OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Gorzów Wielkopolski

Ostatnia zmiana: 2016-09-15

Opis ogólny
Opis ogólny: Urządzenia SRK suwakowe firmy SIEMENS/HALSHKE. Do około 1966 roku semafory kształtowe napędzane silnikami elektrycznymi podobnymi do napędu rozjazdów.

Do dzisiaj rozdzielnia prądu z lat 20. na tablicach marmurowych.

Urządzenia SRK jedyne takie w Polsce zamiast gałek posiadają dzwignie.

Dawna potężna lokomotywownia jest teraz Zakładem Taboru ale tylko naprawy wagonów. Piękna obrotnica i suwnica bramowa nad wszystkimi torami lok. rozebrane

(info: Rysiek)

Tylko 1 tor na galerii przez miasto (info: Jan Jakiel)

Bardzo ciekawa stacja ze względu na fakt, iż pod stacją znajduje się schron. Wejscie do niego mozna zobaczyć idąc tunelem pod peronami, byłem, widziałem... :) (info: Grzegorz Kurkowski, 2006-12-22)

w 1945 przejściowo Gorzów Wlkp. nosił nazwę Kobyla Góra; daty zmiany nazwy nie znam (info: jerzy baranowski, 2007-08-20)

Opis budynków: Wieża wodna nr 1 stoi ok. 100 m na wschód od budynku dworca, przy ul. Składowej, podobne wieże stoją m.in. na stacjach Piła, Słupsk, Świdwin.

Wieża wodna nr 2 stoi w odległości ok. 110 m na zachód od przejścia na perony, między torami (na estakadzie) a budynkami gospodarczymi wzdłuż ul. E. Jancarza, wieża jest niekompletna, nie posiada części zbiornikowej tylko trzon z cegły przykryty drewnianym dachem, styczeń 2011 r. Bolesław Wojtyniak (info: Bolesław Wojtyniak, 03-02-2011)
Dane tabelaryczne
Województwo: lubuskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: Czynne. Co ciekawe, przejście między peronami 3-4 leży na innym poziomie niż 1-2.
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nieużywana w stanie dobrym
perony: Perony: Bardzo ciekawy układ peronów - perony 1 i 2 leżą przy linii Tczew - Kostrzyn, a 3 (nieczynny i 4) na linii do Zbąszynka. Obie grupy są od siebie oddalone i zabudowane na tyle, że są wzajemnie niewidoczne.
Krawędzie peronowe: 6
kody: EPA:5100027
HAFAS:5100014
IBNR:46
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  298,071 Tczew – Kostrzyn – Küstrin-Kietz (203/492)  
  73,635 Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski (367)  
  0,001 Gorzów Wielkopolski – Myślibórz (415)  
  Gorzów Wielkopolski – bocznice i łącznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Gorzów Wielkopolski Zamoście (lubuskie) 1,12 km
Gorzów Wielkopolski Wschodni (lubuskie) 2,33 km
Gorzów Wielkopolski Zieleniec (lubuskie) 4,66 km
Łagodzin (lubuskie) 5,16 km
Gorzów Wielkopolski Wieprzyce (lubuskie) 5,49 km
Ulim (lubuskie) 6,09 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Gorzów Wielkopolski

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...