OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Wrocław Świebodzki

Ostatnia zmiana: 2024-08-27

Opis ogólny
Opis ogólny: Tuż za peronami jest targowisko,tory zakryte betonowymi płytami, w budynku stacji sklepy. (info: Błażej Krawczyk, 2005-05-11)

Bardzo korzystne położenie dworca w stosunku do centrum miasta oraz dokonujące się na naszych oczach przeobrażenie otoczenia (w miejsce dawnych fabryk i magazynów zajmują biurowce i bloki) sprawia, że w nieokreślonej przyszłości ruch kolejowy wróci tu (tak przynajmniej zapewniają władze miasta) w postaci szybkich połączeń podmiejskich z Głogowa, Legnicy czy Wałbrzycha. Warto też dodać, że był to w zasadzie pierwszy zelektryfikowany wrocławski dworzec (kabel otrzymał jeszcze przez II wojną światową), jednak na przełomie roku 1998 i 1999 zdemontowano sieć trakcyjną pozostawiając smutnie sterczące gołe słupy. (info: wasiukibic, 2007-09-24)

Opis infrastruktury: Opodal obrotnica. Obecnie stoi tam drezyna i osie. (info: sierak, 2005-07-19)

Pierwotnie istniała nad peronami stalowa hala zastąpiona przez wiaty w wyniku modernizacji i rozbudowy dworca. Obrotnic w sąsiedztwie stacji znajdowało się kilka - ze względu na ułożenie budynków fabrycznych dojazd do części bocznic odbywał się właśnie za pomocą obrotnic. Na południowy zachód od dworca istnieje magazyn z rampą, która od strony miasta jest wyposażona w tor tramwajowy zaś od strony "kolei" w tor kolejowy - umożliwia to przeładunek towarów z pociągów na tramwaj. Rozwiązania te nie jest jednak wykorzystywane od chwili zakończenia II wojny światowej. Ponadto dawne mapy wyraźnie dokumentują, że w przeszłości okolice dworca Świebodzkiego były bardzo gęsto pocięte przez bocznice zarówno kolejowe jak i tramwajowe, które splatały się ze sobą. Przejście nadziemne łączy ulicę Tęczową z ulicą Robotniczą (a raczej z łącznikiem odchodzącym od niej do towarowej części stacji), zamknięto je bodajże w roku 2001 ze względu na bardzo zły stan drewnianych elementów, sama konstrukcja stalowa ma się natomiast nie najgorzej. (info: wasiukibic, 2007-09-24)

