OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Poznań Franowo

Ostatnia zmiana: 2025-04-13

Opis ogólny
Opis ogólny:

Jest to jedna z większych stacji rozrządowych w Wielkopolsce. (info: Adrian)

Do 2005r. stacja służyła także jako przystanek osobowy. Perony,tablice z nazwami i niektóre wiaty zachowały się. W przyszłości planuje się znów oddać je do użytku w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitarnej. (info: Monikasz, 25-09-2014)

Zachowały się trzy wiaty,które do 2005 r. znajdowały się przy trzech różnych peronach. (info: Monikasz, 25-09-2014).
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: używana
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: Kasa: nie ma i nie było;
Biletomat: nie ma, być może będzie.
nastawnie, strażnice, posterunki: "PFA" - czynna;
"PFB" - czynna;
"PFC" - czynna;
"PFD" - czynna;
"PF1" - nieczynna;
"PF2" - czynna;
"PF3" - czynna;
Posterunek "24" - czynny.
wieża wodna: Kolejowa wieża wodna stoi przy ul. Klenowskiej 7, została zbudowana w 1942 r., działała do 1965 r., ma wysokość 35 m i zbiornik o pojemności 150 m³, w 2013 r. została sprzedana. Podobne wieże stoją na stacjach Kalisz, Pleszew i Sieradz. Bardzo dobrze widoczna z wiaduktu nad torami (na drodze nr 11 ul. B. Krzywoustego) przy wjeździe do Poznania od strony Kórnika, (info: Bolesław Wojtyniak, 23-03-2014)
nieużywana w stanie dobrym
perony: Perony: 12
Krawędzie peronowe: 10
kody: IBNR:7388
informacja pasażerska: Statyczna: peronowe tablice starego wzoru.
inne budynki: Budynki PKP PLK, PKP Cargo.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  4,944 Swarzędz – Poznań Starołęka (352)  
  7,150 Poznań Krzesiny – Kobylnica (394)  
  Łącznica Kobylepole Wąskotorowe – Franowo  
  Poznań Franowo PFD – Poznań Franowo PFA (984)  
  Poznań Franowo PFD – Poznań Franowo PFB (800)  
  Pokrzywno – Poznań Franowo PFD (824)  
  Poznań Franowo PFD – Stary Młyn (823)  
  Poznań Franowo PFD – Nowa Wieś Poznańska (806)  
  Poznań Franowo – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Poznań Franowo PFA
Poznań Franowo PFB
Poznań Franowo PFD
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Piłsudski II.NBK (2022-12-16 01:31:47)
    "Niemcy postanowili zbudować tą stację rozrządową dla obsługi pociągów towarowych kierowanych z zaopatrzeniem dla frontu wschodniego – zamiar zrealizowali w bardzo krótkim czasie ośmiu miesięcy kosztem 46 milionów marek."
    Za: https://gloswielkopo…
    Dzisiaj ta kwota to równowartość ok 200 mln $ lub EUR gdyż marka Rzeszy była mocną walutą.
    Czyli w złotówkach to okrągły miliard.

    Dzisiaj tu jest cmentarzysko lokomotyw i wagonów w Poznaniu, galeria 23 zdjęcia, w artykule.
    "Cmentarzysko lokomotyw i wagonów w Poznaniu
    Na bocznicach stacji Poznań Franowo stoją lokomotywy i wagony, które są używane na bieżąco i wyglądają jakby niedawno opuściły producenta, ale i takie, które wyjeździły już tysiące kilometrów torów i czekają na ostatnia drogę - na złomowisko. To takie cmentarzysko wczorajszych królów stalowych szlaków...

    Wśród lokomotyw uśpionych na Franowie znajdziemy ciężkie towarowe elektryczne ET22, produkowane w latach 1969-1989 we Wrocławiu, a także elektryczne lokomotywy uniwersalne EU07 produkowane we Wrocławiu w latach 1963-1974 i w Poznaniu, w zakładach HCP, zmodernizowane w latach 1983 - 1992. EU07 stosowane były i są do prowadzenia lekkich pociągów towarowych o masie do 2000 ton i osobowych pospiesznych o masie do 700 ton. Na Franowie miało ich być ponad 50!
    Na stacji stoją też lokomotywy SM42."
  • #2 Błażej Kopka (2022-12-16 18:11:49)
    ET22, EU07, czy SM42 to takie tam sobie zabytki - to wszystko ciągle jest w ruchu. Prawdziwą perełką na Franowie jest jedyny zachowany egzemplarz najnowocześniejszej lokomotywy czasów PRL, czyli EM10(003). Pierwsze maszyny w kraju z rozruchem impulsowym i mikroprocesorowym układem sterowania!

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Poznań Franowo

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...