OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Białystok Starosielce

Ostatnia zmiana: 2021-04-10

Opis ogólny
Opis ogólny: Dnia 2.12.2004 stary budynek stacyjny został zburzony. (info: HUMVEEX, 2004-12-04)

Stary budynek dworcowy jest nieczynny - ma zamurowane okna i wejścia, częściowo zapadnięty dach; ściany są zdewastowane i pomazane, częściowo odpada tynk. Nad wejściem od strony Ełku zachował się daszek z ozdobnymi wspornikami. Aktualnie kasa biletowa oraz poczekalnia zlokalizowane są w drewnianym baraku (swoją droga dużym i postawionym na fundamentach), zlokalizowanym z drugiej strony kładki - czyli na peronie w kierunku Białegostoku. Lokomotywownia na pewno kiedyś istniała – dokładne miejsce oraz jego stan aktualny nie jest mi znany. Starosielce przed przyłączeniem do Białegostoku były wsią która żyła właśnie z kolei i to właśnie dzięki niej się rozbudowywała. Zdjęcie kolejarzy w lokomotywowni w Starosielcach znajduje się w monografii Krzysztofa Obłockiego „Starosielce miasto kolejarzy 1872-1996 r.” (Białystok, WOAK, 1997). Ponadto w podanym opracowaniu znajduje się wiele cennych informacji oraz fotografii związanych z tematyka kolejnictwa. (info: Michał Gil, 2004-11-03)

Teoretycznie ta stacja ma dwa przejscia nadziemne tyle ze jedno nie jest wykorzystywane obedcny stan to zamkniete i zdewastowane ale przejsc sie da:) po za tym obok znajdowały sie byłe zakałdy KZKS ktore w ostanim czasie przestały istniec obecnie jest tam IPN (!) wiec lokomotywownia mozliwe ze była... (info: HUMVEEX)

DAWNY BUDYNEK STACYJNY ZBURZONY ALE JEGO ROLĘ JUZ JAKIS CZAS TEMU PRZEJĄŁ POSTAWIONY W TYM CELU BARAK W KTORYM JEST POCZEKALNA, 2 KASY BILETOWE oraz WC. (info: Kuba Tuleja, 2005-12-17)

Opis infrastruktury: Stacja posiada tarcze manewrowe świetlne.W ostatnim tygodniu wymieniono oświetlenie na całym jej terenie; obecnie zamiast lamp rtęciowych znajdują się tam nowoczesne lampy sodowe. Lokomotywownia jest, na jej terenie znajdują się drezyny Wm-15 oraz stary tabor wycofany z eksploatacji (wagony, maszyny torowe) stacjonuje tez tam pług śnieżny. LOKOMOTYWOWNIA UŻYWANA. (info: Kuba Tuleja, 2005-12-17)

Opis budynków: Z budynku zlikwidowano ostatnio kasę towarowa obsługiwana przez PKP Cargo. w północnej głowicy stacji znajduje się budynek najprawdopodobniej dawniej obsługujący lokomotywownie(?) obecnie zamknięty i zdewastowany. na stacji były WC - obecnie nie używane. (info: Kuba Tuleja, 2005-12-17)

Na przełomie października i listopada 2012 roku został rozebrany drewniany budynek stacyjny. (info: Paweł Szrajber, 31-01-2013)
Dane tabelaryczne
Województwo: podlaskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: był, ale już nie istnieje
lokomotywownia: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: czynne
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 1
kody: EPA:5100283
HAFAS:5100579
IBNR:1047
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  4,555 Białystok – Głomno (– Багратионовск) (38)  
  1,914 Białystok – Białystok Starosielce (515)  
  1,916 Turczyn – Białystok Starosielce (516)  
  Białystok – dawny przebieg linii brzesko-grajewskiej  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Turczyn (woj. podlaskie) 1,41 km
Białystok Wiadukt (woj. podlaskie) 1,42 km
Słobodka (woj. podlaskie) 1,63 km
Klepacze (woj. podlaskie) 1,80 km
Białystok Zielone Wzgórza (woj. podlaskie) 2,13 km
Białystok R606 (woj. podlaskie) 2,75 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Bstok70 (2021-02-05 19:41:06)
    W latach osiemdziesiątych na stacji były dwa perony. Peron drugi był peronem wyspowym, dwukrawędziowym i wąskim. Nie przeszkadzało to w krzyżowaniu pociągów (choć było to emocjonujące z punktu widzenia pasażera). Wszystkie zwrotnice przy nastawni dysponującej miały napędy mechaniczne, pędniowe, a przy nastawni wykonawczej były przestawiane przy gruncie (kluczowe). Był też koło byłej przychodni kolejowej jeszcze jeden strzeżony przejazd kolejowy, obsługiwany ręcznie, ażeby go otworzyć (droga przebiegała przez środek stacji) trzeba było rozdzielać składy towarowe. Absolutnym hitem był przejazd kolejowy przy gruntowej wtedy ulicy Klepackiej. Był jedynym w okolicy, przy którym stała sygnalizacja świetlna dla samochodów, a szlabany były opuszczane elektrycznie (pędnie były poruszane silnikiem elektrycznym) - jednym słowem profesjonalne skrzyżowanie z drogą gruntową (dwie pary szlabanów) i zwykłe szlabany bez sygnalizacji na ruchliwej drodze przecinającej tory przy nastawni wykonawczej. Co do hali i taboru, między stacją Białystok Starosielce a stacją Białystok Centralny Tow. to było to zaplecze DOM Białystok. Po jego likwidacji tabor odjechał do innych zakładów infrastruktury. Do dziś eksploatowane są budynki bliżej stacji (PLK). Nieco inny był regulamin techniczny stacji. Inne były semafory i była jedna dodatkowa tarcza manewrowa. Po przebudowie układu torowego została zastąpiona semaforem. Przez wiele lat, najpewniej z powodu zamknięcia bocznicy do Fast i Fadomu nowo postawione semafory były wygaszone, za wyjątkiem semaforów przy torach głównych.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Białystok Starosielce

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...