Kamień Pomorski
Ostatnia zmiana: 2024-06-15
Opis ogólny |
---|
Ostatni niemiecki pociąg wyjechał z Kamienia Pomorskiego 5 marca 1945 r., przed zdobyciem miasta przez wojska radzieckie. W wyniku działań wojennych ucierpiał dworzec kolejowy, którego zrujnowany gmach jeszcze kilkanaście lat po 1945 r. straszył swym wyglądem, by ostatecznie zostać rozebranym. Po zakończeniu działań wojennych Kamień Pomorski został pozbawiony połączenia kolejowego. Armia Czerwona zdemontowała tory odcinając miasto od świata, co znacznie utrudniało jego funkcjonowanie i przeprowadzenie akcji osiedleńczej. Z czasem zorganizowano zastępczą komunikację samochodową, która nie zdawała jednak egzaminu. W 1946 r. zorganizowane przez PKS połączenie Kamienia ze Szczecinem, odbywało się przez Nowogard i Stargard, co znacznie wydłużało drogę do miasta.Linię do Wysokiej Kamieńskiej udało się w końcu odbudować i uruchomić dopiero dwa lata po wojnie. Przy jej budowie zastosowano szyny wyprodukowane przez Hutę „Kościuszko” w Chorzowie (na szynach położonych w Kamieniu są do dziś jeszcze widoczne oznaczenia producenta z datami – 1946 i 1947). W maju 1947 r., uroczyście powitano pierwszy polski pociąg w Kamieniu Pomorskim. Odcinek do Trzebiatowa, mimo ówczesnych, jak i późniejszych planów nie został już nigdy odtworzony.Jak już wspomniano, miasto przez długi czas po wojnie pozbawione było dworca kolejowego, który na skutek zniszczeń wojennych nie nadawał się do eksploatacji i nie został odbudowany. Powstanie w 1959 r. uzdrowiska wymusiło podjęcie decyzji o wzniesieniu nowego budynku dworcowego. 13 lipca 1963 r., po dwóch latach od wbicia pierwszej łopaty, uroczyście oddano do użytku nowy dworzec z dwoma peronami. Znalazły się w nim, jak donosił dwa dni później na pierwszej stronie „Głos Szczeciński”, trzy kasy biletowe PKP, jedna kasa PKS, kiosk „Ruchu”, poczekalnia i „dobrze zaopatrzony bufet”. W momencie oddania do użytku dworzec ten stanowił jeden z najciekawszych przykładów budownictwa tego typu w województwie szczecińskim.źródło: Muzeum Ziemi Kamieńskiej. (info: Pszczółek) Opis ogólny: Lokomotywownia dwustanowiskowa, do której wjazd jest dziś niemożliwy. Stacja posiada trzy zelektryfikowane tory. W pierwszej połowie roku 2004 przebudowano północą głowicę rozjazdową stacji, przy czym rozebrano wiadukt znajdujący się na niegdysiejszym torze w kierunku Trzebiatowa, stanowiącym do niedawna długie żeberko wyciągowe. Od momentu elektryfikacji na stacji można spotkać głównie jednostki EN-57, lub sporadycznie EN-71. Na czele pociągów towarowych najczęściej SM/SP 42. Na stacji znajdują się wagony wczasów-tor 5 i 5a (info: Michał, 2005-01-23) Dwie kasy biletowe. Kasa biletowa czynna 7:20-19:20. (info: ZZPR Szczecin RJ 2006/07) Od momentu elektryfikacji ruch pasażerski obsługiwany jest głównie jednostkami EN57. Rozkład jazdy 2008/2009 przewiduje 6 par pociągów pasażerskich (1-6) i 4 pary w (7). W wyznaczone dni do Kamienia dociera pociąg katalogowy firmy CTL obsługujący bocznicę w Miłachowie. Ruch towarowy po gazyfikacji miasta i upadku zakładów produkcji praktycznie zamarł. Na stacji znajdują się wagony wczasów-tor 5 i 5a. Kasa biletowa