OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Gorzów Wielkopolski

Ostatnia zmiana: 2025-06-01

Opis ogólny
Opis ogólny: Urządzenia SRK: od 1917 nieprzerwanie pracują tam jednorzędowe nastawnice suwakowe systemu AEG. Jedynie nastawnia Go1 podczas przebudowy estakady otrzymała urządzenia komputerowe. Do około 1966 roku semafory kształtowe napędzane silnikami elektrycznymi podobnymi do napędu rozjazdów.

Do dzisiaj rozdzielnia prądu z lat 20. na tablicach marmurowych.

Urządzenia SRK jedyne takie w Polsce zamiast gałek posiadają dzwignie.

Dawna potężna lokomotywownia jest teraz Zakładem Taboru ale tylko naprawy wagonów. Piękna obrotnica i suwnica bramowa nad wszystkimi torami lok. rozebrane (info: Rysiek)

Tylko 1 tor na galerii przez miasto (info: Jan Jakiel)

Bardzo ciekawa stacja ze względu na fakt, iż pod stacją znajduje się schron. Wejscie do niego mozna zobaczyć idąc tunelem pod peronami, byłem, widziałem…:) (info: Grzegorz Kurkowski, 2006-12-22)

w 1945 przejściowo Gorzów Wlkp. nosił nazwę Kobyla Góra; daty zmiany nazwy nie znam (info: jerzy baranowski, 2007-08-20)

Opis budynków: Wieża wodna nr 1 stoi ok. 100 m na wschód od budynku dworca, przy ul. Składowej, podobne wieże stoją m.in. na stacjach Piła, Słupsk, Świdwin.