Opis budynków: Dawna nastawnia wykonawcza WŚ1 jest obecnie dysponująca, stoi ona na rozwidleniu torów, których część idzie w kierunku dworca Świebodzkiego zaś dwa skrajne południowe w kierunku p. odg. Wrocław Grabiszyn. Dawna dysponująca WŚ spełnia obecnie rolę wykonawczą i stoi bardziej na wschód (za wiaduktami kolejowymi) i obsługuje rozwidlenie torów na te kierujące się w kierunku zakładów "Centrozłom", placów ładunkowych, peronów dworca Świebodzkiego, bazy służby drogowej, bocznic do innych zakładów. Jest ona otwierana czasowo - wtedy gdy na bocznice wjeżdża lub wyjeżdża skład towarowy. Pozostałe 2 nastawnie wykonawcze są nieczynne z tym, że ta znajdująca się w sąsiedztwie dawnej dysponującej jest zdemolowana zaś ta stojąca najbliżej dworca ma zmienione przeznaczenie. Mieścił się tam minn. zakład szklarski. W dawnej lokomotywowni stacjonują maszyny służby drogowej także jest ona zagospodarowana. Magazyny części towarowej dworca są albo wykorzystywane przez podmioty gospodarcze albo popadają w ruinę, pod żaden z nich nie podjeżdżają już wagony, część torów magazynowych jest zdemontowanych lub zasypanych. Budynki ekspedycji towarowych są zamieszkałe. (info: wasiukibic, 2007-09-24)
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, niezdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: adaptowany do innych celów
budynki obsługi taboru: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne i/lub kształtowe zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nieczynne w stanie dobrym
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: istnieje lub istniała, stan obecny nieznany
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 6
kody: IBNR:6525
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,000 Wrocław Świebodzki – Zgorzelec (– Görlitz) (274/493)  
  0,000 Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór (757)  
  0,708 Wrocław Grabiszyn – Wrocław Świebodzki WSB (761)  
  Wrocław Świebodzki – Wrocław Gądów (760)  
  Wrocław Świebodzki – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Wrocław Świebodzki DOLKOM DZN
Wrocław Świebodzki WŚ
WŚ1
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #18 Błażej Kopka (2023-02-09 19:27:04)
    Czyli z Wrocławia są kursy które kończą bieg w Wołowie i dalej nie jadą? To dotyczy tylko KD, czy PR też?
  • #19 (odp. na #18) wasiukibic (2023-02-09 21:55:18)
    Sam jestem ciekaw, jak to w praktyce będzie funkcjonować. Z kierunków, kere maglujemy (274, 275 i 273), sprawa wygląda następująco. 274 - obecnie realizowane są aglomeracyjne kursy Wrocław - Kąty Wrocławskie, zagęszczając kursy regionalne Wrocław - Jelenia Góra (Szklarska Poręba Górna). Po tym, jak połączenia ze Świdnicą i Bielawą Zachodnią przetrasowano na 285, na samej 274 zwolniło się kilka wolnych slotów, w dalszym jednak ciągu problematyczny jest odcinek post. odg. Grabiszyn - Wrocław Główny. 275 - brak kursów stricte aglomeracyjnych, ale ruch jest i tak bardzo intensywny, bo kumulują się tu składy do/z Lubina (Głogowa), Zgorzelca, Lubania Śląskiego, Żar. Z tego powodu, na odcinku Wrocław - Środa Śląska ma powstać dodatkowa para torów dla obsługi ruchu aglo właśnie. Pytanie, dlaczego nie do Malczyc, skoro tam są dodatkowe tory przy krawędziach peronowych, a Środa została przeca zdegradowana ostatnio do roli przystanku osobowego z posterunkiem odgałężnym? Albo jeszcze lepiej - do samej Legnicy? 273 - obecnie są pojedyncze kursy kończące bieg w Wołowie. Do niedawna było tak, że ruch aglo kończył się w Ścinawie, a regio (a w zasadzie interregio) w Zielonej Górze, gdyż Polregio ma większość relacji Wrocław - Głogów i Głogów - Zielona Góra spiętych w jeden pociąg. Terozki doszły jeszcze do tego KDki, realizujące kursy do Głogowa Nadodrzanką. Tukej problemem jest infrastruktura - jednotor i sypiący się most pod Brzegiem Dolnym. W tym przypadku dochodzi jeszcze intensywny ruch towarowy (docelowo jest to podstawowa linia dedykowana dla obsługi towarowej zespołu portów Szczecin-Świnoujście, kombinatu chemicznego w Brzegu Dolnym, czy hut miedzi w Głogowie) i brak jakichkolwiek planów rozbudowy od dodatkowy tor przy podejściu do Wrocławia. Z uwagi na duży, prokolejowy lobbing Ścinawy oraz brak odpowiedniej infrastruktury w Wołowie (1 peron, drugi od dawna wyłączony z eksploatacji, w Ścinawie są 2 czynne) oraz to, że jazda na odcinku Wrocław - Ścinawa, połataną Nadodrzanką to obecnie circa 1 h, więc po porządnym remoncie, przewozy aglo w takcie 1 h mają jak najbardziej sens.
    Tak więc, nie samo uruchomienie Świebodzkiego przyczyni się do powstania namiastki kolei aglomeracyjnej we Wrocławiu, ale trzeba poczynić jeszcze szereg inkszych inwestycji. No właśnie, dlaczego piszę o namiastce, a nie o kolei aglomeracyjnej z prawdziwego zdarzenia? Otóż, żeby takowa zaistniała, należałoby przede wszystkim wrócić do integracji taryfowej z komunikacją publiczną we Wrocławiu, także i rozkładowej, na wybranych punktach stycznych we Wrocku, więc i tych punktów stycznych wartałoby, aby było jak najwięcej; np. obecnie buduje się np. pętle tramwajową na ul. Rogowskiej wele peronów przystanku Wrocław Nowy Dwór. No i na koniec - infrastruktura - bez dodatkowych torów u podejścia do Wrocławia, ciężko będzie pomieścić wszystkich chętnych, zwłaszcza, że musimy jeszcze uwzględnić towary (zwłaszcza na 273 i 275) oraz pogodzić ruch aglo z ruchem regio, a przeca ciężko wymagać, aby taktowanie składów Wrocław - Ścinawa idealnie wstrzeliło się w luki składów Wrocław - Zielona Góra, czy Wrocław - Głogów.
  • #20 (odp. na #19) Xiążę Piast II Chrobry (2023-02-10 04:38:16)
    Film sensacyjno-szpiegowski z 1964 roku "Spotkanie ze szpiegiem".
    W jednej z głównych ról jak zawsze Mikulski.
    https://www.youtube.…

