Lublin Rury R12
Ostatnia zmiana: 2023-09-05
Należy do: Lublin Rury
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Od początku powstania linii Lublin - Rozwadów był to przystanek osobowy. Później podczas okupacji niemieckiej, około 1943 roku powstała łącznica pomiędzy ówczesną mijanką Rury i Wrotkowem. Wtedy tez pobudowano tam posterunek odgałęźny. Posterunek zlikwidowano dopiero po rozbiórce łącznicy Wrotków - Rury. Wtedy też zlikwidowano przystanek, nowy przystanek (Lublin Zalew) powstał sporo dalej, już po elektryfikacji odcinka. (info: Adam Zwolski, 14-09-2009) Opis infrastruktury: Przed drugą wojną światową przystanek ten wyposażony był tylko w ziemne perony ograniczone deskami. Tor łącznicy w kierunku Rur, ułożono na podkładach betonowych. Wtedy też wrotków stał się typowym posterunkiem odgałęźnym na linii jednotorowej. Do końca działania posterunku stosowane były semafory kształtowe i zwrotnica ręczna. (info: Adam Zwolski, 14-09-2009) Opis budynków: Budynek posterunku, który postawili Niemcy, najprawdopodobniej był budowlą drewnianą. Dziś zachowała się jedynie równia stacyjna, próżno szukać śladów po fundamentach. (info: Adam Zwolski, 14-09-2009). Przystanek "Wrotków" nie występuje w przedwojennych rozkładach jazdy. Po wojnie krótko funkcjonował pod tą właśnie nazwą, nigdy zaś nie pojawił się jako "Lublin Wrotków". |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | lubelskie | |
dodatkowe tory: | nie ma i nie było | |
budynki dworcowe: | był, ale już nie istnieje | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | kształtowe | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | nie ma i nie było | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 2 |

Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
Lublin Główny – Przeworsk (68) | |||
0,986 | Lublin Rury R3 – Lublin Rury R12 (588) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
mszkl
(2021-05-19 08:38:45)
Łącznicę do Rur się odbudowuje:
https://www.nakolei.… -
#2
ksiezyc_wiadomo_ktory
(2021-11-05 23:43:56)
Wedle stosownego "planu linii" Rosjanie nie przewidywali w tym miejscu żadnego posterunku. Po raz pierwszy Wrotków występuje w kwitach z 1916 r. i jest określany jako stacja. Znajduje się na km. 3,1 szlaku do ówczesnego Rozwadowa. Stacja posiada trzy tory o długościach: 462, 480, 691 m., rampę boczną o długości 200 m. i budynek stacyjny po lewej stronie stacji, patrząc w kierunku Rozwadowa.
W czasie II Wojny Światowej nie występuje w znanych mi kwitach i pojawia się dopiero w letnim i zimowym RJ z 1945 r. na km. 5,218 patrząc w kierunku ówczesnego Rozwadowa. W następnym RJ, to jest letnim z 1946 r. występuje na km. 5,38 na wykresie ruchu lub 5,23 w tabelce RJ. Na wykresie ruchu jest adnotacja, że został zamknięty 5 sierpnia 1946 r.
Wrotków, jako mijanka pojawia się w RJ 1968/69 i 1969/70 r. na km. 5,13 i na wykresie ruchu występuje jak Wrotków /baza/, a z uproszczonego schematu na tymże wykresie ruchu można wywnioskować, że była tam ładownia.
Tyle kwity, teraz będą spekulacje.
Były dwa Wrotkowy, jeden na km 3,1 proweniencji austriackiej i drugi proweniencji niemieckiej na km 5,13
Autorstwo pierwszego Wrotkowa, jak wyżej napisałem, można przypisać Austriakom.
W międzywojniu Wrotków powinien występować w stanie nieczynnym (jak większość podobnych posterunków) i być przewidziany do uruchomienia "w razie W". Jednakowoż fakt nieobecności Wrotkowa w wojennych kwitach niemieckich każe przypuszczać, że został rozebrany w całości.
Jeżeli powyższe jest prawdą, to mamy tu do czynienia z rzadkim przypadkiem rozebrania posterunku przez międzywojenne PKP.
Z chronologii można wywnioskować, że ostatnie pojawienie się Wrotkowa było związane z elektryfikacją linii Dęblin (Zarzeka) - Lublin i prawdopodobnie była tam baza sprzętowo-materiałowa dla ekip elektryfikujących wyżej wymienioną linię.
Autopoprawka:
Rzuciłem okiem jeszcze na schemat kkHB Nord z 1918 r. i Wrotkowa nie tam nie ma. Może to oznaczać, że był w stanie nieczynnym lub został rozebrany jako średnio potrzebny. Gdyby wystąpiła ta druga okoliczność to wyjaśniałoby to dlaczego ten posterunek nie występuje u Niemców podczas II Wojny Światowej.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Lublin Rury R12