OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Sosnowiec Południowy

Ostatnia zmiana: 2016-01-01

Opis ogólny
Opis ogólny: Prawdopodobnie ostatnia stacja w GOP-ie z zewnętrznymi naprężaczami pędni. (info: Mariusz Herchold, 2005-08-13)

W 1887 r. zbudowano odnogę Drogi Żelaznej Iwanogrodzko-Dąbrowskiej z dworcem Iwanogrodzkim (dziś Sosnowiec Południowy) łączącą Sosnowiec (Sosnowice) z Dęblinem (Iwanogród). (info: Andrzej Wysocki, 2005-09-05)

Obecnie ruch na trasie Katowice-Kozłów/Kielce jest systematycznie ograniczany, stan torowiska jest już od dawna daleki od ideału, miejscami szlakowa wynosi poniżej 20km/h. Niegdyś Sosnowiec Południowy był bardzo ważną stacją, prowadzono tędy zarówno ruch pasażerski jak i ruch towarowy. Tory stacyjne pełne były oczekujących na wolną drogę składów, na bocznicach zawsze stały wagony. Gdzieś od połowy lat 90 stopniowo ograniczano ruch pociągów, obecnie kursują już tędy jedynie pociągi osobowe, zestawiane z jednostek EN57 (najwięcej kursów do Kozłowa, trochę do Sędziszowa, Wolbromia i dwie pary pociągów do Kielc). Na stacji wykorzystywane są tylko dwa tory, następuje tutaj krzyżowanie pociągów jadących od strony Olkusza z pociągami wyruszającymi z Katowic. Pozostałe tory są zamknięte, zarośnięte, a częściowo niestety zdemontowane. Urządzenia, napędy zwrotnic, semafory rozebrane, bądź rozkradzione. Ostatnio widziałem na stacji pracownika PKP, który chodził po zarosłym torowisku i sporządzał notatki. Niestety obawiam się, że nie zapowiada to renesansu stacji Sosnowiec Południowy, lecz jest to zapowiedź rozbiórki torowiska i przekształcenia stacji w przystanek osobowy. Szkoda ,że tak bezsensownie żegnamy się z dziedzictwem wielu pokoleń. (info: Krzysztof, 2006-09-12)

Pociągi zatrzymują się głównie na torze 2, tor 1 wykorzystywany jest tylko kiedy na stacji mijają się pociągi czyli jakieś 3 razy dziennie. (info: FAREN, 11-05-2009)

Dodatkowe informacje na stronie: www.sosnowiecpoludniowy.dbv.pl (info: FAREN, 2010-01-10)Od grudnia 2009 nie działa system zapowiedzi pociągów (info: FAREN, 24-03-2010)

Opis infrastruktury: Tory boczne nieprzejezdne. Widać, że od lat nieużywane. Częściowo rozebrane (info: Krzysztof, 2006-07-03)

Coś się ruszyło nareszcie jakieś dwa tygodnie temu zostały oczyszczone z zarośli 2 dodatkowe zelektryfikowane tory, nie wiem czy maja zamiar ich używać, ale to od razu lepiej wygląda (info: FAREN, 06-07-2009)

Na terenie stacji działa terminal Spedcont, gdzie przeładowywane są kontenery ze samochodów do pociągów i na odwrót. Na terenie terminalu czynne są 3 tory obsługiwane przez nastawnię wykonawczą Sosnowiec Płd. (info: Piotr Szot, 07-11-2009)

Tory dodatkowe są 4. Pozostałe to były bocznice teraz w większości rozebrane lub rozkradzione. Tory dodatkowe po oczyszczeniu ich z roślinności będą zdatne do przejazdu. Dworzec będzie doprowadzany do stanu używalności w związku z inwestycją SKR (Śląska Kolej Regionalna) (info: FAREN, 31-01-2010)

Opis budynków: Na górnej kondygnacji budynku znajdują się mieszkania. Poczekalnia zdewastowana i zamknięta. (stan na 08.03.2006) (info: Łukasz, 2007-03-08)

Od 1.IV.09 pojawił się pociąg do Lublina.

W bliżej nieokreślonej przyszłości planuje się remont elewacji i na nowo uruchomienie poczekalni. (info: Tomasz M......., 02-04-2009)

Wiata od strony Katowic jest powoli "rozbierana" brakuje już jednej ściany boczne i większości ławek. (info: FAREN, 11-05-2009)

Budynek w dużym stopniu niszczeje kolej używa tylko pomieszczeń kas z pokojami dla personelu używane są jeszcze toalety dla pasażerów w dobrym stanie i jedno pomieszczenie wynajmuje firma ubezpieczeniowa, poza tym kiedyś w korytarzu była nauka jazdy. a teraz coś tam jest pochowane. W jednym oknie nie ma już szyby - jest zastawiona dyktą.

(info: FAREN, 06-07-2009)

Kasa zamknięta od lipca 2009 data ponownego otwarcia narazie nieznana. (info: FAREN, 31-01-2010)

Okna poczekalni zostały zabite dyktami od środka. (info: FAREN, 24-03-2010)

Okna poczekalni zostały zabite dyktami od środka. (info: FAREN, 24-03-2010)
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, niezdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: czynne
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 2
kody: EPA:5100652
HAFAS:5100197
IBNR:4315
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  82,732 Tunel – Sosnowiec Główny (62)  
  0,000 Sosnowiec Południowy – Sosnowiec Główny r 52 (660)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Sosnowiec Główny R40 (woj. śląskie) 0,91 km
Sosnowiec Główny (woj. śląskie) 1,05 km
Sosnowiec Główny r 52 (woj. śląskie) 1,23 km
Sosnowiec Główny R104 (woj. śląskie) 1,29 km
Sosnowieckie Mosty (woj. śląskie) 1,42 km
Mieszko (woj. śląskie) 1,53 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Sosnowiec Południowy

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...