    Jest tu dużo motywów kolejowych.
    Może ktoś rozpozna na jakiej linii były kręcone sceny?
    Biorąc pod uwagę rok 1964, to raczej środkowa część kraju, bo tylko tu były zelektryfikowane wtedy.
    Do tego dużo scen na Wawa Śródmieście, czyli krótko po otwarciu stacji 29.09.1963.
    https://pl.wikipedia…
  • #21 (odp. na #20) polo (2023-02-10 08:48:34)
    Spośród wielu scen kolejowych, prym wiodą te z udziałem dworca w Kamieńsku k. Radomska (linia nr 1). Poza tym w filmie pojawiają się dworce w Piotrkowie Trybunalskim (bardzo lubiany przez filmowców} oraz w Szadku k. Zduńskiej Woli (linia nr 131).
  • #22 (odp. na #20) Krzysztof Nowak (2023-02-10 10:43:43)
    Polecam zajrzeć tu: https://motyw-kolejo…
  • #23 (odp. na #21) Paweł Skup (2023-02-10 11:32:50)
    Tylko dodam, że w końcowych scenach (np. 01:40:08) widoczny jest most kolejowy na Wiśle w Górze Kalwarii, widziany z okolic drogowego, w ciągu obecnej DK 50 (wówczas 27). Wiadukt nad drogą widoczny chwilę wcześniej znajduje się 1 km na wschód od tego mostu.
  • #24 (odp. na #22) Xiążę Piast II Chrobry (2023-02-10 17:56:39)
    No proszę, jest nawet i specjalistyczna strona w tym temacie.
  • #25 Błażej Kopka (2023-02-10 18:53:21)
    Ależ mości Książe! Strona ta była przytaczana już na OBK wielokrotnie, niejednokrotnie prowadząc do burzliwych dyskusji :)
  • #26 (odp. na #19) Xiążę Piast II Chrobry (2023-03-23 01:45:33)
    Obudzcie się wreszcie po tej ponurej, pozbawionej słońca zimie.
    Ominęła was atrakcja w postaci wjazdu hybrydy KD na Świebodzki.
    Właściwa akcja zaczyna się od m41 a szczególnie od m45 po zmianie trakcji i dłuży się niemiłosiernie.
    Przed pociągiem idą pacjenci w pomarańczowych mundurkach, zupełnie jak w czasach początku automobili.
    https://www.youtube.…
  • #27 (odp. na #26) Staszek (2023-03-23 12:41:50)
    Tą dłużącą się część polecam obejrzeć w tempie x2 ;-)

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Wrocław Świebodzki

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...