wyposażona w system rrPOS czynna w godzinach: - od poniedziałku do soboty 8.00 – 19.45 - niedziela 10.30 – 18.30 (info: Michał Przybycień, 12-08-2009) Opis infrastruktury: Stacja czynna od godz. 5.00 - 21.00. Dwa tory główne, dwa dodatkowe i cztery boczne. W północnej części stacji rampa czołowo-boczna. Urządzenia sterowania ruchem kolejowym kluczowo – elektromechaniczno – przekaźnikowe (znajduje się m.in. skrzynia kluczowa typu Zazulaka i pulpit kostkowy). Trzy zelektryfikowane tory w tym tor 5 nieprzejezdny. W pierwszej połowie 2004 roku przebudowano północą głowicę rozjazdową stacji rozbierając wiadukt znajdujący się na niegdysiejszym torze w kierunku Trzebiatowa. Tor do portu zabezpieczony kozłem oporowym. (info: Michał Przybycień, 12-08-2009) Opis budynków: Budynek stacyjny wybudowany pod koniec lat 60-tych, jednokondygnacyjny, podpiwniczony.Odremontowany na przełomie 2008/2009 roku. Perony wraz z budynkiem stacyjnym i przyległym terenem objęte całodobowym monitoringiem. Magazyn ekspedycji towarowej pełni zmienioną funkcję, obecnie komis meblowy i punkt usług poligraficznych. Hala byłej parowozowni pozbawiona przylegającej wieży wodnej pełni obecnie funkcję warsztatu samochodowego. Agregat prądotwórczy umieszczony jest w pozostałej przedwojennej części budynku stacji. Strażnica przejazdowa obsługiwana przez dyżurnego ruchu (info: Michał Przybycień, 12-08-2009). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | zachodniopomorskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | zmienione przeznaczenie | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | Ka w budynku dworca | |
wieża wodna: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 2 |
|
kody: |
EPA:5100166 HAFAS:5100247 IBNR:68 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
16,643 | Wysoka Kamieńska – Trzebiatów (407) | ||
0,000 | Kamień Pomorski – Kamień Pomorski Port |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
dawiddawid-2000@wp.pl
(2018-07-06 21:55:49)
Zamykają dworzec w Kamieniu.
http://kamienskie.in… -
#2
roman paul poznań
(2018-07-07 17:57:50)
Po pierwsze w 1945 r Sowieci ukradli tor do Trzebiatowa, należało by pomyśleć o odbudowie. Po drugie, co na to Straż Miejska w Kamieniu, chyba że jest dwuosobowa. Byłem tam w 2015r i rzeczywiście podle wyglądający budyneczek, choć raz jestem za PKP.
-
#3
(odp. na #2)
dawiddawid-2000@wp.pl
(2018-07-07 22:08:47)
Straży miejskiej już w Kamieniu nie ma.
-
#4
roman paul poznań
(2018-07-07 23:08:07)
Ale jest policja.
-
#5
Mariusz Pszczółkowski
(2020-04-23 20:34:45)
Taka ciekawostka odnośnie stacji w Kamieniu Pomorskim. 21 czerwiec 2019.
https://youtu.be/Hf9… -
#6
(odp. na #5)
octanq
(2020-04-24 00:40:23)
Dobrze mi się wydaje, że prosta operacja oblotu lokomotywą składu wymagała dodatkowego przestawienia 2 pociągów?
-
#7
(odp. na #6)
Mariusz Pszczółkowski
(2020-04-24 14:40:01)
Z tego co mi się wydaje pierwszy skład odjechał planowo do Wysokiej Kamieńskiej. Natomiast drugi musiał manewrować bowiem tor piąty, którym można by dokonać zmiany czoła jest wyłączony z eksploatacji ze względu na zły stan.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Kamień Pomorski