OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Niezdrowice

Ostatnia zmiana: 2022-12-25

Opis ogólny
Bardzo wysoki budynek dawnej nastawni w ostatnim czasie służył jako strażnica przejazdowa. Obsługę przejazdu zniesiono 1 kwietnia 2020 roku.
Dane tabelaryczne
Województwo: opolskie
semafory: świetlne zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…):
nastawnie, strażnice, posterunki:
perony: 2 perony jednokrawędziowe (przystanek służbowy dla pracowników PKP)
kody:
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  52,590 Katowice – Legnica (137)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 wasiukibic (2020-09-21 20:16:46)
    Napotkany przeze mnie dziadziuś, poinformował mnie, że posterunek ów powstał na przełomie lat 30. i 40. XX wieku, kiedy budowano obecne Zakłady Chemiczne "Blachownia" i tutaj umiejscowiono rozjazdy, które umożliwiały wjazd pociągom na teren kombinatu od strony Gliwic, bez konieczności zajeżdżania na stację Sławięcice. Było to istotne z punktu widzenia obsługi zakładu, ponieważ oryginalnie produkował on różne wyroby syntetyczne z górnośląskiego węgla (m.in. benzynę), a transporty musiały iść raz za razem. Niemcy przywiązywali dużą rolę do przepustowości węzła w Kędzierzynie, toteż w latach 30. i 40. był on przebudowany. Tor do kombinatu biegł początkowo pomiędzy torami szlakowymi linii 137, a następnie pod torem szlakowym nr 1, udawał się w kierunku grupy przyjazdowej Zakładów Chemicznych. Wiadukt w ciągu toru nr 1 pozostał po dziś dzień, jednak połączenie zakładów z torami szlakowymi Podsudeckiej zlikwidowano w latach 80. lub 90. XX wieku - jest to obecnie tor wyciągowy z grupy. Posterunek odgałęźny przekwalifikowano na odstępowy, a następnie na strażnicę przejazdową.
    Za czasów Gierka planowano zbudować w Blachowni rafinerię ropy naftowej (?), powstały nawet zbiorniki na paliwo, późniejsza baza CPN, dalej Orlen, obecnie nieczynna.
    Fajnie by było, gdyby znalazł się ktoś potwierdzający/zaprzeczający tą wersję, bo o ile tor do kombinatu pamiętam osobiście, o tyle pozostałych rzeczy ciężko się w necie doszukać.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Niezdrowice

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...