Warszawa Śródmieście
Ostatnia zmiana: 2021-04-09
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: W EZT otwierane są drzwi po obu stronach pociągu. (info: ocet, 2005-04-16) Peron drugi pierwotnie służył tylko wysiadającym z pociągów. Obecnie można z niego także wsiadać i nie tylko do EZT ponieważ problemy taborowe KM spowodowały wprowadzenie wagonów Bhp na linię średnicową. (info: Karol Romaniuk, 2006-01-29) 18-12-2006 - otwarcie dworca po remoncie. Od 1945 do momentu otwarcia dworca Warszawa Śródmieście prawdopodobnie w tym miejscu nie było żadnej stacji i przystanku (info: Mariusz W., 01-05-2009) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | mazowieckie | |
dodatkowe tory: | nie ma i nie było | |
budynki: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
lokomotywownia: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
zadaszenie peronów: | hala dworcowa | |
semafory: | świetlne | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
perony: |
Perony: 3 Krawędzie peronowe: 4 |
|
kody: |
HAFAS:5100246 IBNR:1502 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
0,000 | Warszawa Śródmieście – Grodzisk Mazowiecki (447/448) | ||
0,000 | Warszawa Śródmieście – Warszawa Rembertów (448) | ||
Warszawa Wiedeńska – Warszawa Wola |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Warszawa Główna (przedwojenna) (woj. mazowieckie) | 0,40 km |
Warszawa Centralna (woj. mazowieckie) | 0,47 km |
Warszawa Marszałkowska EKD (woj. mazowieckie) | 0,52 km |
Warszawa Chałubińskiego WKD (woj. mazowieckie) | 0,61 km |
Warszawa Główna Wąskotorowa (woj. mazowieckie) | 0,66 km |
Warszawa Śródmieście WKD (woj. mazowieckie) | 0,95 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
-
#1
Darek Nowak
(2020-03-14 01:02:21)
Niektórzy pacjenci traktują ten sposób dwustronnego otwierania drzwi jako szybki tranzyt z peronu na peron.
Widziałem na własne oczy więc wiem co piszę. :-) -
#2
Darek Nowak
(2020-03-16 19:19:46)
Peron przystanku Śródmieście nie mógł być już przesunięty bliżej ul. Marszałkowskiej (100 m) gdyż posuwając się w kieunku wschodnim tory robią znak litery "S", tzn. najpierw skręcają w prawo a następnie w lewo by wpasować się równolegle pod Aleje Jerozolimskie.
Ponadto musiało być jeszcze miejsce po lewej stronie dla drugiego tunelu z torami.
Widać to bardzo dobrze na tym zdjęciu z Bazy: https://www.bazakole…
W przejściu podziemnym pod Rondem Daszyńskiego, zarówno po stronie wschodniej jak i zachodniej są charakterystyczne "garby" długości 12 metrów.
Jest to związane z tym że tunel jest prowadzony bardzo płytko i przejście podziemne ma nad nim bardzo mały prześwit.
Planując wcześniej linię nikt nie myślał, że może powinno się poprowadzić tunel troszeczkę głębiej.
Mało kto z pieszych w przejściu domyśla się, że o to właśnie chodzi.
https://www.bazakole…
Na zdjęciu widać ten efekt, zwłaszcza gdy popatrzeć na stopniowanie witryny wystawowej z prawej strony.
Teren przejścia podnosi się idąc z południa na północ w osi pod ul. Marszalkowską.
Podobnie jest w Budapeszcie z pierwszą linią metro elektrycznego w Europie.
Jest ona poprowadzona pomiędzy systemem kanalizacji a chodnikiem i też ma mały prześwit, wyżsi podróżni muszą lekko się nachylać na peronie.
Chorującym na klaustrofobie nie poleca się korzystać. -
#3
Hannes
(2020-05-17 20:52:29)
@Darek Nowak : to jest Rondo Dmowskiego, a nie Daszyńskiego. Pod rondem Daszyńskiego przebiega linia M2 a nie Średnicowa.
-
#4
(odp. na #3)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-01-20 00:15:20)
Zgadza się, z rozpędu pomyliłem nazwy.
Na Rondzie Daszyńskiego kończyła się w tym czasie linie metro nr 2 i stąd ta pomyłka.
Ogólnie uważam że Arseniusz Romanowicz (*) https://pl.wikipedia…
twórca projektu tej stacji który "terminował" w latach 1938–1939 w Biurze Budowlanym Dworca Głównego w Warszawie chciał pozostawić pamiątkę po tym właśnie Dworcu - temacie zakazanym, cenzurowanym przez władze PRL, zaprojektował westybule wejściowe na kształt poprzedniego.
(*) Nazwiska polskie kończące się na - icz to potomkowie grupy Serbów którzy przybyli tu 1.000 lat temu a teraz zasiedlają w najbardziej zwartej grupie Podlasie. -
#5
Givexnine Poznań
(2021-01-20 11:58:30)
M2 nigdy nie kończyło się na rondzie Dmowskiego, jak już to na Daszyńskiego.
-
#6
(odp. na #5)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-01-20 19:07:08)
Dzięki za uwagę, znowu pomyliłem nazwy z rozpędu ale poprawione.
[Dodaj nowy komentarz]
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane
jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Warszawa Śródmieście