Wieża wodna nr 2 stoi w odległości ok. 110 m na zachód od przejścia na perony, między torami (na estakadzie) a budynkami gospodarczymi wzdłuż ul. E. Jancarza, wieża jest niekompletna, nie posiada części zbiornikowej tylko trzon z cegły przykryty drewnianym dachem, styczeń 2011 r. Bolesław Wojtyniak (info: Bolesław Wojtyniak, 03-02-2011).
Dane tabelaryczne
Województwo: lubuskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany, zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: wiata peronowa na peronach 1,2
wiaty przystankowe na peronie 4 (dostosowane dla osób niepełnosprawnych)
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Windy: czynne (Na perony 1,2)
Nadziemne na peron III do czasu wybudowania estakady i zastapienia podziemnym.
kasa/biletomat: Kasa: czynna (Polregio)
Biletomat: czynny (Polregio)
nastawnie, strażnice, posterunki: "Go" (dysponująca) od strony Krzyża/Zbąszynka;
"Go1" (wykonawcza) od strony Krzyża;
"Go2" (wykonawcza nieczynna) na końcu peronu 2 od 1966 roku po przebudowie SRK na świetlne.
"Go3" (wykonawcza) na peronie 4;
"Go4" (wykonawcza) od strony Kostrzyna.
wieża wodna: nieużywana, w stanie dobrym
perony: Perony: 4
Krawędzie peronowe: 6
kody: EPA:5100027
HAFAS:5100014
IBNR:46
informacja pasażerska: Dynamiczna: dworcowe i peronowe ekrany LCD, megafony i zegary;
Statyczna: gabloty, peronowe tablice małe i duże;
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  297,071 Tczew – Kostrzyn – Kietz (203/492)  
  73,635 Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski (367)  
  0,001 Gorzów Wielkopolski – Myślibórz (415)  
  Gorzów Wielkopolski – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #21 Błażej Kopka (2025-05-30 21:14:59)
    @Kolejarz ZDOKP - wystarczy się zalogować i sam bez problemu poprawisz te zapisy. Na pytanie, kto to tam zamieszcza jest bowiem prosta odpowiedź - dowolny użytkownik Bazy.
  • #22 (odp. na #21) Andrzej Klauza (2025-05-31 08:05:18)
    No chyba jednak nie każdy może te powpisywane bzdury czy domysły poprawiać, bo sam kiedyś próbowałem i to gdzieś w próżnię poszło. Zasada powinna być jedna, jak ktoś czegoś nie jest pewien, to tego nie wpisuje.
  • #23 (odp. na #22) wasiukibic (2025-05-31 11:08:26)
    Każdy zalogowany i niezalogowany Użytkownik może zmienić dane poprzez formularz zgłoszeniowy. Jeżeli coś poszło nie tak, zapraszam do kontaktu na priv. Mój mail dostępny jest pod zdjęciami, kere dodawałem. Ty powinieneś go do mnie mieć, bo prowadziliśmy korespondencję. Na maile odpowiadam, może nie od razu, ale prawie zawdy. Proszę wziąć pod uwagę, że ktoś może być święcie przekonany o prawidłowości swoich informacji i wprowadzić drugą osobę w błąd.
  • #24 Błażej Kopka (2025-05-31 21:12:59)
    No proszę - nawet nie wiedziałem, że niezalogowani też mogą. Potwierdzam wpis powyżej, że rzeczywiście czasami coś nie przechodzi, bo również zdarzyło mi się to też nie raz, ale też prawdą jest fakt, że kontakt z adminem jest poprawny i tą drogą zawsze można wyjaśnić wszystkie niejasności.
  • #25 R. Kotowski (2025-08-12 19:35:23)
    K. Sibińska: Polregio jest kłopotem dla nas wszystkich, W poniedziałek Polregio odwołało 25 połączeń kolejowych – wiele z nich do i z Gorzowa. To jest kłopot dla nas wszystkich – mówiła dziś na naszej antenie posłanka Krystyna Sibińska. Kwestia nadzoru nad przewoźnikiem trafiła do Sejmu.https://radiogorzow.…
    Nie pierwszy raz i nie ostatni. Pamiętam jeszcze za nieboszczki Przewozów Regionalnych też problemy taborowe były i co? Nie wyciągnęli wniosków żadnych, a to już ponad 10 lat temu było... Dekadę zmarnowali i marnują dalej. Kto tam rządzi? Ano wiecznie Ci sami od dekad (najdłużej pewna Pani-dziś poseł na Sejm RP - kadencja w latach 2010–2023, a w ogóle PO rządzi regionem od 2006 r. do dziś). Szczerze wątpię tam w dobrą kolej. Liczę, że to województwo zostanie skasowane i południe lubuskiego trafi do dolnośląskiego i wówczas sytuacja się kolejowo odmieni). Ileż to lat zapowiadano remont linii 275 -można pogolować, artykułów masa, nigdy nie było środków, itd. Na Bajkonur w Babimoscie zawsze kasa była bo Państwo Marszałkowstwo preferowali limuzyny (ostatnio zakupione bodaj na początku pandemii) i loty samolotami, niż pociąg.
  • #26 Tommt (2025-08-17 22:11:27)
    (odp. na #25) "nieboszczki"? Przecież Przewozy Regionalne cały czas istnieją, tylko pod obecną teraz nazwą Polregio.
  • #27 Błażej Kopka (2025-08-18 00:40:03)
    @Tommt - trochę to uproszczenie, że obecne Polregio to Przewozy Regionalne ze zmienioną nazwą. Należy pamiętać, że Przewozy Regionalne były długo częścią grupy PKP, a obecne POLREGIO ma już całkowicie inną strukturę organizacyjną i własnościową - nawet ministerstwo nadzorujące jest całkowicie inne, niż dla grupy PKP. Innymi słowy, są pewne zaszłości historyczne i pewne uproszczenia w nazewnictwie, nakazujące traktować tą firmę jako swoistą ciągłość, ale jednak obecne POLREGIO to już nie stare "peery" - nawet jeśli ciągle mają ten sam skrót. Jedyne pociągi "osobowe" spod znaku PKP w kraju, to obecnie trójmiejska SKM'ka.
  • #28 (odp. na #27) wasiukibic (2025-08-18 00:48:37)
    Dla niektórych dziennikarzy to je durś PKP Przewozy Regionalne, albo PKP Regio.
  • #29 Tommt (2025-08-18 17:26:10)
    (odp. na #27) Tylko, że jak firma zmieniała nazwę w 2020 roku, to od 11 lat nie miała już nic wspólnego z PKP. To jest cały czas tas sama firma od momentu opuszczenia grupy PKP, tylko z inną już nazwą, na co się czasami firmy decydują.
  • #30 (odp. na #27) Antek Kujawski (2025-08-18 20:00:58)
    Tylko że przecież trwają pracę by Ministerstwo Infrastruktury odzyskało pieczę nad PR z ARP.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Gorzów Wielkopolski

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...