OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Tuplice Barszcz

Ostatnia zmiana: 2020-05-03

Opis ogólny
Opis ogólny: Druga część nazwy stacji (Barszcz) pochodzi od zniekształconych nazw polskiej i łużyckiej miasta Forst (odpowiednio: Barść, Baršć). Niemiecka nazwa: Teuplitz Forststraße oznacza Tuplice, ulica Barska. Podobną „historię nazwy” ma stacja Trzebiel Gródek położona na tej samej linii. (info: Ferrix, 2008-03-31).
Dane tabelaryczne
Województwo: lubuskie
dodatkowe tory: nie ma i nie było
budynki: nie ma i nie było
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: nie ma i nie było
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa: nie ma i nie było
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma i nie było
perony:
kody:
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Stary Raduszec – Bad Muskau (365)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Lesów (woj. lubuskie) 1,38 km
Tuplice (woj. lubuskie) 1,71 km
Chełmica (woj. lubuskie) 2,87 km
Trzebiel (woj. lubuskie) 4,06 km
Łazy Żarskie (woj. lubuskie) 4,18 km
Trzebiel Gródek (woj. lubuskie) 5,59 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Darek Nowak (2020-04-14 00:19:37)
    Dziwne że opłacało się Niemcom, przy mniejszej liczbie ludności niż teraz, uruchamiać wogóle taki przystanek.
  • #2 wasiukibic (2020-04-14 11:02:47)
    Przejrzałem kilka poniemieckich map sprzed 1945 roku dostępnych na Mapsterze i na żadnej ten przystanek, położony rzekomo w północnej części Tuplic, nie jest zaznaczony. Jedynie na egzemplarzu z 1940 roku, w pobliżu przejazdu kolejowego z drogą prowadzącą do Grzęzawy, wrysowane jest odejście bocznicy do dużego tartaku w Łazach ale punkt ten jest określony nie jako Hp (Haltepunkt) czy Hst (Haltestelle) tylko jako Schp (Schuppen). Lokalizacja peronu przy wiadukcie nad ul. Leśną nie wydaje mi się prawdopodobna - byłem tam i nie zauważyłem żadnego poszerzenia nasypu https://www.bazakole… https://www.bazakole… W dodatku napotkany przeze mnie miejscowy wspominał o tej bocznicy do tartaku w Łazach, natomiast nic nie mówił o peronie. Niemcy na swoich mapach też robili błędy (np. nie na wszystkich jest wrysowany przystanek Trzebiel Gródek) ale raczej nie byłby on powielany na kilku kolejnych arkuszach.
  • #3 (odp. na #2) Marek Potocki (2020-04-30 07:05:01)
    Przystanku nie ma na żadnej mapie – to fakt. Pojawia się w WOT z 1925 roku w odległości 2 km od Tuplic. Następne Łazy Żarskie, to 5 km. Czyli chyba można przyjąć, że przystanek miałby się znajdować gdzieś właśnie w tej okolicy.
  • #4 Paweł Skup (2020-04-30 09:19:51)
    Na schematycznej mapie sieci kolejowej z 1946 roku stacja Tuplice Barszcz znajduje się na 32,6 km szlaku z Weisswasser do Żemrza (Lubska), zaś Tuplice na 30,9. Stąd wniosek, że od stacji Tuplice była ona oddalona o 1,7 km, a punkt taki wypada przy ul. Leśnej (wg mapy niemieckiej był tam wiadukt, kolej górą). Ulica ta prowadzi do Forst, więc mogła się tak poprzednio nazywać. Niecały 1 km od tego miejsca był przed wojną domek myśliwski.
  • #5 wasiukibic (2020-04-30 14:39:40)
    Wiadukt, mimo rozbiórki linii istnieje nadal, tak samo jak istnieje nasyp, i właśnie dlatego ciężko mi sobie wyobrazić wsiadanie/wysiadanie z tego miejsca do pociągu, jak szerokość nasypu jest akurat taka, aby zmieścił się tam ino tor. Może to upływ czasu i degradacja wynikła z nieużywania linii od 30 lat spowodowała ukrycie nawet najbardziej prymitywnych elementów infrastruktury dla pasażerów ale nawet wtedy - pozostały by ślady na budowlach ziemnych, jakieś dojście do "peronu", a nawet na zdjęcia widać, że próżno tam szukać takich elementów. Nawet koledzy z Atlasu Kolejowego umiejscawiają go bliżej Łazów Żarskich https://www.atlaskol… w miejscu gdzie był posterunek bocznicowy i najprawdopodobniej jakaś ładownia.
    Podczas focenia w okolicy spotkałem tubylca, który był bardzo obtrzaskany w terenie i teraz mogę jedynie żałować, nie spytałem go o ten Barszcz.
  • #6 Paweł Skup (2020-04-30 16:21:59)
    Przeanalizowałem napotkany problem przy zastosowaniu różnych materiałów kartograficznych, ale najlepsze wyniki dała obserwacja NMT :) Otóż jest takie miejsce, gdzie nasz Barszcz mógł się ukryć. I jest to jedyne miejsce na całym odcinku. Rzućcie okiem, proszę: https://mapy.geoport…
    Pośrodku ekranu, pomiędzy widaduktami, tuż przy przepuście dla smródki. I nawet są ścieżki na nasyp.
  • #7 (odp. na #6) wasiukibic (2020-05-01 16:55:25)
    Przejrzałem swoje fotki z tamtego odcinka i w życiu bym nie powiedział, że tam jest jakaś ścieżka czy poszerzenie nasypu. Wszystko dokumentnie zarośnięte. Znowu pozmieniać przypisanie niektórych kadrów; chyba z żadnym przystankiem kolejowym nie było do tej pory tyle perypetii, co z tym Barszczem. Nie mniej jednak, twój strzał wydaje się być celny.
  • #8 (odp. na #7) Paweł Skup (2020-05-01 17:37:50)
    Lidar nie kłamie :) A co ważne, po zdjęciu warstwy lidarowej (pierwsza od góry w okienku z prawej strony) widać działki i działka 639, na której leży nasyp też się rozszerza w tym miejscu.
  • #9 (odp. na #8) wasiukibic (2020-05-01 18:55:07)
    Mosz recht, następnym razem wezmę to pod uwagę przed wizytą w jakimś zapomnianym przez Boga i ludzi miejscu.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Tuplice Barszcz

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...