich i północnych. Były miejscowości których nazwy zmieniały się niczym rękawiczki u dam :) Można to prześledzić na mapach z tamtych czasów. Dopiero od 1949/50 zapanował ład w nazwach na tamtych terenach. Oj dochodziło do absurdalnych sytuacji wręcz kabaretowych. Np. ludkowie zamiast do Stargardu Szczecińskiego(już bez szczeciński) lądowali w Starogardzie Gdańskim, albo zamiast w Szczytnej kierowali się do Szczytna czy też zamiast w Malborku znaleźli się w Lęborku. Oj przykładów była cała masa, no ale były to czasy wędrówek ludu, cytując klasyka .. I tak się ta wędrówka ludów zaczęła: dzień jedziesz, dwa dni stoisz...Ale w temacie. Pewien profesor w rozmowie o nazwach miejscowości, był zapytany, dlaczego Międzyrzecz (lubuskie) i Miedzyrzec Podlaski? Z uśmiechem odpowiedział zapewne ktoś kiedyś zjadł "Z" ale w rekompensacie otrzymali Podlaski :) Zapytany dlaczego jest Ostrów Mazowiecka ale też Ostrów Wielkopolski? Również z uśmiechem odpowiedział - Bo Mazowiecka to w mądre księgi wpisywała pani, a Wielkopolski wpisywał pan :) Profesor dodał iż zna ten problem, jednak nigdy nie zabierał się temat. Podał przykłady jak pewne miejscowości, dotyczyło to głównie małych mieścin, zmieniały swoje nazwy kilka razy.
-
#9
Michal Zakrzewski
(2023-03-01 00:39:42)
W 1997r jeździł jeszcze pociąg Stargard Szczeciński - Kostrzyn, 250km, 1 kurs dziennie. Ciągnoł 2 wagony piętrowe w kolorze oliwkowym, później jeździł tylko do Myśliborza. Do Pyrzyc były chyba tylko 3 pociągi. Z Pyrzyc kiedyś można było dojechać w kilku kierunkach, nawet na Gryfino, przez Sobieradz.
-
#10
JanKo
(2023-09-20 15:20:49)
Skąd wziąłeś 250km?... Ze Stargardu Szczecińskiego do Kostrzyna jest 99km.
-
#11
Błażej Kopka
(2024-08-02 07:29:42)
Most kolejowy w Kostrzynie w końcu otwarty po latach remontu!! Do Berlina można pojechać praktycznie co godzinę - szkoda, że brak połączeń głębiej w Polskę - choćby do Krzyża np :( Bilety do nabycia w apce DB. Polskie apki tak jakby mniej załapały otwarcie mostu (zresztą i tak jest drożej, to bez sensu).
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Kostrzyn