Poznań Franowo
Ostatnia zmiana: 2025-04-13
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Jest to jedna z większych stacji rozrządowych w Wielkopolsce. (info: Adrian) Do 2005r. stacja służyła także jako przystanek osobowy. Perony,tablice z nazwami i niektóre wiaty zachowały się. W przyszłości planuje się znów oddać je do użytku w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitarnej. (info: Monikasz, 25-09-2014) Zachowały się trzy wiaty,które do 2005 r. znajdowały się przy trzech różnych peronach. (info: Monikasz, 25-09-2014). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | wielkopolskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | używana | |
zadaszenie peronów: | mała wiata przystankowa | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: |
Kasa: nie ma i nie było; Biletomat: nie ma, być może będzie. |
|
nastawnie, strażnice, posterunki: |
"PFA" - czynna; "PFB" - czynna; "PFC" - czynna; "PFD" - czynna; "PF1" - nieczynna; "PF2" - czynna; "PF3" - czynna; Posterunek "24" - czynny. |
|
wieża wodna: |
Kolejowa wieża wodna stoi przy ul. Klenowskiej 7, została zbudowana w 1942 r., działała do 1965 r., ma wysokość 35 m i zbiornik o pojemności 150 m³, w 2013 r. została sprzedana. Podobne wieże stoją na stacjach Kalisz, Pleszew i Sieradz. Bardzo dobrze widoczna z wiaduktu nad torami (na drodze nr 11 ul. B. Krzywoustego) przy wjeździe do Poznania od strony Kórnika, (info: Bolesław Wojtyniak, 23-03-2014) nieużywana w stanie dobrym |
|
perony: |
Perony: 12 Krawędzie peronowe: 10 |
|
kody: | IBNR:7388 | |
informacja pasażerska: | Statyczna: peronowe tablice starego wzoru. | |
inne budynki: | Budynki PKP PLK, PKP Cargo. |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Poznań Franowo PFA | |
Poznań Franowo PFB | |
Poznań Franowo PFD |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Piłsudski II.NBK
(2022-12-16 01:31:47)
"Niemcy postanowili zbudować tą stację rozrządową dla obsługi pociągów towarowych kierowanych z zaopatrzeniem dla frontu wschodniego – zamiar zrealizowali w bardzo krótkim czasie ośmiu miesięcy kosztem 46 milionów marek."
Za: https://gloswielkopo…
Dzisiaj ta kwota to równowartość ok 200 mln $ lub EUR gdyż marka Rzeszy była mocną walutą.
Czyli w złotówkach to okrągły miliard.
Dzisiaj tu jest cmentarzysko lokomotyw i wagonów w Poznaniu, galeria 23 zdjęcia, w artykule.
"Cmentarzysko lokomotyw i wagonów w Poznaniu
Na bocznicach stacji Poznań Franowo stoją lokomotywy i wagony, które są używane na bieżąco i wyglądają jakby niedawno opuściły producenta, ale i takie, które wyjeździły już tysiące kilometrów torów i czekają na ostatnia drogę - na złomowisko. To takie cmentarzysko wczorajszych królów stalowych szlaków...
Wśród lokomotyw uśpionych na Franowie znajdziemy ciężkie towarowe elektryczne ET22, produkowane w latach 1969-1989 we Wrocławiu, a także elektryczne lokomotywy uniwersalne EU07 produkowane we Wrocławiu w latach 1963-1974 i w Poznaniu, w zakładach HCP, zmodernizowane w latach 1983 - 1992. EU07 stosowane były i są do prowadzenia lekkich pociągów towarowych o masie do 2000 ton i osobowych pospiesznych o masie do 700 ton. Na Franowie miało ich być ponad 50!
Na stacji stoją też lokomotywy SM42." -
#2
Błażej Kopka
(2022-12-16 18:11:49)
ET22, EU07, czy SM42 to takie tam sobie zabytki - to wszystko ciągle jest w ruchu. Prawdziwą perełką na Franowie jest jedyny zachowany egzemplarz najnowocześniejszej lokomotywy czasów PRL, czyli EM10(003). Pierwsze maszyny w kraju z rozruchem impulsowym i mikroprocesorowym układem sterowania!
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Poznań Franowo