Szczecin Port Centralny
Ostatnia zmiana: 2025-06-06
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Duża lokomotywownia obsługująca chyba z pół zachodniopomorskiego oraz stacja towarowa współdziałająca z portem morskim Szczecin. (info: Adam Kamiński, 2005-07-22) Opis infrastruktury: Lokomotywownia-7 stanowisk na wachlarzu wyposażonym w obrotnicę plus ósme, wyższe od pozostałych przystosowane do przyjęcia elektrowozów. 2 tory wyjazdowe z obrotnicy i 2 postojowe. Dodatkowo 1 tor postojowy przy zasieku z podkładami, 1 tor postojowy przy dawnej nastawni i 1 tor postojowy przy budynku. Duża hala na 10 wjazdów, z czego 9 pod drutem dociągniętym aż do wrót hali. W środku hali suwnica do zmiany toru przez elektrowozy. Dodatkowo 2 tory postojowe zastawione wycofanymi z ruchu SP42 przy wjeździe do lokomotywowni ulicą z miasta. Trzeci tor obok prowadzi do stacji tankowania lokomotyw, nie wygląda jednak na używany. Przy budynku lokomotywowni na torach dojazdowych do obrotnicy 2 stanowiska oporządzania lokomotyw kryte wiatą. Kawałek za lokomotywownią znajduje się dawna wagonownia, wyposażona w osobną wieżę wodną. Obecna nowoczesna hala wagonowni znajduje się dalej w kierunku portu. (info: Karol Romaniuk, 13-04-2010) Opis budynków: Wieża ciśnień na terenie lokomotywowni jest przykładem dobrego przemysłowego modernizmu. (info: PiotrekK, 2007-12-07) Budynek przy kładce używany, natomiast żółty budynek widoczny z pociągów stojący blisko dawnej wagonowni pusty i zamknięty. (info: Karol Romaniuk, 13-04-2010) Wieża wodna stoi wśród torów kolejowych ok. 520 m na pd-zach. od przystanku tramwajowego Parnica 12 na Estakadzie Pomorskiej - ul. Gdańskiej, listopad 2011 Bolesław Wojtyniak. Na szczycie wieży wodnej zachował się fragment ozdobnej szpicy z kulą i wskaźnik poziomu wody w zbiorniku wieży wodnej. (info: Bolesław Wojtyniak, 01-11-2011) Stacja Szczecin Port Centralny SPC obsługuje bocznicę Zaleskie Łęgi, użytkowaną przez PKP IC. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | zachodniopomorskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | Budynek nastawni SPC na wyjeździe w kierunku SPB używany jest zgodnie z przeznaczeniem. Ponadto na stacji jest wiele częściowo lub w całości nieużywanych budynków, np. magazyny (częściowo zajęte przez firmy spoza kolei), budynek biurowy lub budynek nastawni SPC26, która miała obsługiwać tory trakcyjne lokomotywowni, lecz nigdy nie została uruchomiona. Wzdłuż placu ładunkowego i częściowo rozebranych magazynów biegnie droga prowadząca m.in. do ww. nieużytkowanego już budynku biurowego oraz do położonych dalej biur sekcji eksploatacji PKP PLK. | |
budynki obsługi taboru: | używana | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: czynne |
|
kasa/biletomat: | nie ma i nie było | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nieużywana zdewastowana | |
perony: |
Perony: 1 Krawędzie peronowe: 2 |
|
kody: |
EPA:5100679 HAFAS:5103360 IBNR:8388 |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Szczecin Port Centralny SPA | |
Szczecin Port Centralny SPB | |
Szczecin Port Centralny SPC | |
Szczecin Port Centralny SPD |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-09-10 21:31:55)
Szczecin Port Centralny jest już praktycznie po przebudowie układu torowego i sieci.
https://goo.gl/maps/… -
#2
Wojciech Nowotniak
(2023-03-31 07:01:27)
Nastawnia SPD 31 została wyburzona w dniu 29 marca 2023.
-
#3
Zdrojak
(2023-05-07 14:55:10)
Wojciech N., dzięki za info, ufam że faktyczne!
-
#4
(odp. na #3)
Gerson
(2023-05-07 22:41:27)
Potwierdzam. Śladu po niej nie ma.
Za jakiś czas (jak się dokopię do odpowiednich zdjęć) wrzucę zdjęcia po wyburzeniu do OBK. -
#5
LCS Szczecin
(2023-05-22 19:40:41)
Wyszłoby na to, że wyburzono:
SPD 2023.03.29
SPC 2023.04.01
SPB 2023.04.18
SPA 2023.05.25 (no właśnie, którego dokładnie?) -
#6
Zdrojak
(2023-06-13 16:14:15)
Co oznacza nazwa "Ekspedycja ZPS"? Proszę o określenie lub wskazanie objaśnień innych skrótów kolejowych na stacji Port Centralny?!
-
#7
Piotr K.
(2023-12-08 17:33:59)
Może ktoś odniesie się do nowych zdjęć na fotopolsce:
https://www.fotopols…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Szczecin Port Centralny