OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Warszawa Śródmieście

Ostatnia zmiana: 2021-04-09

Opis ogólny
Opis ogólny: W EZT otwierane są drzwi po obu stronach pociągu. (info: ocet, 2005-04-16)

Peron drugi pierwotnie służył tylko wysiadającym z pociągów. Obecnie można z niego także wsiadać i nie tylko do EZT ponieważ problemy taborowe KM spowodowały wprowadzenie wagonów Bhp na linię średnicową. (info: Karol Romaniuk, 2006-01-29)

18-12-2006 - otwarcie dworca po remoncie.

Od 1945 do momentu otwarcia dworca Warszawa Śródmieście prawdopodobnie w tym miejscu nie było żadnej stacji i przystanku (info: Mariusz W., 01-05-2009)
Dane tabelaryczne
Województwo: mazowieckie
dodatkowe tory: nie ma i nie było
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: hala dworcowa
semafory: świetlne
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 4
kody: HAFAS:5100246
IBNR:1502
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,000 Warszawa Śródmieście – Grodzisk Mazowiecki (447/448)  
  0,000 Warszawa Śródmieście – Warszawa Rembertów (448)  
  Warszawa Wiedeńska – Warszawa Wola  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Warszawa Główna (przedwojenna) (woj. mazowieckie) 0,40 km
Warszawa Marszałkowska EKD (woj. mazowieckie) 0,52 km
Warszawa Centralna (woj. mazowieckie) 0,52 km
Warszawa Chałubińskiego WKD (woj. mazowieckie) 0,61 km
Warszawa Główna Wąskotorowa (woj. mazowieckie) 0,66 km
Warszawa Śródmieście WKD (woj. mazowieckie) 0,94 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Darek Nowak (2020-03-14 01:02:21)
    Niektórzy pacjenci traktują ten sposób dwustronnego otwierania drzwi jako szybki tranzyt z peronu na peron.
    Widziałem na własne oczy więc wiem co piszę. :-)
  • #2 Darek Nowak (2020-03-16 19:19:46)
    Peron przystanku Śródmieście nie mógł być już przesunięty bliżej ul. Marszałkowskiej (100 m) gdyż posuwając się w kieunku wschodnim tory robią znak litery "S", tzn. najpierw skręcają w prawo a następnie w lewo by wpasować się równolegle pod Aleje Jerozolimskie.
    Ponadto musiało być jeszcze miejsce po lewej stronie dla drugiego tunelu z torami.
    Widać to bardzo dobrze na tym zdjęciu z Bazy: https://www.bazakole…

    W przejściu podziemnym pod Rondem Daszyńskiego, zarówno po stronie wschodniej jak i zachodniej są charakterystyczne "garby" długości 12 metrów.
    Jest to związane z tym że tunel jest prowadzony bardzo płytko i przejście podziemne ma nad nim bardzo mały prześwit.
    Planując wcześniej linię nikt nie myślał, że może powinno się poprowadzić tunel troszeczkę głębiej.
    Mało kto z pieszych w przejściu domyśla się, że o to właśnie chodzi.
    https://www.bazakole…
    Na zdjęciu widać ten efekt, zwłaszcza gdy popatrzeć na stopniowanie witryny wystawowej z prawej strony.
    Teren przejścia podnosi się idąc z południa na północ w osi pod ul. Marszalkowską.

    Podobnie jest w Budapeszcie z pierwszą linią metro elektrycznego w Europie.
    Jest ona poprowadzona pomiędzy systemem kanalizacji a chodnikiem i też ma mały prześwit, wyżsi podróżni muszą lekko się nachylać na peronie.
    Chorującym na klaustrofobie nie poleca się korzystać.
  • #3 Hannes (2020-05-17 20:52:29)
    @Darek Nowak : to jest Rondo Dmowskiego, a nie Daszyńskiego. Pod rondem Daszyńskiego przebiega linia M2 a nie Średnicowa.
  • #4 (odp. na #3) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-01-20 00:15:20)
    Zgadza się, z rozpędu pomyliłem nazwy.
    Na Rondzie Daszyńskiego kończyła się w tym czasie linie metro nr 2 i stąd ta pomyłka.

    Ogólnie uważam że Arseniusz Romanowicz (*) https://pl.wikipedia…
    twórca projektu tej stacji który "terminował" w latach 1938–1939 w Biurze Budowlanym Dworca Głównego w Warszawie chciał pozostawić pamiątkę po tym właśnie Dworcu - temacie zakazanym, cenzurowanym przez władze PRL, zaprojektował westybule wejściowe na kształt poprzedniego.

    (*) Nazwiska polskie kończące się na - icz to potomkowie grupy Serbów którzy przybyli tu 1.000 lat temu a teraz zasiedlają w najbardziej zwartej grupie Podlasie.
  • #5 Givexnine Poznań (2021-01-20 11:58:30)
    M2 nigdy nie kończyło się na rondzie Dmowskiego, jak już to na Daszyńskiego.
  • #6 (odp. na #5) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-01-20 19:07:08)
    Dzięki za uwagę, znowu pomyliłem nazwy z rozpędu ale poprawione.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Warszawa Śródmieście

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...