Wałbrzych Miasto
Ostatnia zmiana: 2025-06-07
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Stacja, na której wsiada najwięcej pasażerów na całej linii. (info: Marcin Czech, 21-04-2008) Stacja znajduje się w części miasta zwanej Stary Zdrój, będącej jeszcze w XIX wieku uzdrowiskiem. (info: wasiukibic, 04-04-2009) Opis infrastruktury: Wiata nad częścią peronu 1. Na stacji jest grupa torów towarowych - obecnie nieużytkowana. Bocznica do fabryki porcelany "Wałbrzych" - słabo albo w ogóle nieużywana. Dawna linia do Wałbrzycha Towarowego to obecnie bocznica służąca transportowi węgla do składu opału. Na południe od fabryki porcelany są resztki jakiejś stacji towarowej (odciętej już od sieci) oraz nastawni. (info: wasiukibic, 04-IV-2009) Fabryka porcelany "Wałbrzych" została odcięta od sieci kolejowej. Fragment toru przed przejazdem kolejowym został zerwany zaś tor na przejeździe zaasfaltowany. Dalej między przejazdem a bramą zakładu na torze wysypano tłuczeń, kilka razy widziano tam ciężarówkę. Tylko wózeczki na rampie ładunkowej zdają się jakby czekały na to, aż podjedzie pod nie jakiś wagon towarowy. (info: wasiukibic, 12-XI-2009) Wjazd na tor główny dodatkowy (nr 5 na schemacie) został opatrzony znakiem zakazu wjazdu, szyny są pokryte grubą warstwą rdzy. W związku z powyższym można stwierdzić, że jedynymi używanymi torami dodatkowymi na stacji są te, prowadzące do garażu pojazdu sieciowego i tor nr 7. W ramach remontu linii nr 274 Wrocław Świebodzki - Goerlitz wyremontowano peron wyspowy: ułożono nową nawierzchnię, podniesiono wysokość, zamontowano urządzenia wizualnej informacji dla pasażerów i obiekty małej architektury (wiaty, ławki). W obrębie stacji są 2 przejścia podziemne: jedno łączy peron wyspowy z peronem przylegającym do budynku dworca (krawędź od strony dworca jest nieużytkowana); drugie z nich znajduje się po południowej przejazdu kolejowego w ciągu ul. Stefana Żeromskiego. (info: wasiukibic, 06-VII-2009) Przejście podziemne dla pieszych w ciągu przejazdu kolejowego na ul. Żeromskiego zostało zamknięte, a wejście zostało zabezpieczone betonowymi płytami. Z semaforów wyjazdowych ze stacji świecą się tylko lampy na B (kierunek Szczawienko) i E (kierunek Fabryczny) - reszta wygaszona. (info: wasiukibic, 20-IX-2015) Opis budynków: Budynek jest ponoć adoptowaną pijalnią wód mineralnych. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | dolnośląskie | |
dodatkowe tory: |
2019: Stacja przebudowana. Są tory główne dodatkowe 3 zelektryfikowane i 5 spalinowych. 2017: Układ torowy, poza peronem drugim (peron pierwszy jest wyłączony z eksploatacji), jest obecnie przebudowywany,stąd dodatkowe tory nie są obecnie zdatne do eksploatacji. Ułożone są dwa nowe tory (poprzednie zostały zlikwidowane) i ustawiono nowe słupy trakcyjne, stąd niebawem będzie na nie przeniesiona sieć trakcyjna (wyeksploatowane mosty zostaną usunięte). |
|
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | garaż pociągu sieciowego | |
zadaszenie peronów: |
Wiata nad peronem; Małe wiaty przystankowe. |
|
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne; Przejście nadziemne: nie ma i nie było; Windy: czynne. |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
"WM" - czynna; "WM1" - zlikwidowana. |
|
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 1 Krawędzie peronowe: 2 |
|
kody: |
EPA:5100134 HAFAS:5100210 IBNR:6487 |
|
informacja pasażerska: |
Dynamiczna: wyświetlacze, megafony, zegary; Statyczna: gabloty, peronowe tablice małe i duże. Podświetlane litery przestrzenne z nazwą stacji na budynku dworca. |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
69,806 | Wrocław Świebodzki – Zgorzelec (– Görlitz) (274/493) | ||
Wałbrzych Miasto – Kopalnia Victoria |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Zbigniew Szałkiewicz
(2017-10-19 12:37:19)
Na stacji nigdy nie było górki rozrządowej.Za nastawnią WM1 był tor wyciągowy nr.17A skąd ustawiacze prowadzili rozrząd płaski.Polegało to na tym że lokomotywa wyciągała skład manewrowy na ów tor,ustawiacz odpinał dany odprzęg,maszynista lekko cofnął skład a wagony prawem grawitacji jechały na dany tor.Tor 17A był na spadku w kierunku stacji więc rozrząd odbywał się szybko.Za mojej kadencji pracowała tam lokomotywa Tp4 która jest eksponatem w Jaworzynie Śląskiej.
-
#2
Matador
(2017-12-26 22:42:21)
Układ torowy, poza peronem drugim (peron pierwszy jest wyłączony z eksploatacji), jest obecnie przebudowywany,stąd dodatkowe tory nie są obecnie zdatne do eksploatacji. Ułożone są dwa nowe tory (poprzednie zostały zlikwidowane) i ustawiono nowe słupy trakcyjne, stąd niebawem będzie na nie przeniesiona sieć trakcyjna (wyeksploatowane mosty zostaną usunięte).
-
#3
Opolanin
(2023-10-15 18:19:10)
Nastawnia wykonawcza WM1 zburzona.
-
#4
et21
(2023-10-15 21:00:07)
Ale to chyba z rok temu?
-
#5
(odp. na #4)
Opolanin
(2023-10-17 09:20:37)
Tego nie wiem, napisałem informacyjnie, żeby ktoś się nie wybrał na zwiedzanie, czego co już nie ma ;)
-
#6
szuger53
(2025-02-24 19:37:04)
Dworzec obskurny: jedna kasa, dwa zegary, każdy chodzi inaczej. Jak na 100 tysięczne miasto, szok.
-
#7
Tommt
(2025-02-24 23:18:04)
(odp. na #6) Czy Ty w ogóle znasz znaczenie słowa "obskurny"? To po pierwsze, a po drugie, liczba kas jest dostosowana do aktualnych potrzeb. Nie wiem, jak jest na dworcu Wałbrzych Miasto, ale jeżeli jedna wystarcza, to nikt nie będzie dopłacać do tego, żeby było czynnych więcej kas. Obecnie jest tendencja, nie tylko w Polsce, ale w całej Europie i krajach rozwiniętych, że kasy się zamyka, otwierając inne kanały dystrybucji.
-
#8
Błażej Kopka
(2025-03-01 05:48:03)
@Tommt - spokojnie - ten użytkownik tęskni za czasami, kiedy na stacjach były świetlice z telewizorami (pewnie nie wie, że teraz można bez pozwolenia mieć własny odbiornik telewizyjny w domu), więc nie ma czym się ekscytować :) Jak to sam opisał pod innym zdjęciem, "komuno wróć" ;)))
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Wałbrzych Miasto