OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Szczecin Port Centralny

Ostatnia zmiana: 2025-06-06

Opis ogólny
Opis ogólny: Duża lokomotywownia obsługująca chyba z pół zachodniopomorskiego oraz stacja towarowa współdziałająca z portem morskim Szczecin. (info: Adam Kamiński, 2005-07-22)

Opis infrastruktury: Lokomotywownia-7 stanowisk na wachlarzu wyposażonym w obrotnicę plus ósme, wyższe od pozostałych przystosowane do przyjęcia elektrowozów. 2 tory wyjazdowe z obrotnicy i 2 postojowe. Dodatkowo 1 tor postojowy przy zasieku z podkładami, 1 tor postojowy przy dawnej nastawni i 1 tor postojowy przy budynku. Duża hala na 10 wjazdów, z czego 9 pod drutem dociągniętym aż do wrót hali. W środku hali suwnica do zmiany toru przez elektrowozy. Dodatkowo 2 tory postojowe zastawione wycofanymi z ruchu SP42 przy wjeździe do lokomotywowni ulicą z miasta. Trzeci tor obok prowadzi do stacji tankowania lokomotyw, nie wygląda jednak na używany.

Przy budynku lokomotywowni na torach dojazdowych do obrotnicy 2 stanowiska oporządzania lokomotyw kryte wiatą.

Kawałek za lokomotywownią znajduje się dawna wagonownia, wyposażona w osobną wieżę wodną. Obecna nowoczesna hala wagonowni znajduje się dalej w kierunku portu. (info: Karol Romaniuk, 13-04-2010)

Opis budynków: Wieża ciśnień na terenie lokomotywowni jest przykładem dobrego przemysłowego modernizmu. (info: PiotrekK, 2007-12-07)

Budynek przy kładce używany, natomiast żółty budynek widoczny z pociągów stojący blisko dawnej wagonowni pusty i zamknięty. (info: Karol Romaniuk, 13-04-2010)

Wieża wodna stoi wśród torów kolejowych ok. 520 m na pd-zach. od przystanku tramwajowego Parnica 12 na Estakadzie Pomorskiej - ul. Gdańskiej, listopad 2011 Bolesław Wojtyniak. Na szczycie wieży wodnej zachował się fragment ozdobnej szpicy z kulą i wskaźnik poziomu wody w zbiorniku wieży wodnej. (info: Bolesław Wojtyniak, 01-11-2011)

Stacja Szczecin Port Centralny SPC obsługuje bocznicę Zaleskie Łęgi, użytkowaną przez PKP IC.
Dane tabelaryczne
Województwo: zachodniopomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: Budynek nastawni SPC na wyjeździe w kierunku SPB używany jest zgodnie z przeznaczeniem. Ponadto na stacji jest wiele częściowo lub w całości nieużywanych budynków, np. magazyny (częściowo zajęte przez firmy spoza kolei), budynek biurowy lub budynek nastawni SPC26, która miała obsługiwać tory trakcyjne lokomotywowni, lecz nigdy nie została uruchomiona. Wzdłuż placu ładunkowego i częściowo rozebranych magazynów biegnie droga prowadząca m.in. do ww. nieużytkowanego już budynku biurowego oraz do położonych dalej biur sekcji eksploatacji PKP PLK.
budynki obsługi taboru: używana
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: czynne
kasa/biletomat: nie ma i nie było
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 2
kody: EPA:5100679
HAFAS:5103360
IBNR:8388
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  354,535 Wrocław Główny – Szczecin Główny (273/821/822)  
  Szczecin Port Centralny SPA – Szczecin Port Centralny SPC (992)  
  0,860 Regalica – Szczecin Port Centralny SPA (855)  
  Szczecin Port Centralny SPA – Szczecin Port Centralny SPD32 (990)  
  -0,134 Szczecin Port Centralny SPA – Szczecin Port Centralny Lokomotywownia (991)  
  5,060 Dziewoklicz – Szczecin Port Centralny SPB (854)  
  -0,023 Szczecin Port Centralny SPB – Szczecin Port Centralny SPB15 (993)  
  Szczecin Port Centralny SPB17 – Szczecin Port Centralny SPB15 (994)  
  8,100 Szczecin Dąbie – Szczecin Port Centralny  
  Szczecin Główny – Szczecin Port Centralny SPC21  
  Szczecin Port Centralny SPD31 – Nabrzeże Starówka T846 (995)  
  Szczecin Port Centralny – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Szczecin Port Centralny SPA
Szczecin Port Centralny SPB
Szczecin Port Centralny SPC
Szczecin Port Centralny SPD
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Adolf Nowak de Piaskowski (2020-09-10 21:31:55)
    Szczecin Port Centralny jest już praktycznie po przebudowie układu torowego i sieci.

    https://goo.gl/maps/…
  • #2 Wojciech Nowotniak (2023-03-31 07:01:27)
    Nastawnia SPD 31 została wyburzona w dniu 29 marca 2023.
  • #3 Zdrojak (2023-05-07 14:55:10)
    Wojciech N., dzięki za info, ufam że faktyczne!
  • #4 (odp. na #3) Gerson (2023-05-07 22:41:27)
    Potwierdzam. Śladu po niej nie ma.
    Za jakiś czas (jak się dokopię do odpowiednich zdjęć) wrzucę zdjęcia po wyburzeniu do OBK.
  • #5 LCS Szczecin (2023-05-22 19:40:41)
    Wyszłoby na to, że wyburzono:
    SPD 2023.03.29
    SPC 2023.04.01
    SPB 2023.04.18
    SPA 2023.05.25 (no właśnie, którego dokładnie?)
  • #6 Zdrojak (2023-06-13 16:14:15)
    Co oznacza nazwa "Ekspedycja ZPS"? Proszę o określenie lub wskazanie objaśnień innych skrótów kolejowych na stacji Port Centralny?!
  • #7 Piotr K. (2023-12-08 17:33:59)
    Może ktoś odniesie się do nowych zdjęć na fotopolsce:
    https://www.fotopols…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Szczecin Port Centralny

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...